Hallo,

ik heb een autoradio(type:CSR-3033U).er zit een aansluiting op naar de pluspool(via contact), een geheugen(ook naar +12v),en een -draad.

in de +12v draden zitten zekeringen(er staat op:
de gewone voeding: F0.5Al250V
die naar het geheugen: F15Al250V)

verder heb ik alleen linksvoor en rechtsvoor aangesloten op 2 boxjes van 20W(8 ohm)

ik heb de 2 +draden samengebonden en aan de pluspool van een autoaccu vastgemaakt (12.4v, 60Ah, 520A) en de -draad aan de minpool.

het lampje van de radio ging branden, maar na een seconde ging het weer uit: de zekering van het geheugendraadje was doorgebrand.

weet iemand hoe het kwam dat de zekering doorbrande?
is het veilig om hem opnieuw aan te sluiten zonder zekering en waar kan ik anders nieuwe zekeringen kopen?

Merk radio zou ook wel handig zijn. Als de 15A zekering eruit floept moet er toch iets mis zijn met de aansluitingen. Hoe heb je de luidsprekers aangesloten.

Ik denk dat voeding en geheugen draad moet worden omgewisseld???!!!
Oeps : verkeerd gelezen..

[Bericht gewijzigd door Fredjuhh op (20%)]

hmm lijkt mij dus iets mis te zijn met die radio gehuegen en + draad op de + met goed komen en m- draad op -

weet je ook ZEKER dat je het zo aangesloten hebt? Zwart wil ook weleens de schakeldraad zijn in auto's

En bruin is dan massa.

het is trouwens een MT LOGIC (merk van de aldi) ik zou er dus niet al teveel tijd aanbesteden, want deze dingen hebbenn nogal wat gekke hiaten.

Zo vraag ik me nu al af of dit ding niet TOEVALLIG uit een auto komt die gejumpstart is, of waar wellciht een hulpaccu verkeerd om heeft aangesloten gezeten of ik kan nog wel 100 scenario's bedenken waarom dit ding verrot zou gaan

Ooit eens een onderzoek moeten doen naar de oorzaak van een elektronica falen in een alfa: kreeg 3 electronica apparaten die allen defect waren (lees compleet uitgerookt). Eigenaar was gestrand met lege accu en dit probleem deed zich voor na een poging to jumpstart. Ik kreeg de motormanagement ECU, de radio/navigatie en nog een ECU binnen (weet niet meer welke hoor). Vermoeden was ompolen van jumpstarter. Echtere garage beweerde dat dit NIET gebeurd was. Nadeel was dat alle elco's in de voeding nog restanten van negatieve lading bevatten. dus simmige elco's waren -2 V andere -1.4 V enzo..

Duidelijk gevalletje omgepoold geweest dus. De diodes intern hadden voorkomen dat ze verder leegliepen en alles ervoor was finaal weggerookt. Echte magneti spagetti spul allemaal

Bij bosch was er vrijwel geen schade bij ompolen.

Op 27 december 2010 23:23:21 schreef jorisiroj:
in de +12v draden zitten zekeringen(er staat op:
de gewone voeding: F0.5Al250V
die naar het geheugen: F15Al250V)

Ik zou naar het geheugen F0.5A/250V plaatsen en naar de gewone voeding F15A/250V plaatsen.

Heb deze radio ook nog liggen, en is ook defect.
Van de ene op de andere dag, vind de radio totaal geen zenders meer en hoor alleen ruis (ook in een andere auto).
Andere radio er in gefrot en kan weer naar Evers in de ochtend luisteren :)

En nu HmH het zegt, heb de auto wel een keer moeten jumpstarten. Alleen vraag me af of dat de oorzaak kan zijn.
Want vreemde is, tis al de 2-de radio die auto komt met exact hetzelfde probleem ;(

vaak wordt een auto verkeerd gejumpstart , dat nekt de radio ook. heb weleens een philips gehad van een collega , die had door een jumpstart een zwarte lcd gekregen ..... ook een geval kliko dus.

soms wil een radio een resetknop hebben achter het frontje , dat helpt weleens bij spanningsval door een rotte accu .

mtlogic is idd frot , beter bij autoradio's die een onbekende aansluiting hebben , de massa van de voeding altijd aan het frame hangen , dat zit altijd aan massa ( op een paar erg antieke am radio's na uit <1950 )

ik meet altijd even van de draden naar massa , dan is de min zo bekend . en sommige radio's hebben de - als common voor de speakers aan te sluiten .

Op 27 december 2010 23:59:51 schreef ohm pi:
[...]
Ik zou naar het geheugen F0.5A/250V plaatsen en naar de gewone voeding F15A/250V plaatsen.

Het gaat hier niet om een jumpstart (of te waterraken of wat nog meer) , zekeringen waren heel die duidelijk in de voedingsdraden zitten
denk ook dat de zekeringen verwisseld zijn
bij omgepoold aansluiten springt de zekering gelijk en niet naar een seconde of wat omdat op de voedingsingang een diode zit die de zekering laat springen

lees dan ook dat de zekering van de geheugendraad springt: die was 15A

dus er is wel degelijk wat mis met dit ding. En ik had dus EVt de suggestie dat hij al defect was VOOR hij zo aangesloten werd.

Zijn niet ergens de speaker draden met massa verbonden ?

Op 28 december 2010 09:57:19 schreef High met Henk:
lees dan ook dat de zekering van de geheugendraad springt: die was 15A

dus er is wel degelijk wat mis met dit ding. En ik had dus EVt de suggestie dat hij al defect was VOOR hij zo aangesloten werd.

Jij hebt een "Sugestie"
ik ook haha "lees dan ook dat de zekering van de geheugendraad springt: die was 15A"
als Jopy meer technisch was zou ik het geloven (15A in geheugendraad)

das dan ook weer een punt :P

ben wel benieuwd, iig zitten die zekeringen verkeerd om.

Of niet... Wat zijn de kleuren van de draden? Geheugen is meestal geel, voeding rood.... Als er sluiting is in de radio, is de kans groter dat de voedingzekering knalt i.p.v. de geheugenzekering... ? Toch? ;)

Bedankt voor de tips.

een week geleden deed hij het nog, toen had ik hem losgekoppeld, toen ik hem dus weer aansloot deed hij het niet. maar eerst deed hij het prima.

de boxen zitten aangesloten op de juiste plek, dat weet ik zeker.

is het veilig om het zonder zekeringen te proberen?
anders moet ik nieuwe kopen.
Weet misschien ook waar je nieuwe zekeringen kan kopen?

alvast bedankt

voeding is rood
geheugen is geel
aarding is zwart
blauw is voor de antenne en zit niet aangesloten

verder nog 8 kabels voor de speakers

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]

Als je hem wilt slopen, moet je dat apparaat vooral zonder zekeringen aansluiten :P
Zekeringen kun je bij iedere elektronikazaak en huishoudwinkel halen... ;)

je kunt ipv een zekering ( om te testen ) een 12v 55watt koplamp in serie met de plusdraad naar de radio zetten , komt er sluiting in de radio dan gaat de lamp voluit branden en is de radio toch gaar maar knettert niet alles weg totaan de accu .

ik heb hem weer aan de praat gekregen met de 15A zekering naar het geheugen.

alleen de CD-speler maakt een beetje geluid als de CD draait.

Weet iemand een of dit iets beschadigt?

maar mooi dat hij het doet!

Bedankt voor jullie advies

de cd kan aanlopen op de cd zelf , even een oude cd erin en na een tijdje kijken of er een slijtspoor komt boven of onder de disk . soms zit een autoradio schuin ingebouwd en gaat daarna in rechte positie aanlopen door de rubbers in het cdloopwerk .

ook wel vaker gehad dat de loader niet goed is en een keer rammelen of de kap eraf halen en kijken of de cd wel goed op de motor beland.

Wat High met Henk zegt: Als het inderdaad een MT-Logic is en als er weer wat mis mee is, geen tijd aan besteden. Zeer slecht ontwerp. Heb er 3 gehad. 1 die begon te stinken zodra er wat meer volume uit moest komen, en 1 waarvan het display naar de haaien ging, en 1 waarvan het display naar de haaien ging, en mij 3 van de 4 luidsprekers heeft gesloopt. Niet in een en de zelfde auto, maar in meerdere auto geprobeerd.

Gewoonweg troep.

die zekeringen zitten goed, 15A in de geheugendraad, maar is ook gelijk de voeding voor heel de radio.

de 0.5A over het contact is alleen een signaal dat het contact "aan" staat en schakeld de radio , verder mestal geen voedings draad