Ik en me vriend hadden een idee om een bierkrat radio te maken. We hebben al wat dingen bestelt zo als versterker op 12v en wat kabeltjes en speakers maar er moet natuurlijk ook een accu in van 12v en de accu moet ook een tijdje mee kunnen niet dat hij naar 1 uurtje leeg is ofzo maar ik heb eigelijk geen idee waar ik dit vandaan moet halen en hoe ik de accu kan opladen ik wouw de accu liefst in de krat zelf bouwen en dan aan de zeikant een inbouw voedings stekker van een pc voeding maken
iemand eenig idee waar ik die dinge kan krijgen of hoe ik het zelf kan maken ?

mvg Sjoerd

er is inderdaad heel veel over te vinden hier op het forum en ook op andere sites.

maar je kan de pc voeding in elk geval al vergeten. je kan een 12v accu niet opladen met 12v. klinkt raar, maar een 12v (lood)accu heeft volgeladen een spanning van 13.8v.

maar wat voor versterker heb je, zonder dat is er niks te zeggen over stroomverbruik en dus een accu

[subtiele-topic-kaap]
Moeten loodaccu's ook beveiligd worden tegen te diep ontladen? of stoppen die er simpelweg mee?
En waar kan ik zo'n schematje vinden?
[/subtiele-topic-kaap]

@watchout3, het is niet wenselijk om natte loodaccu's te ver te ontladen idd. Stelregel is dat je niet onder de 2.0V per cel moet komen (12V accu heeft dus 6 cellen).

Schemaatje? Zelf iets verzinnen met 1 comparator..

@watchout3, of even afkijken bij ELV.

Ik post even wat technische gegevens :

Basetech AP-2100 miniversterker
Afm.: (b x h x d) 110 x 40 x 85 mm
Kleur: Zwart
Stabiel tot impedantie: 4 Ω
Muziekvermogen (max.): 2 x 50 W
RMS-vermogen: 2 x 10 W
Type: 2-kanaals
Frequentiebereik: 20 - 20 000 Hz
Impedantie: 4 à 8 Ω
Voedingsspanning: 12 V
Gewicht: 230 g

Boschmann Titan 2-Weg Luidspreker G-4532
Inhoud: 2 st.
Buiten-Ø (zonder kap): 132 mm
Inbouwdiepte: 50 mm
Inbouw-Ø: 100 mm
Max. belastbaarheid (muziek): 200 W
RMS-belastbaarheid: 75 W
Type: 2-weg coaxiaal
Frequentiebereik: 45 - 23000 Hz
Impedantie: 4 Ω
Geluidsniveau: 89 dB
Gewicht: 0,56 kg

Audiokabel 3,5mm jack naar 2x cinch 1,5m
Uitvoering: Jackplug 3,5 mm (stereo) <=> 2x Cinch-stekker (stereo)
Kleur: Zwart
Aansluit A: Jackplug male 3,5 mm
Aansluit B: Cinch-stekker
Lengte: 1,5 m
Uitvoering: 3,5 mm jackplug/cinch-adapterkabel

Met die pc voeding dat bedoelde ik ook niet. Bvb ik pak een accu als ik die kan vinden die er goed bij pas met een acculader en die bouw ik dan in de krat maar ik wil niet hebben dat die kabel van de lader uit de krat hangt dus wil ik dit gebruiken

http://www.kabeldirect.nl/images/voedingapparaatstekkerverleng.JPG

de stekker die aan de linker kant zit is dan wel inbouw ( uit een pc voeding gesloopt )

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]

das een eurostekker (allez, zo noem ik hem toch :p)

Beetje zonde om daar een computervoeding voor te slopen. Die dingen kosten nog geen euro.

voor zo'n versterker kun je meestal wel af met een 7Ah loodaccu.
die wordt meestal gebruikt in zo'n kratradio

je kan inderdaad wel iets knutselen om een externe voedingskabel in te kunnen pluggen. alleen heb je wel (zoals je al zei) een echte loodacculader nodig. die kun je bij zo'n beetje elke bouwmarkt kopen voor 1-2 tientjes.

een diepontlaad beveiliging is wel aan te bevelen.
een loodaccu is vol 13.8v en helemaal leeg bij 10.8v. Maar je kan hier beter een stukje vandaan blijven. bijvoorbeeld bij 11.5-12v al stoppen. dit scheelt maar heel weinig energie (de spanningsval gaat daar redelijk snel) maar wel veel slijtage.
het beste dus zijn een schakeling die de versterker afschakelt bij een te lage spanning zodat de accu niet kapot gaat

@Hagdos die voeding was toch ontploft :P die pc draaide de hele dag.

@Timberleek Nou heb je die prijs gezien ? beetje duur. ik moet die krat nog kunnen verkopen. en een acculader kan je die niet zelf in elkaar prutsen ofzo of een hele goedkope lader ofzo iets ???

die accu is maar een voorbeeld

ze zijn op allerlei plekken te krijgen en soms is er ook nog aardig goedkoop aan te komen.

een acculader is op zich wel zelf te maken.
de simpelste versie is een spanning van 13.8v aanbieden op de accu.
dan loopt de accu gewoon vol totdat hij de 13.8v bereikt. dit duurt alleen relatief lang.
sneller zou zijn als je oplaad met bijvoorbeeld 14.4v en een schakeling ertussen die de lader laat afslaan bij 13.8v. dan laad hij wat sneller, maar dat is een keuze.

hier zou je een simpele acculader mee kunnen maken:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/32/voedingen/lm-317-voeding…

Hmm ik heb nog eens rond gezocht

deze accu lijkt me wel geschikt:

http://www.kratradio.nl/products-page/accu-laden-en-voeding/loodgel-ac…

En deze lader maar toch beetje duur als je de krat nog wilt verkopen:

http://www.kratradio.nl/products-page/accu-laden-en-voeding/automatisc…

misschien iemand waar ze goedkoper zijn ?

dat is net zo'n accu. hq is dan wel niet het beste merk, maar dat maakt voor dit gebruik totaal niet uit.

voor die acculader zou je nog wat rond kunnen kijken, maar ik denk dat de meeste voor ongeveer die prijs worden aangeboden

Haha, kratradio.nl t bestaat nog echt ook!
Iemand is ingesprongen op een behoefte:)

Je zou de acculader van velleman kunnen nabouwen (en evt een beetje strippen), maar dan zul je al gou duurder uit zijn dan wanneer je een kant en klare lader koopt...

schema K8012 loodaccu lader

Wacht anders even tot Dick Best weer online is. Die had kleine goedkope acculadertjes in zn shop.

Groeten, Bram