Beste electronica luitjes, Ik heb een simpele 27mc bakje en een swr meter en geen speciale apparatuur. Nu wil ik een 27mc antenne maken die een goede bereik heeft, maar ook een swr heeft van max. 2 op 1. Ik woon in een flat en de buren doen al moeilijk als ik iets op het dak onder mijn balkon maak. Nu wil ik een kleine antenne maken die zo goed mogelijke resulataten heeft en toch ver reikt. Ik heb al diverse antennes geprobeert: open dipool met al. pijpen, v dipool met een stuk draad, een dipool met een helft gespiegeld met het balkon (aarde als een soort spiegel gebruikt), een 1/4 golf dipool en een 1/1 golf dipool met een stuk draad, Maar het wil maar niet lukken wat doe ik toch fout?? Uiteraard moet er op de kosten gelet worden want ik ben al veel te veel geld kwijt aan zelfbouw antennes...
Dit is de kleinste 27Mc antenne die ik ooit heb gezien http://www.omnirep.ch/eh.html
Ik heb een oude antenne gevonden ergens. De antenne heeft een verlies van ten hoogste 1,3:1. Dus de SWR is zeer goed. Maar nu ik contact met iemand heb gehad, zeggen ze dat ze mij horen maar er niets van verstaan. Is er iemand die in de buurt van Dordrecht even kan luisteren?? Weet iemand soms hoe ik erachter kan komen wat er niet goed werkt? Het lijkt me dat het niet de antenne zelf is aangezien zij alleen over sprieten bestaan. Kan iemand mij vertellen wat de hoofdoorzaken zijn van slechte verstaanbaarheid in mijn geval. Ze schijnen mij wel hard genoeg te horen als ik zeer dichtbij de mike praat. Ik weet dat ik een ongevoelige mike heb en een voorversterkte mike wordt mij te duur, dus kan iemand antwoord geven op een van mijn vragen of zou iemand in de buurt van Dordrecht even willen luisteren??
Als je met genoeg S-punten bij iemand binnenkomt, maar de R is zeer slecht zou ik het in de microfoon of het modulatie gedeelte gaan zoeken en niet in de antenne.
Wat was S en R ook alweer? Ik heb er wel eens iets van gehoord van radiozendamateurs en ook geleerd dat je een rapport kan maken met bijv. S en R punten. Als ik het goed heb is dat de kwaliteit van het geluid hoe iemand binnenkomt...
S = signal strength = de signaal sterkte
R = radio = de kwaliteit van de modulatie
T = tone = kwaliteit van de toon bij CW zenden
Op 29 juni 2004 21:21:25 schreef miter:
Ach, een hele onbekende... Albrecht AE4200
Google 1e hit is raak http://www.cbsite.nl/modif/albrecht/ae4200/ae4200.htm
voor de schema's
en hier heb je de service info van de ae4200 http://web1.kassel223.server4free.de/ftp/albrecht/ae4200/information/C…
voor de modulatie moet je de potmeter rv1 opnieuw afregelen
Wauw, er zit ook een Discriminator-ic in!!
:d
Hugo Welther, jij bent wel een aardig mens door dit even zo voor mij op te zoeken, jij helpt zeker ook veeelen anderen? Dankje! Maar Hugo, jij denkt dus dat de modulator stuk is? Waar kan ik op het schema de modulator vinden? Ik ben nl. absoluut onbekend met HF. Ik denk dat de signaalsterkte wel goed is, dat dus inderdaad de modulatie slecht is.(alhoewel ik de veldsterkte nog niet gemeten heb omdat ik daar de apparatuur niet voor heb) Ik moet zelfs nog mijn kapotte multimeter vervangen, maar ze hebben ze voorlopig niet meer bij aldi voor 4 euro.
Oei, nét na iemand anders gepost...
Hoe moet ik de afregeling controleren/meten?
[Bericht gewijzigd door miter op ]
Op 29 juni 2004 22:10:29 schreef Esoterist:
en hier heb je de service info van de ae4200 http://web1.kassel223.server4free.de/ftp/albrecht/ae4200/information/C…voor de modulatie moet je de potmeter rv1 opnieuw afregelen
Rv1 is de S-meter instelling, blijf daar maar vanaf.
RV201 is de FM zwaai-instelling, Rv3 de modulatie bij AM.
FF een opmerking. Als je zo slecht verstaanbaar bent zit je soms met AM modulatie te bléren terwijl iedereen FM gebruikt?
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Klopt, Esoterist (wat betekent dat eigelijk "Esoterist"?) heeft waarschijnlijk bij de RV1 bij AE2200 gekeken. Bij AE4200 staat RV1 (50K) = S-meter
Weer iemand voor mij een post! Wat is dat toch prettig snel als iedereen achter de pc zit, het is heerlijk als iedereen achter de pc zit!<edit>Ik bedoel steeds als ik een post doe is iemand mij net voor</edit>
Maar Hugo, Ik zend toch ECHT op FM uit hoor, wie gebruikt er nog AM?????????
Even aan de Moderators, er zit een bug in de website nl. iedere keer staat een bepaalde topic bovenaan, waarvan ik het laatst een post gedaan heb gedaan, in het rechterlijstje met de laatste posts, echter, er is geen nieuwe post in dat topic?! Dit probleem doet zich vooral als ik met de 'vorige' knop in mijn browser langs mijn eigen topic gaat en ook als ik in mijn gegevens kijk en dan de pagina refreshen doe. Ik heb wel gezien dat steeds als je op de terug volgende knop vd. browser drukt de pagina verniewd wordt. Klopt dat? Kost wel een beetje veel dataverkeer met mijn 500Mb datalimiet/p. mnd. <edit> twee fout gespelde woorden gecorrigeerd </edit>
Niet dat ik weet.
FF voor het gemak. Met
kan je, je eigen bericht editten, scheelt posts.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Weer een post van mij, wat ben ik toch gek op CO!! Keileuke site, man!!
Maar even ontopic: Weet je zeker dat het de modulator is die stuk is of kan het ook bijv. de voeding zijn of slecht contact in connector vd. antenne ofzo?
<edit>Over het vele posten: okee, ik post teveel de laatste uren, dat geef ik toe, maar ik ben zo razend enthousiast met de zo behulpzame en aardige Hugo de Moderator! Ik zal erop letten om per antwoord een post terug te geven, dat is beter (sorry, ik ben zo gewend om als je iets nieuws te zeggen heb om het dan in een schoon, nieuw post te doen.)</edit>
<edit>Over mijn aangegeven bug: Het is geen irritante fout(meestal zie ik het niet eens) Het zal wel aan mijn instellingen/cookies/firewall ed. liggen.</edit>
Op 29 juni 2004 22:38:51 schreef miter:
Klopt, Esoterist heeft waarschijnlijk bij de RV1 bij AE2200 gekeken. Bij AE4200 staat RV1 (50K) = S-meter
klopt,sorry ik had de pdf file even iets te snel door gekeken.Had niet in de gaten dat er ae2200 boven stond!
hoi hoi,
wij hebben allebei een 27mc bakkie gekocht gister,
Het enige wat wij nog nodig hebben is een voeding en een antenne, kan iemand ons vertellen hoe je simpel een goede antenne maakt , die ook goed bereik enzo heeft?
bakkie 1 is een Amroh 007, 0.5 watt
bakkie 2 is een Colt 190 , 4watt
Groetjes Rick en Jorith uit omgevinge Eindhoven.