Ik zou graag het schema even bekijken, daarmee konden veel van bovenstaande vragen al beantwoord worden.

Ik pik mijn printjes wel op in Rosmalen. Een blik op het schema zou inderdaad voor de duidelijkheid wel handig zijn.

Doe voor mij ook maar een kitje voor af te halen. Trafo en koelblok heb ik niet liggen, maar die zal ik op Rosmalen wel vinden. Op die manier heb ik nog een extra reden om te gaan :).

MAH: update van de lijst

Ik sta daar 2x tussen :p

Ik heb belangstelling voor 2 kits, graag per post opsturen.

Ik lust wel twee PCB's, graag per post. Geen idee of ik dit jaar naar Rosmalen kan komen...

@Gybro: daar is het de ideale plaats voor. Alle specificaties zijn gegeven.

@TomStar: dank je, foutje.

de rest staat er ook bijop.

ik ben net (of eigenlijk al een tijdje, maar lang niks gedaan) bezig met een eigen labo. anders had het een hele leuke geweest.

maar even off topic
wanneer is rosmalen?

@MAH: het schema is toch af als ik de 3D render al kan zien? Kun je die posten dan?

Voor mij 2 printen per post

Als het goedkoper kan verzonden worden (enveloppe) dan heb ik wel interesse in een kit.
Als ik nu een componentenlijst had dan kon ik bij mijn locale electro boer horen wat alles kost, misschien is het dan goedkoper om een print op te laten sturen en alle componenten hier te kopen.

Als ik het goed bekijk zijn er 2 pot. meters om spanning en stroom in te stellen, moet je een voltmeter tussen de twee instelpunten hangen om de spanning te meten, en een stroommeter op dezelfde manier aansluiten om de stroom te regelen, klopt dit?

Wanneer is Rosemalen? (Ik ben belg dus volg het allemaal niet zo goed, maar eigenlijk is rosemalen toch ook weer niet zo heel ver van de gerns.)

[Bericht gewijzigd door warddr op (23%)]

1. Is het bij serieschakeling "real tracking" Dwz als een van de twee omlaag gaat, volgt de ander?
  2. Idem voor de stroom.
  3. Hoe reageert de andere voeding bij kortsluiting van de eene?
  4. Zit er een fold-back in bij kortsluiting?
  5. Is er een mogelijkheid om ze als current source te gebruiken, of is het alleen maar een regelbare kortsluitbeveiliging?

@warddr.

Belg, kijk op de site van je eigen UBA: [ http://www.on4lea.be/termine.htm ], goed, het zijn Oostkantonezen, maar het blijven Belgen >:)

Het kunnen gebruiken van een labvoeding als stroombron is voor mij absoluut een must. Henry en MAH kennende is dit normaal wel goed.

Wat mij verder opvalt is wel dat er blijkbaar geen aansluitingen zijn. Hoe worden de in- en uitgangen aangesloten?

[EDIT] Een simpele header voor het aansluiten van stroom/spanningsmeter zou handig zijn, evenals LEDs voor de CC/CV indicatie.

Ik heb wel belang bij 1, maar staan nog wat vragen open van anderen.

1 x PCB opsturen voor mij,dank u

Bedankt voor het nu al grote aantal reakties.

Het verzoek aan iedereen de startpost en de replies van MAH en mij goed te lezen om dubbele vragen te voorkomen.

En ik wil nog even duidelijk maken dat het vragen om een schema nu niet hoeft ;). We hebben dit opgezet ter sponsoring van CO met de bedoeling zoveel mogelijk te verkopen, met een nu gepost schema zouden we onszelf in de voet schieten.

We hebben normale onderdelen gebruikt, er hoeft niets uit de VS/China gehaald worden, ook een RS/Farnell account is niet nodig. In principe is alles 'om de hoek' verkrijgbaar.

Elke kit zal een duidelijke bouwbeschrijving bevatten. Schema, layout en componentopstelling komen daarnaast ook in pdf beschikbaar.

Verder proberen we zo scherp mogelijk in te kopen dmv staffelkortingen.

We staan met een stand (de CO stand) op de Landelijke radiomarkt te Rosmalen. Dit is op 12 maart 2011.
Op de radiomarkt zullen we een demo hebben, en vragen beantwoorden.

Na verkoop zijn er natuurlijk speciale topics voor ondersteuning bij het bouwen, en voor het maken van modificaties. Uit de reacties in dit topic kan ik alvast daarvoor startposts distilleren.

Op 14 januari 2011 08:49:56 schreef clairvoyant:
Nog wel 1 vraagje, ik heb een nogal overpowered trafo, kan ik eventueel ongestraft 2 van deze printjes aan 1 trafo hangen?
edit: om te gebruiken als dubbele voeding (twee spanningen beschikbaar, 1 trafo...)

Zie FAQ.

Op 14 januari 2011 14:19:32 schreef warddr:
Als het goedkoper kan verzonden worden (enveloppe) dan heb ik wel interesse in een kit.

Dat weten we binnenkort, het is wel ons streven briefpost te kunnen gebruiken.

Als ik het goed bekijk zijn er 2 pot. meters om spanning en stroom in te stellen, moet je een voltmeter tussen de twee instelpunten hangen om de spanning te meten, en een stroommeter op dezelfde manier aansluiten om de stroom te regelen, klopt dit?

Nee zie:

Op 14 januari 2011 00:45:47 schreef Henry S.:
Geen, alles extern om het budget laag te houden.

Op de uitgang aangesloten.

Op 14 januari 2011 14:50:53 schreef Tidak Ada:
Is het bij serieschakeling "real tracking" Dwz als een van de twee omlaag gaat, volgt de ander?

Ja, daarbij vervalt gewoon een potmeter. Een potmeter kan meerdere printen aansturen.

Idem voor de stroom.

Idem wat dat betreft.

Hoe reageert de andere voeding bij kortsluiting van de eene?

Gaat normaal niet mee, maar door het veranderen van 1 verbinding wel. Komt in het modificatietopic aan de orde.

Zit er een fold-back in bij kortsluiting?

Nee, omwille van het aantal componenten. En daarom is het ontwerp kortsluitvast (mist de koeling in orde is).

Is er een mogelijkheid om ze als current source te gebruiken, of is het alleen maar een regelbare kortsluitbeveiliging?

Geen fold-back dus ook als regelbare stroombron in te zetten.

Op 14 januari 2011 15:12:28 schreef Gyrbo:
Het kunnen gebruiken van een labvoeding als stroombron is voor mij absoluut een must. Henry en MAH kennende is dit normaal wel goed.

Een op hetzelfde principe gebaseerde voeding van 0-20V/0-10A draait hier al >15 jaar. En die heeft wat meegemaakt...

Wat mij verder opvalt is wel dat er blijkbaar geen aansluitingen zijn. Hoe worden de in- en uitgangen aangesloten?

Zonder aansluitingen wordt aansluiten lastig ;). We gebruiken printkroonsteentjes (zitten in de kit).

[EDIT] Een simpele header voor het aansluiten van stroom/spanningsmeter zou handig zijn, evenals LEDs voor de CC/CV indicatie.

Er is 1 led voor CC bedrijf. Die staat op de 3D-tekening op de print maar op die punten kan natuurlijkook een led op het front aangesloten worden.

Een power-ON led komt nog, maar een CC/CV indicatie met omschakeling valt buiten het budget.

[mod edit] ik ben zo vrij geweest de beursdatum aan te passen.

welke regelaar wordt gebruikt?
en wanneer zouden de printen worden gemaakt? (of m.a.w. wanneer vallen ze hier in de bus.)

Hopelijk heeft Henry zo genoeg verduidelijkt, de resultaten van de metingen komen dus dit weekend.

@gamesbond: na de genoemde periode van 1 week gaan we kijken of het door gaat. Dan worden op dat moment de printen besteld. Dan hebben we dus nog ruim 2 maanden voor rosmalen. Zodra de printen binnen zijn kunnen verstuurd worden omdat samenstellen met componenten niet nodig is.

Zoals al eerder geantwoord werkt hij op een tip122. Dat is een gewone transistor.

@gybro: er zitten printkroonsteentjes op. Dus daar kan je gewoon de voltmeter op aansluiten, stroommeter kan in serie of je kan bijvoorbeeld een jfet-opamp gebruiken en de spanning over de shunt bufferen en op die manier de stroom afleiden.

@Diamon: kit of pcb?

lijst bijgewerkt

Op 14 januari 2011 18:47:37 schreef Gamesbond:
welke regelaar wordt gebruikt?

Een 78L05, als referentie.

De rest is opgebouwd uit losse componenten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]

oke, doe mij maar een printje. ik weet nog niet of ik naar rosmalen kom
stuur maar per post naar belgie

[Bericht gewijzigd door Gamesbond op (22%)]

Nu heb ik op zich wel interesse maar nog nooit een labvoeding gehad laat staan gebouwd. Het uploadarchief plaatje is al de gehele dag down.
Is het misschien mogelijk een aantal meer plaatjes als voorbeeld beschikbaar te stellen?

Verder is mij nog niet geheel duidelijk waar ik een en ander kan aansluiten (zo ik nu begrijp kroonsteentjes).

Verder, zit er een spanning en stroom meter bijbesloten?

IK denk dat het plaatje dit al verder verduidelijkt. Misschien om het "overheen" lezen van vragen te voorkomen een soort FAQ in de startpost opnemen?

Ben benieuwd...

Hoe zit het met de behuizing? Is hierover al nagedacht of wordt dat ieder voor zich?