Geachte forumgenoten,

ik had graag een led instrument willen installeren dat de watertemperatuur aangeeft

http://auto-diversen.marktplaats.nl/tuning-en-styling/399221443-raid-h…

Dit is em.

Er wordt vermeld dat de groene draad van de meter aan de tempsensor van het motorblok moet worden aangesloten.
Maar dat terzijde

Ik zou deze meter ook willen gebruiken voor het meten van temperaturen op verschillende plaatsen.
Dwz dat ik bijkomende sensoren moet gebruiken en die mbv een keuzeschakelaar wil koppelen aan het instrument zodat ik kan bepalen wat en waar ik meet.
De vraag is evenwel , welke sensoren moet ik aanschaffen ?
Wordt hier gebruik gemaakt van PT100 sensoren of welk type wordt eigenlijk gebruikt in de automobielindustrie ?

Bedankt voor de reacties.

[mod edit] Typo hersteld

In de automobielindustrie hebben ze rare eisen: een enorm temperatuurbereik, bestand tegen trilling, vocht enz en het moet heeeeel goedkoop zijn.
Dus: geen Pt100.

Ik zou zeggen, ga naar de sloop of een automaterialenzaak en haal een gewone temperatuursensor. Als ik die tekst van jou leest zijn die allemaal ongeveer hetzelfde.

--edit--
ai, even gekeken bij VDO en die sensoren zijn niet allemaal hetzelfde. Er zijn er van 51Ω bij 90o, maar ook van 36Ω en 32Ω. En dat liep ik zonder zoeken al tegen het lijf. Het zullen best allemaal NTC's zijn of zo, maar kennelijk wel verschillende. Dus als die meterboer van jou universeel zegt zal hij wel omschakelbaar moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (36%)]

Beste Hugo , bedankt voor de titel correctie (kwam niet echt goed over hé :-) )

Beste GJ,

die bijkomende sensoren hoeven niet echt zo robust te zijn als dewelke worden gebruikt in de autoindustrie.
Het gaat er hem over om ook elders temperaturen te meten gebruikmakend van het instrument.
De extra sensoren zouden staan op ' veilige en droge ' plaatsen.
Conrad verkoopt die dingen ook en ik heb hen al gemaild , maar dit is zo'n specifieke vraag die ze wellicht zelf moeten stellen aan de fabrikant.
Of conrad zover gaat met de dienstverlening , daar ben ik niet echt zeker van.

Maar U begrijpt , alvorens het -overigens fraaie - instrument aan te schaffen , was ik graag zeker van de toepassing ervan.

Bedankt en beste groeten

Op 7 december 2010 08:19:48 schreef bobs:
die bijkomende sensoren hoeven niet echt zo robust te zijn als dewelke worden gebruikt in de autoindustrie.

Op 7 december 2010 07:55:14 schreef GJ_:
In de automobielindustrie hebben ze rare eisen: .....en het moet heeeeel goedkoop zijn.

Gewoon naar een automaterialenzaak, het zijn de goedkoopste sensoren zeg ik toch. :-)
En bij je blingblingmeterboer navragen wat voor sensor het moet zijn.