Hoi,

Heb al eens eerder een vraag gesteld over dit onderwerp maar ben daar toen nooit verder mee gegaan. Nu is mijn CV overleden en dus heb ik een nieuwe gekocht welke raambediening zou ondersteunen, wordt er echter nog geen wijs uit.

Een echt duidelijk aansluitschema zit er niet bij in, maar denk dat het voor de deuren en de knipperlampen nog wel gaat lukken. Kwestie van de module opzoeken en zowel voor de CV als de knipperlichten de juiste draden op de juiste plekken vinden.

Maar dan ... de module levert ook een negatief gestuurde puls voor het sluiten van de electrische ramen bij deurvergrendeling en ja, die zou ik ook graag willen gebruiken om bij deurvergrendeling eventueel nog openstaande ramen automatisch te sluiten.

Vandaag even de tunnen bij de handrem losgehaald en een schakelaar gedemonteerd, blijkt een 5 polige schakelaar te zijn, voor de bijrijders kant idem.

Pen 1 gaat (volgens mij) naar de motor om het raam omhoog te sturen
Pen 2 ligt (samen met pen 4) aan massa
Pen 3 is plus 12 Volt via het contact geschakeld
Pen 4 ligt samen met pen 2 aan massa
Pen 5 gaat (volgens mij) naar de motor om het raam omlaag te sturen

Met de schakelaar in ruststand zijn pennen 1 en 2 en de pennen 4 en 5 doorverbonden
Wordt de schakelaar voor raam omhoog bediend dan vervalt de verbinding tussen pen 1 & 2 en staan pen 1 & 3 verbonden en meet ik dus op pen 1 ook + 12 Volt

Met de schakelaar voor raam omlaag bediend vervalt de verbinding tussen pen 4 & 5 en staan pen 3 & 5 verbonden en meet ik dus op pen 5 ook + 12 Volt.

Nu is de stuurpuls van de JOM 71-05-1 negatief gedurende ± 20-30 seconden.
Hoe kan ik nu mijn ramen laten sluiten ?

Iemand die hulp kan bieden bij de juiste manier van aansluiten?

Beeeeetje weinig info over b.v. welke auto het gaat !!

Citroen saxo, bouwjaar 2001
CV is een JOM Keyless open 7105-1

Volgens mij is het de bedoeling dat je met je module het relais aanstuurt en niet de schakelaar. Je moet dan waarschijnlijk wel kijken of je relais voor je contactslot zitten.

Gelet op de dikte van de kabels van de schakelaars en de shortcuts naar massa in rust denk ik toch echt dat de schakelaar direct de moror aanstuurt, 2,5 kwadraad voor een stuurstroompje van ca. 100mA vooe een relais lijkt me een beetje veel van het goede.

Ter info, de auto moet in de huidige situatie op contact of op z'n minst op de acc-stand staan om de ramen te kunnen bedienen.

Er moet dus sowieso iets bedacht worden de ramen nog te kunnen sluiten middels die puls en een constante 12 V lijkt mij, aangezien de sleutel bij het sluiten al uit het contact is.

Als ik het goed begrijp kun je van je deurkey een ca 20sec.puls krijgen bij bedienen. Een relais er achter die + naar je schakelaar zet via een diode, ook een diode in de bestaande + draad vanaf het contact, verder ook een nc van het relais tussen pin 1 en de draad er aan. Of zie ik het allemaal verkeerd ?

Het stukje voor wat betreft de puls-bekrachtiging van het relais lijkt me helemaal te kloppen en dat 'ie + 12V moet schakelen ook maar, met de schakelaar in rust zijn pen 1 & 2 en pen 4 & 5 kortgesloten en liggen dus aan massa. Of ik heb jou idee niet helemaal begrepen of jij hebt over het hoofd gezien dat bij het krijgen van de puls er direct sluiting naar massa gemaakt wordt.

Kan je je bedoeling evt. visualiseren met een schematje ?

Ik denk dat er ergens iets niet duidelijk is , je puls trekt het (meerpolig) relais aan 1 contact zet +12 volt via een diode aan de bestaand + aan de bedieningsschakelaar , hierop ook de oude draad van het contact via een diode. In rust is pin 1 verbonden met pin 2 , moet het raam om hoog dan verbreekt hij het. Als je nu de draad via een breekcontact van het relais in serie met de schakelaar (pin 1) zet; zal bij afsluiten 1. +12volt op de schakelaar komen en de draad van pin 1 onderbroken worden. m.i. heb je dan(gedurende ca 20 sec.) de situatie alsof je met aangezet contact de schakelaar bediend.

" SCHEMA "
draad van pin1 Pin1 pin 2
____ ___
._____[ ]________[ ]___________.

relais schakelaar

Ik hoop dat het iets duidelijker is

[Bericht gewijzigd door DE OLDE op (19%)]

Is je uitleg middels een schematje of plaatje mogelijk ?

Op 24 februari 2011 12:27:41 schreef G-J:
Is je uitleg middels een schematje of plaatje mogelijk ?

Ik had net een aanvulling gedaan, maar mijn contacten zijniets verschoven. Hopenlijk begrijp je het, anders kan ik je wel even een kladje faxen, mail je nummer dan maar even. Misschien zie ik iets over het hoofd , dan hoor ik het wel
grt Lefert

Ik heb je net gemaild op het mailadres uit je profiel

En wat die diodes betreft, wat zou ik daar voor moeten gaan gebruiken, neem aan dat als het raam eenmaal dicht zit en de puls nog niet beeindigd is er een behoorlijke stroom gaat lopen omdat het motortje verder wil maar niet verder kan.

Ja, heb hem ontvangen, dankjewel.
Zal het een en ander straks eens even bestuderen.

Sterkte met mijn geklad.