Hallo, ik heb in mijn auto een shiftlight gemonteerd,deze bepaald dmv een aantal leds wanneer het juiste koppelmoment is om over te schakelen naar een hogere versnelling.

Het probleem wat zich nu voor doet is dat de auto(een renault 5gt turbo) niet goed start als deze shiftregulator is aan gesloten,het is namelijk zo dat de brandstofpomp die ook afhankelijk is van het signaal van de bdp sensor te laat ingeschakeld wordt.

Mijn vermoeden is dan ook dat de shiftregulator te veel pulse signaal weg trekt,kortom het signaal wordt te zwak om goed te laten functioneren.

Mijn vraag,

Is er een mogelijkheid om een schakeling te maken om dit bdp sensor signaal te versterken zodat er geen verlies op treed.

mvgr Jan..

Ik denk dat je beter bij het starten de shiftlight moet uitschakelen of vertraagt in laten komen met een relais .

Dus je maakt contact een relais onderbreekt je shiftlight na enkele seconden als de motor al loopt dan schakelt je shiftlight in !!

Dit kun je doen door de draad die gebruikt maakt van het TT signaal in start fase te onderbreken .

Neem hiervoor bijvoorbeeld een vertraagt opkomend relais die het liefst instelbaar is .

Je loopt namelijk de kans als je dit versterkt dat er ook verkeerde signalen versterkt worden en de ecu echt niet meer weet welk signaal die moet gebruiken .

[Bericht gewijzigd door daandc op (15%)]

Ik denk dat je de shiftlight aan de bobine moet aansluiten en niet aan de BDP sensor. Signaal wordt duidelijk te laag en bovendien beinvloed dat ook het ontstekings tijdstip.

@ daandc,
Goed idee hier dacht ik ook al aan,alleen was mijn versie handgeschakeld,beter is natuurlijk automatisch.
Even voor de duidelijkheid! Het tijdrelais wordt dan gewoon met 12v gevoed en aan de geschakelde aansluitingen zet je dan pulse draad?

@Paul,
Van de bobine af loopt toch ook een pulse draad? Het shiftlight zit daar volgens mij aangesloten alleen halvewege de kabelboom en niet direct kort bij de bobine,zal dit het probleem zijn dan?

Het kan natuurlijk zijn dat de bedrading te veel signaalverlies geeft door de vertakking of omdat dit te lang is geworden klinkt dit aannemelijk?

gr Jan

Op 18 december 2010 20:01:01 schreef themasterx:
@ daandc,
Goed idee hier dacht ik ook al aan,alleen was mijn versie handgeschakeld,beter is natuurlijk automatisch.
Even voor de duidelijkheid! Het tijdrelais wordt dan gewoon met 12v gevoed en aan de geschakelde aansluitingen zet je dan pulse draad?

@Paul,
Van de bobine af loopt toch ook een pulse draad? Het shiftlight zit daar volgens mij aangesloten alleen halvewege de kabelboom en niet direct kort bij de bobine,zal dit het probleem zijn dan?

Het kan natuurlijk zijn dat de bedrading te veel signaalverlies geeft door de vertakking of omdat dit te lang is geworden klinkt dit aannemelijk?

gr Jan

Ja zo is dit mogelijk !!!!

En dan het relais vertraagt op laten komen .

Maar die vertakking die je heb gemaakt toch niet met a m p tje zitten klooien he ?

Ik zelf soldeer dit soort dingen altijd daarna ff goed aftapen en dan heb je een gegarandeerde goede verbinding .

Dat het draad te lang is en storingen op pikt zou kunnen maar alleen als deze bij een alternator of iets dergelijks loopt maar maar lijkt me onwaarschijnlijk.

Als je dit wilt weten of dit het geval is dan moet je de draden aan de kant van je shiftlight loskoppelen .

maar dan had je waarschijnlijk ook problemen moet hebben bij lopende motor met de timing van de (injectoren *) en ontsteking .

*Dit is een multipoint als ik het goed heb .

Maar ik neem aan dat de motor vlekkeloos loopt als ie draaid ?

De draden waren gesoldeerd hij is nu afgekoppeld,maar het lijkt me dat het toch mogelijk moet zijn om zo'n shiftlight erop te hebben,hoeveel auto's hebben dit ook.
Het vertraagd inschakelen lijkt mij een mooie oplossing,ik heb laats zo'n tijdsrelais bij Conrad besteld en in elkaar gesoldeerd.

De motor liep naar mijn mening gewoon netjes,het was net het starten wat moeilijk gaat,dat duurde lang voor ie aanslaat en vaak weer gelijk afslaat,een tweede keer starten en blijft de motor gewoon draaien.

Van problemen van de timing weet ik niets.

De auto was er een met carburateur maar is omgebouwd naar een injektiesysteem met 2 injektoren die geplaatst zijn in het inlaattraject waar normaal de carburateur zat,voordeel hiervan is dat het een betaalbaar systeem is en de restrictie van de venturie er niet meer is,dit is nu een gat 50mm geworden direct het inlaatspruitstuk in.

gr Jan..

Vooropgesteld dat er meerdere wegen naar rome lijden.....

Huh? Dat shiftlight tapt toch gewoon een signaal af? Dat moet in iets grofstoffelijks als een auto gewoon kunnen zonder het signaal te beinvloeden. Laat eens een schema zien van dat shiftlight gedoe....

Het is een Shift Light Sequential van het merk Omex,geen zelfbouw.

http://www.d3stroy-music.com/omexpinout.jpg

Aangesloten met een massa,coil+ ,coil-

Aha dus gewoon een elektronische carburateur !!

Als ik naar het schema kijk dan lijkt het wel dat deze bij je primaire kant van de bobine moet ipv krukassensor .

Tja het relais schakelingetje zal zeker wel uitkomst bieden .

Ik ken dit systeem niet op deze manier.

Ik weet wel dat toyota dit op een andere manier deed doormiddel van een map sensor .( onderdrukvervroeging )

deze had alleen twee lampjes lean / rich

[Bericht gewijzigd door daandc op (30%)]

Ik heb net nog even de vraagbaak van de auto bekeken blijkt dat toch niet de signaaldraad word gebruikt maar alleen de + en de - van de ontsteking en een massa,even nagekeken in de auto,klopt de witte signaaldraad wordt niet gebruikt.

Waarschijnlijk wordt tijdens het starten dan toch te veel stroom gebruikt door de shiftregulator en is een instelbaar vertragingrelais een oplossing,aan welke draad kun je dit relais het best zetten,onderbreken van de + of de - van de ontsteking of het onderbreken van de massa van de shiftregulator.

gr Jan.

Ik zou de min nemen want deze komt uit de e c u de meeste componenten worden massa geschakeld .

gnd --------------------------------

min -------/ relais /-----------------

+----------------------------------

Of een meer polig relais dit is ook nog mogelijk .

[Bericht gewijzigd door daandc op (11%)]

Op 18 december 2010 23:33:01 schreef daandc:
Aha dus gewoon een elektronische carburateur !!

Als ik naar het schema kijk dan lijkt het wel dat deze bij je primaire kant van de bobine moet ipv krukassensor .

Tja het relais schakelingetje zal zeker wel uitkomst bieden .

Ik ken dit systeem niet op deze manier.

Ik weet wel dat toyota dit op een andere manier deed doormiddel van een map sensor .( onderdrukvervroeging )

deze had alleen twee lampjes lean / rich

Het injectie systeem is op basis van een Renault 19 16v computer gemaakt.

Op 18 december 2010 23:38:40 schreef daandc:
Ik zou de min nemen want deze komt uit de e c u de meeste componenten worden massa geschakeld .

gnd --------------------------------

min -------/ relais /-----------------

+----------------------------------

Of een meer polig relais dit is ook nog mogelijk .

Een meer polig relais is denk ik beter dan onderbreek je de shiftregulator geheel van de keten , gescheiden is er minder kans dat de massa van de shiftregulator een soort van valse massa wordt of iets dergelijks als je 1 draad onderbreek,hebben ze die bij conrad,kun de me die laten zien?

Als je onstreking dit niet trekt deugt er iets niet.

1 draad aan massa, en 2 op de bobine 1x plus (+15) voor de voeding, en -1 voor het signaal.

als de bobine een voorschakelweerstand heeft , dan de spanning voor de weerstand nemen.

als je dit aan sluit op de sensor, gaat het niet goed.

kun je een foto maken van de bobine? hoe veel draden komen er uit, en zit er evt. een eintrap bij in ?

http://img802.imageshack.us/img802/4746/scannen0001a.jpg

Hier een link van het onstekingsysteem.
De onderdrukcapsule is niet meer,hier is een andere unit voor in de plaats gekomen.Vaccuum wordt nu geregeld door de CPU.

Lijkt mij dat ik dus gewoon de + en - moet gebruiken.
En die 2 of 1 van die moet onderbreken tijdens de start zodat de shiftregulator geen stroom gebruikt.

gr Jan

[Bericht gewijzigd door themasterx op (26%)]

Als je stekker B hebt gebruikt (pen 4 en 5) dat werkt niet.

Je moet pen 6 en 7 hebben.

Bij stekker A kan je alles aansluiten,

Pen 1, + = voeding,
Pen 2, - = Massa
Pen 3, de draad die naar het dashbord gaat, is het signaal (-1)

moet werken.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (14%)]