Ik heb hier een DAP Audio 750-D, dubbele cd speler die de eerste nummers van een CD vervormd, en met haperingen afspeelt. Op het eerste zicht is er niets speciaals aan te zien, ik zou denken dat de laser in orde is, omdat hij vanaf het derde nummers de cd perfect afspeelt. De geleiding van de laser lijkt me ook in orde.
Het gaat om twee afzonderlijke afspeelunits in één behuizing, en de fout treed op bij allebij, in meer of mindere mate.
Het zou om een "professioneel" toestel gaan, maar zodra je'm opendoet valt daar al veel van weg ;-)
heeft iemand een tip in welke richting ik moet zoeken ?

De geleiding van de laser "lijkt" in orde?

Toch maar de glijlagers en koptransport mechanisme schoonmaken en opnieuw smeren / invetten.

vergeten te zeggen dat ik dit reeds gedaan had, maar om zeker te zijn, heb ik nu het asje eens vervangen. Als het aandrijftandwiel de tandheugel niet raakt, schuift de kop door de zwaartekracht gewoon tot aan de uiteinden, dus denk ik niet dat hier iets scheelt... Het probleem is nog steeds hetzelfde
Naar de eerste nummers is gewoon niet te luisteren...

het kan ook de kromming van de kabel aan de laser zijn die een slecht contact geeft in het begin . als deze los kan dan haal hem eens los aan weerskanten en steek hem dan terug .

de kabel gecontroleerd, was nog goed, fout bleef.
Ik zag nu echter dat het onderstel, waar de laserunit op zat, bij de eerste nummers hevig schud, en vanaf het derde nummer is het weer stabiel, en de cd lijkt ook niet goed gecentreerd t.o.v. de aandrukplaat. De unit gedemonteerd, en een beetje vet aan de ophangrubbers gedaan, zodat deze weer vrij kon bewegen. en...de fout is weg ;-)
bedankt allemaal...

Geweldig! En zo verandert een vraag in een tip en hebben we wat geleerd van de vraagsteller in plaats van andersom. :)

O.k. Klacht opgelost, maar de werkelijke oorzaak en waarom?
Mac.

volgens mij de slechte kwaliteit van het loopwerk...zelden zo'n slecht ding gezien. Van type ofzo staat er totaal niets op.

kijk maar eens of de spindelmotor geen vuil heeft op rand waar de cd op de motor zit . je hebt weleens dat er vuil onder zit en dan wil de cd gaan vibreren bij bepaalde tracks . normaal gaat de cd steeds langzamer draaien naarmate de laser naar de buitenrand van de cd komt en dan kan de resonantie weg gaan .

Deze waren proper, daar kijk ik gewoonlijk eerst naar, heb het ook al eens gehad :-)

kss213?

als de cd speler een beuk heeft gehad, verspringt de tandwiel rij met de veer, deze zorgt dat er geen speling zit tussen de tanden.

als deze versprongen is dat is hij ook instabiel met de eerste nummers omdat daar de meeste slijtage plaats vind.

check dit ff, mocht het terug komen.
ik maak het vaak mee als de cdspeler een keer butst in de flightcase dat alle 2 de units dit vertonen.

Er mag geen speling zitten tussen de laser tandrij en het losse tandwiel tussen de motor.

indien wel, tandwiel tussen de motor en laser omhoog halen en tandwiel rij 1!! tandje tegen de richting van de veer verplaatsen.

tandwiel omhoog krijgen, doe je door aan de onderkant de tandjes van de as naar elkaar toe te drukken.

Dit alles natuurlijk als hij het niet meer doet

hoop dat je er iets aan hebt.

Laser misschien toch aan zijn eind?, turntable verzakt?, kabeltje wat tegen chassis aanschuurt?, verticale asje waarom de laser staat te paaldansen loopt soepel/is goed schoon? eyepattern groot genoeg? Focus in orde? loopt het spindelmotortje niet zwaar? Het hoeft maar heel weinig te zijn hoor.( probeer eens klein drupje dunne olie ) Zit er een focus/tracking bias instelling in die rotte instelpots zouden kunnen hebben? focus/tracking stuur ic gaar?
Zoals mr flip al vermeldde zou ik als er een kss213 inzit ook niet van vreugde lopen te dansen, wat een krengen!
Hopelijk zit er een suggestie tussen.
Succes!
Mac.

Edit: in geval er een kss213 inzit zijn er meestal geen focus en tracking regelaars aanwezig; het 'vangbereik' zou groot genoeg moeten zijn om de toleranties van een 'goede' te moeten corrigeren.

[Bericht gewijzigd door McDuff op (17%)]

De unit lijkt inderdaad veel op de kss213, nadat ik foto's gezien heb uit google... er staat ge en enkele info op degene die ik hier had.
De speler is terug naar de eigenaar, en ik hoop dat ik er niks meer van hoor :-) Hij zei nog wel dat de speler ooit op de punt is gevallen van een redelijke hoogte.
in ieder geval nog bedankt voor de tips, die komen zeker ooit nog van pas !