Beste CO'ers,

ik heb onder het vals plafond in onze huis enkele aftakdozen voorzien omdat het destijds een probleem was om volledig doorlopende leidingen te leggen. De elektriciteit dient nog gekeurd te worden.
Nu hoor ik dat dit niet zou mogen. Het betreft stevige inbouwdozen die ook gebruikt kunnen worden om ingemetseld te worden. De draden zijn verbonden met WAGO klemmen. Ik woon in België.
Alvast bedankt voor enige feedback, ik maak mij nu wel zorgen.
Groeten,
Karl

Ik zie niet in waarom dit niet zou mogen als het degelijke aftakdozen zijn.

Normaal mag het wel (denk ik toch)
Ze moeten enkelen en alleen bereikbaar blijven.

De dozen moeten ten alle tijden op een normale manier berijkbaar blijven, dus als je eerst je gipsplafond moet slopen om een las te kontroleren cq te vervangen is dat niet goed.
Heb je een afschroefbaar luikje of zo iets dan mag het wel.

Probleem is dat ik dan verschillende luikjes zou moet maken in mijn vals plafond. Het plafond bestaat uit in elkaar schuivende platen zoals laminaat. Mogen er meerdere kringen gecombineerd worden in één doos? De dozen die ik gebruik zijn met zeven in-/uitgangen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]

Er mag maar een groep in een doos omdat je anders bij werkzaamheden onduidelijkheden krijgt over al dan niet spanningsloos zijn.

je kunt er niet van boven bij ( evt houten zoldervloer ? ) en ander doe je het zoals het al jaren wordt gedaan; een inbouwlamp net onder de dozen zetten , haal je de lamp eruit dan kun je bij de lasdozen .

Beste CO'ers,

ik heb even het keuringsorganisme opgebeld om verduidelijking te vragen en dit is wat men mij wist te vertellen
(situatie is voor België, andere landen weet ik niet) :

1. inbouwdozen moeten ten alle tijden bereikbaar zijn, onder een gyproc plafond moet je een inspectieluik voorzien maar onder een plafond met houten latten mag dit omdat je het makkelijk kan afbreken, het gezonde verstand zegt hier ook dat je het best de dozen centraliseerd op een eenvoudig te bereiken plaats zonder uw plafond helemaal te moeten afbreken.

2. er mogen meerdere kringen in één aftakdoos, let wel, deze dienen correct te zijn voorzien van een label en mogen elkaar niet raken.

3. de contactdoos moet in hoogwaardig materiaal zijn, afsluitbaar zijn en voldoen aan de regelgeving.

4. verbindingen binnenin de doos mogen gemaakt worden met WAGO klemmen.

In lastig bereikbare las/centraaldozen zou ik toch kiezen voor draailasdoppen (conex of iets van gelijke aard)

Dit is een truukje uit de jaren '40: toen stak men vaak aftakdozen weg onder een plankenvloer. Daar waar de aftakdozen zitten wordt één stuk plank (dat nog net rust op 2 draagbalken) los gelaten (dus onderste tand afzagen) en dan met schroeven vastgezet op die draagbalken. Zo heb je twee voordelen: 1) je ziet waar de aftakdozen zitten (zoek waar er geschroefd ipv genageld is) en 2) je kan er onmiddellijk aan.
Voor plafonds kan het dus ook, waar je aftakdoos zit bevestig je een stuk plafondtegel met schroeven (evt met afdekkapjes, of onopvallende schroeven) en dan kan je er steeds nog aan.
Ik weet niet welk kleur je plafond is maar schrijnwerkers/keukenbouwers of de betere ijzerwarenwinkel hebben soms gekleurde schroeven (bvb met witte kop), en anders geef je ze een klein tipje verf in de kleur van het plafond. Niemand zal het zien.

@ Kuijltje: lasdoppen zijn wel wat achterhaald. Wago's worden meest gebruikt, maar gebruik best originele. Van die "brico"-imitaties heb ik er al meer dan 1 weten vonken en branden. Eventueel kan je die voor soepele draad nemen, stijve draad kan en mag daar ook in en dan hoef je gewoon maar het lipje omhoog te zetten en de draad is los.

[Bericht gewijzigd door Stefaan Van Slycken op (17%)]

lasdoppen zijn wel wat achterhaald. Wago's worden meest gebruikt, maar gebruik best originele. Van die "brico"-imitaties heb ik er al meer dan 1 weten vonken en branden. Eventueel kan je die voor soepele draad nemen, stijve draad kan en mag daar ook in en dan hoef je gewoon maar het lipje omhoog te zetten en de draad is los.

Lasdoppen zijn nog steeds modern, veel klanten eisen ook in hun contract met installateur het gebruik van deze.
De las in deze is meer betrouwbaar.
Steeklasklemmen zijn alleen betrouwbaar door de mate van deskundigheid van de monteur.

Steeklasklemmen zijn alleen betrouwbaar door de mate van deskundigheid van de monteur.
Steek lasklemmen zijn alleen betrouwbaar als ze goe in elkaar zitten EN ze daarna nooit meer bewegen. Dus vanaf je de draden in de lasdoos duwt zijn ze al aan het loskomen.

Bij mij komt er geen enkele wago of kloonmerk in. En zolang er geen betere manier is dan lasdoppen zal dit ook zo blijven. Op men werk zal je geen enkele wago vinden, wie ze toch durft kopen mag vertrekken.
En we hebben al een aantal ervaren elektriciens over de vloer gekregen die toch moesten toegeven dat hun wago's toch niet zo goed zijn als lasdoppen.

Lasdoppen zijn inderdaad beter als je ze vastkrijgt. Mij lukt dat op een of andere manier niet. Ze springen er altijd af als ik ze in het doosje duw. En nee, ik probeer geen 37 draden aan elkaar te zetten. Met 3 draden gaat het al fout. :P

Met steeklassen vouw ik de draden altijd voor, zo draaien ze nauwelijks in de las als ik ze in het doosje duw.

[Bericht gewijzigd door Benadski op (19%)]

Benadski, ben je toevallig linkshandig? Belangrijk bij lasdoppen is dat je de draden in rechtse draaizin in elkaar draait, anders komt alles los zodra je de dop erop draait.

Andersom geld dat des te meer. Een slecht in elkaar gedraaide lasdop is ook een potentieel gevaar.

Ik ben niet linkshandig, maar misschien heb ik wel lasdoppen voor linkshandigen gehad? :P

Een goed gemonteerde wago krijg je niet los hoor; een lasdop heeft meer kans om los te komen als je aan de bedrading gaat trekken en bewegen.

Een Wago zal misschien niet los gaan met draaien en bewegen, maar het contactoppervlak en de contactspanning gaan hard achteruit! Hierdoor krijg je een slechte verbinding, ondanks dat de draad er nog gewoon "stevig" in zit. Dus na bewgen gewoon altijd opnieuw aanstrippen en vervangen!

We hebben de discussie al vaker gehad, dus ik volsta met mijn standpunt samen te vatten: Draaidoppen vereisen initieel wat meer oefening maar de goede zijn inspecteerbaar (conex) en als ze zitten blijven ze ook zitten. Met speciaal gereedschap zijn ze net zo efficient te monteren als steekdoppen.

@Benadski: Omvouwen bij steekdoppen en weggooien als ze eenmaal gebruikt zijn lijkt me dicht in de buurt van het best bereikbare te komen. Uitelkaarspringen van draailassen kan ik me weinig bij voorstellen. Wat voor doppen gebruik je en hoe draai je de draden inelkaar?

Hallo,

Hierbij wil ook even een zegje plaatsen.
Ik zelf zou ook voor draailassen gaan in ene plafon die wordt weg gewerkt zoals is besproken met een kantekening der bij dat je der van boven of onder nog wel bij zou kunnen.
Voordeel van een draailas is als hij GOED is gemaakt dat er veel meer stroom/vermogen door heen kan dan bij een Wago
Grote draailasdop de groene van connex is max 16A en een wago is max 10A wat er door heen mag gaan in veilige situtaties.

En meestaal doorvoerleiding zijn voor zwaardere vermogens.
ik zelf heb er ervaring mee in bedrijven en huizen maar geef mij nog maar de ouder wetse Connex.
ik zind deze zelf veel betrouwbaarder.
Wat betreft meerdere kringen in een doos dat zou ik echt niet in mijn hoofd halen ook het keuringburo zal hier op in gaan en zeggen dat het niet mag en kan ook als is zit er een label op.
denk ook aan je pijp dikte ofterwel 16mm is 5/8 of 19mm 3/4pijp
5/8 mogen maar 3 x 2,5mm in en 2x 1,5mm en in 19mm mag 5 x 2,5mm door heen.
Dus doe ook geen 5 x 2,5mm vd draait in een 16mm pijp

zo ik denk dat ik zo mijn info wel kwijt ben hahahaha.
suc6 met de leiding toch en hou het zo gemakelijk mogelijk voor je zelf.

mvg,

Computerman / vonkentrekker.

Op 16 januari 2011 14:19:57 schreef computerman30:
...geef mij nog maar de ouder wetse Connex.

Mijn idee. Het voordeel van die echte Conexen is dat je de plastic dop er af kan draaien om te controleren of al je draden goed in de veer zitten.

Op 16 januari 2011 14:19:57 schreef computerman30:
Voordeel van een draailas is als hij GOED is gemaakt dat er veel meer stroom/vermogen door heen kan dan bij een Wago

Dat heb je leuk verzonnen. Maar waarom vraag ik me dan af?

Grote draailasdop de groene van connex is max 16A en een wago is max 10A wat er door heen mag gaan in veilige situtaties.

Een wago van 1 t/m 2,5mm2 kan een belasting aan van 24A.

Dus het lukt wel een juiste conex verbinding te maken en een wago niet?

Bij een draaidop is de contactoppervlakte veel groter. Beter overgedimensioneerd dus.

En natuurlijk kan je met steekdoppen voldoende goede lassen maken, maar de voorwaarden daarvoor zijn veel stringenter en moeilijker te controleren en te handhaven dan met draaidoppen. Als je doos een beetje vol zit heb je al snel een probleem.

een volle centraaldoos is geen enkel probleem. Daar is hij voor ontworpen en werkt al jarenlang. Het ligt aan de monteur die eronder hangt. Die kan het niet.

Hoe plaats je (jij) steekdoppen in een volle centraaldoos? Iets waar ik me niet aan waag (doe voornamelijk eigen installaties, ben geen installateur) en dus ook niet in geoefend heb.