dag iedereen,
Ik vraag me af of het mogelijk is de elektriciteit van mijn aanhangwagen af te takken om een lamp in mijn aanhangwagen te hangen. Zo ja, waar tak ik dan het beste van af? ik zou deze lamp doen branden vanaf het moment dat ik mijn lichten aansteek van mijn auto... is dit mogelijk?
mvg
Ik zou de lamp in je aanhanger koppelen aan het mistachterlicht. Ook zou ik er een tweeweg-schakelaar tussen zetten.
+12V van contactdoos auto - Schakelaar - Mistachterlicht/Binnenlamp.
Met dit systeem heb je de mogelijkheid om je lampje uit te zetten, onafhankelijk van je dimlichten. Mocht het echt mistig zijn, zet je gewoon de schakelaar om.
Succes
Van de vaste achterlichten aftakken.
Sommige aangangerstekkers op de auto hebben een constante 12V, die kan je ook natuurlijk gebruiken. 7 of 13 polige stekker?
Dus pin 2 (als die is aangesloten), 5 of 7.
Officieel mag het tijdens rijden niet branden. Ooit eens een opmerking gehad toen 's-avonds de binnenverlichting in mijn paardentrailer aan was.
Het ligt er een beetje aan hoe je trekhaak stopcontact uitgevoerd is, er is eventueel plaats voor een 12 Volt aansluiting.
Groeten, Bram
/EDIT : Hugo was me net iets voor
Op 9 januari 2011 22:40:44 schreef Hugo Welther:
Officieel mag het tijdens rijden niet branden. Ooit eens een opmerking gehad toen 's-avonds de binnenverlichting in mijn paardentrailer aan was.
Daarom combineren met je mistachterlicht, met een 2-weg schakelaar ertussen
bedankt voor deze nuttige informatie, ik ga nog eens overleggen met de mede-eigenaar van de aanhangwagen wat het uiteindelijke besluit zal worden...
alvast heel erg bedankt!
Op 9 januari 2011 22:49:40 schreef Hugo Welther:
Met een 7-polige aansluiting heb je geen mistachterlicht. Tenzij pin2 daarvoor is misbruikt.
Hangt van de leeftijd van de auto af. Maar sinds het mistachterlicht verplicht is op aanhangers, is de pin voor de constante voeding vervangen door het mistachterlicht. Nieuwe auto's hebben dit al erin zitten, oudere auto's moet je modificeren hiervoor. Ook moet het mistachterlicht op de auto uit zijn als je de aanhanger erachter hebt hangen. Dit wordt gecorrigeerd door een schakelaartje in de stekkerdoos. Je hebt hiervoor kant en klare stekkerdozen, inclusief beschrijving voor aansluiten.
Ik heb deze truc zoals ik zei toegepast op een aanhanger waar ik veelvuldig mee gereden heb. Ik heb het mistachterlicht gecombineerd met een schijnwerper, omdat ik altijd in het donker de aanhanger op zijn plek moest manovreren. Werkt perfect!
[Bericht gewijzigd door Stefanh001 op (35%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
@bprosman: De 13-polige aansluitingen die je opgeeft zijn niet correct volgens ISO 11 446. Volgens Jaeger moet het dit zijn. Zo zijn alvast alle nieuwe caravans uitgerust. Als op stroomkring 10/11 spanning staat, wordt stroomkring 9/13 gebruikt om de huishoud/tractiebatterij op te laden (indien aanwezig). Het licht wordt dan uitgeschakeld. Bij het wegvallen van spanning op 10/11 kan pas het licht aangedaan worden. Op 10/11 wordt normaal de absorptie koelkast aangesloten.
@hugo welther: In Duitsland was het in 1987 al verboden om op pen 2 constante stroom te zetten. Mijn auto diende destijds aan de Duitse wetgeving te voldoen. Ze hadden ook de gewoonte om het stopcontact effectief te testen. 2 mogelijkheden: 13-polig stopcontact of een extra (witte) stekdoos. Het werd destijds de Multicon West. Nu gebruik ik voor al mijn aanhangwagens uitsluitend nog Jaeger. Wat door de auto constructeurs als standaard wordt geplaatst. Met adapters niets als rotzooi gehad.
@stefanh001: Waarom niet pen 12 gebruiken voor een persoonlijke modificatie? Is de constructie die jij gebruikt conform het gelijkvormigheidsattest? Conform met de geldende wetgeving?
Nu gebruik ik voor al mijn aanhangwagens uitsluitend nog Jaeger.
//Offtopic
Ik ook , maar zou wel blij zijn als ik eindelijk eens ergens een degelijk stopcontact zou kunnen kopen waar niet na 1 seizoen de mistlampschakelaar (ook de microschakelaar typen) om zeep is 
Bedankt voor de aanvulling trouwens.
Groeten. Bram