Ik heb hier een JVC receiver (RX-554R) met een defect VFD display. Dat wil zeggen, het display doet het nog wel, maar heel zwak. Met de kap eraf in een donkere omgeving zijn de actieve groene segmenten te zien, en de rode lijntjes lichten op (het 'filament').

Aan beide uiteinden van het display zijn de aansluitingen van het filament te vinden; hier staat een 3.3V AC spanning over (aparte winding vanaf de trafo).
Deze lijntjes zijn aan beide kanten via een 4.7uF elco aan een -25V DC spanning geknoopt.

Op de segmentaansluitingen staan puls-signalen, schakelend tussen -25V en 3V DC.

Ik heb nul verstand e/o ervaring met VFD's, dus weet niet echt of bovenstaande situatie correct is. Heb al rondgezocht en eea gelezen over VFD's, waaruit ik heb opgemaakt dat bovenstaande zou kunnen kloppen....

Bij het meten heb ik eenmalig perongeluk (...) een van de uiteinden van het filament aan de massa gehad (zit een metalen met massa verbonden constructie onder het schermpje, vlak bij die pinnetjes). Dat had tot gevolg dat de segmenten wat helderder oplichten.

Iemand een idee in welke hoek ik moet gaan zoeken? Is de voeding kapot, is er wat met de aansturing, of toch het display?

[Bericht gewijzigd door basvk op (64%)]

De elco's in de buurt vervangen.

Die -25 volt zal waarschijnlijk via een serieweerstandje naar de gloeidraad worden toegevoerd en worden ontkoppeld met een elco.
Soms zit er in deze schakeling nog wel eens en zenertje.
Een van deze onderdelen zal defect zijn want je negatieve spanning op de gloeidraad zal wss te laag zijn, gemeten tov massa.
Mac.

Dank voor de reacties,

Ik heb de zo goed als alle elco's gerelateerd aan het display al getest, dat waren inderdaad de eerste verdachten.. Helaas niets gevonden.

De 3.3V AC wordt via een serieweerstandje naar de gloeidraad gevoerd, dat lijkt intact.
De -25 staat op de segmenten. Die spanning wordt ergens van een andere spanning afgeleidt. Ben er nog niet helemaal achter hoe dit wordt gedaan, en of deze spanning zowiezo is zoals 'ie hoort te zijn.

Als ik de volgende pagina mag geloven (en goed begrijp); http://hem.passagen.se/communication/vfd.html

is dit display in 'AC mode' aangestuurd; een wisselspanning op de gloeidraad, en de segmentjes worden achter elkaar aangestuurd (nooit meer dan een tegelijk). Dat verklaart de puls-signalen die ik zie op de segment-aansluitingen, ookal brandt alles constant.

Op die pagina wordt een positieve segment-spanning gebruikt, terwijl ik een negatieve heb.. Heb het idee dat dat net afhangt van hoe het display is opgezet?

Het enigste wat ik wel echt mis is een massa-koppeling tussen die 3.3v gloeidraad-spanning en de rest (dat 'zweeft' nu). Lijkt mij dat die er wel hoort te zijn? Ik heb de trafo-aansluitingen losgehaald en direct op de gloeidraad aangesloten (met de serieweerstand ertussen), wat hetzelfde effect gaf. Als ik nu een kant aan massa knoop gaat het display wel leesbaar branden. De massa-kant brand wel zwakker zo. Op die VFD pagina wordt een AC-spanning met een midden-aftakking aan massa gebruikt, dit zal wel een gelijkmatige oplichting opleveren, maar die aftakking lijk ik niet te hebben..
De gloeidraad-spanning lijkt overigens niet hoger te moeten; dan gaan de gloeidraadjes wel erg (te) hard branden :-/

Ik haal komend weekend de bijbehorende CD-speler op (heb ik niet thuis staan). Daar zit ook zo'n VFD-display in, en ik verwacht dat JVC dat wel op een vergelijkbare manier zal hebben opgebouwd. kan ik eens nameten wat voor spanningen er echt op horen te staan.

Basvk, Ben je al verder gekomen?

Ik ben toevallig ook bezig met VFD's momenteel. dat je 3,3V AC op je filament lijkt mij een mooie waarde. Die van mij zijn 3,4 en 3,1 (heb twee VFD's). De sigmenten en elementen zijn vervolgens -20V bij de mijne. Mijn massa is overigens -5V. Dus, als ik alles vanaf massa meet heb ik voor de sigmenten en elementen +5V voor uit en -15V voor aan. Voor de fillament moet je even de stroom opmeten, bij mij is ie 13 en de ander 15 mA. Bij mij is de fillamant drive op +5V gekoppelt via 2 100 Ohm weerstanden (Kant A via R1 aan +5 en dan via R2 aan Kant B) Trouwens is dit na de weerstand.

Ik heb nog een derde gevonden. Uit een Magnetron, deze heb ik ook even uitgevogelt. Filement zit op een eigen secondaire winding, 2,3V AC zonder voorschakel weerstanden. via een weerstanden netwerk op -20V DC geleveld, via TD62786AP sturen ze de sigmenten en elementen aan. De TD's hebben een voeding van -25V DC. De logica (MCU) heeft een voeding van -5V DC. Dus de spaningen op de elementen en sigmenten is 0V en -25V.

Ik denk dat je eens goed moet kijken naar de sigment/element stuuring of die wel goed werkt. Kan best zijn dat ze te kort worden aangestuurt. Ooit een keer gezien. toen was er een elco stuk die de drive IC's van een stabiele voeding moest voorzien waardoor die hele korte pulsen stuurde en vervolgens dus uit was tot de periode voorbij was. dat was ongeveer 1/6 van de maximale periode.

Zit er een dim functie in de reciever? is daar niet iets mee?

En als laatste, dat je je filament een keer te sterk aanstuurt kan niet veel kwaat zolang je niet ziet dat ze echt zijn doorgebrand of gaan hangen in het display. Als je dat wel ziet is het wel einde. dan zal hij nooit meer regelmatig kunnen opwarmen en nooit de elektronen regelmatig beemen.

Ik hoop dat je er wat mee kan.

[Bericht gewijzigd door bugje op (13%)]

@bugje; dank voor je reactie. Had de e-mail notificatie aan moeten zetten, heb je reactie helemaal gemist... :(

Heb ondertussen namelijk een oplossing gevonden; de versterker werkt weer naar behoren. Heb zoals ik in m'n vorige post al zei een JVC CD speler opgehaald om eens na te meten wat er hoort te gebeuren op zo'n display.
De 'zwevende' 3.3v AC op de gloeidraad was inderdaad het probleem. In de CD-speler bleek een -17V DC op de gloeidraad te staan (gemeten tenopzichte van de algemene massa), met daarop de 3.3V AC.

Ik heb nog even gezocht in de versterker, maar die displayaansturing gaat zo kriskras door elkaar op de print, dat het zonder schema toch echt een hoop tijd gaat kosten om de fout te vinden. D'r was niets 'zichtbaar' kapot, geen foute componenten te vinden/meten en alle elco's zijn goed...

Heb in plaats daarvan de 3.3V AC bij de trafo losgehaald en direct (samen met de serie-weerstand) op de gloeidraad aangesloten. Daarnaast heb ik een 7809 met z'n massa op de -25v dc voeding voor de segmenten gezet, wat een -16V opleverde. Deze heb ik op de gloeidraad gezet, waardoor het display nu weer mooi brandt.

Ik heb je attent gemaakt dat er op de gloeidraad een negatieve dc spanning moet staan.
Maar de oorzaak heb je niet verholpen waarvoor een driewerf foei; maar goed, hij doet gelukkig het weer via een bypass.
Veel plezier ermee.
Mac.

@McDuff; nu je het zo zegt, inderdaad.. Heb je reactie niet bewust genegeerd ( :) ), had 'm toen alleen niet op die manier begrepen...

En sja, dit is niet de mooiste oplossing, maar zo'n apparaat is ook maar zo veel tijd waard....