Beste CO'ers,
Weet iemand ook precies hoeveel stroom ik maximaal uit de paralelle poort mag halen?
Ik vroeg me namenlijk af of ik ook een klein comparator schakelingetje direct kon voeden!
In iedergeval bedankt,
Johan v. Althuis
Volgens mij kan je de parallle poort maar met een paar miliampere belasten, maar ik weet het niet zeker.
Ik heb inmiddels al wat gevonden en jawel op epanorama;
Link: Power from parallel port
Maar er staan merdere waarden in het document.
Kan iemand anders mij vertellen wat nu de maximale stroom is?
Je bedoelt dit tabbelletje denk ik dus.
//
Normal UM82C11-C IEEE 1284 level II
Data output (>2.4V) 2.6 mA 2 mA 14 mA
Data line sink (<0.4V) 24 mA 24 mA 14 mA
Control output (>2.4 V) 0.5 mA* 1.5 mA ?
Signal lines (short circuit)1 mA ? ?
Control line sink (<0.4V) 7 mA 7 mA 14 mA
//
Als jij dus als dataoutput een high hebt dan mag je die maximaal met 2.6 mA belasten. of met 2 of met 14, hangt af welke paralelle poort je gebruikt.
Als ik jouw was zou ik eerst eens testen en meten met je schakeling en kijken hoeveel stroom die trekt.
in theorie:
Ik geloof dat je opamp maximaal 0,5 mA trekt(zeer grove schatting),maar belanrijker zijn de componenten er om heen. (wat doe je met de uitkomst van de comperator). Als je denkt dat 1 pin niet genoeg levert kan je er natuurlijk ook twee of drie gebruiken, mits je ontwerp dit toelaat. Zet ze dan natuurlijk in je software allemaal op aan anders krijg je problemen.
Hoop dat je hier wat aan hebt,maar wees voorzichtig met die parallele poort want hij is echt zo kaduk:-).
Groeten Denny
Ik was nog opzoek naar een spannings voorziening en dacht deze rechtstreek uit de lpt te kunnen halen. Mischien is het beter om de spanning van de molex uit de pc te halen.
Maar bedankt voor je hulp,
Johan
Ps. De output wou ik op een ingang van de lpt schakelen.
[Bericht gewijzigd door Sjaak Boomschaak op ]
Om het gewoon simpel te zeggen,
Je kan ipc niks zo aan die pport knopen, hij is niet eens kortsluit vast ik raad je dan ook aan om VOOR je iets er aan knoopt er gewoon een transistor met een basis weerstand er aan te hangen dan zit je altijd vijlig en kan je al meteen een stuk meer schakellen, een ledje van 10mA is geen probleem om te voeden.