maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Daar zit inderdaad eerder een 1250W trafo in, primair opgenomen vermogen dus. Belast en gekoeld zijn die trafo's wel degelijk voor continubedrijf geschikt, althans de meeste magnetrons laten zich toch wel tot een half uur of een uur op vol vermogen instellen zelfs al heb je dat in de praktijk niet nodig.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (35%)]
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
OK F.E.T., helemaal mee. Ik wist niet dat MOTs zo opgebouwd waren, het valt me nu pas op. Bij (vroegere simpele) regelbare lastoestellen heb je niet meer als zo'n regelbare trafo, met magnetische shunt. En lasbronnen zijn in wezen regelbare stroombronnen. De uitleg is dus volledig sluitend.
- - big bang - -
Deze dingen geven rond de 2kV met 500mA en met een piekstroom van 2 Ampere wat inhoud dat je hier alleen mee bezig moet gaan als je weet hoe je moet omgaan met elektriciteit en als je er bijna alles vanaf weet. En als je het doet zet de aardedraad op de kern om de trafo te aarden als je hem in een project wil gebruiken. GA NOOIT DE TRAFO AANRAKEN ALS HIJ AANSTAAT, ANDERS KAN HET FOUT AFLOPEN EN DAN BEN JE WEG! Gebruik een PVC-buis als veiligheidsstok voor de hoogspanning. Je moet op de grove spoel 220 Volt aansluiten en op de secondaire (met het dunne draad) 1 kant op de kern aansluiten voor de aarde en de - van de 2kV. er is een aansluiting op de secondaire voor de positieve kant van de 2kV. Ik kan dit doen, omdat ik zowat alles weet van elektriciteit en ik zelf er ook een paar heb. Alleen moet je opletten dat hij niet te heet word anders begint ie te roken en als je dan nog doorgaat ontploft hij en dan kan je hem opnieuw winden.
Een stuk koper in een trafo 'ontploft' nooit, komen hooguit wat steekvlammen vanaf
En die veiligheidsvideo van je komt na 5 jaar wel erg laat...
Als TS nog leeft weet hij inmiddels zelf ook wel hoe zo'n trafo werkt
#oude koe