Jefster
High voltage rock n' roll!
Beste Co'ers,
Ik heb hier al 2 jaar een Marshall VS100 gitaarsterverker staan. Deze heb ik 2e hands gekocht en hij heeft altijd perfect gewerkt. Sinds een week echter valt bij het spelen op hoog volume na een paar minuten alle volume weg en blijft er nog maar een zwak geluid over.
Nu heb ik dit geprobeerd via de standaard input en via de "Effects Return". De Effects Return ingang staat naar mijn weten gelijk aan de ingang van de eindtrap, dus hierbij wordt de voorversterker niet gebruikt. Als ik hier een signaal naar binnen breng vanuit een effectenapparaat met ingebouwde voorversterker, gebeurt precies hetzelfde. Na een paar minuten valt het geluid weer weg en blijft er nog maar een zacht geluid over.
Nou heb ik de versterker al uit elkaar gehad en de slecht uitziende solderingen opnieuw vloeibaar gemaakt. Dit heb ik ook gedaan op plaatsen waarvan ik weet dat ze warm worden. Ik heb dus echter nog niet alle soldeerplekken opnieuw verhit.
Tevens heb ik de torren van de eindtrap van hun koelblokken afgehaald en voorzien van een dun laagje nieuwe koelpasta.
Ik weet dus bijna zeker dat het iets in de eindtrap moet zijn. Gelukkig zit deze op een aparte plaat dus dat maakt het al gemakkelijker.
Als laatste is het misschien handig om hier nog even de schema's te plaatsen, aangezien dit het probleemzoeken wellicht vergemakkelijkt.
De versterker:
De Schema's:
Voorversterker bord
Dochter bord
Eindtrap bord]
Alle schema's zijn in pdf
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je zou het eens zonder T16 kunnen proberen, deze doet de muting.
P.S. Zo te zien gaat de effectingang niet rechtstreeks de eindtrap in. Er kan dus ook nog steeds elders iets mankeren.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (49%)]
Jefster
Heel erg bedankt alvast voor de eerste reactie 
Denk je dat de muting er dan ineens inslaat terwijl dit niet de bedoeling is? Of is dit een beveiliging?
Btw er zit geen mute functie op de versterker, of is deze bedoeld om in te schakelen bij het aansluiten van een hoofdtelefoon?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De muting is tegen in- en uitschakelploppen, zo te zien. Zie ook mijn toevoeging hierboven, het lijkt erop dat het niet persee in de eindtrap hoeft te zitten, maar dit is in elk geval een van de eerste dingen waar ik aan moest denken.
Jefster
Ik ben me even aan het bedenken wat nu te doen. Ik heb een scoop ter beschikking(met componententester) en een fluke multimeter met capaciteitsmeter. Zal ik C15 los solderen en doormeten of meteen T16 eruithalen?
EDIT: Ik zie net btw dat C14 er verdacht in gesoldeerd is, in ieder geval niet af fabriek, maakt dat iets uit?
[Bericht gewijzigd door Jefster op (14%)]
Je het beste de gate van T16 in de gaten houden, dan weet je zeker dat het de muting is.
C14 kan rework na standaard assemblage zijn, waardoor de solderingen anders lijken. Dat wordt met de hand gedaan (in tegenstelling tot de rest), als een component tijds het normale bestuukproces niet beschikbaar is.
Jefster
Dus de oscilloscoop op de gate van T16 en dan op hoog volume spelen en wachten tot het geluid wegvalt en dan kijken naar het gate voltage van T16?
Jefster
Heb vandaag de Gate van T16 in de gaten gehouden, deze krijgt bij het inschakelen een negatieve spanning. Echter de versterker doet het gewoon, maar na een tijdje(5 min.) spelen viel het geluid weer weg. Dit leverde echter geen verandering op aan de gate-spanning.
Ik denk dat ik T16 nu maar even helemaal eruit haal en alle verbindingen op het preamp PCB maar even na ga. Voor de rest ben ik weer even radeloos...
mr flip
Je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden, maar ik ben een luipaard
iets heel stoms maar check het even, heb dit bij deze type versterker al een paar keer aan de hand gehad, dat de jack chassis delen onder breken.
meestal zitten er 6 pinnetjes aan de jack chassis delen in 2 rijen van 3, als er geen plug in zit moeten deze 2 aan 2 zijn door verbonden
1 --- 4
2 --- 5
3 --- 6
Hierdoor weet de versterker bijvoorbeeld als er geen koptelefoon in zit dat hij het signaal naar de eidtrap moet voeren....
gewoon met een ohm meter op de onderkant van de print meten moet 0 ohm zijn
of nog makkelijker, sluit een cd speler op de ingang aan (niet oversturen), en dan alsie uitvalt, met iets plastics op de jack aansluitingen duwen (bovenkant contacten).
ooit zijn deze contacten trilling en temperatuur gerelateerd, en je zit je rot te zoeken..
Indien geen resultaat:
* meet op r1 met scope of daar audio op komt op het eindversterker board.(zo niet, terug tracen (via de opamps)
* kijk of het probleem temperatuur gerelateerd is mbv een föhn
(probeer de elco's te ontzien)
* controleer indien aanwezig mica of ander isolatie materiaal tussen de torren en koellichamen (met een ohm meter)
ooit is het isolatie ringetje gescheurt en als de transistor warm word maakt hij sluiting met het koel blok..
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
mvg Flip
[Bericht gewijzigd door mr flip op (26%)]