Dat zijn geen laptopfans. Maar voor deze vermogens zal je richting PWM moeten kijken.

nog even een vraagje... hoeveel moet een fan mminimaal aan spanning krijgen om te draaien?

b.v.d.

Dat hangt van de fan af. Sommige computerfans die ik ooit geprobeerd heb (lichtere modellen dan deze stofzuiger!) wilden op 5V nog draaien, maar hadden 7V nodig om zelfstandig aan te lopen.

Met PWM omzeil je de vraag naar de spanning, daar zorg je gewoon voor een minimum dutycycle.

dan toch maar overstappen op pwm... bedankt!

erg veel compurerfans trekken bijlang na niet aan stroom wat er op de sticker staat . dat is vaak de maximale waarde die het printje aankan of soms de aanloopstroom . ook kunnen veel fans op een hoger voltage lopen als erop staat en dan is de stroom wel haalbaar.

bijv veel 12v papst modellen kunnen van 7-16 volt aan , maar dat staat er lang niet altijd op .

leuk zijn die servermodellen die temperatuurgeregeld zijn , die lopen amper met spanning erop ,maar als je de soldeerbout bij die sensor houd, willen ze wel :)

hahahahaha dat is wel een leuke die laatste zin :D

Je kan ook wat proberen met er een condensator tussen te plaatsen. Weet niet zeker of dit werkt maar bij een LEDje wel zal straks eens even zeggen of dit ook met een fan werkt.

Dat werkt alleen bij wisselspanning.

Dat wist ik niet bij mijn LEDje werkt het iig wel een beetje.

De fan op de vorige pagina heeft 4 aansluitingen.

Hoogstwaarschijnlijk krijg je een pinout als volgt:

- VCC (+12V)
- Sense
- GND
- PWM

(volgorde kan afhangen uiteraard)

Bij PC fans zijn 4draads-fans altijd speciale *PWM* fans waar ze een aparte PWM pin op hebben zitten waarbij er een miniatuur fan-controller in de fan zelf zit.

3draads fans kan je PWM-en op de VCC lijn zelf.

[edit]

Op 8 november 2010 07:35:46 schreef testman:
erg veel compurerfans trekken bijlang na niet aan stroom wat er op de sticker staat . dat is vaak de maximale waarde die het printje aankan of soms de aanloopstroom . ook kunnen veel fans op een hoger voltage lopen als erop staat en dan is de stroom wel haalbaar.

bijv veel 12v papst modellen kunnen van 7-16 volt aan , maar dat staat er lang niet altijd op .)

Ik heb hier 3verschillende PC fans liggen,

0.10A
0.20A
0.60A

En geloof me, op 12V gerbruiken ze precies wat ze zeggen.
(Die 0.6A is trouwens wel een heerlijke fan om je hele kamer cool te houden :P)

De aanloop stroom (ik neem aan dat dit is wanneer de fan stil staat en je hem in 1klap 12V geeft) is voor die 0.6A ongeveer 2.5A Go Figure