Hallo,

ik heb op internet gezocht, voorzover ik kan nagaan is er voor CAN bus systemen geen certificerings procedures. Wel testprocedures, maar geen officiele stempelaar.
Iemand die iets meer weet ?

Doel je nu op licenties?

Nee, keuring en een goedkeuring. Dus test- test resultaat - ok van instantie

De CAN bus zelf is gecertificeerd, edit: ISO 11898. Afhankelijk van de toepassing moet het geheel onder een bepaalde norm vallen. Dus als je een bepaald apparaat wilt aansturen dan valt de CAN bus onder de norm voor dat apparaat, of de andere kant natuurlijk.

Voor zover ik weet is het de fabrikant van chip waar de canbus in geimplenteerd is, die aan de norm moet voldoen. Wil je bijvoorbeeld de canbus op een fpga implementeren, of met een uC in software de canbus 'bitbangen' dan moet jij aan de norm voldoen.

Er zijn specificaties van de CAN bus, vastgelegd in ISO normen. Dat is geen certificering. Certificering is (laten ) testen volgens vaste scripts, bewijs inlveren bij de Authoriteit en vervolgens goedkeuring krijgen.
Ander model zou zijn testen, en verklaren dat e.e.a. prima in orde is.

Waarom wil je zo graag een stempelaar hebben?

Ik wil weten OF er een stempelaar nodig is. Voor zover ik kan nagaan, is een officiele certicatie niet mogelijk ( dus ook niet nodig). Bij USB is dat wel zo, lid worden, testen bij officiel lab en dan kom je op de website met een certificaat.

Ik heb zomaar het idee dat er zat USB spul ongecertificeerd is. Volgens mij mag je dan het logo niet gebruiken. Kijkt er wel eens iemand naar die site?

Op 22 februari 2011 14:59:40 schreef Sponcebert:
Certificering is (laten ) testen volgens vaste scripts, bewijs inlveren bij de Authoriteit en vervolgens goedkeuring krijgen.

Dat bedoelde ik ook, als je apparaat aan de test voldoet dan de CAN bus ook.

CAN kent al helemaal geen vastgesteld protocol: Can heeft alleen betrekking op Arbitrage en op headersberichtopbouw.

De arbitrage is DEELS al vastgelegd in de levelconverter. Als er 2 tegelijk zenden, is degene die het eerste laag trekt de winnaar (dominante) aan de transceiver. De andere zender moet dan stoppen. Maar hij kan vanzelf zien op zijn RX dat hij niet een echo krijgt van de data die hij stuurt.

Het frame zelf is nog vastgelegd, maar met een echte CAN controller geen probleem. Pollen en bit bangen even niet mee gerekend, dan is het een heel ander verhaal.

Over snelheden, of overige protocollen is in CAN niets vastgelegd, dus hoe wil je het in hemelsnaam gaan certificeren. Zelfs een ACK is niet verplicht. Over de informatie is ook niet vastgelegd: hangt er helemaal vanaf welk protocol je er op wilt draaien:
J1939, CAN open, weet ik wat voor eigen bedacht protocol.

Nee, dan valt er niets te certificeren.... Voor een autofabrikant maakt dat wellicht niet uit, die wil gewoon dat e.e.a. werkt op ZIJN auto. Ok duidelijk.... Bedankt.

zal het je sterker vertellen, tussen verschillende modellen en bouwjaren van hetzelfde merk kan al een wereld van verschil zitten: de enige overeenkomst is vaak de snelheid van het de bus, maar de plaats waar je de info kunt vinden is vaak al een hele leidensweg.