Ik wil voor een goede vriend van mij die gitaar speelt een blokbatterij gevoed versterkertje maken, die in een klein doosje of dergelijk past. ik heb het volgende schema gevonden, maar ik vroeg mij af of die diodes er perse bij moesten.
http://www.uploadarchief.net/files/download/schakelingversterkertje.png

[edit]kan dit schematje wel gebruikt worden voor een (passief) gitaar[/edit]

ik vermoed dat die er zijn om clippen te voorkomen door een hoog ingangssignaal weg te filteren.

boven de 0.7v (toch) is de diode in volledige geleiding. als je bijvoorbeeld een 1v signaal aanbiedt (AC) dan wordt dat afgekapt zodat het signaal niet te hoog wordt.

Maar zeker weten doe ik het niet.

Bedenk wel dat er amper vermogen uit een blokbatterij te halen is. veel te hoge interne weerstand

de diodes clippen juist! misschien dat het versterker IC clippen echt eng vind en daarom de diodes er voor zorgen dat hij dat niet hoeft te doen.

en anders heb je gewoon distortion.

daardoor doet de versterker het niet.

Dat lijkt me het idee

Ik heb een opamp gehad die volgens de spec maximaal 500mV als verschilspanning mocht hebben.

Veel opamps kan je als "comparator" schakelen, zodat je bijvoorbeeld 4V op de ene poot aanbied, en 1-8V op de andere, en dat ie dan hoog of laag geeft afhankelijk of je onder of boven de 4V zit.

Bij die ene kan dat dus niet. Ik heb een keer 12V verschilspanning aangeboden en toen ging ie uit z'n dak. Letterlijk.

Ik zie een opamp symbool, maar geen terugkoppeling. Ik kan het typenummer niet lezen omdat de lettertjes te klein zijn. dus of dat klopt kan ik niet zeggen.

het typenummer is: LM386N-3 en er staat limiting diodes.

Met germanium diodes schijnt het vervormen zelfs mooier te klinken (heb ik uit tweede hand vernomen),
alleeen zijn deze wat moeilijker verkrijgbaar, je moet echt zoeken.
Je zou ook low power Schottky diodes kunnen proberen.
Mac.

Dit IC is geen opamp, maar een audioversterker.
In de specs staat bij Absolute Maximum Ratings dat de ingangsspanning maximaal +/-0,4V mag zijn. Vandaar waarschijnlijk die diodes, om de ingang te beschermen tegen te hoge spanning.

Bij de toepassingsvoorbeelden in de datasheet zie ik overigens geen voorbeeld waar deze diodes in zitten.

oke als het een beetje meer 'power' het boost ofzo wat je bij versterkers hebt, is het wel leuk jah, voor zon klein versterkertje.

[edit]oke als ik anders de ic opblaas, is het helemaal leuk[/edit]

[Bericht gewijzigd door ganzzz op (22%)]

KlaasZ: in het schema worden toch siliciumdiodes toegepast (0.6-0,7 volt drempelspanning)en de drempelspanning ligt dus minimaal 0,2v a 0.3v hoger dan de AMR van de ingangsspanning van het ic, of zie ik dat misschien verkeerd?
Mac.

Mac, je ziet het goed. als de AMR van de ingangen werkelijk 0,4V is, dan kan het met die diodes ook fout gaan.
Overigens begint een Si diode al bij 0,5V te geleiden, dus dat scheelt weer 0,1V. :-)

KlaasZ, kan me bij die diodes wel wat voorstellen want een gitaar kan een behoorlijk grote piekspanning afgeven waardoor het ic naar de vaantjes gaat. Bijkomend is dus ook dat je hem dus als vervormer gaat gebruiken zonder risico dat het ic opgeblazen wordt.
Vandaar mijn bovenstaande suggestie aan TO om eens germanium of Schottky diodes te proberen vanwege de lagere drempelspanning en ook vanwege de anders verlopende karakteristieken tov een gewone siliciumdiode. Dit geeft toch weer een iets andere soort van vervorming. (heb ik uit de tweede hand vernomen hoor)
Groeten,
Mac.

wat voor diodes dan? een scotty is wel wat goedkoper 3x ofzo, maar wat voor een dan?

Twee maal BAT85 er in zetten. Dat is de meest universele Schottky diode.

Als je mij een mailtje met je adres stuurt doe ik twee DUG's in een enveloppe.

Bijvoorbeeld BAT81, 82,83,85 serie small signal schottky diodes of AA119 germanium diode.
Mac.
Hugo was me effe voor.

[Bericht gewijzigd door McDuff op (11%)]

Op 10 december 2010 18:23:04 schreef ganzzz:
wat voor diodes dan? een scotty is wel wat goedkoper ...

Beam me up, Schottky!

ik zie nu opeens in het schema 33uF nF bedankt danny (kan ik niet krijgen bij Dick) maar in de BOM staat 0.033 moet ik nu 0.33 kopen

is het geen 33 nf
Of zie ik verkeerd
Danny

C7

edit: *schaam* inderdaad maar in de BOM staat 0.033

[Bericht gewijzigd door ganzzz op (94%)]

Op 11 december 2010 14:54:02 schreef ganzzz:
C7

edit: *schaam* inderdaad maar in de BOM staat 0.033

Dat is toch 33nF.

Waar haal je die dan hier gaan ze niet verder als 3.3nF maar misschien zoek ik op de verdeerde plek

En aangezien de data redelijk tegenstrijdig is(materiaallijst zegt 0.033 nf)

[Bericht gewijzigd door ganzzz op (18%)]

als je kijkt bij condensatoren en dan sibatit, daar staan ze wel.
Maar ik heb geen idee of die geschikt zijn

in de materiaallijst staat C7 0.033nF ceramic

staat er niet 0.033uF

in het schema staat 33nF
0.033nF zou 33pF zijn.

dat zou ook nog kunnen, moet ik even het pdfje weer opzoeken

Edit: *schaam*
033uF capacitor (CK05 low-voltage ceramic ) /edit

[Bericht gewijzigd door ganzzz op (37%)]