Hoi
Ik heb een vraag over een weerstand.
Mijn accu is 11,1 volt. en 5000 mAh.
De ventilator is 7,2 volt.
Wat voor weerstand heb ik nodig om dit te krijgen ( 7,2 volt)
Ik hoop graag op antwoord want ben niet zo goed in weerstandjes rekenen.
groeten chiel
Herms
Golden Member
wat er nodig is om dit te berekenen is de stroom die de ventilator vraagt. Kijk op het etiket van de ventilator.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Dan heb je dus 5 volt nodig. Pak een 7805 spanningsregelaar. Veel stabieler dan een weerstand. Aansluiten volgens de datasheet.
maar het punt is dat ik alleen maar weerstandjes heb maar hoeveel ohm weerstand met ik hebben.
groeten chiel
Herms
Golden Member
Als er dan 6 Volt opgevangen moet worden in de weerstand, bij 0,12 Amp, wordt de weerstand R = U/I = 6 / 0,12 = 50 Ohm.
De weerstand moet een vermogen aan kunnen van de spanning in het kwadraat / de weerstandswaarde = 6 x 6 / 50 = 1 Watt
Ik vraag me af of de ventilator wel goed opstart hiermee.
In opstart zal hij meer stroom willen trekken waardoor de spanning zakt. Het zal zomaar kunnen dat je hem een stuk moet helpen of dat hij helemaal niet goed opstart.
Op 18 november 2010 23:26:37 schreef timberleek:
In opstart zal hij meer stroom willen trekken waardoor de spanning zakt.
Ook tijdens bedrijf kan de stroom variëren. Daarom is een serieweerstand een slechte manier om een motor te regelen. Ondanks alle goedbedoelde rekensommen.
Op 18 november 2010 22:33:05 schreef Fuzzbass:
Dan heb je dus 5 volt nodig. Pak een 7805 spanningsregelaar. Veel stabieler dan een weerstand. Aansluiten volgens de datasheet.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
En bedankt. Waar heb ik dat aan verdiend?
edit: ik denk dat je niet weet wat die uitdrukking betekent
[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (46%)]
Denk een foutje fuzzbass 
Maar ik volg het niet helemaal.. 1 weerstand heb je toch niets aan? Dan kun je de stroom beperken, maar wil je de spanning "verlagen" heb je toch minimaal 2 weerstanden nodig om een spanningsdeler te maken? Of zie ik op dit tijdstip iets over het hoofd?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Chiel, De truuk met de weerstand is een slechte. Je hebt alleen weerstanden. Dan moet je een 7805 gaan kopen. Kost niet een rib uit je lijf.
Die 0.12A die op de label staat is een maximum. Je voeding moet minimaal 0.12 kunnen leveren om de ventilator te laten draaien. Het kan best wel eens minder zijn. Bijvoorbeeld bij het opstarten 120mA, en later 80.
Ga je dat met een weerstand die je uitrekent voor 0.12A proberen te regelen, dan wordt die weerstand dus zoals voorgerekend 50 ohm. Maar is het "later" dan gebruikt de ventilator maar 0.08 A, dus valt er maar 4V over de weerstand. Met 11.1-4V komt je ventilator op 7.1V te draaien. Da's 2 volt meer dan bedoeld. In dit geval zeg je dat dit nog goed gaat. Maar let op: Hadden we de ventilator op het midden van 5-7V gemikt, dan gaat het dus mooi fout. Gebruikt de ventilator nog minder dan 0.08A als ie eenmaal opgestart is (of als ie windmee heeft), gaat het ook fout.
Wanneer het ook fout gaat is als je batterij vol is. Die 11.1V is de nominale spanning van een 3S LIPO batterij. Als die vol is, komt daar gewoon 12.6V uit. Dan zit je vrijwel meteen over de 7.2V heen!
Een 7805 Chipje is een mooi ding. Wat je er ook instopt, d'r komt ongeveer 5V uit (binnen behoorlijk strakke grenzen).
Fuzzbass, Sine doet grappig, hij geeft je op een grappige manier gewoon gelijk. En dat heb je ook.
zeg ik het zo.
ik heb een ofroad electro auto.
gebruik een 3 cell lipo met 5000 mAh.
ik wil hem gebruiken maar de ventilator word een beetje warm als ik die aan doe.
dus de peak van de ventilator is 7,2 volt op 0,12 A
maar 5 volt is het mideum.
dus ja wat voor weerstand heb ik nodig.
groeten chiel.
Als je wilt lezen staat het hier echt allemaal boven. 7805. gewoon doen, kost nog geen euro aan materiaal en werkt altijd.
Tevens, wat is een mideum? 'tis geen nederlands woord volgens mij.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Opzich vind ik dat een 7805 of lowdropversie daarvan in dit geval de mooiste oplossing is, maar aan de andere kant is een weerstand beter dan helemaal niets als je niet vertrouwd bent met een 7805 (iedereen moet ergens beginnen en een Chinees zou het ook met een weerstand doen).
Wel vind ik dat electrochiel die dan zelf mag uitrekenen (alsof het een schoolvraag is).
Een weerstand bereken je met de wet van Ohm. Voor de weerstand U=I*R, en voor het vermogen P=I*U. Even de formule omwerken met het bekende driehoekje, dan kan je alles zo invullen.
Bereken deze weerstand dan voor 0,12A en bereken vervolgens de spanningsval over die weerstand als de stroom 0,06 of 0,18A is, om duidelijk te maken waarom het opzich waarschijnlijk nog wel werkt maar niet helemaal netjes is.
@fzwart: dat is een goede truuk. Hier misschien niet eens nodig (percentuele afwijking van de spanning over de ventilator in extreme gevallen is wel groter dan goed vakmanschap gebiedt maar hij zou er mijnsinziens wel betrouwbaar genoeg op kunnen lopen). Dat moet experimenteren uitwijzen. Maar eerst rekenen!
Wat ik zelf nog wel eens doe als ik simpel een fan langzamer wil laten draaien (bijvoorbeeld 12 volt fan op 5 volt) om een serieweerstand te nemen die die 7 volt spanningsval op zich neemt maar om de fan te laten opstarten over die weerstand een elco te zetten.
Op die manier krijgt de fan een "opstartspanning" van 12 volt (want elco is nog leeg) waarna de spanning over de fan afneemt tot aan die 5 volt.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 19 november 2010 00:49:26 schreef rew:
[....]
Die 0.12A die op de label staat is een maximum. Je voeding moet minimaal 0.12 kunnen leveren om de ventilator te laten draaien. Het kan best wel eens minder zijn. Bijvoorbeeld bij het opstarten 120mA, en later 80.
[....]
Ik heb zo het bruine vermoeden dat die 120 mA de nominale stroom is en dat de aanloopstroom van die fan veel groter is....
Ga je de fan vacuum latgen zuigen, dan ondervinden de rotorbladen een lagere luchtweerstand en zal het toerental stijgen en ook de tegen EMK, waardoor de stroom lager wordt. Ga je hem laten persen (De uigangsflow bleokkeren), dan gebeurt het tegenovergestelde,
Op 19 november 2010 13:22:22 schreef Tidak Ada:
Ga je hem laten persen (De uigangsflow bleokkeren), dan gebeurt het tegenovergestelde,
Maakt niet uit of je de ingang of de uitgang blokkeert. In beide gevallen blokkeer je de flow. En aangezien het ventilatievermogen gelijk is aan drukverschil maal flow, zal dat vermogen theoretisch nul zijn. Praktisch niet, want hij staat toch nog in wat lucht te malen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Er gebeurt overigens niets met het toerental, dergelijke ventilatortjes zijn vrijwel altijd brushless.
@KlaasZ: Dat klopt niet helemaal, je gebruikt een te sterk vereenvoudigd model voor je theorie.
Het ventilatievermogen, ofwel het vermogen wat in de lucht zit is evenredig met het drukverschil en het debiet. Maar jij doet onbenoemd de aanname dat ventilatievermogen = elektrisch vermogen, en die is tamelijk onjuist. Het rendement is namelijk niet constant. Dat zie je het snelst als je de flow 0 maakt, dan blijft er een elektrisch vermogen, en is het rendement 0%
Het maakt voor het elektrisch vermogen overigens wel uit of je de in of uitgang afsluit. De dichtheid en viscociteit van de lucht waar de ventilator dan in staat te roeren zijn namelijk afhankelijk van de druk, en die verschilt nogal tussen beide situaties.
Op 19 november 2010 15:23:52 schreef HarmTido:
Het maakt voor het elektrisch vermogen overigens wel uit of je de in of uitgang afsluit. De dichtheid en viscociteit van de lucht waar de ventilator dan in staat te roeren zijn namelijk afhankelijk van de druk, en die verschilt nogal tussen beide situaties.
Dat is zo, maar in beide gevallen zal het toerental toenemen, vergeleken met de situatie waarin er vrije doorstroming is.
Kan je zelf makkelijk testen met een stofzuiger.