Ik heb hier een aantal Klik Aan Klik Uit modules in gebruik. De meeste hiervan zijn nog van de oude types (waarbij de kanalen ingesteld worden met draaischijfjes en waarbij gebruik gemaakt wordt van de en/de-coders van het type PT2272/PT2262).
Inmiddels heeft KaKu de hele serie ge-update en wordt er gebruik gemaakt van zelflerende ontvangers. Ook de afstandsbediening is vernieuwd en deze heeft extra groep-knoppen gekregen.
Nu heb ik zelf o.a. een zelfgemaakte wand-zender met touch-knoppen en deze wil ik graag het groep-commando laten uitzenden. Hiervoor heb ik dus het protocol van de nieuwe zender nodig.
Wie-o-wie heeft het nieuwe model 16-kanaals afstandsbediening en kan hiervan een timing-diagram maken met een scoop/LA? Ik kan eventueel even het 'oude' protocol online zetten (gezien de nieuwe modules compatible zijn met de oude, moet het protocol grotendeels hetzelfde zijn).
Of wie woont er in de buurt (omgeving leiden/lisse) en is bereid om mij even een paar uurtjes z'n afstandsbediening uit te lenen?
Sandertje
Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare
Gisteren net een DEMO gegeven met deze modules @ werk 
Ik was ook van plan het protocol nog uit te lezen, alleen nog geen tijd voor. Ben benieuwd wat voor reacties er komen.
Oude protocol ben ik ook geïnteresseerd in.....
Zie hieronder een beschrijving van het oude protocol.
Ik vermoed eigenlijk dat het nieuwe protocol niet zoveel anders is en dat er alleen een nieuw commando is voor de groepsknop.
Alleen ben ik dan wel benieuwd welk commando dat is en of dit nog samenhangt met de apparaatcode (oftewel, of het mogelijk is om meerdere groepen te maken).
(Gemiste kans overigens dat ze, voor zover het er nu naar uitziet, in de nieuwe versie niet wat extra commando's geimplementeerd hebben zoals bv 'toggle', 'dimmer op 50%', 'dimmer op 100%' enz.)

[Subtiel schopje]
Is er niemand die deze afstandsbediening heeft? Als het probleem is dat de betreffende eigenaar geen digiscope / logic analyzer / RF ontvanger heeft dan kan ik (mits in de buurt) ook wel even langskomen met laptop + Locic Analyzer. Het zou in een paar minuutjes gedaan moeten zijn.
Voor alle duidelijkheid nog even een plaatje van de afstandsbediening die ik bedoel:
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
@wieltje. Even een tip vwb die zelflerende ontvangers. Overtuig je ervan dat die ontvangers bij (zeer) kortstondige netuitval of impulsen op het lichtnet hun gezochte frequentie wel vasthouden.
Heb hiermee een zeer nare ervaring gehad ca 12 jaar geleden.
Werkte in de zomer prima ( dus ik blij) maar plots bleek dat in de winter de gezochte frequentie verdwenen was en ik ze alle 8 elke keer opnieuw moest laten zoeken. Dat is niet plezierig en zeker niet als ze op allerlei moeilijk bereikbare plaatsen zitten, zoals bij mij het geval was.
De oorzaak was een kortstondige netuitval of impulsen in de nacht die nauwelijks te traceren viel. Als het weer zomer werd dan ging alles weer goed.Ben er nooit achter gekomen wat deze storing heeft veroorzaakt. Heb toen alles maar vervangen door onvangers en zenders met draaischakelaartjes; niks laten zoeken, staat gelijk goed en geen ellende.
Succes,
Mac.
Dergerlijke verschijnselen werden hier inderdaad ook genoemd.
Zou het niet zo kunnen zijn dat de ontvangers die storing hadden, degene waren die in serie staan met de lamp en dus niet op de NUL aangesloten worden?
Ik kan me voorstellen dat dat in de eerste versie nog wat gevoelig was voor storingen.
Maar gezien jullie problemen 12 en 5 jaar geleden waren, en inmiddels bijna het hele assortiment van KaKu vervangen is door zelflerende ontvangers waarvan een groot deel met slechts 2 aansluitingen, neem ik aan (lees: hoop ik) dat die problemen inmiddels opgelost zijn.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Degene die ik bedoel waren stopcontact modellen voorzien van een relais die de lamp schakelde en hadden randaarde, maar die werd niet gebruikt als afvoer voor stoorpulsen.(er zaten geen ontstoorcondensatoren in). De voeding van de ontvanger en het relais werden direct vanaf het stopcontakt gevoed via een weerstand en een serie condensator (als weerstand gebruikt) een bruggelijkrichter met buffer elco en uiteindelijk gestabiliseerd
naar 24Volt dmv een weerstand en zenerdiode voor de voedingsspanning van het relais.
De ontvanger had vanaf de 24 volt nog een correct ontkoppelde 78L09 als stabilisator voor de voedingsspanning van de ontvanger zelf. De lamp werd dus door de relaiscontacten direct geschakeld vanaf het stopcontact.
Er zat een kleine processor in(zo'n zwarte klodder)maar zover ik kon zien geen geheugen of geheugencondensator.(elco of goldcap)
Maar net zoals je schrijft: dit was ca 12 jaar geleden en de ontwikkeling staat ook niet stil, mogelijk is dit probleem opgelost.
Mac.
Tinus016
www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb ook vroeger van zie zelflerende schakeldozen gehad. (In dit geval van HEMA)
Was een regelrecht drama. Om de haverklap de codes weg en dus opnieuw inleren. Heb ze nog steeds liggen...
(gezien de nieuwe modules compatible zijn met de oude, moet het protocol grotendeels hetzelfde zijn)
Heb het vergeleken, maar ze zijn echt compleet anders, lijken in geeneen opzicht op elkaar...
Ook werken de oude dozen niet op de nieuwe handzenders. (Vriendelijk voor bestaande gebruikers, hoor...
)
Oude protocol is 13 bits, nieuwe 32 bits. Ieder bit bestaat uit 1,2,3 of 4 pulsen van 500µS
De Group knop is niet veel bijzonders, had net zo goed '5' kunnen heten.
(De ontvanger slikt gewoon alles wat je hem inleert...)
Die van de HEMA zullen waarschijnlijk ook wel een stukje goedkoper zijn dan de echte KaKu, dus daar zou je ook een mindere kwaliteit van mogen verwachten dan van KaKu (wat uiteraard niet wil zeggen dat ze slecht mogen werken).
Ook werken de oude dozen niet op de nieuwe handzenders. (Vriendelijk voor bestaande gebruikers, hoor...
)
- De nieuwe 16-kanaals handzender (degene in de afbeeldingen hierboven) heeft nog wel een codewieltje en werkt volgens de gebruiksaanwijzing ook op de oude ontvangers, dus dan zal dat betekenen dat voor de kanalen 1-16 nog het oude protocol gestuurd wordt.
- Ook de enkele wandschakelaar werkt nog met de codewieltjes, en werkt dus nog met oude ontvangers.
- Daarnaast kunnen alle nieuwe zelflerende ontvangers omgaan met signalen van de oude afstandsbedieningen.
Al met al hebben ze naar mijn mening dus toch wel hun best gedaan om alles zoveel mogelijk compatible te houden (het enige wat dus niet samengaat is de dubbele wandschakelaar en de diverse sensoren (beweging/licht/raam) in combinatie met de oude ontvangers). Enige incompatibiliteit kom je nou eenmaal niet onderuit want de PT2272 decoders zounden het waarschijnlijk niet slikken als ze simpelweg wat bitjes aan het oude protocol hadden geplakt.
De reden dat ik op zoek ben naar het groep-commando, is dat ik in de gebruiksaanwijzing heb gelezen dat dim-ontvangers met de groep-knoppen alleen aan en uit-gezet worden en dus niet dimmen. En deze functionaliteit zou ik dus graag willen hebben, onder andere voor mijn touch-wandzender aangezien er hier mensen zijn die het principe van de dim-functie maar niet onder de knie kunnen krijgen: [lamp staat aan, *drukt op aan-knop*, "hee, wat doet ie nu??"].
Daarnaast ben ik bezig om het zelflerende karakter te implementeren tbv zelfbouw-ontvangers, en dan wil ik ook meteen het nieuwe protocol implementeren zodat m'n ontvangers ook toekomst-proof zijn.
In de gebruiksaanwijzing van de 16-kanaals ontvanger staat dat de groep-knop alleen werkt met zelflerende ontvangers. Dit zal dus wel betekenen dat voor de groepknop het nieuwe protocol gebruikt wordt. Vanwege de hierboven omschreven functie zal er in het nieuwe protocol echter wel onderscheid gemaakt moeten worden tussen een gewoon "aan"-commando en een "groep-aan"-commando.
Om maar even de tot nog toe bekende specs van het nieuwe protocol op te sommen:
- 32 bits
- waarvan 26 adresbits (in de gebruiksaanwijzing staat dat er ± 67 miljoen unieke adressen zijn)
- tenminste 3 commando's (aan-of-dimmen, uit, alleen-aan)
(De ontvanger slikt gewoon alles wat je hem inleert...)
Dat is niet helemaal waar, want bij het inleren hoef je allen de aan-knop in te drukken. Het signaal moet dus wel voldoen aan het KaKu protocol waardoor het niet mogelijk is om B-merk zenders in te leren.
Maar ik begrijp dus dat jij in het bezit bent van een dergelijke afstandsbediening en dat je de mogelijkheid hebt om het protocol uit te lezen? Zou jij dan misschien even een plaatje kunnen trekken daarvan?
De signalen die ik graag zou willen zien van de 16-kanaals handzender:
- Huiscode H, kanaal 4, zowel aan- als uit-commando
- Groepsknop, zowel aan als uit en met het schuifknopje in 2 verschillende standen
Op 3 november 2010 20:54:37 schreef Tinus016:
Is dit zoon zelfde ap[afbeelding]
Ja die is het. Ziet er in het echt trouwens al een stuk mooier uit dan op het plaatje.
Zie ik trouwens goed dat je 'm op de muur hebt geplakt en van deze handzender dus een wandzender hebt gemaakt? 
Ik kan deze eventueel op sturen maar wil hem wel terug
Tja als je 'm ook weer terug wilt dan hoeft het niet hoor 
Serieus: Laten we nog maar even afwachten of iemand 'm zelf uit kan lezen of dat iemand uit mijn omgeving zich meldt. Zo niet dan maak ik graag gebruik van je aanbod.
McDuff
Arco: Precies de spijker op zijn kop; ik had dus ook van die Hema krengen gekocht, nou dat was weggegooid geld, een brok ellende en de meeste zijn ook echt defect geraakt.
Heb ze wel bewaard want er zitten mooie relais en andere bruikbare dingen in dus gingen ze in de onderdelenbak.
Heb later bij Aldi deze schakelaars gekocht met op de zender en ontvangers een draaischakelaar voor het instellen, simpel en nooit geen ellende meer gehad.
Alleen de dimmers waren niet best, zijn nu allebei defect.
De ene ontving slecht en bij de andere ging de dimmer zelf defect.
Maar ja, het prijsverschil rechtvaardigde wel de Aldi schakelaars.
Bij de Hema was in die tijd de aanschaf behoorlijk duur, maar ze waren wel een van de eerste die ook alle schakelaars los verkochten
op de zenders na.
Mac.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De zenders op de bovenstaande foto's zijn oude nieuwe types.
Die met 'klik-aan' erop is de oudste, die zonder opdruk iets nieuwer; beide worden niet meer gemaakt.
De nieuwe werkt helemaal niet meer op de 'oude' ontvangers en heeft ook geen schakelaar.
Staat ook duidelijk in de handleiding:
"Ontvangers waarvan de code handmatig moet worden ingesteld zijn niet geschikt voor dit product"
Was wel handig geweest als ze het ook op de doos hadden gedrukt...

Die van de HEMA zullen waarschijnlijk ook wel een stukje goedkoper zijn dan de echte KaKu
Zoals ook McDuff al zegt, waren ze niet goedkoop, wel slecht... 
McDuff
Nou, vind het allemaal onnodig met dat groepsgedoe.
Maakt het allemaal nodeloos ingewikkeld. Ik kan op de ab individueel schakelen en heb daarop ook via mijn verlengstopcontacten mijn groepen ingedeeld, en als ik alles uit wil scchakelen is het gewoon achter elkaar de uit toetsen te drukken, daar wordt ik niet moe van. je moet het niet ingewikkelder maken dan nodig.
Mac.
Arco
Special Member
Er zijn diverse fabrikanten de weg van 'zelflerend' opgegaan.
Volgens mij zijn ze allemaal weer teruggegaan naar 'normaal', omdat dat veel simpeler is.
(Wat is er nu simpeler dan een draaischakelaartje om de codes in te stellen?)
McDuff
Zo is het Arco. De bedrijfszekerheid is gewoon beter en het is ook
eenvoudiger om meerdere ontvangers op hetzelfde kanaal te zetten.
Mac.
KaKu onderscheidt zich van andere setjes door het brede assortiment. Met het oog daarop snap ik de keuze voor zelflerend wel, aangezien juist hiermee de mogelijkheden van het systeem vergroot kunnen worden. Daarnaast vertrouw ik er op dat KaKu het hele zelflerende systeem inmiddels goed uitontwikkeld heeft, aangezien dit hun core-business is en ze echt niet het hele assortiment gaan vervangen als dit nog niet perfect werkt.
Maar goed, we verschillen duidelijk van mening over het wel of niet zelflerdende systeem, dus laten we die discussie maar staken.
Op 4 november 2010 02:03:35 schreef Arco:
De zenders op de bovenstaande foto's zijn oude nieuwe types.
Die met 'klik-aan' erop is de oudste, die zonder opdruk iets nieuwer; beide worden niet meer gemaakt.
De nieuwe werkt helemaal niet meer op de 'oude' ontvangers en heeft ook geen schakelaar.
Goed om te weten. Op de website is nog niets te vinden over de AYCT-102 (ondanks dat de homepage vandaag nog ge-update is).
De vraag uit mijn startpost blijft overeind: wie kan mij aan een paar plaatjes of een gedetailleerde beschrijving van het nieuwe protocol helpen (Arco?)?
Arco
Special Member
wie kan mij aan een paar plaatjes of een gedetailleerde beschrijving van het nieuwe protocol helpen (Arco?)?
De mijne is vandaag terug naar de winkel gegaan omdat ik er niks aan heb met mijn bestaande installatie...
Daarnaast vertrouw ik er op dat KaKu het hele zelflerende systeem inmiddels goed uitontwikkeld heeft
Ze hebben zelf helemaal niets ontwikkeld. Is gewoon een bestaand systeem wat ze in China hebben gekocht. (Met een eigen huisje erom) Is onder vele andere merken te koop, o.a. Home-Easy. (Handzender is dan de HE300EU )
Om dit topic nog even af te ronden:
Ik heb inmiddels mbv verschillende voorbeelden die ik her en der gevonden heb, het nieuwe protocol volledig werkend. Voor de volledigheid post ik het ook nog even hier:
_ _
'0': | |_| |____ (T,T,T,3T)
_ _
'1': | |____| |_ (T,3T,T,T)
_ _
dim: | |_| |_ (T,T,T,T)
T = korte periode = 275 µs (of 375, werkt ook)
lange periode = 3 of 4*T (werkt ook allebei)
Het frame bestaat normaal uit 32 bits:
startpuls (T hoog, 9*laag)
26 adres
1 groep-bit
1 on/off/[dim]
4 unit (indien meerdere kanalen op één zender)
[4] [dimniveau]
stoppuls (T hoog, verder laag)
Het nieuwe protocol biedt ook de mogelijkheid om een dimmer op een bepaald niveau te zetten (16 niveaus).
Hiervoor wordt het 28e bit (on/off) vervangen door het 'dimbit'. Vervolgens worden er 4 bits met het gewenste dimniveau toegevoegd na de unit-bits (een frame met een dimcommando bestaat dus totaal uit 36 bits).