Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 2

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Waar komt hij uit? Of is dat onbekend?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

Daar heb ik er ook nog wel een paar van liggen. Komen uit een oude voorraad van een overdekop audio reparatiebedrijf.
Torren zijn van Radio Shack. Specs staan hier: KLIK

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
hobby luke

Honourable Member

Ik denk dat het uit een oude zelfgebouwde regelbare voeding komt(maar dat ben ik niet zeker).

* O Behuizing

* 1 o o 2

* O

Deze 'tekening' is de transistor van de onderkant gezien.
Het is eigenlijk de bedoeling dat de bovenste 'O' (behuizing) en de onderste'O' juist tussen de twee kleine 'o's staan, maar dat lukte me niet.

De metingen met de multimeter in diodestand zijn als volgt:

Huis-/Pin1+ = oneindig
Huis-/Pin2+ = oneindig

Huis+/Pin1- = oneindig
Huis+/Pin2- = 0,1394V

Pin1+/Pin2- = 0,1418V
Pin1-/Pin2+ = oneindig

Dat zou volgens mijn bescheiden mening een PNP germanium transistor moeten zijn.
Hopelijk is alles een beetje duidelijk.

MVG,
Luc.

Hugo Welther

Moderator

Klopt, zie mijn post boven de jouwe.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik heb hier een 8pins ic van TI met het opschrift TY2352. Ik vermoed dat het een opampje is voor hall sensoren. Iemand enig idee?

hobby luke

Honourable Member

Hugo bedankt!
Radio Shack had ik nooit aan gedacht.

MVG,
Luc.

http://www.xs4all.nl/~orinoco/onderdelen.jpg
In een assorti-zakje onderdelen kwam ik nogal wat van deze dingen tegen. De twee linker zijn waarschijnlijk wel keramische filters/resonators, daar kom ik verder wel uit.

De twee aan de rechterkant kom ik niet uit. Op die witte (rechtsboven dus) staat "Citel 95-230V", de blauwe (rechtsonder) heeft "W 230V-94" als opschrift. Die "W" kan ook een soort logootje zijn, kan het niet goed zien.

Een beetje Googelen levert niet veel concreets op, er lijken aanwijzingen naar een gasgevulde overspanningsbeveiliging. Lijkt het mij nogal te klein voor, maar goed.

Wie kent deze dingen?

Ik heb geweten wat het is, maar ik weet de naam niet meer, het had wel iets met overspanning te maken.

Ah, dan weet ik in ieder geval wat het zijn. Nu nog een zinvolle toepassing verzinnen... ;-)

Bedankt!

Tidak Ada

Golden Member

Wat dacht je van transiënt overspanningsbeveiliging ? Voor 230V in dit geval....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb hier een trafo, geen idee waar 'ie uit komt, maar er staat "Hi-pot" op. Iemand enig idee wat dat betekent? Is het een normale power trafo?

Plaatjes zijn klikbaar.
http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/th_gekke_trafo_1.jpg

http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/th_gekke_trafo_2.jpg

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Hi-pot is High-Potential.

Transformator komt vermoedelijk uit een telefooncentrale.
edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Hipot

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op zondag 30 januari 2011 14:24:05 (27%)

fred101

Golden Member

6503, Die blauwe en bruine met 10.7 heb ik ook alleen zaten ze bij mij in een assortiment MF filters en resonators .

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hmm, dus Hi-pot staat toch gewoon voor 'puike isolatie'? Dat leek me namelijk onwaarschijnlijk. Er zit wél een mooie laag plastic tussen de primaire en secundaire wikkelingen. Dat is te zien door er van opzij in te kijken.

Ik zal morgen in mijn 'bezemkast' eens de wikkelingen doormeten op weerstand. De twee secundaire wikkelingen lijken evenveel ruimte in te nemen als de primaire, met even dik draad. Dan zou het dus een vrij hoge spanning moeten geven, is dat logisch?

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
maartenbakker

Golden Member

Nouja, puike isolatie... Wij zouden er gewoon een teken met 2 vierkantjes opzetten of het woordje dubbelgeisoleerd. Doorslagspanning tussen primair en secundair is dan >4kV. Misschien dat zelfs enkelgeisoleerd al door kan gaan voor "hipot", dat weet ik niet zeker.

Verder is duidelijk uit het opschrift dat de primaire voor 230V is. Het zal een simpel voedingstrafo'tje zijn. De primaire is doorgaans die met de hoogste weerstand en zal in dit geval die zijn met de 2 pennetjes. Meet dat eventueel na, en als je het niet vertrouwt neem je een externe trafo van bijvoorbeeld 6V en ga je meten wat er gebeurt als je daar wikkelingen mee gaat voeden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 30 januari 2011 16:49:09 (42%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Stijntje, ik zou dan denken aan een 1:1 trafo. Dus niet bedoeld om in de 220 te stoppen, maar 1 waarbij signalen aan de ene kant galvanisch gescheiden worden van de signalen aan de andere kant.... hipot:het geeft niet zo als de ene kant een heel ander potentiaal heeft als de andere kant.

Ik zie drie aansluitingen links, drie rechts, dus een wikkeling met middenaftakking zowel primair als secondair, of zit de trafo andersom? enkele wikkeling aan 1 kant en dubbele wikkeling aan de andere kant?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
hobby luke

Honourable Member

Hallo,
Weet iemand iets meet over dit IC met opschrift "ME5410 T818"?
Ik vind nergens een datasheet.
Dit zit in een radio-dvd speler "TOM-TEC RDVD 186".
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn1211bis.jpg

MVG,
Luc

Lijkt mij een onderdeel van de schakelende voeding. Vermoedelijk deze: http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/tps5410.html

Edit: Paar seconden te laat :(

[Bericht gewijzigd door Tommyboy op zondag 30 januari 2011 18:27:10 (12%)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Dank voor de reacties over hi-pot, snap ik dat ook weer. Ik heb het namelijk vaker zien staan.

Op 30 januari 2011 16:40:29 schreef rew:
Ik zie drie aansluitingen links, drie rechts, dus een wikkeling met middenaftakking zowel primair als secondair, of zit de trafo andersom? enkele wikkeling aan 1 kant en dubbele wikkeling aan de andere kant?

Het zit inderdaad andersom, 1 wikkeling primair, 2 secundair.

Vervelend, als ik in het weekend bij mijn ouders ben heb ik niet mijn meetspullen.. =p Ik voel me zo gehandicapt! ;-)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
hobby luke

Honourable Member

Bedankt,mijn fout!

Ik had eerst lang gezocht op "VE5410" en "E5410" en nadien niet meer
gezocht op "ME5410"

Nu nog zien waar ik hem kan vinden (staat niet bij ASWO/CONRAD/FARNELL)

[Bericht gewijzigd door hobby luke op zondag 30 januari 2011 20:18:31 (25%)

Wellicht kan je TI's versie ervoor in de plaats zetten, vergelijk ze eens zou ik zeggen.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Sowieso al niet pin-compatible, maar ook VSENSE itt feedback met een spanningsdeler, en dat ding van TI is 1A, terwijl die ME5410 2A is.

Heel ander ding dus, hoewel qua doel gelijk.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten