Goedemiddag,

In januari 2006 is het volgende bericht door Anaid gepost, maar een duidelijk antwoord wordt niet vermeld.

Een probleem met een toestel van 34 jaar oud: thermische zekering springt (1.25A), ook wanneer alles is afgekoppeld: 110Vac en 18Vdc naar VH. Power protect Q606 vervangen; Q903- reg.out perfect, elco's perfect. Bij afkoppelen van Q606 verbrand R627 ! Hulp van een oude rot gevraagd.

Nu bezit ik sinds enkele dagen ook een KV-1300 uit 1972, die ik probeer te herstellen. Het schema is al onderweg, maar misschien heeft iemand hier op het forum meer ervaring met dit toestel...? Bij mij speelt precies hetzelfde probleem. De hoogspanning wordt wel wakker tijdens het aanzetten, maar na een halve seconde springt de thermische zekering achterop het toestel.

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://hpbimg.marcelstvmuseum.com/sony%2520kv-1300%2520totaal02.jpg&imgrefurl=http://www.marcelstvmuseum.com/sony%2520kv-1300%2520totaal02.html&usg=__eBX6ACvSmdmNVfaDF_3ED02uH7w=&h=614&w=950&sz=156&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=7x95-0dgm1RL0M:&tbnh=141&tbnw=216&prev=/images%3Fq%3Dsony%2Bkv1300%26hl%3Dnl%26sa%3DG%26biw%3D1280%26bih%3D610%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1&itbs=1&iact=hc&vpx=138&vpy=88&dur=7852&hovh=180&hovw=279&tx=165&ty=172&ei=JTbdTLSUFcuUOq-WpcYO&oei=JTbdTLSUFcuUOq-WpcYO&esq=1&page=1&ndsp=17&ved=1t:429,r:0,s:0

Groeten, Klaas.

Hoi Klaas,

Leuk om je op diverse fora terug te zien :-)

Ik weet het helaas even niet, maar is Zoef de Haas niet per ongeluk in de buurt? Die weet veel van oude Sony.

Zoef is in de buurt! Die KV-1300 zijn de eerste toestellen van Sony die ik heb gerepareerd. Ik weet nog dat houten kastje met die draaiknoppen wat er in zijn geheel af ging en enkel het frame met de printplaten en de beeldbuis op de tafel stond. Dat smalle lange printje wat onderaan zit voor de hor. sturing. Daar zat vaak het probleem, de lijntrap moest dan worden afgekoppeld en de blokgolf worden gemeten met een externe voeding er op. Deze moest mooi vlak zijn en dikwijls had hij een kattenruggetje waarop de voeding en de lijntrap er uit knalden. Dat waren hele dure torren en er kon ook niets anders in en de vraag is zijn ze nog leverbaar, ik meen dat het SG613 torren waren. De verticale eindtrap is ook nog een punt van aandacht, daarvan zitten de collector aansluitingen niet vast op de print. Het lijkt goed te zitten, maar het soldeer heeft geen verbinding met het koper. Dit zij zo de dingen die ik er nog van weet, tenslotte is het bijna 40 jaar geleden.

Groetjes Hans.

De KV 1300 en KV1810 daar kon je het op leren.Sony had hier speciale
service paketten voor waarin de veel voorkomende onderdelen zaten.
En dan nog was het probleem vaak niet opgelost.

Update,

Alle lekkende elcos vervangen in de voeding. Heeft niets geholpen.
Resultaat is dat het lampje bij de kanalenkiezer ook niet meer oplicht.

Ik ga de voeding eens nader bekijken!

Kijk uit met meten in een werkende voeding! Er zitten ergens 2 torren in en in de doc. staat met rood aangegeven dat men daar niet aan mag meten. Zodra je daar een meetpen op zet, dan vliegt de boel om je oren!!!

Groetjes Hans.

Apart, weet je ook waarom dat was. Zou dat te maken hebben met het feit dat de meeste analoge meters toen geen 10MOhm waren ? Ik kan me daar anders niks bij bedenken anders dan eventueel nog capacitieve of inductieve koppeling als daar iets hoogfrequents op staat.

Volgens mij heeft de gemiddelde tv reperateur een fotografisch geheugen. Ik zou na 40 jaar dit soort details niet meer weten. Knap hoor !

update...

Inmiddels diep in het toestel gedoken! PR circuitboard losgehaald van VH board, middels loshalen contacten 3, 4, 6, 7, 12 en 13. Alle verbindingen naar de protect print in stand gehouden. Als belasting een 25 watt gloeilamp op massa en de 110 volt pin 4. Nogsteeds klapt de 1,25A zekering eruit. Nu pin 10 van schakeltor Q903 los. Nu blijft de zekering erin, maar geen 110V aanwezig. pin 8 en 11 loshalen van de schakeltor geeft geen verandering. Een halve seconde 110V aanwezig, en daarna springt de beveiliging weer. Alle elco's behalve C604, zijn vervangen. Nog even de beveiliging Q606 losgehaald. Dit geeft tevens geen enkele verbetering! Ik verdenk eigenlijk de grote elco C604...

Is dit reëel?

Test ik de voedingsprint zo goed?

Overigens: Model print: SCC-22A-A
Serienummer: 02257

Een vroeg exemplaar. Er zijn nogal wat modificaties geweest, lees ik in de technische data.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (9%)]

Klaas, of je de voedingsprint goed test: dat staat in de service doc (zoals ik al zei op het andere forum).
Bij de meeste tv's kun je de voedingen testen met een gloeilamp etc, maar dat gaat hier niet zonder meer op; je moet de oscillator laten draaien op een externe 12V voeding en de +110 belasten op de juiste manier.
Het is een vrij 'basic' tvtje want lekker transistors en analoog enzo maar lastig ding om aan te meten (want met het minste vliegen er allerlei torren uit).
Je kunt het beste, denk ik, de voeding werkend proberen te krijgen in de test-mode zoals in de doc omschreven (!!!) en als die werkt de rest van het ding checken, m.n. hoogspanningstor en wat eromheen hangt, want de voeding is zo weer gesloopt :).
Het lullige van zekeringen (en automaten) is dat halfgeleiders veeeeel sneller zijn dus ook sneller stuk, ofwel meestal klapt een zekering (pas) nadat er al ergens 1 of meerdere torren defect zijn.

Kan het mis hebben, maar ik meen dat de externe voeding 14 volt moet zijn. Blokgolf moet echt recht zijn, dus niet er uit zien als een nnn, met een kattenruggetje.

Groetjes Hans.

"test-mode zoals in de doc omschreven"

Helaas deze doc heb ik niet in mijn bezit. Alleen schema en printplaat afbeeldingen en bestelnummers onderdelen...

Kun je een tipje van het gordijn oplichten?

???

De doc van Wil Manshande heeft dat stukje inderdaad niet.. Misschien omdat het een preliminary doc is? Of zou de procedure staan in een andere manual, misschien die van de KV-1310 of de KV-1810 of in een trainingsmanual?

Ik heb even naar het schema zitten staren, maar ik vind het een vrij bizar ontwerp (dat belooft wat, ik heb zelf nog een KV-1310 en een KV-1340 die opgeknapt moeten voor de collectie). Ik laat het nog maar even over aan de experts. Is er niemand die de gemelde testprocedure nog ergens op papier heeft?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Hallo,

Vanavond eens goed naar de transistor Q903, in de voeding, gekeken.
Jawel! Sluiting op e, b en c! Als vervanging een andere 2SC867 tor geplaatst en getest. Gelijk een sluiting in de emitter - collector van deze transistor!

ik geloof dat iets nu te veel stroom trekt, waardoor deze torren gelijk doorslaan. Toch heb ik de rest afgekoppeld. Alle diodes op de voedingprint meten goed. En de elko C604 in de voeding lijkt nog goed...

Zoef... heb jij nog tips, voordat ik nog een transistor doorbrand?

(Ik bezit helaas geen scope...)

Zoals ik al eerder heb opgemerkt, extern voeden met 14 volt en de blokgolf meten. Klopt de golfvorm niet, dan kost dat gelijk een tor!
Fouten bij de oscillator en de stuurcircuits waren de meest voorkomende. Sorry als ik de oplossing niet meer uit het hoofd weet.
Een scope is hier wel echt onmisbaar.

Groetjes Hans.

Mogelijk is de kick het deel dat je met 14V moet voeden, zie het antwoord van Maurice op het transistorforum.

Dat is het dus: als er ook maar ergens iets fout is, gelijk defecte torren....:(

De procedure met de externe voeding etc staat in de doc (van KV1300E) die ik aan Marcel ('s Tv museum) heb gegeven, ik weet het niet meer uit mijn hoofd maar idd komt alles nogal precies...
Het is een ''oer'' versie van een geschakelde voeding, gebruikt volgens mij de osc van de lijntrap en kent niks aan regeling/beveiliging/terugkoppeling en dus luistert de belasting erg nauw...dat is wat ik me nog herinner.
Zorg dat je de doc krijgt en een zak torren en veel geduld :).

Ik moet nog vermelden dat bij eerste inschakeling na aankoop de transistor Q505 op de VH print knetterend en met veel vuur in rook opging!

Deze heb ik al vervangen, en daarna geen vuur meer gezien. Maar die 18V op pin 27.. Als deze door een defect in de voeding veel hoger is...
Tja, ik ben nog niet klaar hiermee.

Als ik nu kijk naar het spanningsverschil over A en C op de PR print, dan is dat ongeveer 12V. Zoals Maarten aan aangaf, moet die externe voeding op 12 en 13 aangesloten om de voeding juist te testen zonder enige aansluiting op een vage print in de tv,?? die kan natuurlijk ook voor het doorbranden van de tor Q903 kan zorgen.

Op de basis van Q903 komt immers ook een spanning van 110V te staan... Die 0,6 V op de basis, is toch het spanningsverschil tussen de B en E van de Q903...?

Bedankt voor alle hulp!!!!

Toestel speelt weer!!!

leuk , als je ook even vermeld wat het probleem was hoe er achter gekomen bent en hoe het nu is opgelost .

Gefeliciteerd Klaas!

Maar inderdaad wat Shiptronic al aangeeft: het zou leuk zijn om te weten wat je hebt moeten vervangen ;)

Op 20 november 2010 09:13:39 schreef fred101:
Apart, weet je ook waarom dat was. Zou dat te maken hebben met het feit dat de meeste analoge meters toen geen 10MOhm waren ? Ik kan me daar anders niks bij bedenken anders dan eventueel nog capacitieve of inductieve koppeling als daar iets hoogfrequents op staat.

Volgens mij heeft de gemiddelde tv reperateur een fotografisch geheugen. Ik zou na 40 jaar dit soort details niet meer weten. Knap hoor !

Dit komt bij mijn weten door het hoogfrequent met vermogen wat ze schakelen...
Wanneer je een meetpen aan de basis anlegt, veroorzaak je een verandering van capaciteit, of zelfs een totale vervuiling van het stuursignaal.
BOEM, en weg is die tor...

Neovo.

mooi he!

Op PR board was transistor Q903 defect. De transistor die ik als vervanger heb geplaatst, was de transistor van het geluid. Hetzelfde type, maar waarschijnlijk al defect voordat ik eraan begon. Ik had namelijk nooit enig geluid gehoord bij aanzetten!

Diode 609 defect, keiharde sluiting op Q903.
Na vervangen van dezen, beeld en geluid!;-)

Gr, Klaas.

(voor hoe lang weet ik niet. Maar vandaag 3 uur op Spongebob laten draaien. Ging goed!)

De kleuren instellen word nog een appart verhaal...

Wow... Dan kan je in iedergeval zeggen dat geel (Ehhrm.... Rood plus Groen) al mooi ingegloeid is (zijn)...
De blauw is door het waterige landschap al ingegloeid, dus kleurrasters op elkaar leggen is nu goed te doen met een testbeeld.

Alleen, waar haalt men nog zogouw een testbeeld vandaan?

Jaren geleden heb ik met de toenmalige nieuw gekochte VCR nog eens 2 banden laten vollopen met dat, en daar heb ik nog mooi gebruik van kunnen maken.

Nu misschien iets uit een computer halen?

Helaas weet ik niet zeker of dat wel goed genoeg is, maar ik heb er ooit een getekend voor 1024*768, met een bak aan testfeatures, en een begeleidend Word document.

[edit]

Ik heb een tweetal testbeelden (BMP en PNG) online gezet, alsmede een doc, waarin alles wordt uitgelegd.
Als je een videokaart met composiet Out hebt, zou je met één van deze bestanden misschien dat geheel weer op kleur kunnen krijgen.

Link: http://members.home.nl/neovo.geesink/Testbeeld

In deze map staat het geheel.

[/edit]

Neovo.

[Bericht gewijzigd door Neovo Geesink op (26%)]

Bedankt, maar ik heb zelf ook een leuke oplossing bedacht:

Nou, nou nou... Wat een werkje! De kleuren waren behoorlijk verlopen.
Ik heb een testbeeld op het scherm getoverd middels een dvd speler metUSB ingang. (Jpeg afbeelding.) De DVD door middel van een RF convertor uit een oude videorecorder met een spanning van 12V- gevoed,
aangesloten via coax op de UHF/VHF splitter.:-P Je moet wat bedenken natuurlijk...

Rood en groen waren van positie gewisseld! Het leek mooi, maar een
spiegelbeeld van het originele plaatje op de laptop. Na eerst
terugdraaien van de drie kleuren ben ik ongeveer een uur bezig geweest, eer ik dit resultaat bereikt had. Ik ben tevreden!

Op de foto komen de kleuren van de tv niet mooi uit, maar dat komt door de foto. In werkelijkheid komen ze nu voor 95 procent overeen.:-D Voor een Trinitron van 39 jaar oud een redelijk beeldje... In ieder geval zit rood weer op de juiste plaats.

Rest alleen nog enkele afstellingen aan het beeldformaat... Ik kan hier geen plaatje uploaden, de foto is dus te zien op het transistorforum...
Gr, Klaas.;-)