ik ben bezig 4 ledstrips te schakelen, elke strip heeft 24 lampjes, totaal 96 lampjes dus.

uit mn blok komt ongeveer 12 volt wisselspanning, met een gelijkrichter ertussen heb ik dus 12 volt gelijk, daar werken de lampjes op

wat is beter:
serie of parralel schakelen?
met serie, heb ik dan bij de laatste ledstrip lichtverlies?, dus minder licht dan de 1e?

mn frame is aarde,
kan ik de - draad aan mn frame maken?
of perse een draad trekken?

hieronder 3 manieren,
1= parralel
2= serie, maar ik weet niet of de + op de + moet of de + op de -
3= te tekenen door de expert :P, wat het beste zou zijn!!!!
http://img822.imageshack.us/img822/7013/ledschakeling.jpg
[[blokjes zijn de ledstrips, grote 4kante blok is de gelijkrichter]]

bij die ledstrips, moet je ze dan aan elkaar verbinden door + op + te doen, of (zoals mn vader zegt), altijd + eerst in de stroomcircel,
dus vanaf mn gelijkrichter altijd bij die led de + draad eerst?
---
is het principe van mn circuit wel goed, hoeft er niks meer tussen , een condensator of zekering oid?

Over welke ledstrip gaat het?

Het beste is om een geschakelde 12V DC voeding te kopen, die is: klein, goedkoop, goed rendement.

het gaat om een flexibele waterdichte led strip, 12 volt.

het gaat er mij om hoe ik mn ledstrip moet schakelen, welke ik moet kopen is niet van belang, ik heb er al 4

Nee dat niet, maar wel als er al weerstanden aanwezig. Gezien het iets kant en klaar is veronderstel ik van wel en dan moet je de ledstrips parallel schakelen op een 12V DC voeding.
Dus geen 12VAC met een gelijkrichter erachter want dan heb je een dikke 15V op je ledstrips staan en zullen ze niet lang licht geven.

In serie kan ook, maar dan moet je natuurlijk wel een 48v voeding hebben. (4x12)

je moet toch ook gewoon achter mn gelijkrichter de strips serie/ parralel kunnen schakelen?

en moet de + op de + of op de - bij die strips?

nee, want dan krijgen ze een te grote spanning (~15V).

parallel zoals op jouw alfbeelding 1.

je kan ook met een gelijkrichter een 7812 voeding maken. Wel moet je kijken hoeveel ma de strips gebruiken!

7821 voeding?
en hoe meet je ma?

ik vond dit

hier staan wat plaatjes, gaat een van die serie sachkelingen werken?

en kost een parrallel schakeling meer draad dan een serie?
kan ik mn frame (massa) als - draad gebruiken? ( de - dus op mn frame).

[Bericht gewijzigd door cornetjhu op (30%)]

Zoals al gezegd: Serieschakelen gaat niet werken: dan heb je een bron nodig die 48 Volt levert, en die heb je nu eenmaal niet.

Parallel schakelen dus.

Laat die 7812 maar achterwegen, de TS kent amper het verschil tussen serie en parallel schakeling.

niks achterwegen laten. ik vraag dat om iets te leren.
mijn kennis is idd niet zo groot, maar dat is een reden om het juist wel uit te leggen.
als ik geen uitleg wilde had ik hier geen vraag gesteld, en had ik de strips wel laten aansluiten.

Oké, kijk hier maar eens. Maar dan ga je wel moeten zeggen hoeveel stroom de ledstrips gebruiken.

ik ga voor een parrallel schakeling,
omdat mn - draad gewoon op mn frame (massa) kan.
dit scheelt weer een draad dus.

is mijn parrallel scahkeling zoals ik getekend had goed?
of zijn er nog onderdeeltjes die zorgen voor een constanter licht, of tegen doorbranden.
als dat zo is hoor ik het graag

bedankt voor alle hulp,
7812 heb ik dus niet meer nodig voor mn leds,
maar ik ga er wel even over verder lezen.

[Bericht gewijzigd door cornetjhu op (29%)]

Ik denk dat die LED strips steeds uit serieschakleingen van 3 LED's zijn opgebouwd met serieweerstanden (12V per sectie), die dan steeds parallel zijn geschakeld. Het maakt dan niet uit of je strips parallel of serie schakelt. Het effect blijft dat ze 12V voeding nodig hebben.
Je kunt dit afleiden uit de knip markeringen van de strip.

Alleen indien de strips niet geknipt mogen worden, wordt het anders; dan krijg steeds een verhoging van de voedingsspanning met 12 V per strip.

Als je 12V wissel gaat gelijkrichten met een diodebrug (en afvlak elco) dan houd je volgens mij 15,6V over na gelijkrichten (12 * wortel2 - 2 * 0,7).

Edit, niet goed gelezen, was al vermeld :o

[Bericht gewijzigd door theove op (13%)]

dus even snel gezegt:

als de leds in serie van 3 geschakeld zijn (per strip), dan kan ik ze in serie zetten, dan is er geen verschil tussen serie en parrallel.

als ze niet per 3 geschakeld zijn is parralel beter, kan dan wel serie maar dat is heel veel werk.

- die van mij hebben geen serieschakeling per 3, wnat die van mij is geen knipbare strip. deze
dus ik ga ze gewoon parralel zetten, zo zat ik te denken:

http://i55.tinypic.com/2qckykh.jpg
die schroef is mn frame, en mn frame is massa,

- iemand die een punt ziet om te verbeteren?
- of iemand die er nog iets tussen zou zetten, als het goed is krijg ik zo licht, maar het liefst heb ik maximaal licht, en constant :P

Cornet,

Als je dingen in serie zet, verdeelt het voltage zich. De stroom is hetzelfde.

Als je dingen parallel zet, verdeelt de stroom zich, het voltage is hetzelfde.

Zet je drie ledstrips in serie op 12V, zullen ze alledrie ongeveer 4V krijgen. (willen ze verschillende stromen gebruiken, dan zal de spanning zich niet gelijkelijk verdelen, en krijgt er 1 meer dan de andere!).

Omdat jou ledstrips voor 12V bedoeld zijn, zullen ze het niet zo goed doen op 3 of 4V.

Je moet ze dus parallel zetten.

Dan over je 12V trafotje. Als je die gelijkricht, dan krijg je niet zomaar 12V gelijkspanning. Je krijgt een hobbel-spanning waarvan het gemiddelde van het kwadraat ongeveer 12V is. Als je daar een lamp op aansluit, zal de stroom evenredig zijn met de spanning. Het opgenomen vermogen, spanning keer stroom is dus evenredig met het kwadraat van de spanning. Het gemiddelde vermogen is dan dus evenredig met het gemiddelde van het kwadraat van de spanning. En die was 12V!

Jou ledjes gedragen zich anders. Die gebruiken onder 9V nauwelijks wat en makkelijk 2x zo veel bij 15V. (een normale lamp doet pas 2x bij 24V!).

Jou leds zullen dus gemiddeld feller dan normaal branden op je gelijkgerichte 12V.

Mijn idee is: Het zal wel loslopen. Dus als je de ledstrips op de gelijkgerichte spanning aansluit zullen ze iets feller branden dan bedoeld, maar niet meteen doorbranden. (misschien halen ze de opgegeven levensduur van 10000 uur niet!). Succes!

bedankt voor de duidelijke uitleg.

ik ga ze gewoon parrallel schakelen, zonder iets extra's ertussen ( dus wel de gelijkbrug en schakelaar:p) ik post nog wel een foto :p.

ALLEEN EEN GELIJKRICHTER is niet goed! Het voltage wordt dan 15,6VDC. Dat vinden de strips niet leuk! Gebruik gewoon een 12VDC voeding, of anders leven ze niet lang.

bedankt dat je dat eve zegt, dat had ik nog ni begrepen, ik neem liever het zekere voor het onzekere.
helaas komt uit mn brommer 12v wisselspanning , en heb ik een gelijkrichter, en 12v ledstrips, daar moet ik het mee doen.

wat heb ik nodig om de pieken, hoger dan 12v uit mn gelijkbrug, te verminderen/ op te vangen?
gaat dat met een condensator of bestaat er iets (makkelijkers) voor?

r3dnax, dat is als je de boel ook nog afvlakt. Maar dat was ie niet van plan.

Het gemiddelde gaat nu iets boven de 12V komen, hetgeen hopelijk niet zo veel kwaad kan.

Met een condensator er op wordt het erger.

Je kunt proberen een 7812 er tussen te zetten, maar of die dan weer genoeg overspanning heeft om goed op 12V te regelen weet ik niet. Als ie dat niet heeft, komt er bijvoorbeeld maar 11V uit en zullen je ledstrips weer niet goed genoeg branden.

Cornet, meet het eens wat je spanning is, Is het "bijna 12", "ruim 12", of "soms meer soms minder"?

Dat met die 7812 werkt. Ik heb dat hier ook gedaan. Geen scoop aan gehangen, maar ik mag aannemen dat die 7812 de spanning in ieder geval begrenst. Ik had nog een ergens zo'n spuitgiet Alu doosje liggen met een 7812 erin. Hoefde er alleen nog een schakelaar in te monteren. Afvlakken is niet nodig, 't is maar een lampje ;)
Misschien een low drop 7812??

ik meet 10- 11 volt, vlgens mij.
vamiddag meet ik nog wel even.

is het dus nodig iets ertussen te zetten?
of niet?, dus moet er een 2812 tussen, of gaat het goed zonder?

[Bericht gewijzigd door cornetjhu op (22%)]

Hoe meet je ? Wat voor een meter (Inwendige weerstand)?