Het was me gelukt om hem te bouwen:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/124/audio/riaa-phono-voorve…
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/70/voedingen/symmetrische-m…
Maar nu heeft hij plots een rare "pop" om de 3-4 seconden hoor ik opeens een redelijke harde "dof/pop/boem" in het signaal. Het lijkt alsof het geluid na de pop langzaam een beetje zachter wordt en vervolgens na de pop weer op vol volume komt (elke 3-4 seconden).
Mijn vraag is nu: hebben jullie een vermoeden wat er mis zou kunnen zijn?
Ik weet niet waar ik moet beginnen..
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
+15 en -15V of bedoel je dat niet?
Ik zal die elco's dan maar eens vervangen.. (met een multimeter kan ik ze niet testen toch?)
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Nee, de maximale spanning, die de elco's mogen hebben. Staat er op gegdrukt.
Kan ook zijn dat de elco's oud zijn....
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (22%)]
Tidak Ada
Dat laatste kan het niet zijn.
Het lange ongebruikt ligen zou een oorzaak kunnen zijn; dat hangt mede van de kwaliteit af.
Spanning na de voeding is op 14.6 en 14.9 en op mijn multimeter geeft dat geen kik en blijft het dus constant zo. Ik ga morgen even langs de stores en begin maar eens met C1 en C8 te vervangen.
Bedankt voor jullie hulp tot zover!
Heb zojuist C1 en C8 vervangen maar hij popt helaas nog steeds.
Wat me ook is opgevallen is dat zowel het linker als het rechterkanaal dat doen. Dat zou eigenlijk indicatie zijn dat de voeding de oorzaak is (omdat die twee kanalen verder bijna niks delen dacht ik(behalve dat de opamps in dezelfde chip zitten)). Maar de voeding lijkt in orde.. of zal de piek te kort zijn om met mijn multimeter te meten?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]
Tidak Ada
Dat laaste zal zeker het geval zijn, zeker met een digitale meter. Een analoge kan nog wel een beetje reageren piekenals die wat langer duren en/of hoog genoeg zijn: Er is dan een kleine vibratie van de wijzer te zien.
Is dat ploppen regelmatig (tijdsinterval!!) of willekeurig?
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (12%)]
Eigenlijk niet, gebruik gewoon de AUX ingang van de stereo, en als ik daar mijn computer op aansluit dan is er niks aan de hand.
Als ik mijn schakeling erop aansluit (zonder platenspeler nog) dan begint hij al te poppen (mits ik de stekker van de schakeling er ook in heb).
Ik vermoed dat er DC op de uitgangen van de RIAA amp staat (300mV) waar je versterker niet mee om kan gaan.
Neem eens een elko van 4,7µf op in de uitgangen van de RIAA amp.
Als test mag je ook eerst een 100nF oid er tussen knopen.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (15%)]
Tidak Ada
De symetrische voeding is idd niet zo netjes, als 15V niet mogelijk is (te lage trafospanning) dan kan je er ook wel 12V van maken.
Geen last van brom?
Flagada
Ik heb een signature dus ik ben
Ik heb dit onlangs ook gemaakt en het klinkt allemaal kraakhelder (behalve dan het gekraak van m'n grijsgedraaide platen). Geen brom en geen geplop.
Ik vroeg me wel af of C9 en C10 van de RIAA voorversterker echt nodig waren maar ik heb ze er wel bijgezet.