Hallo

ik heb een transformator uit een oude magnetron.
Nu ik wil ik graag weten hoe veel volt die heeft maar mijn meter gaat maar tot 1000 volt.

ik verwacht dat die zo rond de 3 kv zal geven dus zou dat kunnen kloppen?

Moet ik een meter aan schaffen van meer volts of is er een andere manier?
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00299aaa.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/gfg.jpg

M.V.G. Reamon

Op het papiertje staat verder nog 220V 50HZ

27q2zu

High voltage probe kopen als je het veilig wilt meten.
Hier zit een extra spanningsdeler in meestal 1:1000.

http://www.allproducts.com/ee/tecpel/Product-200442420185.jpg

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (38%)]

Als je zulke vragen stelt , afblijven !

Magnetrontrafo's hebben een wonderlijke kernconstructie, waardoor ze onbelast nog veel meer spanning geven dan belast.
Ik zou het ding liever niet zo los op tafel in werking stellen.

Als het je alleen om een getalletje te doen zou zijn, zou je een lagere spanning op de primaire kunnen zetten, 12V wisselspanning of zo. Op de secundaire komt dan 'maar' een paar honderd volt te staan. De rest is voor de rekenmachine.
De uitkomst is dan de onbelaste spanning.

Oke hugo

Dus als ik het goed begrijp kun je die op je volt meter aansluiten en dan is 1 volt 1kv?

Dus bijv. 3kv = 3 volt?

M.V.G. Reamon

Ga niet met magnetron trafo's spelen, die dingen zijn echt DODELIJK

@TS, jawel. Maar lees de overige posts ook even zeer aandachtig.

3kV ga je niet halen ... eerder iets van 1200 - 1500, maar bij niet misselijke stromen.

Dus als je er geen heel goede toepassing voor hebt AFBLIJVEN, die dingen maken geen geintjes !

Overigens is de kern 1 pool, de faston de andere, het witte draadje is een gloeispannings wikkeling.

[Bericht gewijzigd door Sine op (22%)]

Klopt. Een vergissing is regelrecht dodelijk. Die dingen leveren niet aleen een gevaarlijk hoge spanning maar meestal zijn het 1000VA transformatoren die dus ook nog een forse stroom kunnen leveren.

Primair is een enkele spoel, secundair is een spoel met veel windingen die de hoogspanning levert. 1 zijde hangt aan aarde (trafokern). Bovenop die hoogspanning steek normaal nog een wikkeling van een paar toeren, die gebruikt wordt voor de voeding van het fillament, als ik het goed heb.

Ik heb er vroeger eens eentje gemeten, dat ging richting 2kV.

- - big bang - -

edit; Sine typt sneller, ik was even naar de keuken voor wat eten terwijl mn post nog niet volledig was.

Plus dat ze loeiheet worden zonder koeling belasting.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/45353

Hoogspannings wikkeling verwijderen en dit maken :

http://hackaday.com/2009/06/23/how-to-build-your-own-spot-welder/

Op 28 december 2010 23:10:40 schreef Shiptronic:
Als je zulke vragen stelt , afblijven !

Ik sluit me hier VOLLEDIG bij aan.

Ik zou nooit met zo'n magnetrontrafo experimenteren. Voor je het weet, slaat de hoogspanning over naar jou toe! Is het experimenteren met hoogspanning vanuit de lijntrafo van een CRT-TV veiliger dan? Ik weet dat een lijntrafo maar een paar mA kan geven.

dat zijn gevaarlijke dingen die trafo's , als ie op je voet valt kun je 6 weken in t gips . het testen laat je beter aan de pro's over , bijv de deurwaarder of ongewenste schoonfamilie >:)

maar serieus , gevaarlijke spanning komt van zo'n ding , en je wilt die preek niet op de ic van een ars horen die net hetzelfde heeft moeten doen om jou weer in leven te krijgen .

die dingen zijn inderdaad gevaarlijk en meestal geven die rond de 2200 volt. De beste oplossing is : zet er een trafo voor van pakweg een 12 volt secundair, die 12 volt aan de primaire kant van de magnetrontafo, meet exact de spanning die die trafo geeft en meet de spanning op de secundaire van de magnetrontrafo, de rest doe je met de rekenmachine. Zo simpel is het.

Ik zie op de eerste foto dat hij met een kroonsteentje al aangesloten is op 230volt en de hoogspanningsdraden in de lucht hangen.
Ik hoop dat het nog goed gaat met Reamon.

Ach, laten we positief :) blijven. Hij heeft nu een paar keer kunnen lezen 'zet hem op 12V en reken uit', misschien gebeurt dat wel.

De trafo gebruiken om er een puntlasser van te maken is leuk gevonden, en een goede toepassing ook. Juist door het stroombron-achtige gedrag (door de magnetische shunt) van de MOT is die heel geschikt voor zoiets.

Op 29 december 2010 14:46:23 schreef Frederick E. Terman:
...
De trafo gebruiken om er een puntlasser van te maken is leuk gevonden, en een goede toepassing ook. Juist door het stroombron-achtige gedrag (door de magnetische shunt) van de MOT is die heel geschikt voor zoiets.

Daar zat ik ook net naar te kijken. Als je een gewone transformator >1000watt zou gebruiken dan gaat denk ik de zekering in je meterkast er uit.

Op 29 december 2010 14:46:23 schreef Frederick E. Terman:
... Juist door het stroombron-achtige gedrag (door de magnetische shunt) van de MOT is die heel geschikt voor zoiets.

Leg uit F.E.T., je maakt me nieuwsgierig over iets waar ik nog kan van bijleren..

- - big bang - -

Wordt het toch nog leerzaam ;-)
Leuk trouwens zo'n puntlasser en handig ook, Laat ik nu toevallig nog zo'n enge En hele grote MOT hebben liggen.

Wat achtergrondinformatie:
http://wiki.4hv.org/index.php/Microwave_oven_transformer
The transformer is designed to be as cheap to manufacture as possible, with no regard for efficiency. This is because it is the manufacturer who pays for the copper and iron, but the user who pays for the energy consumed. Thus the iron area is minimised which results in the core being taken well into saturation with result high core losses. The copper area is also minimised, resulting in high copper losses. The heat that these generate is handled by forced air cooling, usually by the same fan that is required to cool the magnetron. The core saturation is not part of the non-ideal classification, it is merely as a result of the economics of manufacture.

Interessant, maar mogelijk niet steeds nauwkeurig. Lees dit eens:

As it is intended to drive a capacitive load, the leakage inductance of the tranformer is deliberately increased by adding a small magnetic shunt between the primary and secondary coils. The inductance is roughly equal and opposite to the doubler capacitance, and so reduces the output impedance of the doubler.

Dat is echt niet waar. Ten eerste is de input van die "verdubbelaar" (de condensator-diode combinatie) niet capacitief in bedrijf, maar bijna totaal ohms. Ten tweede is 'verlagen van de impedantie' wel het laatste wat je wilt; je wilt juist meer een constante-stroom karakteristiek.

Leg uit F.E.T., je maakt me nieuwsgierig over iets waar ik nog kan van bijleren..

Een magnetrontrafo lijkt in zijn opbouw erg op een neonbuis transformator, en ook wel op een lastransformator. De kern lijkt op een gewone EI kern, dus een vierkant met een middenpoot; maar inplaats van dat de twee wikkelingen op de middenpoot liggen, zoals bij een gewone voedingstrafo, liggen ze bij dit soort trafo's ieder op een buitenpoot - de primaire op de ene kant, de secundaires op de andere kant.
De middenpoot heeft een luchtspleet. Een gedeelte van het magnetisch veld gaat door de middenpoot en dus niet door de secundaire.

Bij nullast is er geen tegen-magnetomotorische kracht in de secundaire poot, en praktisch al het veld gaat door de secundaire, en maar weinig door de middenpoot (die heeft immers een luchtspleet). De uitgansspanning is dan maximaal.

Als er meer stroom wordt afgenomen, wordt er meer tegen-magnetomotorische kracht opgewekt; steeds minder veld gaat daardoor door de secundaire poot, en steeds meer door de middenpoot. De middenpoot heet daarom ook wel de magnetische shunt.
Doordat minder veld door de secundaire gaat, gaat de secundaire spanning omlaag.

Door de shunt juist te ontwerpen kun je een constante-stroom karakteristiek benaderen.

Door de luchtspleet groter te maken, kun je meer belaste spanning uit de trafo halen, en dus meer stroom in de belasting - althans, een tijdje. Sommige Tesla enthousiasten slijpen de shunt uit een neontransformator. Dat zou met een magnetrontrafo ook kunnen, al blijft de vraag of het een goed idee is.

Een magnetrontrafo met zijn shunt zou ook goed als trafo voor een acculader kunnen werken, als je de secundaire wikkeling kapot slijpt en verwijdert en er een laagspanningswikkeling op legt.

en magnetrontrafo met zijn shunt zou ook goed als trafo voor een acculader kunnen werken, als je de secundaire wikkeling kapot slijpt en verwijdert en er een laagspanningswikkeling op legt.

Voor heftruck accu's dan, een beetje magnetron trafo levert bij 14V zo 40A ...

Natuurlijk; voor kleine celletjes ga je die moeite niet doen.

een magnetrontrafo is net als bij een ups toch niet het opgegeven vermogen continu ? een 900watt magnetron heeft geen 900watt trafo erin zitten ....