Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

Ah, die had dus in mooiste gratis aanwinst gekund! Altijd leuk, een labvoeding erbij :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Er zijn ook een paar onderdelen verfikt. Ik heb beide 2n3055's vervangen en het probleem bestaat nog steeds.! Iemand nog ideeën.?

Op 9 oktober 2010 12:41:02 schreef testman:
als je een groot scherm wil op je scope is de vga optie wel leuk....

Mmmm.... is zeker handig, op zo'n 19" monitor kan je je signalen een stuk beter zien :-P

http://www.uploadarchief.net/files/download/scoop_monitor%20004.jpg

This is the world we know best, the world of madness

hey toevallig dat scherm ken ik , op m'n werk staat er een 17" versie van op de balie :) , prima ding werkt nog met een 2 graden omgeving . heb de scope vga output ook aan m'n tv gehangen maar groter als 22inch wordt het beeld niet door de 640x480 resolutie van de output . maar het is wel handig met meten dan kan ik de monitor langs het meetobject zetten dan hoef je niet steeds omhoog te kijken met kans op de meetpen die uitschiet en een ic opstookt .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat mag dit interessante signaal wel zijn?

[afbeelding]

Suffering from wiseass oneliner blackout

Schakelende voeding? Groen de gate van de schakelfet en paars de drain van de fet?

Ofzo...

Website -- Slopen is ook een kunst...

Correct ;-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 18 oktober 2010 18:05:48 (90%)

This is the world we know best, the world of madness
fred101

Golden Member

http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=2679&mode=view

Mijn nieuwste uitbreiding. Dit is even een folder plaatje.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred, ik vrees dat de meeste CO-leden niet meer kunnen volgen. Jij koopt meetapparatuur aan het ritme waaraan ondergetekende transistors koopt... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
fred101

Golden Member

Maar ik koop nooit transistors, die krijg ik meestal :-)
Ach, ik had nog geen LA, heb eigenlijk ook nog geen idee wat ik er mee kan maar het was niet duur en leuk om mee te spelen. Er zitten 2 pods bij. Ik moet alleen nog van die klemmetjes kopen om op de draadjes van de pod te prikken. Er zit wel een zo'n IC wasknijper bij (formaat Z80)

Sine, ik ga niet digitaal maar het lijkt me handig bij problemen met ledsegment displays, counters enz. Kan ik in een keer zien waar er wat gebeurd. Is er een segment defect of komt er geen signaal bv (eigenlijk is het gewoon leuk speelgoed)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred
-hier zitten geen buizen in
-het is niet minstens 30 jaar oud
-het verbruikt geen half kilowatt om enkel operationeel te zijn
-er zitten geen draaischakelaars op die je met een waterpomptang kan bedienen maar kleine knopjes
-er zit geen glazen groen elektronenkanon in
-het weegt ook niet meer dan 40 kg
-er zit een kleurenscherm in

kortom: is niks voor jou en past beter bij mijn meetlab dus geef maar af eigelijk zijn we gewoon jaloers

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
pa3gws

Golden Member

Kan die zolder dat nog wel dragen?
Of lezen we binnenkort in de krant "man onder tonnen meetapparatuur vandaan gehaald bij ingestorte woning":-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Tonnen* of Tonnen**?

* (10³kg)
** (100k€)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

En mijn kroonjuweel is binnen - de E4406A VSA. Mijn eerste Agilent (post HP) toestel, en voor een tijdje ook het laatste.

De vloer staat op instorten (ik moet eens raad vragen bij Fred) en ik kan een maand op de bank slapen, maar dit is pas mooi speelgoed.

Ik was van plan de Spectrum Analyzer en de VSA eens tegen mekaar uit te spelen, en dan de minst bruikbare van de twee te verkopen. Maar... ik voel het nu al, het is net je kinderen te koop zetten.

Ik heb nog geen tijd gehad om de VSA uitvoerig te testen, maar ik heb hem even aan de antenne op het dak geknoopt voor wat sfeerbeelden.

http://media.share.ovi.com/m1/s/2547/71e7ae14bcc24c95a60539426e9a228a.jpg

Mijn vrouw was beneden met de draadloze hoofdtelefoon naar TV aan het kijken, en die gebruikt breedband FM op 926.15MHz.

http://media.share.ovi.com/m1/s/2547/e927f5448e6247eb868e2c80fc62fe64.jpg

De IQ golfvorm slaat natuurlijk nergens op, wegens FM en niet gesynchroniseerd, maar het geeft een mooi plaatje.

http://media.share.ovi.com/m1/s/2547/cf1f5d99da644a11872e3bc9ce3e3d2a.jpg

De polaire plot is ook leuk, ik moet eens een kwadratuurmodulatortje in mekaar boksen, zodat we dat mooie puntjesgrid kunnen laten zien.

http://media.share.ovi.com/m1/s/2547/d1f9c0a574a24ccb84cbc89bc2bf53f7.jpg

En ja, de vergelijking VSA-SA... Ik moet de handleiding eens doorlezen (een paar telefoonboeken dik), maar hier zijn een paar eerste observaties. De VSA blijkt bloedsnel te zijn, waardoor je heel korte bursten kan capturen, ook in het frequentiedomein. De hele reeks vector-analyseopties zijn uiteraard zeer indrukwekkend, maar dan ben je al met complexe digitale modes bezig. Wat het nog veel indrukwekkender maakt, is de 89600 VSA software (google het maar eens) - waarbij je de signalen analyseert op PC. Het feit dat hij tot 4GHz gaat is ook mooi meegenomen (vs. de SA tot 1.5GHz). De bandbreedte van 10MHz is wel een beperking, en wat juist het dynamische bereik (zonder verzwakkers) is, dat moet ik ook nog eens uitvlooien, maar dat zou minder kunnen zijn dan de SA. Hoewel, om ACP metingen zinvol te kunnen doen moet je toch wel een dB of 70 hebben denk ik. De SA met de YIG oscillator sweept de ganse band in een oogwenk, dat kan de VSA dus niet, maar met de PC software kan het dus weer wel (hij doet 10MHz blokje bij blokje), uiteraard wat trager. Ook kan je de resolutiebandbreedte niet zo smal instellen als bij een echte SA (als je zeer extreem gaat meten), omdat je met algoritmes nog niet zo scherp kan als met echte filters.

De 89600 software ga ik me nooit kunnen veroorloven, kost echt duizenden Euros. Als ik ergens een oude licentie op de kop zou kunnen tikken...

Het gaat een moeilijke scheiding worden...

Suffering from wiseass oneliner blackout

bert heeft ook weer een aanvulling erbij ( hp en z'n speeltjes daar gaan huwelijken door stuk :P )

ik geloof trouwens dat fred 3 pilaren onder z'n zolder heeft gemaakt van 7 serie tek's en de slechtere tek's ondersteunen de kruipruimte . ( of was hij al op de begane gaan wonen om ook niet steeds met 40kg aan scope's de trap op te moeten :) )

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Het gaat een moeilijke scheiding worden

Ik voel met je mee, kiezen tussen je vrouw of die twee analysers is best moeilijk, als je de foute keus maakt vang ik het overbodige apparaat wel voor je op. :->

Testman, 535's zijn steviger als pilaar.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

@Bert_mc
Mooi!!!

Ik begin jaloers te worden.
Verkoop de SA niet.

@Bert_mc: hebben de SA en VSA geen last van de PC met randapparatuur, zo dichtbij? Op mijn simpele analoge scoop zie ik zelfs een spaarlamp nog terug.
(en dan bedoel ik niet dat het licht ervan reflecteert in het beeldscherm)

@bert: Mooi dingetje. Dat kleurenscherm ziet er ook aardig uit. Die e4406a's waren me al eerder opgevallen; is-ie bruikbaar over het hele bereik van 7 MHz- 4GHz als spectrum analyzer/network analyzer?

rbeckers

Overleden

http://www.uploadarchief.net/files/download/100_0060.jpg

Een van mijn twee SA's. ;)
Links de FM zenders en in het midden Eurocontrol (AM luchtvaart).

fred101

Golden Member

Rene, mooi apparaat. Die had ik nog niet gezien. Is hij digitaal of heeft hij alleen een read optie ( zeg maar zoals de cursors bij een 2445a.)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Fred, je kunt kiezen tussen analoog met tekst of digitaal met tekst.
4 tracememory kanalen met de gebruikelijke bewerkingen.

Dit topic is gesloten