Ik vraag me af welke maximale belasting een 12V autorelais mag schakelen.

Nu hangt er aan 1 contact 2x 60W grootlicht. Mag ik daar 2x 55W bijhangen?

dus 2x H4 en 2x H3

Hoeveel Ampere kan dat relais hebben?
Staat dat er niet op?

kan zo niets vinden, morgen zien of ik er nog eentje los heb liggen, het nr is overigens #688357 van Bosch voor Volvo..

Ik heb vanavond even met grootlicht op de draad van de verstralers erbij gehouden, het grootlicht zakt iig niet in..

Belastbaarheid is meestal 30A somige 40A. Als de relais meer kunnen hebben zijn de polen van de contacten breder. Normaal is 6,3mm, 60A 8,4mm dacht ik.

Edit: Ah deze dus maar 12,5A.

precies, net weer met de lamp onder de kap gedoken, staat geen tekst (meer) op.. maar dit is um ja..

12,5 A wordt krap denk ik, hoe reken je dat ook alweer uit? W=UxI:R?

P=U*I (=R*I2, mocht dat handiger uitkomen)

P (Watt) = U (Volt) * I (Ampere) of
P = I2 * R

2 * 60 + 2 * 55 = 120 + 110 = 330 Watt

330 / 12 = 27.5 Ampere

Groeten, Bram

prachtig, dank je! is alweer 30 jr geleden vrees ik..

relaisje erbij dus..

Whoei !!! De goede... wat dacht je van dit relais nog een relais laten schakelen welke die ander lampen schakelt... Je kan natuurlijk ook gewoon een zwaarder relais er inzetten...

Volvo (Hella, Bosch)heeft daar nog een ander, enkel relaisje voor, die kan er mooi naast, morgen even wat dozen omkieperen..

thanks all..!

Ik zocht op Bosch, daar dook ie in 1e instantie niet op.. we komen er wel hoor.. En Scandcar is niet m'n favorite shop zeg maar..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]

prachtig, dank je! is alweer 30 jr geleden vrees ik..

Oeps voor mij ook zie ik nu <schaam>.

120 + 110 = 230 Watt !!! geen 330

Maar dan nog is dat 19.1 A , dus te krap op 12 A

Groeten , Bram

zitten we allemaal te pitten, was ook al 0.03.. 6 A zou wellicht net in de onofficieele overbemeting kunnen passen..? Laten we het heel houden, zodadelijk in de laatjes gaan snuffelen..

Op 11 september 2010 00:00:25 schreef Mrtn1988:
Whoei !!! De goede... wat dacht je van dit relais nog een relais laten schakelen welke die ander lampen schakelt... Je kan natuurlijk ook gewoon een zwaarder relais er inzetten...

Ik snap hem niet

draadje van het relais naar groot licht splitten en relais 2 laten inschakelen welke op zijn beurt de verstralers inschakeld. Zwaarder relais (lees zwaardere contacten) kan wel maar is niet origineel zeg maar.. het oog wil ook wat, en ik heb al gesmokkeld..

Op 11 september 2010 16:51:09 schreef Jambon: Zwaarder relais (lees zwaardere contacten) kan wel maar is niet origineel zeg maar.. het oog wil ook wat, en ik heb al gesmokkeld..

Ja, dat ja

doet ut..

http://inlinethumb02.webshots.com/45377/2560128920102125362S425x425Q85.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]