Zoals bekend maakt miele waarschijnlijk de beste was en droog apparaten.
Dit geldt dan ook meteen voor de prijs die eraan vast zit.
Ik heb het idee om een nieuwe wasmachine en droger aan te schaffen.
Nu leek mij een warmtepompdroger wel iets gezien het minimale stroomverbruik.
AEG heeft goede warmtepompdrogers van energielabel A-50%,condensor moet je zelf reinigen.
Siemens en Bosch ook A-50 maar met zelfreinigende condensor.
Van het ene merk is de droger goed en van het andere merk weer de wasmachine.
De kretelogie vliegt om je oren maar volgens mij gebruiken ze allemaal dezelfde toelevranciers.
Zelfs de elektronica die erin zit lijkt hetzelfde.
Zijn hier witgoedmannen die de ins en out kennen?
En dan zeker betreffende de elektronisch geregelde warmtepompdrogers?

Miele maakt z'n toestellen zelf, dat is zeker.
Ik zou wel zeggen: haal er even een rekenmachine bij, en tel uit hoe vaak het toestel gebruikt wordt en hoeveel jaar je er over doet om te besparen wat je meer betaalt.
Bemerk ook dat je eigenlijk een soort "frigo" in het toestel zit en dat die koel- en warmteribben stofvrij moeten blijven. Bij Miele doen ze dat door een aantal extra filters toe te voegen die je zeker moet reinigen en onderhouden. Als ik zie hoeveel klanten al niet weten hoe de condensor van een condensdroogkast moet gereinigd worden, heb ik daar toch bedenkingen bij.

Vergeet niet dat AEG z'n droogkasten bij Zanussi laat maken...

Wij hebben de Miele variant.

Door het uitgekiende filter systeem hoef je de condensor en verdamper NIET te reinigen.

De lucht gaat vanuit de trommel door grof -> fijn -> fijner -> fijnst -> en nog fijner heen. Hierdoor blijven de verdamper er condensor zelfs na een ruim jaar gebruik nog brand en brand schoon.

stroomverbruik is maar 750 watt en de machine draait nauwelijks langer dan de luchtdroger die we hadden (ook miele).

Het onderhoudt van de filter is te doen met de stofzuiger en de hele fijne filters moet je één keer in de zoveel tijd uitspoelen onder de kraan. De machine geeft dit netjes aan.

Ik zou eerst eens uitrekenen of het wel de moeite loont. Kijk ook wat het per maand oplevert. Een energiezuinige droger kan best een paar duizend kWh duurder zijn dan een simpel ding. Voordeel van een simpele droger is ook dat-ie eenvoudig te fixen is, en daardoor misschien wel langer mee gaat. Als het dan een tientje in de maand scheelt, ach...

Wij kunnen met ons 2-persoons huishouden prima zonder wasdroger, bijvoorbeeld. Het geld wat we bespaard hebben door geen nieuwe droger te kopen toen de oude kapot ging, hebben we in een betere wasmachine gestoken. Die centrifugeert zo hard dat de was na 1 dag binnen aan de lijn al goed droog is.

Bijna elk merk heeft er wel eentje. Maar wees er zuinig op en reinig IDD geregeld die filters. Bosch/ Siemens of AEG hebben een betaalbare versie en doet het net zo goed.

Zuinigheid is top van die drogers, aanschaf haal je er snel uit.

Miele is ook miele niet meer. Was en droog prestaties perfect, diagnose en reparatie is top. Maar onderdelen duur en Aluminium trommelkruizen zijn een ramp. Corroderen geheel weg, soms al binnen 3 jaar.... 350 Eu later is deze weer hersteld door miele...

Ik heb ook een Miele WP droger. Bevalt goed. Je hoort tijdens het drogen wel de compressor lopen, maar dat komt nauwelijks boven het normale geluid uit, knopen van jeans maken meer herrie. Verbruik van 750 Watt kan wel kloppen: ik heb een droogbeurtje gemeten en kwam op ong 1kWh uit. Ik heb met een driepersoons huishouden geen break- even analyse gedaan, maar ik vind de techniek gaaf en stroom zal toch niet goedkoper worden.

De oude Miele zal mechanisch wel degelijker zijn alhoewel ik nu een Miele wasautomaat(15jr)en wasdroger(20jr) heb die ik geregeld gerepareerd heb.
Door sluiting in de afvoerpomp is een printspoor op de hoofdprint weggebrand,na herstel printspoor werkte die gelukkig nog.
Loopwielen van de droger versleten(aleen de rubberlaag)aleen compleet nieuwe wielen verkrijgbaar.
Waterventiel membraam lek,aleen compleet nieuw ventiel verkrijgbaar.
Zomaar een kleine greep uit de vele reparaties die zonder mijn inventiviteit veel geld zouden hebben gekost.
Onderdelen zijn bijna onbetaalbaar van miele vooral de elektronica.
Nu heeft zelfs Miele al last van fouten in de elektronica.
Tegenwoordig wordt zelfs witgoed met software ge-update.:(
Wie maakt die elektronica voor de fabrikanten?
Is het allemaal bagger?(lijkt wel windows)|:(

Op 2 februari 2011 21:26:27 schreef johne:
Onderdelen zijn bijna onbetaalbaar van miele vooral de elektronica.
Wie maakt die elektronica voor de fabrikanten?

Miele maakt z'n elektronica zelf. Het is altijd een vraag waard of er inruil mogelijk is (defect opsturen -> herstelde terugkrijgen). Dan wordt het betaalbaarder. Bij andere merken zag je vroeger erg vaak "Ego" materiaal, tegenwoordig is 't nogal eens een ander merk waar ik niet zo direct kan opkomen.

De prijzen van de onderdelen zijn bij heel wat merken de laatste jaren enorm de hoogte ingegaan, en in nogal wat gevallen blijkt Miele zelfs niet echt duurder dan de anderen - maar biedt voor die prijs dan wel betere onderdelen. En ook niet te onderschatten: je hoeft tenminste geen drie weken op je onderdelen te wachten (cfr Whirlpool,...)...

Om marktaandeel te verwerven moet je een goedproduct in de markt zetten. Iets wat de naam heeft degelijk te zijn. Die naam krijg je door degelijke producten te maken.

MAARRRRR... als je product 5x langer meegaat dan die van de concurrentie, en 90% van de consumenten koopt hetzelfde merk als de vorige keer omdat het best wel redelijk werkte, dan zal degene die 5x langer meegaat uiteindelijk een kleiner marktaandeel (in EUROS, niet in "installed machines"!) krijgen dan degene die de minder lang meegaande producten maakt.

Dus in de afgelopen 30 jaar is Miele er achter gekomen dat ze welliswaar de beste producten maakten maar dat ze marktaandeel lieten liggen. Dus zijn ze sneller gaan innoveren en goedkopere componenten gaan gebruiken om ook weer in euros een groter marktaandeel te verkrijgen.....

En best begrijpelijk dat Miele ook die kant op gaat. Ik heb destijds ook gekozen voor een 'middenklasser' van AEG. Beetje speuren op internet en ik had een mooie wasser en een droger (LVM54840+LVT56840) samen voor 790 euro. En dan heb je nog van die opties als startuitstel d'r op zitten ook.

Mijn stelling was: ik kan wel 3x tot 4x meer uitgeven voor een wasser en droger die kwalitatief beter zouden moeten zijn, maar wie zegt mij dat die dingen ook 3x tot 4x zo lang mee gaan? Die apparaten die ik nu heb zijn immers ook geen 'rommel' uit het onderste segment, en hebben daarnaast natuurlijk gewoon garantie.

Het was mij het enorme prijsverschil iig niet waard, daar kun je HEEL veel van repareren namelijk, of gewoon wat eerder een nieuwe kopen en nog steeds voordeliger uit zijn.

En wat betreft energiebesparing met een warmtepomp (ha! ik ben terug on topic): van het verschil in aanschafprijs kan ik nog jaren de energierekening betalen! (Sorry, mijn geitenwollensokken-gehalte is te laag om het puur voor 'het milieu' te doen.) :)

[Bericht gewijzigd door Jochem op (14%)]

Op 3 februari 2011 09:19:02 schreef Jochem:
Mijn stelling was: ik kan wel 3x tot 4x meer uitgeven voor een wasser en droger die kwalitatief beter zouden moeten zijn, maar wie zegt mij dat die dingen ook 3x tot 4x zo lang mee gaan? Die apparaten die ik nu heb zijn immers ook geen 'rommel' uit het

Miele begint ook al bij 900€ voor een wasmachine hoor. En 1199 voor één met startuitstel.

Jammer genoeg zijn de goeie middenklassers (AEG, Bosch, Siemens,...) allemaal héél veel in kwaliteit gedaald. Het zijn in veel gevallen in feite veredelde brolmachientjes met een schoon displaytje op of een wat opgedreven motor om 1400 of 1600 toeren te doen.
Je weet toch dat je AEG-droger eigenlijk een Zanussi is met een ander labeltje en wat meer knopjes?

Ik ondervind dagelijks op de baan dat heel wat toestellen tegenwoordig na 4-5 jaar al service-tussenkomsten nodig hebben (of in de goekoopste categorie: afgedankt moeten worden) en dat een levensduur van 10 jaar meestal het hoogst haalbare is.
Bij Miele mag je dat allemaal bijna verdubbelen qua leeftijd. En dan zwijgen we nog over geluid, wasresultaat, servicevriendelijkheid, leverbaarheid onderdelen...

Maar weet je wat vooral telt bij de grote ketens: winstmarge. En die is bij Miele het kleinst. (Dus krijg jij voor je geld wel een machine waar "om meer geld" materiaal in zit.)

Op 3 februari 2011 12:24:10 schreef Stefaan Van Slycken:
Miele begint ook al bij 900€ voor een wasmachine hoor. En 1199 voor één met startuitstel.

Dat zeg ik. 1199/379=3.16x zo duur.

Jammer genoeg zijn de goeie middenklassers (AEG, Bosch, Siemens,...) allemaal héél veel in kwaliteit gedaald. Het zijn in veel gevallen in feite veredelde brolmachientjes met een schoon displaytje op of een wat opgedreven motor om 1400 of 1600 toeren te doen.

Ik geloof je zo, jij zit in die business en ik absoluut niet. Het is gewoon een overweging die ik heb gemaakt. Ik heb tot nu toe gelukkig geen spijt.

Bij Miele mag je dat allemaal bijna verdubbelen qua leeftijd.

Dat bedoel ik nu juist, ik wil niet 3x zoveel betalen als (en ALS..) hij 2x zo lang mee gaat.

En dan zwijgen we nog over geluid, wasresultaat, servicevriendelijkheid, leverbaarheid onderdelen...

Ik heb geen grote problemen met het geluid, misschien bij het op gang komen van de centrifuge had het wat stiller gekund. Maar ik slaap er naast (gipswandje), dus het valt best mee. En de was wordt altijd keurig schoon.

Servicevriendelijkheid en leverbaarheid van onderdelen ben jij meer in thuis dan ik, maar hier geldt dus weer dat ik budgettair al 3x eerder een nieuwe kan kopen, mocht dat nodig blijken. Daarbij heb ik voor m'n moeders wasmachine weleens wat van AEG moeten hebben, en dat gaf geen problemen toen. M'n buurman had een jaar of 2 terug een problemen met z'n AEG, en die heeft (na bezoek van een monteur) zonder gezeur (of kosten) een heel nieuwe machine van ze gekregen.

Voor de duidelijkheid: Ik zeg helemaal niet dat iemand Merk X of Y moet kopen hoor, ik haakte alleen in op wat rew zei en gaf daar mijn eigen overweging bij. Het telt natuurlijk ook mee dat ik 2 apparaten in één aanschaf moest kopen. Als ik even >€2000 euro voor alleen witgoed af had moet tikken, dan was dat toch een probleem geweest. Met nog geen €800 was ik een stuk blijer :)

Bij auto's zie je ook dat er flink bij elkaar "geleend" wordt.
Zeg dan niet meteen dat een Audi eigenlijk een Skoda is.
De Audi is echt wel kwalitatief beter.
Dus zal een AEG geen Zanussi zijn, toch ?

Ik heb een huishouden van vijf personen en de machines draaien elke dag,wat zelfs de Miele niet in de koude kleren gaat zitten.
Dus dacht ik met besparende techniek en een snellere afschrijving beter af te zijn.

Bij de meeste merken zijn inmiddels koolborstels verleden tijd.
Dus de motoren worden elektronisch aangestuurd.
Deze elektromotoren komen van toeleveranciers.
De elektronica komt van....?
Gaat dat wel goed,vermogenselektronica in een wasmachine als verschillende partijen samenkomen?

@ Jochem: noem jij een wasmachine van €379 een "middenklasser"? Dat is zoiets als zeggen dat een Dacia nèt onder Mercedes en BMW zit :-p Ik vergeleek met de AEG's van ca. 600€.

Nog een bijkomende bedenking: zoek maar eens een wasmachine met een bodem, en een lekbeveiliging in de bodem (een vlotter dus). De meeste goeikope machines hebben niet eens een bodem dus als het gaat lekken loopt alles mooi de kamer binnen. Hoeveel zijn je parket, plinten en deuren waard?

Op 4 februari 2011 19:39:35 schreef johne:
Dus zal een AEG geen Zanussi zijn, toch ?

Qua droogkasten wel. Kijk maar eens goed als je in een grote winkelketen komt. Vergelijk de drogers van AEG, Elektrolux en Zanussi.

De goeikope droogkastjes (dus NIET het hele gamma!) van Bosch/Siemens komen van Whirlpool. Identieke constructie maar de onderdelen die je via Bosch koopt kosten het dubbel.

Oh ja, Bosch/Siemens/Neff dat is hetzelfde hé. En de naam "constructa" gebruikt die groep tegenwoordig voor de goeikope bazar.

Whirlpool en Bauknecht zijn identiek qua constructie (vroeger hadden de meeste bauknechten nog een inox kuip maar die tijd is gedaan).

Over de elektronica: bij de meeste merken wordt dat uitbesteed. Naam van de firma die het meestal doet ben ik kwijt. Die elektronica wordt gemaakt voor 1 merk of type naar eisen van de fabrikant. In die eisen zit ook de prijs. Dus je kan programmatoren hebben van eenzelfde toeleverancier die rommel zijn (goedkoop merk) of die goed zijn.

Waar je dat haalt van die koolborstels die verleden tijd zijn weet ik niet zo direct, heel wat toestellen hebben nog koolborstels. In borstelloze motoren heb je twee soorten: de hele goeikope die slechts 2 snelheden hebben (met condensator) of de driefasenmotoren waarbij gebruik gemaakt wordt van een frequentiesturing (duurdere machines).

Maar nu over je hoofdvraag: "Dus dacht ik met besparende techniek en een snellere afschrijving beter af te zijn" --> dan moet je gaan rekenen hé. Je kent het verbruik ("gemiddeld") van een gewone en een wp-droger, maak het verschil, vermenigvuldig met 0,2€/kWh en vermenigvuldig met het aantal droogbeurten per jaar. Dan kan je kijken op hoeveel jaar je investering zich terugverdient.

Op 5 februari 2011 21:12:45 schreef Stefaan Van Slycken:
@ Jochem: noem jij een wasmachine van €379 een "middenklasser"? Dat is zoiets als zeggen dat een Dacia nèt onder Mercedes en BMW zit :-p Ik vergeleek met de AEG's van ca. 600€.

Hm, je weet me wel te raken met die vergelijking ;)

Misschien is 'middenklasser' inderdaad verkeerd ingeschaald.

Feit blijft dat mijn berekening kwa energiebesparing never nooit de meerprijs in aanschaf zou dekken. Maar nogmaals: het blijft een keuze, waarin bruin ook zeker wat te zeggen had. (Verhuizing na beëindigen van relatie: dan heb je nogal wat spullen aan te schaffen...)

De meeste goeikope machines hebben niet eens een bodem dus als het gaat lekken loopt alles mooi de kamer binnen. Hoeveel zijn je parket, plinten en deuren waard?

Zal ook een afweging zijn. De mijne staat op de betegelde badkamervloer met verhoogde plint en afvoer in de hoek. Dat kan desnoods een week staan lekken. Wel zonde van het water ;) (Overigens heeft mijn non-middenklasser voor zover ik me kan herinneren wel een aquastop.)

@Stefaan: Interessant, ik dacht dat BSH (het bedrijf achter Bosch en Siemens witgoed) een typisch voorbeeld was van liever alles in eigen beheer maken. Weer wat geleerd :)

@Jochem: de vergelijking die je maakt met Audi en Skoda gaat m.i. voor bruingoed (en ik denk ook voor witgoed) in veel mindere mate (voor bruingoed eigenlijk gewoon niet) op. Traditioneel bezitten fabrikanten in die branche tot wel tientallen merknamen, en wordt er vaak spul elders ingekocht vanwege de prijsdruk. Die eldersfabrikant (Beko, Vestel, Profilo, Oost-Europa, China) maakt die apparaten vervolgens geheel naar eigen ontwerp waarbij doorgaans alleen de features en de software wat verschillen terwijl de gebruikte onderdelen en de kwaliteit van het ontwerp identiek zijn aan de onder andere namen geproduceerde toestellen (Beko versus Grundig is een heel bekende, maar ook is bekend dat Vestel tot op de draad identieke toestellen levert onder bijvoorbeeld Graetz en Medion of JVC en TvE).

Ook in de auto-industrie is dit verschijnsel niet onbekend, maar in jouw voorbeeld gaat het inderdaad niet op aangezien VW en Audi technisch gezien geen 100% familie van elkaar zijn en het bij auto's ook niet doorheen alle klasses en categorieen zo practisch is om modellen te hebben die een groot deel van hun onderdelen met elkaar gemeen hebben.

Voorbeelden overigens van automerken en modellen die wel veel met elkaar gemeen hebben: binnen de FIAT-groep werden toch erg veel onderdelen op verschillende merken en modellen hergebruikt. Een toch vrij sjieke Lancia met een motorblok en transmissie uit een Panda bijvoorbeeld. Elders het overbekende rijtje C1, 107, Aygo met overigens een motor van Daihatsu erin. Of de Suzuki Liana die in alle opzichten een KIA is, of een SAAB 9000, FIAT Croma, Alfa 164 die toch verdacht veel onderdelen identiek en in dezelfde bouwkwaliteit met elkaar gemeen hadden (vooral SAAB valt in dat rijtje erg op, dat is toch een soort Miele-achtig merk terwijl FIAT een volbloed Zanussi-achtige is. Enz. Enz.

P.S. Zijn wasmachines met een gesloten onderkant eigenlijk wel waterdicht, en zo ja, hoe krijg je het water uit de machine als hij gelekt heeft?

Op 7 februari 2011 21:19:02 schreef maartenbakker:
@Jochem: de vergelijking die je maakt met Audi en Skoda

Dawassiknie... Da was iemand anders.

Sorry, dat was natuurlijk johne! Mijn enige excuus is dat dat ook met jo begint ;-)