Is dat een zelfgebouwd DCF ontvangertje Pros? Of gekocht?
Op 23 augustus 2010 10:14:01 schreef Gyrbo:
...Conclusie: AVR kapot, tijd voor een andere.
Ik haal een nieuw uit het bakje, steek hem in de programmer en wil de code erin zetten, valt mijn oog op het programmeer venster in AVR Studio. Hier staat gewoon de hex van een ander project in... Vergeten dat als je een project opent hij niet vanzelf de te programmeren hex file aanpast.
Daarna de oude AVR met de goede code gebruikt. Het LCD display werkte van de eerste keer.
Das nog niks. In mijn studentenjaren had ik het meermaals voor dat ik iets bouwde dat niet meteen wilde werken. Na wat zoeken conclusie: IC kapot. Zeker van mijn stuk, die eruitgehaald, vuilbak ingekeild. Andere erin. Werkt even, weer niets meer. Nog wat meten, conclusie: hetzelfde IC kapot. Alles maar dan ook alles rond dat IC gecontroleerd en niks vinden waardoor het zou kunnen sneuvelen. Wanhoop slaat over naar woede die gekoeld wordt op de 2 ICs die uit de print zijn gekomen: ze werden volledig "geWidlariseerd".
Voor de mensen die niet direct weten waarover het gaat: Bob Widlar, (die bij Fairchild de eerste monolytische opamp had ontworpen). Die kon iets "Widlariseren" Dat wil zeggen dat je een onwillige component zo hard te lijf gaat met een zware hamer, en blijft doorkloppen tot er eigenlijk nog zo weinig van overblijft dat het de moeite niet meer is om ze op te vegen. Dat lucht op.
Enfin, na 2 duurdere ICs in de prak geklopt te hebben bleek de fout dan toch nog ergens anders te zitten. Een slecht kontakt dan nog wel, en te zien hoe je de print legde werkte hij wel of niet.
Op 23 augustus 2010 18:02:13 schreef Henry S.:
Jumper omgezet en klaar.
Ook een klassieker bij mij. Een print doet het niet, en na alles van settings én jumpers 185 keer nagezien te hebben en zeker van te zijn dat het goed is, staat er toch nog eentje verkeerd....grmmmmpfmlll, nog wel gevonden door iemand die mij vroeg: "zeg, staat die stekertjes er nog allemaal goed op...?"
Dus goede raad: als je bij het foutzoeken er niet uitkomt, laat dan een buitenstaander die een leek is het nakijken, die stellen soms vragen die direct naar de oplossing leiden.
Ik heb eens lang gezocht op het werk op een invertor die binnenkwam als nieuw, en toch problemen op de CANbusprint.
De klant had het nieuw gekocht en het werkte niet. Dus meteen een garantiegeval. Na me scheel gezocht te hebben kom ik er op uit dat er een jumper ontbreekt op een rij pinheader... Die van de kwaliteitskontrole zal ook wel op het verkeerde knopje gedrukt hebben zeker...
- - big bang - -