Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 2

Dit topic is gesloten

Misschien handig om te melden, waar t ding in de printer heeft gezeten.?

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Ik heb er vier. Ding heeft vier kleuren en dus ook vier afdruk units.

Bij de afdruk units in de buurt dus. Nee ik weet het niet meer nauwkeuriger. Sorry. VOOR de "duizenden" leds of er achter (in de papier-transport richting), ik weet het niet meer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nou, als er 4 inzitten voor iedere kleur lijkt het mij geen sfeerverlichting.
Zijn ze allemaal rood?

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
maartenbakker

Golden Member

Op 12 augustus 2010 10:34:44 schreef rew:
Dat klopt. Maar dit zijn NIET de imaging leds. De fotos daarvan komen nog een keer. Wel een gaaf onderdeel.

Die webpagina over de oki/ibm printer claimt een hogere betrouwbaarheid.

Volgens IBM is de infoprint een goede printer tot zo'n 30000 paginas per maand (Dan is ie 8 uur per dag aan het printen!). We hebben zo'n 12000 paginas geprint in 7 jaar voordat ie kapot ging. Dat komt neer op zo'n hfl 0.80 per pagina aan afschrijving op de aanschafkosten.....

Dan was reparatie lonend geweest. Dat geldt voor vrijwel elke laserprinter die nog maar zo weinig heeft afgedrukt. Alleen inkjetprinters en wasblokjesprinters schrijf je sneller af. Die laatste vooral omdat de hoge variabele kosten niet lonen als je weinig print en het ding dus met elke afdruk duurder wordt. Een laserprinter wordt nog tot op zeer hoge leeftijd met elke afdruk goedkoper.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 augustus 2010 09:04:51 schreef Luckyboy:
er staat niets op de blauwe smd blok.
http://images.productserve.com/preview/1799/37889303.jpg

Waarschijnlijk toch een low ohmic weerstand van Welwyn zoals ik al zei:
link

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 12 augustus 2010 11:11:36 schreef rew:
Ik heb er vier. Ding heeft vier kleuren en dus ook vier afdruk units.

Hm, ik wilde gokken op lichtsluisjes voor de detectie van papierdoorgang (op een aantal punten, kun je verschillende maten papier of scheeflopen detecteren). Maar als ik lees dat hij bij elke afdrukunit zit, weet ik niet of dat nog waarschijnlijk is. Hoewel, daarmee kun je natuurlijk de locatie van de storing bepalen.

Affijn, blijft een gok mijnerzijds. Geen servicedoc te vinden waar het part in staat?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 12 augustus 2010 11:44:42 schreef VanDee:
..... lijkt het mij geen sfeerverlichting.
Zijn ze allemaal rood?

Ik heb maar op 2 plekjes de "silkscreen" van de printjes gekrabt. Ik kan derhalve twee ledjes aanprikken om ze te testen. De rode kleur hebben we nooit gezien vanaf buiten het apparaat.

.... reparatie lonend ....

Dat zal best. Hij heeft een paar maanden op "gratisoptehalen" gestaan en niemand wilde hem hebben. Hij woog 46 kg. Da's best een groot en onhandig ding. Die 10000 gulden waren we al kwijt, reparatie? Dat kost al met al ook snel veel geld. De HP 2500 die er voor in de plaats is gekomen kan de dubbele resolutie -> mooiere afdrukken en heeft allicht toch minder gekost dan de IBM reparatie. Mogelijk heb ik zo wel wat IBM toner "onbruikbaar" gemaakt. Soit!

..... lichtsluisjes.....

Ik denk het niet. Het papier loopt onder de afdruk units langs op een lange (ongeveer 30cm) horizontale band. Daar kan zo'n ledje niet doorheen schijnen om het papier te detecteren....

[edit]Op 24V lichten alle ledjes bij 4mA mooi op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Lijkt op een SOT23-5 met opschrift GBAT.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/img_5226_crop.jpg
(clickable)

Zit intern in Li-ion batterijpack van Samsung telefoon.

Natuurlijk kan ik ook wel gokken wat het is, zal wel een laad-controllertje zijn, maar ik zou de datasheet wel willen zien. Geen logo oid aanwezig.

Verder zit er op dat printje nog wat grut (R/C) en een 2509NZ (dubbele FET) die wel iets van beveiliging voor z'n rekening zal nemen.

[Bericht gewijzigd door Jochem op zondag 22 augustus 2010 13:52:28 (20%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Rew,

De ledstrip in de IBM printers worden gebruikt om de OPC (organic Photo Conductor, ook wel DRUM genaamd) volledig te ontladen.

Voor het hele verhaal in vogelvlucht:

Het hele Xerografie proces werk met electrische lading verschillen:

De OPC wordt opgeladen tot dezelfde spanning als de toner. Door de gelijke spanning hebben de toner deeltjes niet de neiging om over te springen naar de OPC. Een laser zal op de OPC een patroon schrijven in de vorm van de af te drukken letters (of afbeelding). Daar waar de laser de OPC raakt zal de spanning (lading?) afgebouwd worden. De letters (afbeelding) staat dan in als een ladings patroon op de OPC.

Op die plekken waar de lading op de OPC is afgebouwd, is nu wel een spannings verschil met de toner, waardoor de toner naar de OPC getrokken wordt. (dit gebeurd voor alle 4 de kleuren in de kleuren laserprinter.)

Onder de OPC's, het zijn er vier in jouw IBM printer, bevindt zich een Transferbelt

De toner wordt vervolgens naar een Transferbelt getrokken doordat de transferbelt een ladings verschil heeft met de Toner deeltjes. Op de transferbelt worden dus alle kleuren verzamelt tot de af te drukken afbeelding.

Door het papier tussen de transferbelt en een opgeladen draad (of roller, in de betrokken IBM printer is het een dunne draad) te plaatsen wordt de toner tegen het papier aangetrokken. Het papier met de toner erop gaat door een Fusing unit (zeg maar twee hete rollen) die de toner op het papier vast smelt. De afdruk is dan gereed.

Per afdruk maakt de OPC meerdere omwentelingen. Om nu te voorkomen dat de OPC vervuild raakt wordt na iedere omwenteling de toner van de OPC geschraapt. Om ook van de ladingspatroon op de OPC af te komen van de vorige omwenteling wordt de OPC belicht met je ledstrip. De OPC is dan weer maagdelijk en klaar voor de volgende omwenteling.

In het kort: Je LED Strip ontlaad dus de OPC.

Voor een gedetaileerdere omschrijving, moet je maar eens Googelen op "Xerografie-proces".

Groetsels van impatt

Ah, kijk, je moet het maar net weten! Verder ben ik momenteel te lui om te googlen, maar is het jammer dat je verhaal nou juist niet vermeldt HOE leds zorgen voor het verwijderen van lading.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Heeft dat dan dezelfde functie als de coronadraad in een B/W laserprinter, of ben ik nu in de war met die draad, die het papier laadt in jouw beschrijving?

@Jochem:
Dat is hetzelfde fotovoltaische proces, dat de laser op de silicium drum heeft. Zie het als een floodbelichting t.o.v. een spotbelichting van de laser.

Mogelijk dat het bij ander printers middels een geladen draad, of een koolstofvezelborstel gaat.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De coronadraad zorgt volgens mij inderdaad juist voor het aanbrengen van lading.

Oh, en een edit: ja dat vermoeden had ik al. Ben alleen niet zo thuis in het proces, dus hoe het precies werkt moet ik me nog eens in verdiepen. Weet alleen dat ik die coronadraad van m'n kleurenlaser laatst zelf heb schoongemaakt. De servicemanual beschreef keurig hoe dat met (jawel, let op) een dubbelgevouwen A4'tje in z'n werk ging. :)

[Bericht gewijzigd door Jochem op zondag 22 augustus 2010 15:02:43 (68%)

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Bij mijn oude LaserJet 4's zat een speciaal borsteltje om die coronadraad schoon te maken.
De Laserjets II en III-p hadden er een speciaal programma voor waarbij eerst een gezwart vel gemaakt werd, dat je dan moest omkeren en dan nogmaals door de printer moest halen.
Ik denk dat die Laserjet 1018, die ik nu gebruik geacht wordt 'eol' te zijn als het zover is :( (kostte ook < 10% van die HP III-P)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Hallo,

Ik praat niet veel maar lees voornamelijk.
Dit topic vond ik wel interessant en bedacht me dat ik ook wel een paar componenten had waar ik wel meer van af wil weten.

Geen idee wat dit zijn...
http://a.imageshack.us/img412/8986/img0230do.jpg

Hierbij zit op elke weerstand een geel stipje. is dit dan 10 ppm/C? ik ken deze vorm namelijk niet.
http://a.imageshack.us/img828/229/img0229g.jpg

dit ding ken ik ook niet, lijkt alsof het zelf gemaakt is. maar op die "tonnetjes" staat ook niets aan info...
http://a.imageshack.us/img651/7375/img0226vw.jpg

Gr,
Michael

Die laatste lijkt op een stel ferriet kraaltjes (ferrite bead) op een voet. Het ziet er wel custom uit ja. Enig idee waar het uit komt?

maartenbakker

Golden Member

De 8-pens IC'tjes met X2 en 81m erop ken ik niet, maar ze zijn overduidelijk afkomstig uit voormalig Oost-Duitsland, vermoedelijk fabrikaat HFO. Misschien een custom-typeaanduiding.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Impatt, je verhaal lijkt me redelijk te kloppen. Het enige is dat de Infoprint color 8 geen transferbelt heeft. Vanaf de OPC rol gaat het direct op het papier. De printer is zo'n 50cm lang, en iedere 10cm zit er een afdruk unit. Het papier gaat hier onderdoor en wordt dus laag-voor-laag bedrukt.

Dit levert dan natuurlijk wel weer unieke problemen op. Zo kan een kleine mechanische afwijking er voor zorgen dat er niet 100.0 mm tussen de gele en de magenta drukunit zit, maar 100.3 mm. Dan moet je dus in een service menu gaan bijstellen dat ie de magenta dus 0.3mm later pas aanstuurt om de boel precies op z'n plek te krijgen.

@jochem, normaliter heb je gewoon een isolerende laag. Door daar een draad met zeer hoge spanning er op dichtbij te houden, springen daar electronen naar over, zodat de isolerende laag toch wat lading bevat.

Schijn je daar nu op, en ik dacht dat het vroeger met UV ging, dan gaat de isolerende laag toch geleiden. (vandaar dat er bij oude copieerapparaten staat dat je de klep dicht moet houden). Geleidt die isolerende laag, dan lekt de lading weer weg.

Kennelijk is de truuk met het Organic Photo Conductor dus dat het hier met rood licht kan. In een ouderwetse laserprinter heb je dus een enkele laser nodig. Eigenlijk denk ik niet dat dit een UV laser geweest kan zijn, want die zijn nogal lastig te maken. (Ik ken er 1 die is 800W in, 50mW laservermogen uit).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Bas Smit,

Deze komen uit een AAP-100. Vermoedelijk een toegangscontrole print uit 1994.
Er zitten meerdere van deze blokjes op die na de databus komen.
T+, T-, R+, R-

Ik denk dat ik inderdaad simpeler moest nadenken en dat je gelijk hebt

@B7142lbs

Ik vermoed dat je laatste foto een mini diode matrix is.

Vroeger veel gebruikt om relatief eenvoudig sturingen te veranderen. Ik ken ze zelf in een uitgebreidere vorm in brandmeldcentrales, waarbij door middel van diode matrixen de sturingen werden bepaald.

Meet de zwarte 'tonnetjes' eens door,ik ben er bijna zeker van dat het diodes zijn. Ik zal morgen eens een voorbeeldje opzoeken van een diode matrix (heb nog wel oude printen liggen :P)

maartenbakker

Golden Member

Het ziet er anders behoorlijk als ferrietkraaltjes uit, die zouden in beide richtingen laagohmig moeten meten.

Die 8 pins IC'tjes, enig idee waar die van zijn?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die 8 pins IC's heb ik uit een bak onderdelen gevist.
Kan me namelijk niet herinneren dat ik die ergens af heb gehaald.

de "Kralen" meten beide kanten op een kortsluiting, ik ga er dan niet vanuit dat dit diodes zijn.

De betreffende print
http://a.imageshack.us/img267/4016/aap100.jpg
Close up
http://a.imageshack.us/img135/4599/aapkralen.jpg

Toevallig ook iemand iets over de gele stippen op de weerstanden?

Mede dat ze kort aan de "ingangen" zitten, ik bedoel de printkroonstenen maakt ze waarschijnlijk wel tot ferrite beads.

Die diodematrixen heb ik ook al wel eens tegengekomen, maar daar staken allemaal 1N4007's op.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Tidak Ada

Golden Member

Heb je die "weerstanden" met gele stip al eens doorgemeten? Het zouden ook kleine smoorspeltjes kunnen zijn, waar de gele stip het begin van de wikkeling aangeeft.
Anders misschien om de leesrichting aan te geven....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 26 augustus 2010 00:36:14 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

't blijven rare weerstanden, toch? Ook rare waardes: Ik lees 62552 Of andersom 25526.

6.2 Mohm met 5% toleratie, Quality "2"?
Of 2.5 MOhm, 2% tolerantie kwaliteit 6 ?

http://wiki.xtronics.com/index.php/Resistor_Codes

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die stip is geen ring, das wel raar. Zoals Tidak al zei, markeert precies 1 kant. Doormeten zou ik zeggen, op weerstand en inductie idd.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Dit topic is gesloten