Wie kan mij verder helpen?

De vaatwasser heeft een weekje stil gestaan. En nadien komt de vaatwasser met code 20 (afvoerslang geknikt). Pompt ook veel langer dan normaal.

O.a de volgende zaken gedaan.
a. warm en koud water in de vaatwasser, programma gestart en water wordt weggepompt (ongeacht programmakeuze)
b. luchtslang prestostaat doorgeblazen.
c. filterhuis nagekeken en schoon gemaakt.

Maar vaatwasser pompt erg lang, stopt dan even en gaat weer pompen.
Tenslotte "reset" uitgevoerd en met instelling waterhardheid gestoeid.
Weer geprobeerd en ja machine deed het. Op zijn plaats gezet en .. het oude probleem weer.

Wie kan mij helpen en heeft enig idee wat de oorzaak kan zijn. Het NTC in het filterhuis? Of ...?

ik gok dat je vlotter onderin ingekomen is onderin de lekbak ( dus onder de pompen ) als deze plaat vol staat en dan blijft de pomp lopen als beveiliging tegen overstroming . ook kan de vlotter zijn blijven hangen of de evt overstort ( een paddestoelachtige dop ) in de machine die omhoog staat .

luchtslang door-geblazen , maar de machine geeft afvoerslang geknikt aan , daar zou ik dan eerst maar eens naar kijken.

He testman

Bedankt voor de snelle reactie. Maar helaas (of gelukkig) de machine is kurkdroog en schoon. Was ook mijn eerste reactie dat die vlotter een signaal gaf (water op de motorplaat maar dat geeft de vaatwasser code 30).

Kijk ik naar het filterhuis (van buiten) waar onder anderen de slang-aansluitingen van de pompen en de prestostaat te vinden zijn, dan zie ik alleen maar kabeltjes lopen naar de NTC. Begrijp dus niet waarom hij blijft pompen, kan nergens een systeempje vinden die aangeeft dat er nog water in de machine is. Tenzij de prestostaat daar een rol in speelt?

Hoi DE OLDE.

Bedankt voor je reactie.

Slangen liggen perfect en zijn onbeschadigd. Water wat ik met een pan in de vaatwasser giet, wordt dan ook keurig en snel weggepompt.

Heb namelijk de vaatwasser uitgebouwd en kan daardoor de slangen zien. En zou de slang geknikt zijn dan zou de machine het helemaal niet doen en hij heeft het op een gegeven moment weer gedaan, totdat ik hem weer inbouwde.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]

bij siemens / bosch zit er ook een aansturing voor de pomp aan de linkerkant bij het labyrinth . die komt in als het water niet snel genoeg in de filterbak loopt met water pakken , meestal door vuil in de slang ertussen veroorzaakt . die vlotter kan ook zijn blijven hangen als dit bij deze aeg ook zo gemaakt is.

de externe sifon is niet verstopt?

Haal de connector eens los van het verwarmingselement en kijk of hij dan wel werkt.
Waarschijnlijk een aardlek van verwarmingselement of lichte lekkage op het verwarmingselement/connector door bv een loszittende stijgbuis voor de bovensproeier.

Bedankt voor alle aanbevelingen en ideeën.

Donderdagochtend. Eerst een testje want de vaatwasser is de hele nacht van stroom af geweest (stekker was eruit en kraan was dicht). Resultaat negatief, zelfde probleem.

Pressostaat (niveauschakelaar) getest en werkt, water in de machine en pressostaat schakelt. Verder gezocht, alle aansluitingen nagelopen. Gezocht naar een vlotter of i.d. bij het labyrint, is er niet. NTC gedemonteerd, schoongemaakt en teruggeplaatst. Vlotter op motorplaat/lekbak gecontroleerd. Testen, negatief.

Uiteindelijk de elektronische module als verdachte maar aangepakt, misschien zit daar iets los. Alles zit goed vast, de module uitgebouwd, twee stekkers losgemaakt o.a. de stroomvoorziening. Printplaat is perfect. Dus alles weer gemonteerd.

Omdat na het indrukken van de reset-toetsen een voorgaande keer de vaatwasser wel goed werkte, vermoedde ik dat de module van slag is. En dus weer getest en ja hoor, hij doet wat ie moet doen. Toch van slag? of een los contact? De vaatwasser stond op een paar kunststof dozen zodat ik overal beter bij kon. Heb de vaatwasser bewust hardhandig op de grond gezet. Afwassen en ja, hij doet het nog steeds.

Beplating gemonteerd, vaatwasser weer op zijn plaats gezet. Weer een afwasronde, ander programma, vingers gekruist. Resultaat is positief. Hij werkt nu weer.

MIjn vermoedens:
of de module was van slag, waardoor signaal van pressostaat niet goed werd verwerkt
of corrosie op de contacten wat verdwijnt door stekkers eraf te halen en erop te zetten.

bedankt voor alle informatie en gegroet.

Waarom niet de test gedaan met het verwarmingselement?

Beste S. Oldeerbout.

Waarom dat niet getest? Heel simpel, het element is al sinds lange tijd uitgeschakeld (afgekoppeld) omdat de vaatwasser op een warm water leiding is aangesloten (max 60 graden C).

Oke duidelijk.
Is de connector van het element afgekoppeld?
Zo ja waar is de connector nu , is die vastgezet of met tape erom?
Ligt hij op de bodem?
Eerste spoelbeurt wordt tijdens de meeste programma's met koud water gedaan.
Op warm water aansluiten levert daarom bijna tot geen energiebesparing op zeker nu de meeste elementen doorstroomelementen zijn die op een efficiente manier het water zo snel mogelijk verwarmen.
Tevens zal bij jouw dus het 70 graden programma niet goed werken immmers je stopt er 60 graden in zonder verdere verwarming.
Tenzij je altijd het 50 graden of bio programma kies wat op de duur verstopping zal opleveren.
Drogen zal volgens mij ook niet optimaal zijn.
Ben benieuwd naar je reactie

een vaatwassr zal ten alle tijden moeten verwarmen. Het is trouwens niet zo best voor alle onderdelen en de vaat om continu te wassen met warm water. Een vaatwasser heeft voor regeneratie proces koud water nodig, bij warm gaat zoutvat/harskorrels snel achteruit.... en moderne vaatwassers gaan vaak in alarm door zoiets. Dan een zweedse vaatwasser kopen, dit probleem niet meer. Ben dus met S.oldeerbout eens. Welke gekken adviseren dit toch???

Beste Soldeerbout

De afkoppeling zoals nu is gebeurd op advies van AEG (connector is met krimpkous geïsoleerd).

De vaatwasser werkt perfect zoals hij nu al meerdere jaren is aangesloten.
Ik kan mij niet vinden in je opmerking dat voorspoelen met koud water beter is. Vetresten en dergelijken worden beter verwijderd met warm dan met koud water.
De vaat komt ook op de stand "auto" kraakhelder en droog uit de vaatwasser.

En SMD... (surface mounted device???)

Je houding vind ik erg badinerend, "welke gekken...". Wel die "gekken" zijn de mensen van AEG. Lees de gebruiksaanwijzing (961816nl.pdf) op bladzijde op blz 33. Deze hoort bij het product FAV65060VI.