Tinus016
www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Omdat er nog al wat vragen zijn omtrent het aan passen van deze nieuwe voeding Start ik hier een nieuw topic.
Zelf heb ik ook een vraag: Wat is nou de minimum/maximum spannnig die de trafo moet leveren?
Edit: start post aangepast.
De spanning NA gelijkrichting mag niet meer zijn dan 36V, als absolute minumum zit je rond een 8V na gelijkrichting.
maar dan haal je 30V natuurlijk niet meer.
dus de enige juiste trafo is een 24V trafo. had ik gisteren ook al uitgerekend. dus ook de AMPLIMO 25V trafo is te heftig.
Sjoerd Kreyns
Golden Member
SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Waar is de 36Volt van afhankelijk? Van de 7805?
[Bericht gewijzigd door Sjoerd Kreyns op (16%)]
30V is onder volle load met een 24V trafo niet realistisch.
Dan zit je inderdaad eerder op een 25V.
De maximum spanning wordt beperkt door de werkspanning van de opamps.
25V trafo red het met gelijkrichter NET idd. ik had gisteren gerekend zonder de gelijkrichter verliezen..
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (41%)]
is een beetje stom natuurlijk. Om de maximum spanning te halen onder maximum belasting moet je een trafo hebben die je voeding opblaast als de belasting weg is.
Maar voordat er serieus gemod kan worden moet het schema beschikbaar zijn. Misschien is het wel handig als het schema beschikbaar is voordat de printjes-order de deur uit gaat, dan kunnen we misschien nog aan de schema goden vragen of er extra onderdelen/eilandjes mogen.
[Bericht gewijzigd door pientertje op (29%)]
niet waar pietertje even goed rekenen:
24 V AC / 0,707 (half wortel 2) = ongeveer 33.9 V piek gaat je gelijkrichter van 1.4 V vanaf is 32.5 V DC (onbelast)
25 V AC / 0,707 = ongeveer 35,4 piek, ook gelijkrichter eraf is 34 V DC
nu nog even handig zijn en wat drop voor de regelkring mee nemen. Ik weet nog niet hoe groot die is, maar 3 V is vrij normaal.
Trafo spanning, mag maximaal 26,6 V AC zijn. maarem dan heb ik geen rekening gehouden met 10% net fluctuaties zoals tidek me op wees en of de trafo voor 230 of 220 is, scheelt ook nog iets in output.
En dat de AC spanning eronder ligt is vrij normaal. Je moet alleen dan grotere buffers plaatsen, het laatst stukje spanning wordt maar hele korte tijd opgeladen, dus moet je zorgen dat je emmer groot genoeg is primair.
Secundair hangt er beetje vanaf wat je wilt. Een snalle voeding die minder buffert heeft, of een trage met veel buffer. Zo te zien is dit ding vrij rap..
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (25%)]
Ander vraagje; Henry geeft in de startpost (in de andere topic) al aan dat voor 1,5A continu een 3A (80VA) trafo nodig is. Is er (zonder schema) al te zeggen hoe deze verhouding is? Als ik bijvoorbeeld een 5A (120VA) trafo gebruik hoeveel amps blijven er dan over? Of andersom, als je 10A uit wilt hebben hoeveel VA moet de trafo dan zijn?
bij het gelijkrichten hou je nog maar 0.62 keer de ac stroom over.
dus in het geval van de 1.5A voeding heb je 2.4A nodig, maar bij een continue 1.5A wil je iets meer speelruimte --> 3A
Arend Brouwer
Fryslân
Bedenk wel .. dat een goede labvoeding bij zowel +/- 10% van de 230V ook de uitgangsspanning (en de maximale uitgangsstroom!) moet kunnen leveren.
Eventueel een zwaardere trafo, met daarbij een beveiliging voor de opamps? Zodra het schema openbaar is, kunnen we hier eens over brainstormen.....
-- Arend.
Ja, waarschijnlijk kan je wel wegkomen met een hogere trafospanning als je de voedingsspanning van de opamps knijpt m.b.v. een zenerdiode en een weerstand.
Op 19 januari 2011 12:40:27 schreef pientertje:
Maar voordat er serieus gemod kan worden moet het schema beschikbaar zijn. Misschien is het wel handig als het schema beschikbaar is voordat de printjes-order de deur uit gaat, dan kunnen we misschien nog aan de schema goden vragen of er extra onderdelen/eilandjes mogen.
Over die extra eilandjes dat is misschien wel handig ,
eventueel voor een volt en amperemeter aan te sluiten
Het schema komt beschikbaar als alle in de [IA] geopperde en passende voorstellen verwerkt zijn. Het is op dit moment de puntjes op de i zetten zodat we ook kunnen bieden wat we beloven.
@trafo: Alleen een trafospanning van max 24V is te garanderen, 36V is het absolute maximum van de gebruikte opamps en de spanningsregelaar. Hou dat aan als maximaal, al hebben we een kleine extra marge ingebouwd.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]
@_Danny_
ze hebben mij verteld (ik vroeg hetzelfde) dat de voeding 4 keer meer stroom moet leveren.
...Verder heb je een trafo nodig die bijna 4x zoveel stroom kan leveren.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/91509/4 
[Bericht gewijzigd door roel999 op (14%)]
als de spanning te hoog wordt voor de opamps, dan geef je die toch een apparte voeding? zo gaat het toch ook in de elektuur '82 voeding?
misschien de voeding voor de opamps via 2 draadbruggen aan de hoofdvoeding hangen voor de mensen die geen extreem hoge voeding willen. dan kunnen de mensen die wel het maximale uit de voeding willen halen de opamps voeden via een aparte trafo en dan ipv draadbruggen daar soldeerpennen op zetten?
Het betreft hier een emittervolger, niet vergelijkbaar met de '82 voeding.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]
Tinus016
www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Zozo t is snel gegaan hier. poste het toen ik net om mijn werk was en even tijd had.
Maar goed 24V~ dus. Dat wordt in Rosmalen kijken voor een trafo
heb hier alleen nog maar 25V ringkernen leggen.
Anders zet je er gewoon nog een gelijkrichter voor? Dan krijg je nog 1.4V extra spanningsval waardoor je weer veilig zit.
Ik ben als eens aan het brainstormen hoe ik de uitlezing ga doen. Waarschijnlijk iets met een AVR en een stapeltje 7-segment displays. Ideaal zou zijn als ik de shunt in de voeding kan gebruiken.
@roel999:
Volgens mij werd daar bedoeld 4 keer meer dan de in de startpost genoemde trafo's. Een factor vier tussen Iac en Idc komt geheel niet overeen met de cijfers genoemd in de startpost. De factor 0,62 genoemd door Timberleek komt meer in de buurt.
En je hebt ook mail.
Op 19 januari 2011 14:12:45 schreef _Danny_:
Ander vraagje; Henry geeft in de startpost (in de andere topic) al aan dat voor 1,5A continu een 3A (80VA) trafo nodig is. Is er (zonder schema) al te zeggen hoe deze verhouding is? Als ik bijvoorbeeld een 5A (120VA) trafo gebruik hoeveel amps blijven er dan over? Of andersom, als je 10A uit wilt hebben hoeveel VA moet de trafo dan zijn?
5A trafo = 3A uit.
5A uit = 8A trafo.
10A uit = 16A trafo.
Daar heb je geen schema voor nodig: Idc=iac*0.62
Letop!
http://www.circuitsonline.net/aanbod/6985/componenten/zware-voedings-t… is niet geschikt voor 2 voedingen! Geen gescheiden wikkelingen! Dit is de adverteerder gemeld.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Om de duisternis weg te nemen: Hierbij het schema. staat op uploadarchief, dus niet al te vaak downloaden. LET OP: HET IS ONDER VOORBEHOUD
Dank!
Heb er snel even naar gekeken, maar waarom R18 en R19, dat kan toch ook één weerstand van zeg 2,2k zijn, zo nauw steekt dat toch niet met een ledje?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 19 januari 2011 18:30:28 schreef Henry S.: [....] @trafo: Alleen een trafospanning van max 24V is te garanderen, 36V is het absolute maximum van de gebruikte opamps en de spanningsregelaar. Hou dat aan als maximaal, al hebben we een kleine extra marge ingebouwd.
Is dat niet op te lossen door een 78XX24 als voeding voor de OpAmps in te zetten ? Dan is de voeding van de OpAmps gelijk gestabiliseerd, wat de totale stabiliteit ten goede komt en je kunt (met eventueeel kleine wijzigingen in component waarden en extra doorlaattorren) een hogere trafospanning nemen en kleinere bufferelco's.
Ah, ik zie de Vinmax van de 78XXxx over het hoofd,
Misschien een alternatief daarvoor of een DC-DC convertertje van één of twee tientjes....