Gezocht service handleiding tektronics TDS620A

Onlangs stond deze scoop in de sectie V&A, ik heb 'm inmiddels opgehaald en ook open gehad, de scoop zit vol met lekkende smd elco's en gevolgschade vergelijkbaar zoals in dit topic:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/78816/1/

Ik zal een kleine 100 smd elco's moeten vervangen, en er zijn ook wat smd transistoren en ic's geoxideerd / aangetast.

De gebruikershandleiding heb ik inmiddels, maar zoek nog de servicehandleiding ivm de aangetaste smd transistoren en mogelijk ook printsporen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

op de site van tek zelf kun je ze zo downloaden , even je mail opgeven verder niks . http://www2.tek.com/cmswpt/mafinder.lotr?cn=tds600&lc=EN&sc=2&… wel even zoeken naar de juiste maar m'n tds420a stond er ook ....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De TDS620A staat er niet bij, maar even het servicemanual voor de TDS 520B, 540B, 620B, TDS 644B, TDS 680B,TDS 684B, TDS 724A, TDS 744A, & TDS 784A d/l.

Shema's staan daar niet in, iedere print is een module, en vervang de module als er een probleem is ...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Soms bij recente technical documentatie van Tektronix, staan de schema's niet meer in het servicemanual maar in een aparte documentatie genoemde "Technical reference".

Hoi Roland,

Met deze scoop heb je een echt uitdagend knutselproject in handen! Ik heb een soortgelijke uitdaging gehad met een TDS544A, die eveneens leed aan enorme mate van "elco rot".

Voor schema's zal je tevergeefs zoeken, deze zijn nooit vrijgegeven. Ik heb daar veel moeite voor gedaan (ook via officiële wegen via mijn werk), maar een repair manual zoals je nu al hebt is het enige wat er is...

In welke toestand is de scoop momenteel? Ongetwijfeld "failed" hij op zijn zelftest, zou je aan kunnen geven op welke items?

Er kan namelijk nog een extra addertje onder het gras zitten buiten de elco's om...

Acq en Acq/Attn FAIL => dit is het bord met alle smd elco's

<edit> Interessant topic over de 460 met hetzelfde probleem:

The electrolytic that leaks from the caps is corrosive. It will etch away copper traces as well as the vias that connect the board layers. Even if they look good, you should check all of the circuit board traced near any cap that failed. The green coating that covers the board isn't affected by the electrolytic. A trace that looks good might not have any copper underneath.

http://www.tek.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=398

Dat word nog feest idd...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dat is gelukkig alleen het aquisitie board. Vaak geven ze ook "processor fail" aan, wat doorgaans het NVRAM is dat leeg is (Dallas chip met ingegoten batterij, bij >> 10 jaar is ie wel op...)
In dat geval heb je een speciale tool van Tek nodig om 'm via gpib weer in te stellen/calibreren.

In dit geval is het dus damage control op de aquisitie print. Je kan de pech hebben dat de spoortjes weg zijn onder de coating, maar bij mij viel dat (gelukkig) mee. Op het eerste oog zag dat board er ook vreselijk uit.

Ik weet niet in hoeverre het 620 board lijkt op de 544, maar de issues met mijn board waren:

1) Cal/referentie spanning circuit -> veel hoogohmig spul, dus elektroliet erbij, en huppa, lekweg... Daarnaast waren de opamps geoxideerd.

2) Diverse 74HC164 bij de ADC's zwaar geoxideerd -> deze zijn deel van de databus en zorgen voor die "att. interface" fail.

3) Clock osc voor de ADC's liep niet. Is een losse (mini) module met een ringkerntje erop. Daar waren enkele weerstandjes volledig weggerot en 1 spoortje door.

Overigens heb ik eerst genoteerd welke elco's waar zaten -> alle elco's eraf gehaald en het board flink gewassen (met isopropanol en tandenborstel werkte het beste en had toch niks te verliezen :)
PCC200 en dergelijke zijn hiervoor niet geschikt...

(Dallas chip met ingegoten batterij, bij >> 10 jaar is ie wel op...)

Die heb ik ook zien zitten, is die extern te voeden ?

alle elco's eraf gehaald en het board flink gewassen (met isopropanol en tandenborstel werkte het beste

Ga ik dit weekend ook doen, eerst verdere oxidatie stoppen, elco's zijn besteld.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op vrijdag 15 oktober 2010 00:45:46 (42%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Helaas is die Dallas niet extern te voeden, je kan namelijk niet bij de batterij aansluitingen komen, althans bij de DS1245 die in mijn scoop zat. Ik moet eens proberen het gietsel van de oude chip weg te peuteren, misschien is dat mogelijk.

De DS1245 is nog verkrijgbaar, maar relatief duur (iets van 20 á 30 euro)

Als je de mogelijkheid hebt zou ik hem zeker van het board halen en uitlezen, is een normale 128x8 ""eprom"", als je zorgt dat je de 'write enable' pin aan de VCC knoopt kan er niks misgaan.

Veel succes met poetsen :)

Via de yahoo tek scoops groep kwam ik op het spoor van de volgende handleiding:

TDS 520B Mod CM Digitizing Oscilloscope Component Service Manual 070-9710-03

http://www.austexsoftware.com/documents/tektronix/service/070971003%20…

Het is wel is waar niet direct voor de TDS620, maar er zijn aardig wat overeenkomsten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Erg handig & bij deze opgeslagen :) Is overigens het eerste echte schema wat ik van deze serie digitale scoops onder ogen krijg...