Nog meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

ach ik had ook eens zoiets met de eerste multimeter die ik had (zo'n heel klein 2.50 euro geval.

had ik even zo'n moment van totale verstandsverbijstering. Ging ik een stekkerdoos (ingeplugd) doormeten op de weerstand-stand. met de logica van 'er zit geen apparaat dat weerstand bied, dus het moet 0 zijn'

BOEM, FLITS, ROOK, STINK (hij stinkt nog steeds).

net geprobeerd een symtresische voeding te bouwen uit een enkele. netjes een LM358 opgezet en de schakeling daar om gebouwd.

Even meten...Hmmm raar waardes kloppen niet de ene gaf aan 22mv en de andere aansluiting gaf 6V aan(voeding staat op 6.5). goed nakijken

ooh pinout verkeerd zat de voeding op de niet inverterende pin van de 2e opamp en had in de spanningsvolger de ingangen omgedraaid ja dat gaat niet werken.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Goed. Af en aan heeft deze me twee weken gekost... zucht...

Ik probeer vanuit een AVR te interfacen met een Wii Motion Plus (WMP). Dat ding wordt via I2C aangestuurd. Mensen met een arduino moeten hem dan op de A4 en A5 pinnen van de arduino aansluiten. Dat zijn PC4 en PC5 op de AVR chip. Nu heb ik m'n eigen avr-ontwikkel bordje, met precies ook een AVR en een FTDI chip zoals de arduino.....

De eerste versie had 32 pins "general IO" verdeeld over twee connectoren 16 ieder. Maar veel te veel pinnen bleken al een andere functie te hebben. Dus in de volgende versies heb ik opruiming gehouden, en alles wat al een functie had van de "IO connetors" afgehouden. Hou je zo'n 18 IOs over. Mooi 1 voor een status ledje, 1 NC en 16 op de IO connector. Blijken juist precies PC4 en PC5 te zijn.

Dus om de WMP aan te sluiten moest ik effe op het ledje prikken en het pinnetje er naast. No problem.

Dat werkte dus niet met de code zus, ook niet met het simpelste "kijk ik heb uitgevonden hoe het werkt, hier is een simpel programmatje!".

Blijkt dat je I2C bussen niet met een ledje mag belasten. Alles werkt in 1x zodra ik de led had losgesoldeerd. Zucht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heb ik ook eens gehad met de inbouw van een SD-kaartje in een Linksys router. Daar werden de led-aansluitingen gebruikt voor de connectie met het kaartje. Zeer onbetrouwbaar werken, zeker met getweakte firmware voor hogere dataoverdracht. Leds er uit en het liep als een zonnetje...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 18 juli 2010 12:47:10 (69%)

Op zolder hangt al enkele jaren een DCF77-module. Nooit problemen mee gehad, tot vandaag. In plaats van 1 puls per seconde te geven, waren dat er een stuk of vijf. Afin, dan maar naar boven, gewapend met handheld-multimeter e.d.
Eerst de voedingsspanning controleren: 8V. 8V?! Dat ding hoort 5V te krijgen! Dezelfde 5V waarmee gans het domotica-systeem gevoed wordt. Raar. Toch maar even beneden gaan meten. Ook 8V! Een rampscenario - ik zag in gedachten al rook uit die 5V-IC's komen. En uit het Epia-bordje, want het is zijn PC-voeding die de 5V levert.
Geen tijd voor een deftige shutdown - meteen de stekker er uit!

Gelukkig had ik nog een PC-voeding in reserve. Die dan maar even op het Epia-bordje aangesloten. En eerst de 5V-uitgang testen alvorens de rest voeding krijgt. Wel verdorie! Alweer 8v!!!
Toen pas viel mijn oog op een symbooltje in de rechter-benedenhoek: batterij zo goed als leeg.
Even meten met de bench-multimeter gaf een nette 5.1V aan...

Niets aan de hand, dus. En na een half uurtje was alles in zijn oorspronkelijke toestand hersteld. :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Niets aan de hand???? De DCF77 module gaf toch te veel pulsen, dat kan niet aan de batterij van de handheld hebben gelegen....

Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.

Ja, die is duidelijk stuk. Of toch niet? Het ding hangt nu aan m'n labvoeding, en produceert netjes 1 puls per seconde. Morgen kijken we wel verder...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ja, mijn multimeter lag om die reden ook al eens volledig uit elkaar op de werkbank. Alles deed het nog, maar de weerstandsmeting trok op niks. Hoop tijd aan besteed, beter meteen die batterij vervangen :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Ja Pros, soms kunnen ze je het angstzweet op het voorhoofd toveren, zonder dat het eigenlijk nodig was.

Van de week ook weer iets voorgehad.
Ben aan het meten aan een zelfgemaakt stuurtrapje voor een powerMOSFET gate te sturen. Niks speciaal, pulsgenerator eraan, voeding eraan en scoop.

De gateweerstand was opzettelijk groot genoeg genomen dat de stijgtijd van de gate vrij traag was en de platte kant in de gate charge (millerplateau) goed zichtbaar was. Dan gaan we de invloed van de voedingsspanning meten. Bij een hogere voedingsspanning zou normaal de nodige gate charge iets moeten oplopen.

De MOSFET heeft in de drain een weerstand naar voeding. Ik meet het drainsignaal en dat blijkt vervormd. Huh? Nog eens het generatorsignaal nagekeken: ok. Driver werkt: ok. MOSFET kapot? Andere ingeplugt: hetzelfde. HUH?! Terug generatorsignaal nagekeken: offset gevarieerd, amplitude: weinig verschil.
Wel wel. Wat nagedacht, een tijdje zitten staren, zie ik dat de verbinding met de voeding los ligt. Draad uit een Hirishmannklem geschoten.Daar is wel wat tijd overheen gegaan.

De capaciteiten zoals gate-drain koppelen het signaal zodat het precies is dat er voeding aanwezig is. Wel wel.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Domme fouten, of fouten die door haastwerk gemaakt worden.
Voor mijn robot had ik op mijn motordriver een 15 pins header, en idem op het mainboard.
Ik had nog enkele 8 pins printconnectors liggen, mooi bedraad.
Dus eentje eraf geknipt en de 2 andere zijden op een 15 pins femaleheader gesoldeerd.
Haast, haast, haast, want ik wou de dag erop een testrit maken.
Header op de print gestoken (kan niet fout) en de connectors aan de andere kant (kan maar op 1 manier fout)net 1 pin verschoven.....Rook!!!
Een hele printbaan verdwenen en 2 pics naar elektronica hemel.
Na herstel kon ik uiteindelijk toch de robot testen.

Nu ik toch toe was aan een nieuwe versie van mijn mainboard (PWM erbij) het ontwerp aangepast en aan het etsen en bestukken geslagen.
Toen kwam de test op mijn proefopstelling.
Alleen de `16f630 reageerde, maar het ledje knipperde nogal raar.
Meten...8.5V
pics eruit LCD eraf nog steeds 8.5v
Loep erbij, alle spoortjes nogeens goed nagelopen, wat brugjes doorgeknipt....niks.
Toen de printlayout nogeens goed nagelopen, en toen |:(
De gnd van de 7805 was niet meer aangesloten.
Tijdens het ontwerpen had ik die effe disconnected om later weer te routen. Helemaal vergeten.
Resultaat: wéér een 16F877 en een lcd naar die, al eens genoemde hemel.

Lucky Luke

Golden Member

duur geintje...

(Heb zelf 's een LCD omgepoolt, maar dat heeft 'ie overleeft. Was een HD44780 kloon waarvan ik de pinout niet wist en de contrastspanning nog -5V was, oud ding. Wel 24x1 oid, dus misschien toch 's inzetten.)

Dan ook maar een fototje van een foutje in KLM5... (inmiddels is het frame wel verder af, zo goed als helemaal zelfs.)

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_3713_web.jpg

Motormount verkeerd om gebogen.

EDIT@Rew: Wiel is inderdaad te groot. En 't is geen gezicht natuurlijk.
Wel leuk om als het zou passen, een sensor van een optische muis onder de robot te zetten. Dan kunnen mensen de motoren omwisselen hoe ze willen, of zelfs aan de buitenkant monteren, en de robot kan alsnog uitvissen hoe 'ie rechtdoor moet... (Nee, ga ik niet doen)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op maandag 23 augustus 2010 18:16:04 (23%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ach, kan zo toch ook? Of is het wiel te groot? :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb hier al een tijdje een paar kleuren LCD displays van eBay liggen. Nu wou ik die toch eens gaan uitproberen. Dus even een circuit op breadboard opgebouwd, een programma geschreven en in een AVR geladen. Resultaat: niks.

Alle connecties nageken en het programma aangepast zodat hij ook een LEDje doet knipperen. Resultaat: nog altijd niets. Het werd al laat, dus volgende dag maar verder zoeken.

Met een multimeter eens nagemeten. En kon niets speciaal vinden. AVR is dus verdacht. Dan maar een simpel LED knipper programma inladen en een apart circuitje opbouwen. Verrek, nog altijd niets. Multimeter nog eens eraan gehangen. Hmm, pinnen die laag moeten zijn blijken hoog te zijn. Conclusie: AVR kapot, tijd voor een andere.

Ik haal een nieuw uit het bakje, steek hem in de programmer en wil de code erin zetten, valt mijn oog op het programmeer venster in AVR Studio. Hier staat gewoon de hex van een ander project in... Vergeten dat als je een project opent hij niet vanzelf de te programmeren hex file aanpast.

Daarna de oude AVR met de goede code gebruikt. Het LCD display werkte van de eerste keer.

Werkt overigens best wel goed, fouten opsporen, die er eigenlijk niet zijn.
Dikwijls komen andere fouten boven water, die je dan later pas zou ontdekken.
Als je dan het zaakje aansluit zijn er meteen alle fouten uit :)

edit: [oftopic] @Luke: die wielnaafjes lijken er speciaal voor gemaakt te zijn ;)

[Bericht gewijzigd door Kareltje op maandag 23 augustus 2010 17:02:11 (16%)

Henry S.

Moderator

Vorige week een grafisch display op het Amicus board aangesloten. Eenvoudig programma gecompileerd en in de 18F geschoten via de bootloader.

Een kind kan de was doen. Maar ik kreeg een heel vreemd resultaat: Geen schoongeveegd beeld en verminkte tekst... raar want datzelfde display heb ik wel vaker gebruikt.

Dus frommelen aan de bedrading (alles op headers op de female headers van de Amicus Shield, en alle draadjes nalopen. Niets geks kunnen vinden, dan maar meten... niets aan de hand.

Dan toch eens de Amicus hardwaremanual gelezen:

Jumper Q3
This allows maximum compatibility with existing Arduino shields. The PIC18F25K20 microcontroller has more I/O lines than that of an Atmel, therefore, two of the pins on the PortB socket operate differently on the Amicus18. RB1 is a Ground pin on the Arduino board, but this would waste a valuable I/O pin if it were simply grounded. Instead, Jumper Q3 can be configured for RB1 or Ground.

Ah shit, RB1 aan de gnd!

Jumper omgezet en klaar.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 22 augustus 2010 21:11:28 schreef pros:
Ja, die is duidelijk stuk. Of toch niet? Het ding hangt nu aan m'n labvoeding, en produceert netjes 1 puls per seconde. Morgen kijken we wel verder...

De DCF ontvanger hoeft helemaal niet stuk te zijn. Ik heb er twee, elk met een controleledje aan de ontvanger, en bij slecht weer (vooral onweer) zie je de mooiste stuiterpatronen. Het is en blijft langegolf ontvangst per slot van rekening.

Just find out what you like and let it kill you

Er is echt wat stuk aan, hoor. Op het zicht (ook hier hangt een ledje aan) gaat het redelijk. Maar om de haverklap komen er 2 of 3 pulsen vlak na mekaar. Twee andere klokjes met DCF77-ontvangst werken probleemloos. Die syncroniseren elk uur, en geven een aanduiding op het scherm als dat mislukt.
Hopeloze zaak, vrees ik...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Is dat een zelfgebouwd DCF ontvangertje Pros? Of gekocht?

Op 23 augustus 2010 10:14:01 schreef Gyrbo:
...Conclusie: AVR kapot, tijd voor een andere.

Ik haal een nieuw uit het bakje, steek hem in de programmer en wil de code erin zetten, valt mijn oog op het programmeer venster in AVR Studio. Hier staat gewoon de hex van een ander project in... Vergeten dat als je een project opent hij niet vanzelf de te programmeren hex file aanpast.

Daarna de oude AVR met de goede code gebruikt. Het LCD display werkte van de eerste keer.

Das nog niks. In mijn studentenjaren had ik het meermaals voor dat ik iets bouwde dat niet meteen wilde werken. Na wat zoeken conclusie: IC kapot. Zeker van mijn stuk, die eruitgehaald, vuilbak ingekeild. Andere erin. Werkt even, weer niets meer. Nog wat meten, conclusie: hetzelfde IC kapot. Alles maar dan ook alles rond dat IC gecontroleerd en niks vinden waardoor het zou kunnen sneuvelen. Wanhoop slaat over naar woede die gekoeld wordt op de 2 ICs die uit de print zijn gekomen: ze werden volledig "geWidlariseerd".

Voor de mensen die niet direct weten waarover het gaat: Bob Widlar, (die bij Fairchild de eerste monolytische opamp had ontworpen). Die kon iets "Widlariseren" Dat wil zeggen dat je een onwillige component zo hard te lijf gaat met een zware hamer, en blijft doorkloppen tot er eigenlijk nog zo weinig van overblijft dat het de moeite niet meer is om ze op te vegen. Dat lucht op.

Enfin, na 2 duurdere ICs in de prak geklopt te hebben bleek de fout dan toch nog ergens anders te zitten. Een slecht kontakt dan nog wel, en te zien hoe je de print legde werkte hij wel of niet.

Op 23 augustus 2010 18:02:13 schreef Henry S.:
Jumper omgezet en klaar.

Ook een klassieker bij mij. Een print doet het niet, en na alles van settings én jumpers 185 keer nagezien te hebben en zeker van te zijn dat het goed is, staat er toch nog eentje verkeerd....grmmmmpfmlll, nog wel gevonden door iemand die mij vroeg: "zeg, staat die stekertjes er nog allemaal goed op...?"
Dus goede raad: als je bij het foutzoeken er niet uitkomt, laat dan een buitenstaander die een leek is het nakijken, die stellen soms vragen die direct naar de oplossing leiden.

Ik heb eens lang gezocht op het werk op een invertor die binnenkwam als nieuw, en toch problemen op de CANbusprint.
De klant had het nieuw gekocht en het werkte niet. Dus meteen een garantiegeval. Na me scheel gezocht te hebben kom ik er op uit dat er een jumper ontbreekt op een rij pinheader... Die van de kwaliteitskontrole zal ook wel op het verkeerde knopje gedrukt hebben zeker...

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Turbokeu

Golden Member

@pros: Die 5 pulsen/sec van de DCF77-ontvanger, waren die onregelmatig?

Als ik de oriëntatie van de DCF77-antenne (van de Conrad 641138 DCF77-ontvanger) een bepaalde hoek uit de ideale positie verdraai krijg ik altijd van die snelle onregelmatige neppulsen (of ook tijdens een fel onweer).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
pa3gws

Golden Member

Zelf gebouwde versterker aan het testen en ergens zit een brom.
Na wat modificaties nog eens testen geen audio out meer.
Alles nagelopen solderingen, bekabeling niets.
Voeding gecontroleerd en spanningen gemeten nog steeds nada.
Het kan soms helpen als je de aangesloten CD speler op play zet. :-(

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

1 goede raad: test nooit geen schakelingen met vrienden erbij, ze lachen zich een flinke deuk in je ego als een verkeerd aangesloten elco na een plof weer op je werktafel neer dwarreld :(

pa3gws

Golden Member

Je kan natuurlijk ook een licht effect bedoeld voor 12 V aansluiten op het lichtnet.
Staat toevallig de baas erbij, nou die zat bijna in het plafont na de knal en de licht flits van een dikke elco. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Die 5 pulsen/sec van de DCF77-ontvanger, waren die onregelmatig?

Soms een serie korte pulsen na mekaar, soms pulsen die zowat een seconde duren, afin, de meest gekke dingen.
Enige afwijking van de goede richting kan nooit de oorzaak zijn - het ding hing al jaren onbeweegelijk op zijn plaats.

@Kareltje: beter een flinke deuk in je ego dan in je oog! Ik heb zo eens een dag rondgelopen met een mooie rode cirkel op mijn kin van een kleine foutief-gepoolde elco die daar zijn doelwit gevonden had. 10cm hoger en wat meer naar links of naar rechts ware veel erger geweest...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Gelukkig hebben we dit forum, zotat we kunnen laten zien, dat het een ander ook overkomt :)

Het zijn inderdaad levensgevaarlijke projectielen!
Niet aan denken: je bouwt een flinke voeding.......

Tidak Ada

Golden Member

Pros, gelukkig heb je een bril op :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten