MiTcHeLL
May The Source Be With You
Kan iemand mij iets uitleggen over rc tijden weet je wel : een weerstand en condensator hoe lang duurt et dan voordat ie ontladen is ?
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
dit heb als eens eerder in een post gezet:
De methode van berekenen helang het duurt eer dat de condensator opgeladen is doe je alsvolgt:
1. Bereken de tijdsconstante τ (tau)
dit doe je zo: τ = R x C
Waarin:
R = weerstandswaarde in Ω (ohm)
C = Capaciteit van de condensator in F (Fahrad)
τ = Tijdsconstante in s (seconden)
2. Om de totale tijd te krijgen die nodig is om de volledige oplaadcyclus van de condensator te berekenen moet je de tijdsconstante met 5 vermedigvuldigen.
Voorbeeld:
R = 15KΩ (Kilo ohm)
C = 16µF (microfahrad)
τ = R x C
τ = (15 x 10^3) x (16 x 10^-6)
τ = 0.24 s.
Totale tijdsduur:
t = 5 x τ
t = 5 x 0.24
t = 1.2s
Om nou een langere tijdsconstante te krijgen kan de weerstandwaarde bijvoorbeeld verhoogd worden, je moet dit proefondervindelijk vast stellen.
Ik hoop dat mijn uitleg een beetje correct is, heb het zo goed mogelijk uit mijn grijze massa proberen te halen 
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op do 08-08-2002 12:10:37 schreef Jeroen Boere:
Ik hoop dat mijn uitleg een beetje correct is, heb het zo goed mogelijk uit mijn grijze massa proberen te halen
Niet helemaal.
1. Bereken de tijdsconstante τ (tau)
dit doe je zo: τ = R x C
Waarin:
R = weerstandswaarde in Ω (ohm)
C = Capaciteit van de condensator in F (Fahrad)
τ = Tijdsconstante in s (seconden)
Klopt
2. Om de totale tijd te krijgen die nodig is om de volledige oplaadcyclus van de condensator te berekenen moet je de tijdsconstante met 5 vermedigvuldigen.
De tau die je eruit krijgt als antwoordt is de tijd die nodig is om 63% van de condensator op te laden.
Benm
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
Je hoeft niks proefondervindelijk vast te stellen hoor. Als je uitgaat van 5 RC tijden voor volledig opladen (i dont see why, maar goed):
5 * T(s) = R.C ofwel
R = 5.T/C
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op do 08-08-2002 13:53:07 schreef Benm:
Je hoeft niks proefondervindelijk vast te stellen hoor.
Je hebt ook nog te maken met toleranties, maar met de berekening zit je aardig in de buurt.
Als je uitgaat van 5 RC tijden voor volledig opladen (i dont see why, maar goed):
De tau die uit je berekening komt is 63% van de condensator geladen, dus die tau tijd is nog niet de volle condensator.
Dus elke tau komt er 63% bij van wat er nog bij moet worden opgeladen.
Na 1x tau is het 63% van het max.
Na 2x tau is het 86% geladen (63 + (63%x(100-63)).
Na 3x tau 94%. (86+ (63%x(100-86))
Na 4x tau 98%. (94+ (63%x(100-94))
Na 5x tau 99%. (98+ (63%x(100-98))
Dus bij benadering na 5x tau is de condensator voor 99% opgeladen.
Zoals je dus merkt gaat het laatste stukje steeds langzamer. Op zich logisch want de laadstroom wordt steeds kleiner, aangezien het spanningsniveau zijn eindwaarde nadert. En door de mindere stroom duurt het gewoon wat langer.
[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
dat van die 63% klopt, had ik erbij moeten zetten
maar omdat de vraag niet was heb ik het niet gedaan, kan nogal verwarrend werken, dankzij de uitleg van bastiaan is dit voor de lezers ook weer duidelijk 
[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op ]
Benm
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
Ik vind de keuze voor 5x wel grappig.. aan helemaal 100% kom je nooit natuurlijk. Je kan net zo goed rekenen met 90% of 99.99%, tis maar wat je wilt natuurlijk.
Maar in de praktijk kom je vrij snel aan ongeveer 1*RC als je het inzet voor timerdoeleinden. Vaak is de grensspanning waarmee je vergelijkt 1/2 of 2/3 van de voedingspanning (bij bijv. ontwerpen met een 555).
Bastiaan
Op do 08-08-2002 20:42:28 schreef Benm:
Ik vind de keuze voor 5x wel grappig.. aan helemaal 100% kom je nooit natuurlijk. Je kan net zo goed rekenen met 90% of 99.99%, tis maar wat je wilt natuurlijk.
In theorie is de eindwaarde pas bereikt bij de limiet waarbij t nadert tot oneindig (is ff een wiskundige kijk erop, geeft niks als je het niet snapt).
Maar "men" gebruikt meestal die 5x tau regel omdat dat wel een goede benadering is.
Maar in de praktijk kom je vrij snel aan ongeveer 1*RC als je het inzet voor timerdoeleinden. Vaak is de grensspanning waarmee je vergelijkt 1/2 of 2/3 van de voedingspanning (bij bijv. ontwerpen met een 555).
Klopt, en dan zit je er na 1x tot 4x tau ook al aan.
Het is alleen altijd wel handig om in je hoofd te houden dat het opladen niet lineair maar exponentieel gebeurt.
[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]