Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
@Jochem: Inderdaad.
Vele display modules hebben een geïntegreerde charge pump voor de negatieve spanning, deze spanning is beschikbaar op pin Vee.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
loopycoaster
Mijn youtube profiel: http://www.youtube.com/user/PicBasicMaster
Een software-foutje:
Ik heb nu al een tijdje een automatische luxaflex.
Deze schakelt op licht en temperatuur.
Op dit moment is de luxaflex dicht, het is avond. Maar het onweerde. En wat gebeurde er dus een uur geleden? de PIC heeft precies een AD-conversie van de LDR gedaan op het moment van de flits, en mat toen dus: het is licht! luxaflex open! En de luxaflex ging open.... (om mij van de onweer te laten genieten zeker...)
Daarna ging de lux wel meteen weer dicht hoor. Maar het is toch een bug
.
De oplossing is natuurlijk simpel: een aantal keer meten en daar het gemiddelde van nemen, i.p.v. 1 keer meten.
(ik moest er stiekem ook wel een beetje om lachen, hoe bijdehand een systeem af een toe is)
Gewoon onder feature zetten: Bliksem doorlatend! 
Pas wel op met omkleden en onweer, sta je net in je nakie gaat die ineens open omdat het flits. 
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tja, als Wodan weer eens een chagrijnige bui heeft, moet het rolluik dat ontgelden... 
Ik heb m'n rolluiksturing zodanig geprogrammerd, dat het ding tussen 22h 's avonds en 6h in de ochtend gesloten blijft. Tussen 6h en 9h kan het omhoog, maar niet meer omlaag. Tussen 9h en 17h is het altoos omhoog. Tussen 17h en 22h kan het omlaag, maar niet meer omhoog.
Ook dan kan het nog gebeuren dat een onweersbui het rolluik vroegtijdig omlaag laat gaan, en het daarna terug opklaart. Dat zou kunnen verbeteren, door de tijden afhankelijk te maken van het seizoen.
Vlak voor mn verlof nog snel-snel een ontwerpje in elkaar geflatst om wat dynamixel servo's te kunnen aansturen met een 18f4520, en last minute toch maar beslist om er nog een 74hc595 bij te plaatsen om wat met PPM-PWM te experimenteren, zo had ik ineens een wat uitgebreider servo-test bordje.
Vandaag met de pcb aan het spelen geweest, maar de uitgangen van de 595 waren toch niet zo zuiver als zou moeten.. Toch maar wat extra ontkoppelcapjes erbij gezet.
1 servo werkt, zodra er een tweede servo aanhangt beginnen ze beide te flippen..
Enfin, na veel ontkoppelcaps bij te plaatsen toch nog maar es naar het schema kijken:
595 vergeten te voeden
En dan maar afvragen waarom die outputs liggen te dansen...
Tip van de dag: Probeer nooit nog iets snel snel aan je design toe te voegen vlak voor het etsen..
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik heb hier pas zo'n Philips SOX18 buitenlicht opgehangen. Die reageert ook op licht en donker, alleen er zit een tijdvertraging in: en moet een bepaalde tijd licht of donker geweest zijn, voordat hij schakelt.
Vroegere LDR Sensoren gebruikten een bimataaltje voor dat doel (in combinatie met een laagohmige LDR).
Misschien kan bovenstaande aan een idee helpen. Je kunt die PIC toch zo programmeren dat hij pas iets doet als de verandereing meerdere seconden blijft bestaan (bijv. >5 sec) Moet je wel een héél lange bliksemflits hebben om die te detectyeren 
Ook een flinke hysteresis inbouwen wil wel helpen.
Het is een bekend probleem, dat al stamt uit de tijd van de automatische dimlichten (Uit de tjd dat je nog met groot licht reeed op de snelweg)
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (15%)]
loopycoaster
Mijn youtube profiel: http://www.youtube.com/user/PicBasicMaster
Dat 5 seconden wachten werkt ongeveer hetzelfde als het aantal keer meten en het gemiddelde ervan nemen
. Extra hysterresis gaat niet werken, want het verschil tussen donker en een bliksemflits is veel te hoog
.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 2 oktober 2010 18:25:29 schreef loopycoaster:
Dat 5 seconden wachten werkt ongeveer hetzelfde als het aantal keer meten en het gemiddelde ervan nemen.
Dat denk ik niet! Als er in die 5 sec licht op de fotocel komt, gaan die 5 sec. steeds opniuw in.
Bij jou manier gaat hij toch om als er gemiddeld voldoende lichtflitsen geweest zijn. Ook andere, zoals autolichten of "inbrekerszaklantaarns"
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hysterese kan ook in de tijd. Indien open: minstens 5 minuten open blijven. Krijg je niet het klapper effect.
Maar goed, als je 5 sec lang het licht meet, moet het een hele forse flits/onweersbui zijn om hem als "dag" te laten detecteren...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Nog een domme fout. Ik ben al een paar dagen bezig een scoop te calibreren en daarbij heb ik een echt domme fout gemaakt. Na het afregelen van de verticale deflectie was ik het aan het testen in alle plugins. Ik zette een 4Vtt blok op de ingang. Bij 0,5V/div was dat keurig 8 divisisies. Daarna draaide ik naar 1V/div, netjes 4 divisies en zo verder. Voel je hem aankomen? Iedere stap is steeds een halvering van het aantal divisies. Maar in de hoogsye stand klopte het niet. Ik kreeg maar 0,8 div. Shit . Andere ingang, hetzelfde. Andere plugin het zelfde dus het probleem zit in de scoop zelf. Maar ja dat kan niet want de Y versterker zit in de plugin. Dus heel de calibratie opnieuw gedaan. Allerlij combinaties geprobeerd maar niets hielp. Dan maar het manual en schema uitgepluist. Het kon gewoon niet. Ik snapte er niet van. Dan maar een mailtje naar de tekscopes lijst.
En terwijl ik het zit te typen kom ik er achter. At the highest range of 5V/div it shows only 0,8 divisions.....
Pfff, in ieder geval ken ik de scoop nu van A tot Z.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
LOL Fred, das een goeie.
Eergisteren donderde er een klomp van een transformator (uit een UPS, zo een met hoeken en voetjes) op mn linkerhand. Donderde is misschien veelgezegd, maar een val van ettelijke cm komt behoorlijk aan met zo'n gewicht.
Als ik mn hand vastneem kan ik nog precies voelen/wijzen waar hij geland is.
Deze mag je ook bij 'domme fouten' rekenen want ik had het eigenlijk kunnen voorkomen.
Das nu meteen het voordeel van een ringkern: de ronde vorm komt zachter aan. 
- - big bang - -
Volgens mij heb ik men voeding weer eens naar de kl*ten geholpen...

En is een lm317 bijgevolg dus niet zo kortsluitvast als ze in de datasheet beweren...
Ik was een schakelingetje (AVRsimon) aan het bouwen, en dat wou (wilt) maar niet werken.
Alle ledjes (hangen aan Vcc) nagelopen door ze met de massa te verbinden.
De µC herhaaldelijk geprogrammeerd, maar de programmer gaf geen foutmeldingen (ging wel pokke traag)
Dan maar de drukknopjes gaan testen, ging goed totdat ik dacht "laat ik de GND en VCC op de ICvoet eens kortsluiten" (Vcc pinnetje van de ICvoet (is recuperatie) is te kort dus buitenom een draadje rechtstreeks op de µC pin gesoldeerd)
Blijkbaar was het contact dus toch niet zo slecht als ik dacht...
Gevolg=> voeding 0V, kortsluiting wegnemen => voeding regelbaar tussen Vmax en (Vmax - ong 1 a 2V)
Ik hoop dat die lm gewoon een half uurtje moet "afkoelen" en dat ie dan terug bolt want anders denk ik dat die voeding voor onderdelen gaat dienen...
En morgen gaan we dus ook maar ff bij de elektro boer langsgaan en die SIMON (zij noemen het braingame) van velleman halen voor €15 
Ik steek het nog altijd op men programmer (en bascom)
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Toch maar een keer een crowbar op de voeding zetten dan? Vmax van die voeding is vast meer dan die AVR leuk vindt. Met een crowbar kun je in ieder geval voorkomen dat zo'n geintje meer onderdelen kost dan alleen de LM317.
Een triac of thyristor, weerstandje en een zener, meer hoeft het niet te zijn. Misschien een potmeter als je hem instelbaar wilt maken.
Ik vind het trouwens wel knap dat je zo'n ding op die manier weet te slopen, dat zou toch eigenlijk niet moeten kunnen.
In het verleden heb ik ook al herhaaldelijk die lm kunnen vervangen...
Dus volgens mij is het een slecht ontwerp:s
Toen had ik ze wel kapot gekregen door er motoren end aan te hangen, dan op de uitgang een dikke shotkkey geplaatst, maar het heeft niet mogen baten 
Die crowbar heeft toch niet echt veel nut bij een regelabare voeding?
Nu heb ik wel een excuus om aan men volgende te beginnen (sym, V en A regeling en met enkele vaste spanningen)
En zo knap vind ik het niet van mezelf, ik krijg alles kapot, en nege van de 10 keer is dat op de meest ongewenste momenten...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ontwerptip: Zet de crowbar op je verbruiker. In dit geval dus op de AVR schakeling en afgesteld op b.v. 5.5V.
Tidak Ada
Iets minder haast scheelt een stuk!
Dat het altijd op een ongewenst moment komt, volgt toch gewoon uit de wet van Murphy? 
Ik voel er ook meer voor om zo'n voeding zelf te maken met discrete torren/FET's op het eind. Er komt alleen heel wat bij kijken en voor je het weet zit je in hf te denken en loop je te stoeien met temperatuurcoëfficiënten.
Een crowbar heeft altijd zin, vermits je een goedwerkende stroomregeling hebt en snelle zekeringen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
De crowbar helpt ook tegen het bekende probleem van de verkeerde voeding opdraaien, en je maar afvragen waarom er niets gebeurd met de gemeten spanning. Met een goede voeding maakt het niets uit, en anders is een defecte zekering of LM317 o.i.d. vaak een stuk minder kostbaar en vervelend dan je hele schakeling om zeep helpen.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 3 oktober 2010 19:06:12 schreef big bang:
LOL Fred, das een goeie.
Eergisteren donderde er een klomp van een transformator (uit een UPS, zo een met hoeken en voetjes)
om diezelfde reden haat ik printtransformatoren. die langen altijd met de poten naar beneden op je hand ( of voet)
ditto voor dil28 en 40 verpakkingen. die landen altijd met de poten omhoog op de grond... en peuter dat maar uit je voet hoor als je weer in ins het donker op je sokken komt binnenwandelen.
geef mij maar smd.... dat doet geen pij nals je er op trapt
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 3 oktober 2010 22:28:42 schreef watchout3:
Ik steek het nog altijd op men programmer (en bascom)
ik steek het op het ontbreken van zelfs het meest minimalistische keolvinnetje en het in steken van een ontiegelijk hoge spanning aan de ingang , het niet plaatsen van de backfeed diode en een eventuele diode over de set weerstanden als je ene condensator over de onderste hebt.
ik zie heel veel dit
in----lm317----+----
| |
| r1
| |
+------+
| |
10uf r2
| |
gnd +------+
dat is dus catastrofaal fout.
als je dat doet MOET er een diode antiparallel met r1 staan zodat de condensator zich niet ontlaad in de ADJ pin als de ingangsspanning wegvalt. sommige datasheets vermelden dat uitdrukkelijk. bob pease (de vader van de 317) vermeldt het trouwens in een van zijn videoshow ( te vinden op youtube : the bob pease show).
-edit- tikvaut verbeterd en meer uitleg
zo moet het dus wel
1n400x
---|<|-----
| |
in-+--lm317----+---+---- uit
| | _|_
| r1 /_\ 1n4148
| | |
+------+---
| |
10uf r2
| |
gnd +------+
[Bericht gewijzigd door free_electron op (14%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik doe dat tegenwoordig ook altijd sinds er een met een klap ging hemelen toen er ook iets gebeurde, er schoot een stekker uit en de echt veel te grote condensator van de een zich leegde in de ander. Ik gebruikte twee LM317's in een voeding. Dan kon ik ze symetrisch gebruiken en ik dacht toen nog dat een zo groot mogelijke elco na de regelaar (stom stom) het beste was. Daar zat dus een 15.000 uF. Zo'n grote met een schroef er boven op voor chassis montage.
Tidak Ada
Op 4 oktober 2010 01:05:21 schreef free_electron:
[...]
als je dat doet MOET er een diode antiparallel met r1 staan zodat de condensator zich niet ontlaad in de ADJ pin als de ingangsspanning wegvalt.
Hoe zet je in 's-hemelsnaam een diode antiparallel aan een weerstand??
rew
Eigenlijk gek dat zo'n diode tussen ADJ en OUT niet gewoon ìn de 317 zit. Zou je dat niet ook een ontwerpfout kunnen noemen?