Hallo allemaal,
Heb hier een "antieke" cd-speler staan de Kenwoord DP-5010.
Hij geeft geen disc weer.
Het laden gaat goed. Dan hoor je hem even lezen als je op play blijft drukken, maar daarna spint hij hem op. Dat zal denk ik te snel zijn om te kunnen lezen.
Laser zie je wel "branden" bij het sluiten zonder cd. Heel lichtjes dan. Verwacht wel dat dat normaal is.
Weet iemand zo wat dat mogelijk zou kunnen zijn? Het is voor m'n neefje. Hoort thuis bij een complete toren.
Avast bedankt voor al jullie antwoorden.
Hugo.
[Bericht gewijzigd door kremmer op (26%)]
Bedankt voor je antwoord, maar volgens mij hoor ik hem wel lezen/verplaatsen. Zou dat dan alsnog kunnen?
Lensje schoonmaken met IPA, als dat niet helpt is de laser idd te zwak geworden.
Een DP-5010 is nog eentje uit de goede oude tijd en tweedehands nog te vinden, ik heb zelf een iets jongere DP-3020.
Heb hem al geprobeerd schoon te maken maar mag niet baten.
Enig idee waar ik deze nog kan aankomen? Heb al gekeken op marktplaats en ebay.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zit er nog de oer philips cdm4 in of is het een ander loopwerk ?
en een cd die nog draait of lijkt te lezen kan wel degelijk een defecte laser hebben , er zijn tig symptomen van een defecte laser en het rode laserlicht doet het vaak nog wel maar de opnamesensor is ook zat stuk en is niet vervangbaar . even de print opwarmen met een fohn kan evt rotte elco's uitsluiten als er dan weer leven ontstaat in de laser .
zit er een loopwerk in met asoverbenging van de laser kan smeren helpen , ook de eindschakelaar die hem op het 0 track zet kan vuil zijn met deze loopwerken .
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
De KSS150A is niet zo'n zeldzame. Ik denk alleen dat je hem beter bij een online shop ofzo kunt kopen dan op Ebay, zit een hoop namaak tussen. Er staat me iets van bij dat een KSS150 gewisseld kan worden met een KSS210A, maar weet dit niet zeker, is vast wel ergens op te zoeken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
er zit een kss150 in ? dat is een sony modelletje , kans op de geleideasjes die wat droog staan , dus de spray kan al helpen .
ook waren er sony modellen die een vuile spiegel kregen die onder de lens zat en open was ,dus werd stoffig . even het lenskapje eraf en met een wattenstaafje over de spiegel en er kan weer leven zijn in de laser .
quote testman:
Ik weet niet wat voor loopwerk er in zit? Kan dan zo snel niet vinden.
Die opwarm tip kan ik morgen eens proberen.
Qua loop werk, lijkt me opzich wel okay te werken. Als ik hem handmatig naar het einde breng loopt hij netjes terug. Dus dan denk ik dat het dat niet kan zijn.
Dit is een loopwerk met asoverbrenging, helaas zijn er maar weinig loopwerken gebaseerd op een draaispoel (zoals de CDM4). Je loopwerk gaat terug in de startpositie dus daar moet je je ook niet direkt druk om maken.
Lenskapje eraf halen en de spiegel schoonmaken kan, maar met het risico dat het opnieuw verlijmen van de lens niet goed gaat. Gebruik sowieso geen secondelijm, er is kans dat de lijm aan de binnenkant van de lens verdampt en dan is je lens ondoorzichtig.
Op 15 september 2010 23:49:46 schreef DJohnny:
De KSS150A is niet zo'n zeldzame. Ik denk alleen dat je hem beter bij een online shop ofzo kunt kopen dan op Ebay, zit een hoop namaak tussen. Er staat me iets van bij dat een KSS150 gewisseld kan worden met een KSS210A, maar weet dit niet zeker, is vast wel ergens op te zoeken.
KSS212A, beide zijn goed te vinden.
Een nieuwe laserunit moet afgeregeld worden, met een scoop.
Dat afregelen moet dat ook gebeuren met een zelfde type laserunit?
Ik heb hier namelijk niet zo'n ding liggen en had ik dat dan had waarschijnlijk niet geweten hoe dat werkt. 
Het kan zonder afregeling, en dat wordt ook vaak gedaan, maar een afregeling geeft een gegarandeerde werking bij wat minder reflecterende CD's (Zoals CD-R(W)).
Denk dat hem dat gaat worden dan. Heb hem even helemaal nagekeken, maar blijft hetzelfde. Of een tweede handse.
Voor nu bedankt alvast.
Het wordt toch een tweede handse. Prijstechnisch en een gegarandeerde werking. En het gemakkelijkst.
Bedankt voor alle moeite.