hallo allemaal, ik zit met een raar probleem.

we zijn bezig met verbouwing van de keuken, en zijn nu op punt beland dat de oven ingebruik genomen mag worden.

het betreft een siemens oven + siemens ceran kookplaat.
(beiden heb ik gekregen, en weet dat ze werken)

nu sluit ik ze aan met perilex stopcontact/wcd

ik heb ze als volgt aangesloten

WCD:

Linksboven- blauw rechtsboven- zwart
midden aarde/geel-groen
Linksonder-bruin rechtsonder- zwart

zo heb ik de draden dus ook in de stekker gehouden.

nu zit ik dus met het probleem, dat maar de helft van de kookplaat werkt. bij het wisselen van de zwarte draden met elkaar, werkt dan weer de andere helft van de kookplaat.

en telkens knalt er de onderste zekering uit in de meterkast...

deze zit op een ovengroep, met 2x 16A zekeringen (schoefzekering)

iemand die mij opweg kan helpen?

ik denk dat je fornuis niet iss aangesloten voor 2x 330 volt , maar voor 3x230v / 3x400v . even kijken of er een luikje zit waar de kabel het fornuis binnenkomt en je de spanningen kun omzetten met een jumper .

heel erg bedankt voor je antwoord, heb meteen gekeken of ik het ergens om kon schakelen, maar helaas..

heb er foto's bij

meterkast:

http://i2.photobucket.com/albums/y40/jp-tuning/SDC10158.jpg

oven groep is dus boven die hagegroep (daar zit de wasmachine op)

achterkant oven:

http://i2.photobucket.com/albums/y40/jp-tuning/SDC10147.jpg

bijhorende sticker:

http://i2.photobucket.com/albums/y40/jp-tuning/SDC10152.jpg

ingang voor kookplaat:

http://i2.photobucket.com/albums/y40/jp-tuning/SDC10157.jpg

op de 3e foto de 2n~ gebruiken voor de aansluitingen , dus 2 fasen op de stekker aansluiten en 2 nullen . 1 draad die nu zwart is wordt dan een nul . linksonder zou een nul moeten zijn op de wcd , dit kun je meten met een spanningzoeker , de 2 aansluitingen rechts op de wcd moeten een fase zijn ( spanningszoeker licht op ) en de 2 linker aansluitingen zijn de 0 ( geen oplichtende spanningszoeker )

hoi testman, ff kijken of ik het nu begrijp...

ik moet dus de draden van de WCD gaan veranderen?

kan ik niet gewoon dezelfde kleuren overal aansluiten op WCD en stekker

ik heb nu 5 kabels (perilexstekker)

1x blauw --- linksboven
1x bruin --- rechtsonder
1x aarde/groen midden
2x zwart rechtsboven en onder.

nu lopen de kabels van de WCD ook zo (kleuren)

wat moet ik dan veranderen

2N; houd dus in, dat je 2x fases en 1x nul gebruikt.

Fase 1 = contact 1
Fase 2 = Contact 3
Neutraal = contact 5
Aarde = contact pe

Een brugetje moet zitten tussen 2 en 3.
Ook moet er een bruggetje zitten tussen 4 en 5.

Nu moet je de WCD open maken om te kijken of dat deze juist is aangesloten en dan op de stekker de juiste 4 contacten overnemen!

Maar misschien is het raadzaam om het te laten doen door iemand die weet waar hij mee bezig is, verkeerd aansluiten kan tot ongewensde efecten leiden!

dacht dat ik het snapte, maar nu snap ik er helemaal niks meer van,

dat zoiets simpels zo moeilijk kan zijn...

Maak is een foto van de WCD!

En zo moeilijk is het niet hoor, eigenlijk staat het al juist op het badradings tekeningetje (2N)

Je ziet hier duidelijk tussen 2 en 3 een zwarte lijn en ook tussen 4 en 5 een zwarte lijn, dit zijn dus de draadbruggetjes.

Je kunt dit apparaat op drie manieren aansluiten,
1x 220 (1N) ; Gebruik van 1 fase , grote stroom waarscheinlijk meer dan 16A!
2x 220 (2N) ; Minder stroom per fase , benodigde stroom verdeeld over 2 fases!
3x 220 (3N) ; Nog minder stroom per fase , benodigde stroom verdeeld over 3 fases!

Door nu het juiste tekeningetje te volgen (2N) kan je deze op de juiste manier aansluiten.

hier een foto van een oude WCD, deze was geplaats door iemand anders, (niet goed gedaan ook)

maar de draden heb ik gewoon hetzelfde aangehouden.

N BLAUW
L1 ZWART
L3 BRUIN
L2 ZWART/wit

http://i2.photobucket.com/albums/y40/jp-tuning/SDC10161.jpg

en hoe maak ik die draadverbindingen dan? en hoe deel ik de stekker in?

Eerst maar eens een nieuwe halen, Links boven ziet er niet goed uit.

En kijk hier dan eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Perilex

Gebruik dan Links-Boven de nul (N) = Blauw
Gebruik dan links-onder voor fase 1 (L1) = Zwart
Gebruik dan rechts-boven voor fase 2 (L2) = Bruin
L3 word niet gebruikt
En sluit nog de aarde (PE) aan.

Neem dezelfde aansluit volgorde over op de stekker en het aansluit blok.

Dus op contact 1 (L1) van het apparaat komt zwart.
Op contact 3 (L2) van het apparaat komt bruin.
Op contact 5 (N) van het apparaat komt blauw.
Als laatst komt de aarde op PE!!!

Maare ik denk dat het misschien verstandig is om het door een profesional te laten doen, mocht het fout gaan nog ik en nog CO dragen enige verandwoordelijkheid als jou huis in rook opgaat!!! :'-(

@ johnyp

Lees voor je gaat aansluiten goed tekst door want zoals stan de link van wiki stuurt gaat niet altijd op !!

Het staat ook zelfs in tekst vermeld dat er soms ook situaties voorkomen dat L2 de nul is in plaats van het wiki schemaatje .

Dus is het verstandig om er een multimeter of duspolletje er bij te pakken .

[Bericht gewijzigd door daandc op (14%)]

Op 26 oktober 2010 20:42:07 schreef daandc:
@ johnyp

Lees voor je gaat aansluiten goed tekst door want zoals stan de link van wiki stuurt gaat niet altijd op !!

Het staat ook zelfs in tekst vermeld dat er soms ook situaties voorkomen dat L2 de nul is in plaats van het wiki schemaatje .

Dus is het verstandig om er een multimeter of duspolletje er bij te pakken .

Ja, dat klopt en daarom zet ik dit Neem dezelfde aansluit volgorde over op de stekker en het aansluit blok. erbij!

Peroonlijk zou ik ook een ander "snoertje" aan de oven/kookplaat zetten. Dit lijkt wel 0,75mm².

erg bedankt voor de antwoorden, denk idd dat ik het best iemand er even naar kan laten kijken. is toch iets te hoog gegrepen voor een hobbyer als ik.

Hugo, dit zijn de orginele draden die vanaf de meterkast naar de WCD lopen.

de vd bedrading bedoeld hugo niet !!

Hij bedoeld tussen de wand contactdoos en het apparaat zelf (de litzekabel dus).

[Bericht gewijzigd door daandc op (11%)]

Op 26 oktober 2010 20:35:45 schreef Stan1:
Gebruik dan Links-Boven de nul (N) = Blauw
Gebruik dan links-onder voor fase 1 (L1) = Zwart
Gebruik dan rechts-boven voor fase 2 (L2) = Bruin
L3 word niet gebruikt
En sluit nog de aarde (PE) aan.

Het lijkt me heel onverstandig om voor zo'n dubbele kookgroep (meestal enkelfasig) maar 1 nul als retour te gebruiken. Dit komt ook niet overeen met het door jou aangehaalde Wikipedia artikel. Ik zou zeggen tegen TS negeer dit advies.

Zo zal de perilex nu ook niet bedraad zijn. 1 van de 3 fase aansluingen zal in werkelijkheid een nul zijn, zodat er twee fasen en 2 nullen overblijven. Meten is weten!!!

Mogelijk is het zelfs nog beter de brug tussen 4 en 5 op het fornuis te verwijderen en beide afzonderlijk op een nul aan te sluiten. De circuits van de twee groepen zijn dan volledig gescheiden. Maar dat is op basis van alleen de foto's niet te beoordelen, dus vraag een expert ter plaatse om dat te bevestigen.

zijn er toevallig expers uit almere hier aanwezig?

heb nu al 3 maanden geen thuisgekookt voedsel gehad, dus de oven mag van mij zsm weer in werking

Op 26 oktober 2010 22:15:14 schreef Marcel:
[...]
Het lijkt me heel onverstandig om voor zo'n dubbele kookgroep (meestal enkelfasig) maar 1 nul als retour te gebruiken. Dit komt ook niet overeen met het door jou aangehaalde Wikipedia artikel. Ik zou zeggen tegen TS negeer dit advies.

Zo zal de perilex nu ook niet bedraad zijn. 1 van de 3 fase aansluingen zal in werkelijkheid een nul zijn, zodat er twee fasen en 2 nullen overblijven. Meten is weten!!!

Mogelijk is het zelfs nog beter de brug tussen 4 en 5 op het fornuis te verwijderen en beide afzonderlijk op een nul aan te sluiten. De circuits van de twee groepen zijn dan volledig gescheiden. Maar dat is op basis van alleen de foto's niet te beoordelen, dus vraag een expert ter plaatse om dat te bevestigen.

Hiermee geef je aan de TS, het advies om zich vooral niets aan te trekken van de aansluit voorschriften (zie tekeningetje). Lijkt mij niet juist, een fabrikant plakt er dus niet voor niets een sticker op en beschrijft niet voor niets in de installatie-handleiding hoe deze geinstalleerd dient te worden!

Ik geef altijd het advies om zich te houden aan de installatie voorschriften van de fabrikant.
Ook is dit raadzaam in verband met de verzekering; stel je hebt zelf een oven / kookplaat aangesloten en er breekt na enige tijd brand bij uit. Er word onderzoek ingesteld naar de toedracht van de brand en men komt erachter dat er een hobby-bob is bezig geweest die in de brandhoek een apparaat niet juist/vakkundig heeft aangesloten dan is dus de vraag of jou verzekering het schade bedrag wel gaat uitkeren!!!

Ik ben in het verleden technicus (witgoed) geweest voor een service bureau wat werkte voor diverse fabrikanten in Nederland. Ik heb heel wat hobby-bob werk gezien, de 2 leukste zijn:
2 zussen die samenwonen in Breda en zelf een apparaat hadden aangesloten => grond zekering lag er zelfs uit!
Een familie die de zolder had omgebouwd als Nederlandse spoorwegen en vader en zoon zelf een keramische kookplaat hadden aangesloten, jawel als bekabeling werd mooie gekleurd draad van de treinbaan verlichting gebruikt en dan maar klagen bij de fabrikant dat de plaat niet werkt!!!

erg bedankt allemaal voor de geboden advies/hulp...

ik heb vandaag besloten om er toch maar een elecktricien ernaar te laten kijken.

in 5 minuten was ik 60 euro armer en een werkend oven rijker. hij heeft aan de achterkant van de oven de draden verwisseld, na gemeten te hebben. Op zo'n moment voel je je toch wel heel erg stom, dat je er zelf niet achter kon komen. (heeft niet zoveel te maken met geld) maar als je zelf je hele huis verbouwd, en helemaal niks uitbesteed en op zoiets vastloopt, is het gewoon erg naar.

ook heeft de monteur gekeken naar de overige bedrading/schakelaars/wcd's die ik zelf geplaats had. hij had moeite om het toe te geven, maar vond het voor een hobby'er erg goed gedaan.

zit er over na te denken, om een curcus/opleiding techniek te gaan volgen, heb gemerkt dat ik dat toch erg leuk werk vind om te doen.

Op 27 oktober 2010 08:10:45 schreef Stan1:
[...]

Hiermee geef je aan de TS, het advies om zich vooral niets aan te trekken van de aansluit voorschriften (zie tekeningetje). Lijkt mij niet juist, een fabrikant plakt er dus niet voor niets een sticker op en beschrijft niet voor niets in de installatie-handleiding hoe deze geinstalleerd dient te worden!

Die brug MOET in een dubbel 220 kookgroep weg !

Dat wij Nederlanders een afwijkend systeem hebben en de meeste fabrikanten daar geen rekening mee houden kan ik ook niet helpen.

Ik vind het een heel verstandig besluit en hoe bevalt het eten weer uit eigen keuken :+

Beter €: 60,-- armer dan een huis armer |:(

het is nu gemaakt , dan kun je eindelijk eens zelf koken ipv de fastfood restaurants elke dag .

overigens wat stan1 schijft is afhankelijk van de voeding , als dit 2x 230v is ofwel afkomstig van een enkele fase hoofdaansluiting is een dubbele nul gewoon nodig anders loopt er bij 4 pits gebruik ( dus zonder de oven ) 6800 watt over een enkele 2,5mm2 wat 29 ampere is en dat is veel te veel . dan verbrand de nul pen van de perilex omdat de pennen voor 16amp gemaakt zijn .

dit is overigens ook de reden dat die ene pen is verbrand op de foto , dat is de nul .

als je wel 400v ( ofwel 3 fasen ) voeding hebt en het fornuis is gevoed met 2 fasen dan is dit niet erg , daar de nul dan rond de 16 amp maximaal blijft .

kortom is het wel nodig om klem 4 en 5 een eigen draad te geven vanaf de perilex als je maar 1 fase voeding hebt in je huis .

Heren het is voor mij vrij lang geleden (15 a 20 jaar) dat k dit gedaan hebt, dus exact weet ik het ook niet meer.
Wij hebben toen een cursus in opdracht van een fabrikant gehad, hier werd aangegeven dat ten alle tijden het installatie manual of de sticker gevolgd dient te worden.

Wat wel kan zijn is dat de nul (klem 4 en 5) dubbel uitgevoerd moest worden, maar bruggetje weg, neen dat kan ik mij niet herinneren. Maar ja misschien is dat inmiddels veranderd.

Vandaar ook mijn advies laat zo iets door een vakman doen, dit is niet iets voor een hobby-bop.

Ergens is het logisch, anders zou je bij het loskomen van 1 van de nul draden de volle stroom van twee fasen door het overgebleven arme draadje duwen.

En in een kookgroep zijn de Nul-en alleen maar schakelaars en geen zekeringen, dus die blijven er vrolijk in zitten.