Techno Turk
DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
Ik heb een lader van een sparta ion (electriesch fiets).
Deze lader is een 34v 3,4A en terwijl de accu volgens de manual 24V is.
nu mijn vraag kan ik met deze lader ook een 24v(2x12v 7Ah in serie)loodaccu mee laden ?
Of is dit aleen voor de ion accu's bedoelt
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Loodaccu's zijn niet kieskeurig qua lader, maar zijn wel gevoelig voor een te hoge spanning. Ze gaan dan "droogkoken". Een 24 volt (12 cellen) loodaccu mag met maximaal 28,8 volt geladen worden (2,3 volt per cel).
Dus het lijkt me geen goed plan.
Je kunt de loodaccu opladen via een stroombeperkende weerstand van 15Ω minimaal 10W. Als de accuspanning hoger is/wordt dan 28,8V dan schakel je de lader uit. Je moet er wel voor zorgen dat de accu niet leegloopt via je uitgeschakelde lader. Het eenvoudigst is dus om een diode in serie met de 15Ω weerstand op te nemen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Met een weerstand in serie beperk je natuurlijk wel de laadstroom, waardoor het laden veel langer duurt dan nodig is. Zo'n weerstand in serie is wel een goed idee als druppellader, en je zou die weerstand natuurlijk kunnen overbruggen met een relais of MOSFET of zo zolang de spanning over de accu's nog veel lager is dan de maximale spanning.
Misschien kun je de lader modificeren (een spanningsdeler aanpassen of zo), zodat de spanning wat lager wordt. Het zal niet meevallen om zo goed op de maximale spanning van de accu af te stemmen dat de accu helemaal geladen wordt, maar niet overladen.
Als het echt heel erg simpel moet, kun je ook nog 8 forse diodes in serie zetten; daar zou (ongeveer) 5.2V over moeten vallen. Eventueel kun je ook een paar diodes minder gebruiken, en in plaats daarvan een weerstand in serie zetten, om de laadstroom te beperken zodra de accu's vol zijn. Je kunt dan een kleinere weerstand gebruiken dan wanneer je geen diodes in serie zou zetten, en daarmee is de laadstroom nog wat groter bij een lege accu, en neemt de stroom af naarmate de accu voller raakt.
Eigenlijk is het beste om een 24V loodaccu lader te kopen van redelijke kwaliteit.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die li-ion lader is veel meer dan een spanningsbron of stroombron. Ook al staat er 34V op, dat wil niet zeggen dat ie als een spanningsbron van 34V reageert. In het zelfde kader.... Ook al staat er 3.4A op, dat wil nog niet zeggen dat ie als stroombron van 3.4A reageert (kan niet alletwee tegelijk).
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het is geen li-ion lader, maar een NiMH lader. Ik zou denken dat het een 3.4A stroombron is, met een maximale spanning van 34V. Het is natuurlijk mogelijk dat de stroom afneemt naarmate de spanning stijgt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
je bedoel dat ze met "sparta ion" een naam hebben gekozen die bewust "hint" naar "li ion" en dat het dus niet li-ion is? Ik dacht trouwens dat we een paar maanden geleden een discussie hadden gehad over het laden van de li ion batterijen van die sparta....
Anyway, ik was er ingetrapt.
Trouwens. Het is wel wenselijk dat de stroom afneemt als de spanning oploopt. Anders zou ie een negatieve uitgangsweerstand hebben, en dat doet in de praktijk poef! 
SparkyGSX