[IA-gesloten] Nieuwe CO labvoeding: 0-30V 0-1.5A

Hier is ie ook binnen. Zal hem snel uitpakken.

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

http://www.circuitsonline.net/forum/view/93073
staat nog niet open.

Mijn modificatie:

Zet een 2A zekering tussen de uitgang van het printje en de aansluitbussen. Plaats D4 niet op de print maar tussen de massa aansluitbus en de kant van de zekering waar de uitgang van het printje op aangesloten is.

Voordeel, bij het verkeerd om aansluiten van bv een accu zal de zekering door smelten en de stroom niet via het printje lopen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 10 maart 2011 16:07:40 schreef Olap:
Het printje is bijna helemaal klaar. Er moeten alleen nog twee diodes op: de 1N4148'en. Deze zitten echter niet in het doosje. Nu heb ik na een poosje zoeken nog een paar 1N4004'en gevonden in een laatje. Kan ik deze ook gebruiken?

Het lijkt me eigenlijk van wel, terwijl het wel een beetje overkill is.

sorry, als je ze echt niet hebt heb ik een foutje gemaakt bij t inpakken. 4004's zijn ook te gebruiken, mag geen probleem zijn.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Geen probleem, ik heb het spul hier wel liggen. Ik heb ze er inmiddels al opgezet en getest. De voeding komt vanavond wel in show your projects.

Op 10 maart 2011 17:06:29 schreef Roland van Leusden:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/93073
staat nog niet open.

Mijn modificatie:

Zet een 2A zekering tussen de uitgang van het printje en de aansluitbussen. Plaats D4 niet op de print maar tussen de massa aansluitbus en de kant van de zekering waar de uitgang van het printje op aangesloten is.

Voordeel, bij het verkeerd om aansluiten van bv een accu zal de zekering door smelten en de stroom niet via het printje lopen.

kan je hier een tekeningetje bijmaken dan is het wat duidelijker

Weet iemand wat Q2 en Q3 doen?
Als ik het goed zie staat Q2 in geleiding en komt Q3 pas in geleiding als de emitter spanning net boven de Vdd komt. Maar wat is de funktie hier van?

Ik heb nu heel mooi mijn boardje in elkaar gesoldeerd, ik heb alleen nog geen trafo, nu heb ik nog wel een laptop voeding liggen en was benieuwd of ik deze ook kan gebruiken?

Deze levert 24v 3A gelijkspanning.

http://www.uploadarchief.net/files/download/2011-03-10%2021.11.52.jpg

Zou ik dit gewoon in de input aan kunnen sluiten van de schakeling zonder enige aanpassing? Of zou ik hem b.v. na de gelijkrichter kunnen aansluiten?

MVG Ruud Harmsen

Het lijkt me dat je hem gewoon na de gelijkrichter aan kunt sluiten. Ik weet niet wat de gelijkrichter doet als je hem ervoor zet.

De gelijkrichter zal je voeding en je gelijkrichter opblazen :p, gewoon na de gelijkrichter aansluiten dus.

EDIT: Niet dus, de gelijkrichter zal van die 24V 1.4V wegnemen door het spanningsval over de diodes.

[Bericht gewijzigd door T-baev op donderdag 10 maart 2011 21:55:15 (34%)

En het maakt ook niet uit dat het 24 Volt is? De 24 AC is na omzetting toch iets van 33,5 Volt?

T-baev,

Ehh? Het de gelijkrichter gaat gewoon werken als een ompool beveiliging. En de spanning gaat met een paar volt omlaag.

Ruud,

Hij zegt 24 gelijkspanning ;)

[Bericht gewijzigd door Bas Smit op donderdag 10 maart 2011 21:58:34 (16%)

Inderdaad, even niet logisch nagedacht, had het ondertussen ook al aangepast.

Lucky Luke

Golden Member

Je haalt de 30V natuurlijk niet met 24V input, verder zal het weinig kwaad kunnen denk ik (Ik heb in mijn (niet CO) labvoeding ook een trafo met te weinig spanning zitten. Tsja, gewoon bovenste stuk van het regelbereik niet gebruiken anders is de spanning niet gestabiliseerd. Klein instelpotje parallel met de spanningsinstelpotmeter, afstellen en klaar.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 10 maart 2011 21:20:13 schreef Ruud Harmsen:
...
Zou ik dit gewoon in de input aan kunnen sluiten van de schakeling zonder enige aanpassing? ...

Ik zou C1 wel wat kleiner nemen anders gaat je adapter denk ik in de stroombeveiliging tijdens het aanpluggen.

guidob

Overleden

Er zijn wel 24V trafo's te krijgen zaterdag. Tenminste als iemand zou reageren (hint)...

misschien kunnen we met de organisatie regelen dat er een omroepbericht uitgaat dat iedereen die 24volts/80va trafo's heeft deze bij de COstand kan aanbieden (of zn standnummer daar doorgeven) :P

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henry S.

Moderator

Op 10 maart 2011 17:06:29 schreef Roland van Leusden:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/93073
staat nog niet open.

Op 14 januari 2011 18:31:01 schreef Henry S.:
Na verkoop zijn er natuurlijk speciale topics voor ondersteuning bij het bouwen, en voor het maken van modificaties.

Mijn modificatie:

Dit is geen modificatietopic...

Op 10 maart 2011 20:23:21 schreef part:
Weet iemand wat Q2 en Q3 doen?
Als ik het goed zie staat Q2 in geleiding en komt Q3 pas in geleiding als de emitter spanning net boven de Vdd komt. Maar wat is de funktie hier van?

Een korte vertraging bij inschakelen, voorkomt eventuele spikes op de uitgang.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
guidob

Overleden

Op 10 maart 2011 22:35:28 schreef MAH:
misschien kunnen we met de organisatie regelen dat er een omroepbericht uitgaat dat iedereen die 24volts/80va trafo's heeft deze bij de COstand kan aanbieden (of zn standnummer daar doorgeven) :P

Heb wel iets wat er op lijkt:
24V (bij 220 in) 150VA (standaard model) en
24V (bij 220 in) 63VA (met ook 380V primair).
22V (bij 220 in) 80VA (ringkerntje)
Ook nog wat 12V spul, maar da's niet voor in dit topic.

Als er vraag is naar deze trafo's wil ik ze wel meeslepen en ze doneren aan CO. Plakken ze er een prijsje op en kan een ander ze weer goedkoop meenemen (weet ff niet of reserveren zou kunnen).

Maar op onnodig slepen van mijn kant en van CO kant (van de beurs af) te voorkomen, moet er wel vraag zijn. Te zwaar om op de bonnefooi mee te nemen.

Durf m'n kop erom te verwedden dat dat spul wel wordt verkocht hoor. Ik zou zeggen: neem maar mee. Reserveren is op de stand wel erg onhandig, dat zou je dan zelf beter af kunnen handelen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 11 maart 2011 00:02:35 schreef Henry S.:

[...]
Een korte vertraging bij inschakelen, voorkomt eventuele spikes op de uitgang.

Kun je iets meer vertellen over de werking? Met een C over R12 zie ik wel een vertraging maar waar zit het hem in bij deze schakeling met Q2 en Q3?

edit:
Of is het dat tijdens het opladen van C2 tot ongeveer 6 a 7 volt de uitgang laag is?

[Bericht gewijzigd door part op vrijdag 11 maart 2011 09:45:34 (12%)

Ik heb gisteren ook mijn twee kits binnen gekregen. Bedankt voor deze leuke actie!

Henry S.

Moderator

Op 11 maart 2011 08:10:55 schreef Jochem:
Durf m'n kop erom te verwedden dat dat spul wel wordt verkocht hoor. Ik zou zeggen: neem maar mee.

Komt idd wel op

Op 11 maart 2011 09:40:24 schreef part:
Of is het dat tijdens het opladen van C2 tot ongeveer 6 a 7 volt de uitgang laag is?

Juist, en dat is natuurlijk maar héél even, maar lang genoeg om geen eventuele rare inschakel spike te krijgen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Heb hem ook binnen. Net printje. Ik moet alleen nog even wachten met het bestellen van de onderdelen totdat ik weet hoe ik hem op kan voeren.

Heb hem ook binnen, keurig geregeld !

Oja, ik weet dat er in ieder geval 2 trafo's op de Co stand zijn :-)

Moet je wel net iets sneller lopen dan GJ_ als de deuren open gaan.

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

Hoe identificeer je je eigenlijk voor de voeding?:p
ID ofzo laten zien? Inloggen op co?

of heb ik die post net gemist?

Brian

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl