Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Ook met TG zie ik nu. Mooi hoor.

bertmc, ik ken wel polar diagrammen van VNA's maar dat is volgens mij iets heel anders als wat er op die VSA zit. Wat is de functie daarvan ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Op de mijne zit naast smith ook een polar (r en hoekcoordinaat, dat nulletje met zo'n horizontale streep) en radar plot mogelijkheid :-)

Bij die van Bert staat er volgens mij iets van u en i bij maar dat kan ik niet zo goed lezen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 2 november 2010 15:22:12 (53%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 2 november 2010 15:18:56 schreef fred101:
Op de mijne zit naast smith ook een polar (r en hoekcoordinaat, dat nulletje met zo'n horizontale streep) en radar plot mogelijkheid :-)

Is dat niet de Griekse letter sigma ( σ ) of bedoel je de rho ( ρ, maar die wordt eigenlijk voor soortelijke weerstand gebruikt) ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Ah, deze bedoel je: θ, of kapitaal: Θ
Was in de war gebracht door de r in je posting

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 2 november 2010 17:20:59 (33%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

De r is gamma of rho, dus ook de griekse letter, heb mijn griekse tietsenbord niet in de buurt :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

@bert_mc : Das het bakbeest wat binnegekomen is toen je hier was ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 2 november 2010 14:09:39 schreef fred101:bertmc, ik ken wel polar diagrammen van VNA's maar dat is volgens mij iets heel anders als wat er op die VSA zit. Wat is de functie daarvan ?

Dat is voornamelijk voor het tonen van constellatiediagrammen, in de praktijk meestal digitale QAM, waarbij je dus twee bitstromen moduleert en dus assen hebt (die ze altijd I en Q noemen, maar dat is gewoon een arbitraire keuze). Vandaar de polaire plot. Dan kan je de invloed van vele parameters in de keten zien, zoals klokjitter, faseruis van de VCO, ruisbronnen, modulatiekwaliteit, non-lineariteiten, enz.

Dit heb ik ergens op het internet opgevist:
http://www.cable360.net/images/articles/24367_1183140587.jpg

Ik heb zelf nog nooit een constellatiediagram gemeten gezien, altijd gesimuleerd.

Op 2 november 2010 10:14:37 schreef rbeckers:Een van mijn twee SA's. ;)

Ook mooi, welk frequentiebereik?

Op 2 november 2010 09:56:53 schreef alex278:is-ie bruikbaar over het hele bereik van 7 MHz- 4GHz als spectrum analyzer/network analyzer?

Niet als NA, maar als SA wel. In principe toch, ik moet hem nog eens op de pijnbank leggen.

Op 2 november 2010 09:44:45 schreef Fox2:
@Bert_mc: hebben de SA en VSA geen last van de PC met randapparatuur, zo dichtbij? Op mijn simpele analoge scoop zie ik zelfs een spaarlamp nog terug.
(en dan bedoel ik niet dat het licht ervan reflecteert in het beeldscherm)

Zonder twijfel, maar het probleem is plaats (en gewicht). Zoals je ziet heb ik de PC met randapparatuur, en de printer, en de RF dozen moeten stapelen.

We wonen hier toch maar tijdelijk, als ik weer terug op mijn oude stek ben moet ik eens een net lab bouwen, rekening houdend met dingen zoals RF storing van computers en schakelende voedingen.

Suffering from wiseass oneliner blackout
rbeckers

Overleden

@Bert_mc
De Tek gaat van 9kHz-1.8GHz.

@Fox2
De storing van PC's e.d. valt wel mee.
O.a. mijn PC's zijn redelijk ontstoord.
Storing zit hoofdzakelijk in het lage HF bereik.

free_electron

Silicon Member

Op 2 november 2010 18:30:24 schreef Bert_mc:
[...]

Ik heb zelf nog nooit een constellatiediagram gemeten gezien, altijd gesimuleerd.

de R&S FSEB reeks machienes kan dat als je de demodulator optie hebt.

Wij gebruikten dat om de modulatie van ADSL te tonen.
we hadden ook een bord zelf gemaakt met ene fpga en een paar snelle d/a convertoren. daarmee stuurden we een pm3394 scoop in x-y mode ( de z mod ingang werd gebruikt om de straal intnsiteit te regelen.

hoe kleinere en beter gedefinieerd de puntjes hoe beter je s/n is.

dat was leuk om een adsl modem zichzelf te zien trainen. 2-4-8-16-32 -64 points.

der staat opebay van agilent een testkamer voor een paar honderd dollar. ( rf- dichte kast met een paar feedthroughs ) tafelmodelletje van halve meter op halve meter.

[Bericht gewijzigd door free_electron op dinsdag 2 november 2010 19:22:44 (11%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 2 november 2010 19:21:28 schreef free_electron:
[...]de R&S FSEB reeks machienes kan dat als je de demodulator optie hebt.Wij gebruikten dat om de modulatie van ADSL te tonen.

Interessant, kunnen die zelf hun klok recoveren of moet je extern een sync aanbieden?

we hadden ook een bord zelf gemaakt met ene fpga en een paar snelle d/a convertoren. daarmee stuurden we een pm3394 scoop in x-y mode ( de z mod ingang werd gebruikt om de straal intnsiteit te regelen. hoe kleinere en beter gedefinieerd de puntjes hoe beter je s/n is. dat was leuk om een adsl modem zichzelf te zien trainen. 2-4-8-16-32 -64 points.

Ja, dat lijkt me leuk...!

Suffering from wiseass oneliner blackout
Tidak Ada

Golden Member

Op 2 november 2010 17:28:34 schreef fred101:
De r is gamma of rho, dus ook de griekse letter, heb mijn griekse tietsenbord niet in de buurt :-)

Kijk eens naar de codes in mijn postings ;) Sommige letters staan als knop boven het edit venster....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tja, Of het meetapparatuur is valt over te twisten.

Maar in ieder geval, vanaf vandaag ben ik in het bezit van een California instruments 1251RP

http://fotos.marktplaats.com/kopen/3/45/NNP8BWtv2W9LbJvY8VsnHA==.jpg

Dit is een Traploos regelbare voeding van 0 tot 135 / 0 tot 270 volt AC, bij 9,2 / 4,6 ampère en dan 16 t/m 500 hz. (Met RS232 interface)

Totale kosten : 150,-

1 nadeel, lokale bediening mist. Zover ik nu kan zien is het allen 2 Rotatory Encoders op de print terug solderen en via de software terug zetten op lokaal

Waar ???

Binnnenkort op onze vraag en aanbod, inclusief een hoop andere voedingen.
Ik had een adresje gevonden, en hem hem ook even op de vraag en aanbod van onze site gewezen.

Edit :

Marktplaats link van deze verkoper : http://verkopers.marktplaats.nl/396302

Hoe zwaar is dat ding, en heb je 'm al getest?

[Bericht gewijzigd door alex278 op dinsdag 9 november 2010 22:02:30 (35%)

15 kilo, hij heeft al aangestaan.
Kan alleen nog geen spanning uitsturen ivm missende pc met com interface / windows xp

Eigenaar is eerlijk en open, Hij geeft al mee dat de voeding voor gebruik uitgeblazen moet worden.
Heb hem net opengehad en schoongemaakt. Bouwjaar 2000

Edit :

Ik heb contact gehad met de USA ;-)

Het is een speciale uitgave met klant wensen. Deze voeding is ook bestuurbaar via 2 bnc connectors, Analoog.
De 1e geef je de wel bekende 0-10 volt DC aan voor de spanning in te stellen.
De 2e bnc geef je een 10-12 volt spanning aan met een bepaalde frequentie. Op deze frequentie stelt de voeding zich eigen in Synchroon met 2 graden vertraging.

The USA is nog uit aan het zoeken hoe je hem eventueel terug kan bouwen naar locale bediening.

Op 9 november 2010 22:05:45 schreef Xtremer:

The USA is nog uit aan het zoeken hoe je hem eventueel terug kan bouwen naar locale bediening.

Ah, da's wel handig om te weten. Wel netjes dat ze zo behulpzaam zijn,
andere bedrijven willen nog wel eens doodleuk zeggen 'stuur maar op naar ons, dan kijken we d'r wel naar'.

@Xtremer
Mooi apparaat! Heb je toen je 'm open had toevallig een foto gemaakt? Ben wel benieuwd hoe dat er van binnen uit ziet.

Op 13 november 2010 11:53:31 schreef erelder:
@Xtremer
Mooi apparaat! Heb je toen je 'm open had toevallig een foto gemaakt? Ben wel benieuwd hoe dat er van binnen uit ziet.

Dat is ook wel mijn eigenschap. Heb ik iets nieuws, dan maak ik het eerst open om even te spieken.

Hierbij :

Foto Front open :

http://www.xtremer.nl/download/voeding1.jpg

Foto Voeding bovenzijde open :

http://www.xtremer.nl/download/voeding2.jpg

Foto bedienings printplaat :
(Waar ik ook de 2 rotatery encoders mis.

http://www.xtremer.nl/download/voeding3.jpg

Als er mensen zijn hier op het forum, die ook deze voeding kopen.
ik ben bezig om een document te maken hoe je hem in het geheel weer standaard kan maken, zodat je ook lokale bediening weer heeft.

[Bericht gewijzigd door Xtremer op zaterdag 13 november 2010 18:33:38 (10%)

Tidak Ada

Golden Member

Helaas zijn de foto's bij mij niet te zien. Je kunt wel de URL vinden van "MijnBestand.nl" door rechts te klikken op het kruisje en hem dan cut-paste uit het schermpje "eigenscappen" kopiëren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak
Dat werkt bij mij niet via firefox maar wel via IE.

@Xtremer
Bedankt voor de foto's! Prachtig gewoon, dat apparaat zit echt vol elektronica.
Het lijkt inderdaad alsof er niet veel ontbreekt op de print. Zo te zien alleen een paar encoders of potmeters. En de gaten zitten al in het front.

edit: de foto's zijn nu gewoon zichtbaar.

Hij werkt!!

Remote kabel gemaakt, aan de pc gehangen
Zie youtube :

http://www.youtube.com/watch?v=AhvDJf-uB5c

De software is ook zeer uitgebreid.
Kan alles instellen, maar ik kan ook testen uitvoeren, zoals spannings vallen & Frequentie vallen.
Ook kan je zelf automatische programma's maken zodat hij elke seconde de spanning omhoog zet.

De software kan je mee spelen in (Volledige)demo versie, dan kan je zien hoe hij via de software werkt.
--> http://www.elgar.com/products/RP_Series/downloads/PGui32_v2300.exe

Dit is zeker een Zeer goede aanwinst voor deze prijs.

De persoon die deze voeding heeft verkocht heeft zich net aangemeld op deze website Deze persoon is nabrme
Hij heeft nu in de V/A diversen dingen staan.

[Bericht gewijzigd door Xtremer op zaterdag 13 november 2010 19:36:19 (15%)

fred101

Golden Member

Ik zou toch voor rotary enccoders gaan. Die pc optie is zeker mooi maar niet als enige lijkt me. Maar waar duw je de bananen in ? Ik neem aan achterin ergens. Breng je dat ook nog naar voren ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

die steekt goed vol! printplaat bedekt de hele onderkant+ nog een 2e verdiep op sommige plekken. ik zou sowieso een bediening langs de voorkant toevoegen, enkel met de pc werkt niet lekker als je snel een spanning wilt aanpassen o.d.
Op die witte plek op het front kan je bananenstekkers plaatsen, dat maakt het helemaal compleet.

Enige overeenkomst tussen wat hierboven staat en de werkelijkheid berust op puur toeval

jammer dat dat rode blokje na een paar gebruiksuren een klap geeft en het ding onbruikbaar is meteen , ik zal je de schrik besparen en hem wel af komen halen >:)

is een mooi voedinkje zo , btw waar heb je gevonden dat er rotary encoders inmoeten ? het lijkt ook of er een gewone potmeter inmoet , maar de controllers zeggen idd iets moderners .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten