K-4U
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them." - Albert Einstein
Ondanks alle topics die er al lopen op CO over de DCF module, vind ik nergens de info die ik graag wil..
Ik heb de conrad DCF module gekocht, maar deze geeft echt alleen maar onzin.. Uitrichten of niet.. het werkt gewoon niet(heb nog geen enkele keer een goeie tijd(uren NOCH minuten) op mijn displays gehad..
De klok staat nu al enkele uren te ontvangen..
Nu is het natuurlijk een mogelijkheid om de ontvanger ergens boven op zolder te monteren.
Zou het niet zo zijn dat ik een commerciële DCF-gestuurde klok heb, die WEL goed werkt.
Zet ik deze 2 klokken(zelfgebouwde en commerciële) naast elkaar, dan doet de commerciële het wel, en de module van conrad niet.
Nu is mijn oh zo grote vraag: Weet iemand waar er duurdere en toch werkende DCF modules te koop zijn?
Grtz,
Koen
(ps: eens kijken wie er op 1 januari vroeg op is..)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je kunt eens bij Hopf kijken: http://www.hopf.com/
Bij mij hetzelfde verhaal, Conrad losse ontvangers hebben een beroerde ontvangst.
Had hetzelfde met hun horloges en klokken: werden soms wekenlang niet gelijkgezet door slecht/geen signaal.
Ik heb nu een Casio horloge dat altijd ontvangt. (Het kan dus wel, en die zit zelfs in een metalen kastje...)
Enige wat je kunt proberen is:
- De ferrietstaaf exact haaks op Mainflingen richten.
- Zover mogelijk weg blijven van spaarlampen, GSM, Wifi, Dect, Bluetooth, enz...
- Niet aan gewapend betonnen wanden hangen.
Ik denk dat de antenne die erbij zit ook slecht is afgeregeld.
De LC kring (ferrietspoel/condensator) hoort op 77.5kHz te zitten, heb dat nooit echt getest.
(Misschien is daar ook nog wat te winnen)
Ik heb ook een die module van "C" gebruikt maar dat ging prima, wel een beetje afstand van je uP en een weerstandje in de voeding en een elco bij de module over de voeding. Zie ook op picbasic.nl.
K-4U
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them." - Albert Einstein
@Arco: Heb inderdaad al wat over hopf gelezen.
Is het misschien een mogelijkheid om deze ontvanger op zolder te hangen met een AM zendmodule? (op 433/868MHz)
Zo is het dus mogelijk om klokken uit te rusten met een AM receiver..
Of gaan deze 2 modules elkaar enorm tegenspreken?
@Elektitus:
Ik vind het erg jammer om wat afstand tussen mijn µC en antenne te bewaren.. dat is iets dat toch heel jammer is? Dan heb je een heel kleine wekker, en hangt er een meter kabel aan voor zo'n stomme DCF module.. het doel van de DCF is toch dat je draagbare klokjes kan maken?..
Ook.. die weerstand.. wat heeft die voor nut? ik heb wel een 4µ7F elko over de GND en +5V hangen, rechtstreeks IN de kroonsteen van de DCF module.
Overigens hangt mijn klok gewoon aan de netspanning met een externe adapter.. Daar kan dus geen storing vandaan komen.. Kan het ding storen doordat ik de displays multiplex?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een 433MHz zender zou wellicht werken. Storen doet 'ie niet want als hij niet zendt staat hij uit.
Je kunt tussen de voeding ook een RF kraaltje zetten. (Of om te testen even uit batterij voeden)
Signalen uit een MCU print kunnen zeker wel storen.
Allerlei zaken zoals PWM, key scanning, multiplexen wekken een gecompliceerd signaal op.
Je kunt ook nog proberen alleen 's nachts te ontvangen om een uur of 3-4; dat doen professionele klokken ook...
(Dan is er veel minder storing)
Zelf gebruik ik al enige jaren de module uit de HEMA Portland radiogestuurde wekker.Kosten:8 euro
Als je deze wekker open schroeft zie je de DCF-module onderin zitten. Met een bandkabeltje is die met de hoofdprint verbonden.
Bandkabeltje doorknippen, ferrietantennetje voorzichtig losnemen, daaronder zit nog een schroefje, ook losdraaien. De module uitnemen, PON en min verbinden, + aansluiten (1,5 volt) Op de aansluiting naast de plus is het DCF-signaal beschikbaar.
Dit signaal voer ik toe aan de comparator op de PIC. Opampje kan natuurlijk ook.
Deze module werkt ook op 30 cm naast de pic, naast de laptop met voeding,ook als de wisp is aangesloten. Overdag zijn er twee correcte frames in drie minuten, 's avonds kan het wat langer duren.
Als voeding gebruik ik de spanningsval over een 3mm led, werkt ook probleemloos.Wel even checken, van de twintg led's die ik probeerde kwam er maar twee met 1,5 volt.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 1 januari 2011 01:05:14 schreef K-4U:
Overigens hangt mijn klok gewoon aan de netspanning met een externe adapter.. Daar kan dus geen storing vandaan komen
Assumption is the mother of all fuck-ups.
Netspanning lijkt mij nou juist verdachte nr 1. Verder, alles wat in de buurt van 77kc zit is verdacht, dus ook (misschien) je display.
Heb je een scoop, dan kun je de 1pps puls eens bekijken. Die moet er netjes digitaal uitzien, zonder ruis erop.
Arco
Special Member
Ik heb zo'n 8 jaar geleden deze paneelmeter-module gekocht bij Conrad. (Helaas, ze hebben ze niet meer...)
Een van de beste die ik heb, werkt echt altijd en overal, op 1 LR44 celletje.
Heeft een aansluiting/header op de achterzijde met het signaal...

K-4U
Inderdaad, het multiplexen van het display was de boosdoener waarschijnlijk... Heb een afgeschermde kabel gepakt en de DCF module van conrad wat hoger gelegd. Dit werkt perfect! 
Heel erg raar dat de module zo gevoelig is.. zo kan je toch nooit een compact geheel maken?
@flipflop:
Er kwam heel veel ruis uit de DCF module.. de netspanning had daar toch echt niets mee te maken 
Arco
Special Member
Wat vaak goed helpt is een 1nF condensatortje van alle digitale outputs van de processor naar Gnd. Dat houdt een groot deel van de uitgestraalde 'rommel' tegen.
JustME125
Correct me if I'm wrong!
Mooi hè, dat waar jij tegenaan loopt is een klassiek EMC/EMI probleem. Je komt er nu achter dat schakelingen veel troep produceren als je niet goed op let met hogere schakelfrequenties etc. Je merkt nu hoe belangrijk goede kabel met afscherming kunnen zijn (dit is niet altijd de oplossing hoor). Je hebt in weze een digitaal signaal dat staat te schakelen, en een ontvanger die doet waar ie goed in is (ontvangen). Je maakt ergens een stoorsignaal wat je via je bedrading koppelt met je dcf module, deze raakt van de wijs en produceert puin. Dit soor problemen lopen de profesionls dagelijks tegenaan, leuk dat er ook eens een hobby project echt tegen dit soort problemen aan loopt.
Je kunt overigens prima kleine compacte modules bouwen hoor, je moet alleen zorgen dat je je storing buiten weet te houden.
Mzzls
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Je moet vooral proberen om de storing niet te genereren. Aanpakken bij de bron heet dat. Het was in dit geval wellicht mogelijk geweest om het display op een andere frequentie te laten schakelen. Of helemaal niet muxen.
@TS, ik zei niet dat de voeding een probleem was. Alleen sloot je het te makkelijk uit. Uit het net komt nou niet bepaald een schone spanning.
K-4U
Pff.. ik begin deze module onderhand te haten..
Hier werkte hij perfect.. maar, zoals mij ook hier al werd verteld.. een PL-lampje veroorzaakt teveel storing..(zelfs op 2 meter afstand).
Ik ben deels ten einde raad..
Ik heb zo'n 8 jaar geleden deze paneelmeter-module gekocht bij Conrad. (Helaas, ze hebben ze niet meer...)
Ze hebben ze toch nog waarschijnlijk is het wel al een nieuwer model bestelnummer: 641871 - 89
flipflop
Op 1 januari 2011 20:34:05 schreef K-4U:
...een PL-lampje veroorzaakt teveel storing..(zelfs op 2 meter afstand).
Zo raar en uitzonderlijk is dat toch niet hoor. 77kc is een erg lage frequentie, sommige audio versterkers kunnen dat versterken. Er zijn veel apparaten in huis die storing veroorzaken in die die lage banden. De truuk met die klokjes is dat ze maar 1x per dag gaan synchroniseren en wel 'nachts. Da's niet voor niets. Je zou het nog iets slimmer kunnen doen en een paar keer per dag een sync doen. Of een "stil" moment afwachten en dan gauw syncen.
Op 1 januari 2011 13:44:50 schreef Arco:
Zo een heb ik hier ook staan, prima klokje.
Op 2 januari 2011 10:25:03 schreef steve04:
[...]Ze hebben ze toch nog waarschijnlijk is het wel al een nieuwer model bestelnummer: 641871 - 89
[afbeelding]
Dat dacht ik ook, heb er dus 2 van besteld. Helaas geen digitale uitgang en die dingen vreten batterijen. Geen aanrader dus.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
De DCF77-ontvanger als enige tijdbasis gebruiken, is niet te doen. Je bent beter af met de frequentie van het lichtnet.
Zelf doe ik het zo:
main() houdt de tijd bij, op basis van het lichtnet.
De DCF77-pulsen worden afgehandeld door een interrupt-routine.
Die houdt dus zijn eigen tijd bij, maar onderwerpt de DCF77-pulsen aan een grondige inspectie.
Als daar gedurende ruime tijd geen enkel foutje inzit, wordt er een vlag gezet.
Om de 20 minuten kijkt main() naar deze vlag, en synchroniseerd "zijn" tijd met de DCF77-tijd.
Evengoed, die DCF77-modules van Conrad zijn brol. Ik heb mijn exemplaar maar op het dak geplaatst - daar werkt het redelijk...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hey Pros. Wat ik me afvraag en waar jij kennelijk de hardware voor hebt is: Hoeveel cycles komt de netfrequentie achter of voor te lopen op de echte tijd? Dus: als je het "subseconde" deel van je netfreqentie klok sampled op iedere hele-minuut-puls(*) van de DCF77, wat voor verdeling krijg je dan?
(*) mits goed ontvangen natuurlijk. En ontbrak nu net precies de 00 puls? Of was het de '59 puls die ontbreekt? Nou ja, Verzin maar wat.
Als je een tijdbasis zoekt, is dit dan geen alternatief ? :
http://www.tuxgraphics.org/electronics/200710/avr-ntp-clock.shtml
Groeten, Bram
Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Ook ik heb zo'n DCF77 module van Conrad.
Heb hem ook uiteindelijk buiten op het kozijn moeten plaatsen.
Daar gaat de ontvangst goed.
Ik synchroniseer 1x daags en wel 's nachts om 03:02 uur, maar alleen als uur en datum overeenkomt met de lopende klok.
Zie www.picbasic.nl/huis-automatisering.htm#dcf77
Zie ook www.picbasic.nl/info_dcf77.htm
Arco
Special Member
Heb het wel eens getest. Netfrequentie liep hier in een week tijd 1 seconde weg van de DCF tijd.
Real-time vergelijken kun je het niet; het kan goed zijn dat op sommige delen van de dag de afwijking 10 seconden is...
(Hangt van de belasting van de generatoren, enz... af)
Op 2 januari 2011 11:50:52 schreef pros:
De DCF77-ontvanger als enige tijdbasis gebruiken, is niet te doen. Je bent beter af met de frequentie van het lichtnet.
Toch heb ik meerdere projecten gedaan met een DCF77 ontvanger van Conrad (best.nr. 641138 8A). Ik ben met Pros eens dat het lichtnet een geweldig stabiele tijdbasis is, maar helaas kan dit niet altijd (bijv akku gevoede applicaties).
Normaal gebruik ik de DCF77 info continue totdat deze blijkt onbetrouwbaar te zijn. In de tijd dat de DCCF77 wel betrouwbaar is gebruik ik de tijd tussen 2 startpulsen (1 minuut) om de klok van mijn microcontroller te calibreren. En als de DCF77 dan wegvalt heb ik (een op dat moment) nauwkeurig lopende uContr die wel een tijdje zelfstandig verder kan.
Evengoed, die DCF77-modules van Conrad zijn brol. Ik heb mijn exemplaar maar op het dak geplaatst - daar werkt het redelijk...
Deze mening kan ik niet onderschrijven, heb maar weinig problemen met de ontvangst. Uiteraard kan dat ook aan de geografische ligging liggen.
Verder kan het ook wel een leuke uitdaginng zijn om zelf een goede 77,5 kHz ontvanger te maken.
K-4U
geweldig hoe een topic over de DCF77 modules altijd weer een hele discussie los brengen 
@henk424: Weet jij toevallig of deze wekker nog te koop is?
@de rest:
Ik programmeer dit alles in JAL.
Ik zie er wel wat in om de µC door te laten lopen op zijn interne klok.. Helaas krijg ik geen goeie secondes en loopt het dus helemaal mis.
Ik ga even verder kloten.. Hopen dat PL'etjes geen enorme storing geeft..
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco
Special Member
De interne oscillator kun je voor een klok niet gebruiken, die is veel te onnauwkeurig. Een kristal er aan hangen.