Hallo iedereen,
ik heb laatst uit een oude kruimeldief het motortje gehaald, maar ik weet echt niet waarop ik dat ding moet aansluiten. De originele batterijen zijn helemaal op, dus dat is al geen optie. Ik kan die batterijen ook niet fatsoenlijk doormeten omdat ze niet meer hun volledige capaciteit hebben, en ik weet dus niet hoeveel ampere die batterijen maximaal kunnen geven. Op het motortje staat niets, dus ik weet niet hoeveel volt dat ding maximaal kan hebben, wel weet ik dat er die motor soweiso in de 4,8 volt versie van de kruimeldief gebruikt wordt. Als ik hem probeer aan te sluiten op een andere accu/transformator, hoeveel amperes die ook kunnen leveren, er springt een vonk vanaf en de contacten worden gloeiend warm. Wat is het probleem met dat ding?
Heb je de hele motor eruitgehaald? Welke soort is het?
Sommige motoren eisen een belasting. Als je die bepaalde motoren zonder belasting laat draaien, dan gaat zijn snelheid theoretisch richting oneindig. Dus gaat zijn stroom ook richting oneindig. En dat is hetzelfde effect als bij een kortsluiting.
Edit: Sorry ^^"
Nou, simpel toch? Zet er 4,8v op en je motor is tevreden, mits de ventilator er nog op zit.
Tel anders het aantal cellen. Een oplaadbare cel is 1,2v nominaal. 4 cellen -> 4,8v. 10 cellen ->12v.
Capaciteit van de cellen zal wel 2Ah zijn. Let op dat dunne (aa) cellen niet zo van hoge stromen houden.
De snelheid van een seriemotor gaat inderdaad richting oneindig, maar als ik me het goed herinner stijgt de stroom niet. Het koppel daalt, toerental stijgt, vermogen blijft gelijk ofzo.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (24%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het is een johnson motor op 4,8 volt maar let wel dat er 10 amp nodig is om zo'n ding aan te laten lopen , zonder schoep kan dat met minder stroom .
anders wat siliconenspray in de beide lagers spuiten die willen nogeens vast zitten door steensel zuigen oid.
10 ampère? Vandaar dat alles zo warm draait... Waar moet ik dat nou weer vandaan halen... Ik heb een 15 volt transformator die maximaal 1,2 ampere kan leveren, en ik heb (onlangs lege, maar ik kan wel aan nieuwe komen) 6 volt accublokken voor in die oranje knipperlampen die je op de weg ziet staan bij een wegversperring of iets dergelijks. Maar die geven ook geen 10 ampère denk ik. De motor draait overigens wel als ik hem aansluit, maar vooral het feit dat alles zo warm wordt klopt niet denk ik.
testman
die batterijen uit verkeerslampen zijn gewone batterijen en hoe ouder hoe minder stroom ze nog kunnen leveren . zonder schoep kan hij wel aanlopen met minder stroom , die cellen uit de stofzuiger leveren vlot 40ampere als ze nieuw zijn maar zijn vaak na 3 jaar al rot door de te hoge laadspanning .
heb je geen oude pcvoeding ? dan op 3,3v laten draaien .
Nee, helaas heb ik dat niet nee. Al zou ik daar wel aan kunnen komen denk ik. En op 3,3 volt laten draaien door er een weerstandje tussen te doen ofzo?
testman
Maar er zijn geen batterijen/accu's in de omloop die die 10 ampère kunnen leveren? Misschien een 6 volt brommeraccu?
testman
die kan het leveren maar is wel 6 volt dus loopt de motor nog meer stroom weg te trekken en loopt dan ook heet .
Goede AA NiMH batterijen kunnen wel 10 A leveren, maar deze zijn waarschijnlijk binnen 10 minuten leeg. In kruimeldieven en boormachines zitten "sub c" cellen, daar kan je eens achter zoeken (wel niet goedkoop voor goede, en je moet ze dan nog kunnen laden)
@ Testman:
Daar heb je weerstanden voor, toch?
@Roadrunner: Daar kan ik eens naar kijken ja. Ik heb de lader van de kruimeldief nog, dus laden moet wel kunnen.
[edit] Bij Conrad krijg je maximaal 4600 mAh sub-C cellen... en ze zijn duur voor batterijen, maar het is te betalen. Bij All-Battery.com krijg je 5000 mAh cellen, maar dat is ook het maximum...
[edit 2] Deze D-cellen hebben wel 10 ampère klik!
[Bericht gewijzigd door RD-Productions op (18%)]
10Ah ja. 10A nee.
Maar dat lijkt me zwaar overkill voor een kruimelzuiger. Meer dan 2a zal zoiets niet continue trekken lijkt me. Als je een 2Ah cel hebt zit je dan al goed. Maar je moet dan een 2Ah cel hebben die met 1C ontladen mag worden en dan nogsteeds 2Ah capaciteit heeft.
Die 5000 mAh cellen van All-battery kunnen tot 40 A leveren, zal zeker genoeg zijn ! (Inderdaad overkill voor deze toepassing)
http://www.all-battery.com/sc5000mahhighcapacitynimhrechargeablebatter…
jokohoko
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
is er een specifieke toepassing voor de motor want afhankelijk van hoe lang en met welke belasting is 5A best haalbaar voor zo'n klein motortje
Hij zal niet lang moeten draaien denk ik. Het klinkt misschien onzinnig, maar het is maar een experiment: ik wil een startmotortje maken voor een bladblazer.
Wat is trouwens dat Ah (ampere per uur) voor een eenheid? Dat heeft dus blijkbaar niets met de maximale stroom te maken?
als dat er toch niets mee te maken heeft kan ik net zo goed een paar veel goedkopere batterijen aanschaffen (2200 mAh bij conrad bijvoorbeeld, of penlites die 2700 mAh capaciteit hebben klik! ) Het vervelende is dat conrad alleen de capaciteit erbij zet, en niet de maximale belasting.
[Bericht gewijzigd door RD-Productions op (35%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Bij mij bevatte de kruimelzuiger (Aldi o.i.d.) gewoon een 6V 4Ah gesloten loodgelaccu... Heeft hij jaren goed op gedraaid!
Heb die accu moeten vervangen door zo'n HC (Hong-Kong - China?) geval en dat werkte dus niet: Na één week rust was het ding niet meer op te laden. Weer zo'n lekker stukje Chinese meuk. 
Ah is het aantal ampères dat een accu kan leveren, omgerekend naar een ontlading in één uur. Er zijn een aantal kriteria waaronder dit moet gebeuren, zoals eindspanning van de accu, de ontlaadstroom, de temperatuur, enz. wordt meestel in de specificatie aangegeven.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (30%)]
Je kan bv Sanyo Eneloop AA nemen, volgens deze test halen deze wel 10 A : http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=79302
Ik bedenk me nu opeens dat als ik hem inderdaad als startmotortje ga gebruiken hij best een zware belasting krijgt en dus meer stroom gaat vragen... Dan kom je er niet met 2 ampère continu, en misschien ook nog niet met 5 ampère continu.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Maar dat haal je makkelijk met een 4Ah loodgelaccu,
Desnoods neem je dan een 7Ah type. Dat stop je dan allemaal in je startbox.
Ik denk overigens dat je in jou geval beter een motortje uit een stevige boormachine kunt nemen (12V). Hoeveel cc en pk is die motor van je bladblower?
testman
loodgel is niks voor een stofzuiger , 1x vallen en het lood ligt er los in en weg is het ding . je kunt er cellen van een accuboor inzetten , die kunen tegen 1c ontladen en het langzame opladen heeft het voordeel dat je oude cellen uit een snellaadaccupack kunt gebruiken .
origineel zit er 1200mah of 1500mah in die stofzuigers , maar bij 4,8v is er max 6 minuten zuigtijd haalbaar uit zo'n accupack . daarom heb ik een 7,2v model waar de ontlaadstroom lager is en er 20 minuten haalbaar is .
overigens loopt de stroom wel op als het ding weer in de behuizing zit alleen het zuiggat dichthouden zorgt voor minder stroomverbruik . als je zo'n stofzuiger een 4 minuten laat lopen en dan uitzet en weer aan heeft hij moeite met aanlopen omdat dit meer stroom trekt als eenmaal op toeren zijnde.
Tidak Ada
Toch had de mijne een 4Ah loodgel accu, toen hij uit de winkel kwam..... Geen problemen mee gehad tot de accu het na een aantal jaren begaf (Doen accu's altijd
).
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ehh.... Voor een experimentje zou ik toch niet verwachten dat je 10A nodig hebt. Als ie vrijloopt moet ie toch op z'n minst teken van leven geven op iets wat 1A kan leveren? Sluit je hem wel op gelijkspanning aan? Sluit je hem op de juiste spanning aan? Kan je hem met de hand ronddraaien?