Nog meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Ik heb ooit eens een schakelende voeding hersteld. Een tijdje laten proefdraaien - dat was OK.
Nu kom ik op het idee, eens te voelen hoe warm de koelplaat van de tor (in het primaire deel) werd. Dat daar de netspanning op staat, was me duidelijk. Maar ik zat op een bureaustoel met plastic wieltjes, en de vloerbekleding bestond uit vinyl. Dat zou op zich al veilig moeten zijn. Niettemin hef ik eerst de voetjes van de grond, alvorens die koelplaat aan te raken...
Mensen lief! Kreeg ik me daar een mep - 400V~ is er niets tegen. Ik vermoed dat het ding me als een condensator beschouwde, die hij lekker tegen een hoge frequentie kon laden en ontladen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
leime

Golden Member

Stukje van een bonnetje van een winkel eraan doen, als die warm wordt dan wordt het bonnetje zwart.

Emiel

maartenbakker

Golden Member

Ja, maar bij welke temperatuur?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je een regelbare soldeerbout hebt, kun je dat natuurlijk eenvoudig uittesten.

leime

Golden Member

Dat is niet echt te vinden (waarschijnlijk wel als ik wat meer mijn best doe ;))

@ Fox, dat ga ik zo even doen! Nu eerst even wat eten ;)

[Bericht gewijzigd door leime op vrijdag 10 september 2010 12:47:18 (27%)

Op 10 september 2010 10:09:50 schreef pros:

Mensen lief! Kreeg ik me daar een mep - 400V~ is er niets tegen. Ik vermoed dat het ding me als een condensator beschouwde, die hij lekker tegen een hoge frequentie kon laden en ontladen.

Capaciteit van een menslijk lichaam is IIRC 50 nf (als ik de iec-normen van vervangingsschema's van menselijk contact goed herinner). Van vogeltjes een paar nF ... de reden dat ze niet op hoogspanningslijnen willen zitten.

Dat varieert natuurlijk sterk. Een redelijk gemiddelde is ongeveer .....

Re: brainfuck, ik dacht dat in wikipedia stond dat ie wel turing complete was, maar ja wat doe je daarmee? Zonder functies wordt het wel erg lastig om iets zinnigs te maken. De lol van dit soort 1-april talen is dat ze liefst net wel turing complete moeten zijn, maar juist ontzettend lastig te gebruiken en een zeer beperkte karakterset hebben om maximale onleesbaarheid te verkrijgen...

Re: thermisch papier: Da's ongeveer 70 graden. Kan best zijn dat het per merk verschilt. En het kan best zijn dat je voor een mooie zwarting ongeveer 90 nodig hebt. 50-90 zou ik uit m'n hoofd zeggen.... Weet iemand hoe ik het weer wit kan maken (binnen pak 'm beet een dag?)

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 10 september 2010 13:34:32 (23%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Capaciteit van een menslijk lichaam is IIRC 50 nf (als ik de iec-normen van vervangingsschema's van menselijk contact goed herinner). Van vogeltjes een paar nF ... de reden dat ze niet op hoogspanningslijnen willen zitten.

Ik zie regelmatig kauwen en spreeuwen op de 380kV lijnen vor mijn deur zitten, hoor ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 10 september 2010 13:38:55 (58%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

OK
Dit bericht is verwijderd na klachten van twee mensen hieronder.
Victor

[Bericht gewijzigd door victor1 op vrijdag 10 september 2010 13:56:24 (89%)

Böhse Onkelz - Denn wer keine Angst vorm Teufel hat Braucht auch keinen Gott
leime

Golden Member

Jammer, mijn soldeerbout begint bij 200 graden en bij die temperatuur word het bonnetje al mooi zwart.

Leime

Op 10 september 2010 13:37:41 schreef victor1:Vanmorgen in een helder ogenblik is naar de sheet gekeken en kon mijn vinger zien aan de andere kant van een zwart stuk, ik ben er nu achter dat het transparant van de printer de afdruk is en niet de sheet.

Zelfs na vier keer te lezen snap ik nog altijd niet wat je wil zeggen... (Hoofdletters en wat meer leestekens helpen misschien)

Mijn ayoyue hetelucht station gaat ook niet lager dan 100, en levert ook (zoals verwacht) zwarte bonnetjes op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

@ Gyrbo:
Ik dacht dat ik de enige was ;) .... |:(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
leime

Golden Member

Bedoeld hij niet gewoon dat de printer op een transparante manier print?

Op 7 september 2010 00:01:05 schreef Tidak Ada:
[...] Als je de draad maar niet kwijt bent ;)

http://www.uploadarchief.net/files/download/computer_wiring_nightm.jpg
Zit het misschien hier ergens tussen?

Op 10 september 2010 13:37:37 schreef Tidak Ada:
[...] Ik zie regelmatig kauwen en spreeuwen op de 380kV lijnen vor mijn deur zitten, hoor ;)

Check nog maar eens. Da's de aardleiding bovenin. ;)

Turbokeu

Golden Member

Op 10 september 2010 14:07:05 schreef Kareltje:
[...]
Zit het misschien hier ergens tussen?

Hahaha, doet me denken aan het patchpaneel bij een vroegere klant...:D

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Dit kan nog erger, dus afluisteren/aftappen geen probleem

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0252_600x400.jpg

Dit was voor ons huis. Een vriend van mj heeft een dergelijke foto gemaakt in een drukke straat in het centrum met veel computerwinkels: Dat is pas echt een warboel

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tip: Bij het etsen van printjes verdient het aanbeveling om het printje in zijn geheel onder het vloeistofoppervlak te manouvreren....

De reden is dat het stuk dat er bovenuitsteekt matig tot slecht geetst wordt.... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

kl* SMD tantaaltjes...
zo'n beetje ieder onderdeel wat ik ken heeft met een streepje de min/anode gemarkeerd. maar wie moeten er weer dwars zijn? juist, de tantaaltjes. het zwarte streepje is de plus.
dat heeft me 2 tantaaltjes, een paar uur en een hoop overbelaste hersencellen bezorgd.

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

De aanduiding bij druppel-tantaaltjes was altijd al aan de positieve aansluitdraad. De SMD-variant heeft dat botweg overgenomen. Maar verwarrend is het zeker, temeer omdat die kleine ondingen een prima kortsluiting durven vormen zonder de omgeving te waarschuwen door middel van rooksignalen.

Even een tip:
Liefst zouden we alles met een minimum aan draden besturen. Bij een karakter-LCD kan je daarvoor een 3-draads interface gebruiken. Bij een GLCD is dat niet zo handig, omdat er doorgaans veel meer data moet overgepompt worden. Maar twee draden kunnen alvast uitgeschakeld worden: VO en VEE.

http://prosje.be/CO/Fotos/GLCD-VO-potmeter.jpg

Dit exemplaar is afkomstig van Voti. VCC. VEE en VO zijn beschikbaar op de soldeervlakjes van R7 en R10. Instelpotje met wat Power-Pritt op de print kleven, drie draadjes verbinden, en klaar.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Vergeef me, ik werk niet vaak met die displays; VO is contrast meen ik, maar VEE is hier dus niet de negatieve voedingsspanning van het display? Het is een door het display opgewekt signaal?

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Pros, dat is een mooie oplossing, er bungelt nu zo'n enorme potmeter aan mijn arduino met display. Die twee draden zijn het probleem niet maar zo ben ik mooi die potmeter kwijt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten