Nog meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Lekker dan. Ik heb hyperterminal overigens al lang geleden afgezworen. Die wil ook nog weleens vreemd doen als hij "out-of-sync" raakt zegmaar.

Putty is ook niet heilig, maar wel een stuk beter.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 4 januari 2011 23:45:08 schreef SparkyGSX:
Of die condensator nou gewoon oud was, of niet bedoelt als bedrijfscondensator, weet ik niet. Het ding heeft toch zeker een jaar of 6 stil gelegen, en misschien nog wel veel langer.

ITT SEL MF
MP36/6/420 A2
(M) 6uF +- 10%
420V~AB25%ED
SD240min 50Hz

HUFA 25 (graden)/+60 (graden)
1000h P8
647 004 730
4/69

't staat op de kondensator, als je weet wat de afkortingen betekenen.
AB betekent aussetzerbetrieb oftwel geschikt voor korte onderbrekingen.
25%ED betekent 25% einschaltdauer ofwel inschakelduur.
SD240min betekent 240 min spieldauer ofwel cyclustijd.
Die kondensator mag maximaal 60 minuten onder spanning staan, en moet dan minstens 3 uur afkoelen. Tevens mag je je afvragen of bij een aanloopcondensator de stroom gedurende de aanloop constant is, of dat deze piekt bij inschakelen en daarna afneemt. Terwijl bij een bedrijfscondensator die stroom wel constant is.

fred101

Golden Member

Nog een tip, het werkt beter als je alle kabels aansluit en de voeding aanzet :-(

Gisteren aan een project gewerkt wat het deed toen ik stopte. Vandaag wilde ik wat parameters controleren en meten voor het definitieve ontwerp. Daarvoor moest ik eerst een testsignaal samenstellen mbv meerdere generators dus die generators op een scoop om het juiste signaal te maken. Daarna aan het meten mbv een tweede scoop. Maar de schakeling reageerde niet zoals het hoorde terwijl ik op de controlle scoop toch het signaal zag veranderen. Na lang zoeken kwam ik er achter dat de probes aan de schakeling nog op een andere scoop zaten als die ik aan had (die had ik gisteren gebruikt) Dat ik toch wat op de scoop zag kwam doordat ik daar nog een generator aan had. De coax op de ingang van de schakeling hing dus los. Superstom. Maar het wordt nog erger. Na wat rust wil ik verder gaan. Alles stond goed toen ik stopte maar weer niks. Stom breadboard, zal wel iets losgeschoten zijn.
Na tien minuten klooien. Besloot ik de multimeter maar eens te akken en met de voeding te beginnen en kwam ik er achter dat ik de voeding ( waar tijdelijk de DSO voor stond) niet had aangezet.

Kortom, ik heb mijn dag niet denk ik.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Misschien toch iets te veel meetapparatuur op de bank??? >:) ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

neehoor tidek: de kwikdampen zijn fred weer es naar zijn hoofd gestegen :P

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Lijkt me sterk, hij heeft nog haar :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 januari 2011 16:16:19 schreef DC2PCC:
[...]
't staat op de kondensator, als je weet wat de afkortingen betekenen.

Tja, dat wist ik dus niet. Zo leer je nog eens iets! Inmiddels zit er overigens een gloednieuwe 10uF (wat er ook in hoort) bedrijfscondensator in, en doet de droger het weer prima!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Goedkope multiturn-instelpotjes zijn een weldaad voor je geldbeugel, maar daarom nog niet voor je gemoed. Zeker niet als je een half uur bezig bent met het instellen van de null-offset van een opamp --wat maar niet wil lukken-- en dan pas tot de ontdekking komt dat de weerstand helemaal niet verandert als je aan het instelknopje draait... ;(

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

De te lange pootjes van de 7805 regelaar op je Wisp648 afknippen en vergeten dat er nog spanning op de Wisp staat=>Knetter knetter kaduuk...:p

leime

Golden Member

Test jij dan je schakelingen voordat je de pootjes afknipt?

Je msp430 launchpad krijgen, die al eens in pluggen, vista vraagt dan 'driver installeren'=> nee ("doen we dadelijk wel, nu wil ik ledjes zien branden")
Eens de ledjes niet interresant meer zijn toch het geduld vinden om eerst de IDE's te installeren.
Dan de boel (her)aansluiten om de demo applicatie dan toch maar eens te runnen, wilt die niet bollen...

Toch enige tijd liggen klooien om hem werkend te krijgen (com-poort uitzetten, poort-nummer veranderen,...)

Uiteindelijk van miserie driver enal eraf gekegeld (achteraf bezien 'welke driver' :+).
Terug ingestoken: windows 'slecteer driver-bron'
=> google open want de automatische driver-zoek functie werkt toch echt niet zo lekker als je wilt.
kom je erachter dat je handmatig moet gaan zoeken in de map van de IDE.

Om een lang verhaal af te sluiten, nu werkt het dus wel.

driver moet je zoeken in deze map:
"\ccsv4\emulation\drivers\msp430"

[spam-modus]
meer info kan je ook vinden op men blog* :
http://project-biosensor.blogspot.com/

*Is voor een schoolproject, en de blog moest in het engels (of FR/DE)
[/spam-modus]

@Leime:

Het ging om een vervanging, hij had al gewerkt.
Nouwja, hulp is altijd welkom (@topic: Wisp648 na kortsluiting)

Joël

Op 25 januari 2011 08:55:16 schreef Jochem:
...

Putty is ook niet heilig, maar wel een stuk beter.

HTerm is fijn, en anders TeraTerm is ook heel fijn! :)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them." - Albert Einstein

Docklight ook prima, alhoewel ik nu een vreemd probleem heb met het lettertype.

Op 25 januari 2011 22:32:44 schreef leime:
Test jij dan je schakelingen voordat je de pootjes afknipt?

Dat kan je vertalen naar een "tip" zoals in de titel van deze thread bedoeld is.... (ok, geen ontwerp- tip, maar een praktische tip).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

voor de ECHT simpele harries: COMTEST eens proberen! werkt snel en simpel als terminal programma.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 26 januari 2011 11:55:05 (13%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Na dat ik gister goed data naar een sd kaart kon schrijven mbv uDRIVE-uSD-G1 vandaag geprobeerd data uit te lezen.

Volgens de datasheet moest ik 2 bytes voor het commando, 1 byte voor het type handshaking, en dan 1 tot 12 bytes voor de filename en dan 1 byte om de filename af te sluiten versturen.

En dan zou je altijd 4 bytes met informatie over de bestandsgrote moeten krijgen.

Dus netjes het commando verstuurd enzovoorts.
En dan 4 bytes in lezen.

Microcontroller leest maar 1 byte..
Nog een keer geprobeerd. Weer 1 byte.

Oke, dan weet ik niet hoe lang hij is.
Hoe moet ik nu alle data op halen?

In de datasheet gedoken en wat blijkt:
aan het eind krijg je een Ack of Nack.

Dus dan maar alles ophalen en weergeven tot we een Ack of Nack ontvangen.
Dat werkt. en ik krijg idd maar 1 byte met info over de bestandsgrote.

Dus vandaag weer wat geleerd: Ga nooit blind van de handleiding/datasheet uit ook deze worden door mensen gemaakt.

Life is waiting!

Op 26 januari 2011 13:32:09 schreef mts plus:
Dus vandaag weer wat geleerd: Ga nooit blind van de handleiding/datasheet uit ook deze worden door mensen gemaakt.

Ja, lijst die tip maar in, je wordt er helemaal naar van af en toe...

If you want to succeed, double your failure rate.

In Atmel's datasheets ben ik ook wel eens op fouten gestuit. Registers die in werkelijkheid een andere naam hadden, en zo...
Waarschijnlijk copy-and-paste werk van een ander type, en over het hoofd gezien dat de benaming gewijzigd moest worden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Registers die "in werkelijkheid" een andere naam hebben? D'r is niks "in werkelijkheid" mbt registers. Als PORTC op adres 0x15 zit, dan is dat zo.

Als er staat dat het register op 0x15 ABACADABRA heet verandert er niks aan de chip. Je, maar ook atmel mag dat ding best "ABACADABRA" noemen. Dat maakt niet uit. Als je compiler dan "PORTC" in zijn headers gebruikt heb je een probleempje. Dan is het de compiler die zich niet aan de documentatie houdt.... Maar goed, als je een zwik atmels hebt gezien kan het inderdaad wel eens gebeuren dat je kunt voorspellen hoe ie zou moeten heten, en dat je kunt zien dat ze een datasheet voor chip X hebben gepakt en aangepast, terwijl ze dit ene naampje vergeten zijn.

Maar goed. Atmel is goed met het aanpassen en verbeteren van documentatie. Als je ze mailed dat het er niet goed staat, heb je binnen een week iets terug van: we zullen het in de volgende revisie aanpassen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Shiptronic

Overleden

en is het al aangepast in de DS ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 26 januari 2011 20:53:41 schreef rew:
Atmel is goed met het aanpassen en verbeteren van documentatie. Als je ze mailed dat het er niet goed staat, heb je binnen een week iets terug van: we zullen het in de volgende revisie aanpassen.

Hm, daar heb ik bij Freescale, Microchip en Analog andere ervaringen mee helaas...

Van Analog kan ik verder nog zeggen dat ze een support-kwestie (lopend sinds 14 juni vorig jaar!!) over onverklaarbaar gedrag van een SPI-controller inmiddels dood hebben laten bloeden. Ik heb er bergen tijd in zitten (logic analyser, scope-plots, etc) en heb inmiddels zelf een workaround gevonden (dus ook een plot van: zo werkt het wel en zo werkt het niet). Maar ze hebben er gewoon geen zin in, lijkt het. Heb ze echt veel achter de broek gezeten, maar nu is het ook voor mij klaar. De oplossing is simpel: die chips gaan eraf op het redesign. Scheelt 7 ADCs van Analog per product, waarvan er reeds een aantal zijn besteld door een van de grootste vliegtuigbouwers ter wereld. Ik kan normaal al niet leven met onverklaarbare dingen, maar in deze toepassing is het al helemaal een show-stopper, OOK met workaround.

If you want to succeed, double your failure rate.

Tip: een 1mm^2 draad voldoet prima als zekering als de stromen bij "foutconditie" boven de 500A kunnen komen.... 't stinkt wel enorm.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten