Eerste robot project

Bedankt
De code heb ik idd zelf gemaakt, het programmeren begint al aardig te lukken, ik zal morgen wel een nieuw filmpje maken met betere belichting.
Eerst wou ik ook gewoon return gebruiken maar dan gaat die eerst naar de gosub lijnvolgen, dus dan had ik het zo opgelost.
Misschien dat ik het toch terug verander.
Ik heb ook andere menu's gezien waar je zelf moest doorscrollen, maar ik denk dat dit makkelijker is.
Dit menu is bedoeld als begin van de volledige code die in de 16F877A komt, zodat ik later hier makkelijk op kan verder werken, door de ander codes onder de subroutines te plaatsen. Natuurlijk moet ik de code dan een klein beetje aanpassen (o.a. fuses en kristal) maar nu kan ik enkel testen met een 16F628A.

De snelheidsmeter zal voor later zijn omdat dit nog wat te moeilijk is. Maar jij had toch die formmule/berekening gegeven van de snelheid van de motor? Als ik die omzet naar uur en km kan ik gewoon de snelheid op het scherm zetten.

Vandaag heb ik ook wat zitten experimenteren met de LPT. Ik heb al verschillende programmatjes geprobeerd (geen zelfgeschreven), maar er is nog niet echt veel gelukt. Het handige aan die poort vind ik dat ik geen moeilijk protocol moet gebruiken. Als ik wat meer ervaring heb zal ik waarschijnlijk overstappen op de seriele poort.
Misschien dat ik een boek visual basic huur en dan de LPT ga aansturen, maar dan moet ik weer eerst die taal een beetje beter leren.

De 4 weken die nu komen kan ik niet veel doen, omdat ik dan examen heb. Daarna heb ik wel 2 weken vakantie, dus dan kan ik verder bouwen aan de robot.

Vind het spijtig dat ik niet naar Rosmalen kan komen, maar misschien binnen een paar jaar.

Groetjes LEDfan

Heeft jou computer dan nog een parallele poort dan?
Dus je wil het LPT standaard ook in je laadstation/basis
gaan gebruiken?

Jep die heeft er nog een, is een desktop model met al redelijk oude onderdelen maar die doet het nog zeer goed.
En die komt dus ook in het laadstation.

Maar hoe wil je dan met die parallele poort je robot op
gaan laden. Kunnen parallele poorten netals USB poorten
ook stroom leveren?

Neen,een LPT geeft maar 10mA.
Ik wil gaan opladen met een accu oplader voor Loodaccu's. Deze komt gewoon mee in het laadstation, de LPT is voor besturing met de PC.

Dus dan plaats je een zender in je laadstation en een ontvanger in de robot. En sluit je het laadstation (gedeeltelijk) via de parallele poort op je computer aan. Als dit je plan is zal ik ook een zender op robot plaatsen en een ontvanger in het laadstation. Zo kan je robot gegevens die binnenkrijgt via zijn sensoren en metingen doorsturen naar de computer (Als je er ooit in de toekomst bijv. een temperatuursensor op plaats of zoiets).

EDIT: Ik heb gelezen (

p.s. ik heb bestelt bij budgetronics.

) dat je ooit hebt besteld bij Budgetronics.eu . Ik zou hier ook wel een keer wat willen bestellen. Nou is mijn vragen wat zijn je ervaringen met deze webwinkel. Heb je er veel bestelt? Wat waren de verzendkosten?

[Bericht gewijzigd door arduino-begin12 op zaterdag 26 maart 2011 09:32:37 (25%)

Sorry voor de late reactie maar de examens zaten er even tussen, heb nu vakantie!

Er komt voorlopig niks draadloos in. Als er iets draadloos word ga ik het met de seriele poort doen, met de LPT zou ik dan 8 zenders en ontvangers nodig hebben.

Ik ben gisteren begonnen aan prototypes van de hoofdprint en ook aan de AB, hier komt een 16f628a op, een lcd en wat drukknoppen met 47k weerstanden, deze lees ik dan in met POT/RCIN(moet ik nog eens bekijken) en dan is het de bedoeling dat de waarde verwerkt word tot een opdracht die dan nog eens word doorgestuurd met SHEROUT. Daar ben ik nu wat mee aan het spelen.

Ik denk dat er iets mis is met het kristal dat ik heb aangesloten aan de 16F877A, als het straks niet is verholpen post ik wel even een foto.

@arduino-begin12 sorry, maar had het stukje van je post even overgeslagen, budgetronics is een goede winkel voor wat standaard componenten, maar ik bestel nu vooral bij Dick Best, omdat die wat goedkopere PIC's hebben en daar momenteel wat dingen in de aanbieding staan. Budgetronics heeft een ruimer assortiment. Waarschijnlijk ga ik daar mijn joystick's kopen.

P.s. men blog word zondag overgezet naar een html versie, de URL robots4fun.tk blijft dan wel actief.

[Bericht gewijzigd door LEDfan op woensdag 13 april 2011 11:54:47 (23%)

Beste ledfan zijn er nog voorderingen. Ik vind dit een onweisgaven robot. Graag foto's

Ledremco

Er zijn nog wat vorderingen gebeurt:

Ik ben begonnen met het maken van een prototype van de hoofdprint die in de robot komt.

Hier staan foto's en meer uitleg

Deze is natuurlijk nog niet klaar maar daar zal in de loop van volgende week wel wat aan veranderen.

Ik ben ook begonnen aan de AB hier zullen hopelijk vanavond foto's van online komen en anders woensdag of volgend weekend.

Buiten dit heb ik nog niet veel gedaan, maar heb ondertussen al wel wat geld gespaard, zodat ik binnekort (mei-juni) de motoren en batterijen kan bestellen. Ben ook volop bezig met een schema te tekenen van de voeding en die deels uit te testen. Als die werkt kan ik die ook op een print solderen. Maar daar zal ten vroegste pas volgende week iets van online komen.

Groetjes!

[Bericht gewijzigd door LEDfan op zondag 1 mei 2011 12:08:05 (76%)

Met dit project zul je alvast enorm veel bijleren.
Je zult er nog meer plezier aan beleven als je de opbouw beter verzorgt, weerstandje mooi haaks plooien, printklem mooi tot op de print steken(evt. gaten ruimer boren), hopelijk verbindt je de onderdelen aan de onderkant mooi met draadstukjes en klodder je niet alles vol met tin. etc...Zelfs al is het een prototype, dan leer je meteen proper werken ook, het geeft je dan extra voldoening van jou werk. En dat kun je later gebruiken als je de definitieve printen maak.

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

Met die printkroonsteen heb ik wel wat problemen gehad. Ik heb nl het gat groter moeten maken omdat deze anders niet paste.

Ik zal straks eens een foto van de onderkant maken.

EDIT: Hier is de foto.
Van boven is er wat 'gekloderd' maar dat is de min. Dan kan ik daar makkelijk iets op solderen. Ik vind het niet slecht gelukt, omdat ik eigenlijk bijna nooit iets op gaatjesprint maak.

[Bericht gewijzigd door LEDfan op zondag 1 mei 2011 19:32:12 (48%)

Subiet zal ik het schema (later dan verwacht, had hem eerst in potlood getekend was er een foutje in, heb hem dan op de pc gemaakt( zoals ik in gedachten had),maar had er geen tijd voor om hem af te maken)van de voeding posten.

Binnenkort ga ik bestellen bij conrad. Daar ga ik de motoren en de acculader bestellen.

Ik denk er aan om de rb-35 motoren te kopen,met een vertraging van 1:30.
Als ik dan even reken:

code:

km/u=[[#omwentelingen/minuut.Owiel(mm)].60]/1000000

.60 is voor mm/uur en /1000000 voor km/uur

code:

[174.200].60/1000000=2,88km/u

Ik vind dit vrij traag voor een robot. Dus ik denk dat er ergens een foutje in men berekening zit of ik moet naar andere motoren gaan zoeken.

Alvast bedankt voor het meedenken!

leime

Golden Member

De berekening klopt wel, je zou grotere wielen kunnen gebruiken.

Emiel

Op 15 mei 2011 10:12:23 schreef LEDfan:Ik vind dit vrij traag voor een robot. Dus ik denk dat er ergens een foutje in men berekening zit of ik moet naar andere motoren gaan zoeken

Dat is dan 80 cm per seconde, hoezo traag?

Bedankt voor de snelle reactie! Ik ben blij dat men berekeningen kloppen. Een grooter wiel heb ik ook al aangedacht, maar dan zit ik al bijna aan een wiel van een halve meter. :p

Maar moet je het eigenlijk doen met het belaste of onbelaste toerental? Op sommige winkels vind ik alleen het onbelaste. Ik zou zeggen het belaste..

Edit: tuurlijk ik moet nog eens maal 60 doen voor het uur! Stomme fout! |:(
Dan kom ik rond de 6km/uur, dat vind ik een goede snelheid, je wilt natuurlijk ook niet dat als je binnen aan het rijden bent hij overal direct tegen zit!

Ik ga dan zo snel mogelijk de motoren bestellen!

[Bericht gewijzigd door LEDfan op zondag 15 mei 2011 10:41:18 (20%)

Ik heb ooit eens een rijdend platform gemaakt om in huis rond te rijden en 6km/u ( 1,67 m/sec.)was veel te snel.
Ideaal is 2 à 3km/u ( 56 à 83 cm/sec.) als max. snelheid om binnenhuis rond te rijden.

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

Mmm, dan ga ik toch voor deze motoren kiezen, maar ik kan ze altijd nog pmw (2kanalen op de 16f877a) of op een lagere spanning laten werken. Veel binnenshuis zal hij niet rijden, alleen om te testen. Hij is nu ook weer niet bedoeld om altijd buiten op straat te rijden ofzo.

EDIT:
Het schema is klaar. Ik ben ook bezig met de componentenlijst maar die zal pas voor morgen zijn. Want die is een beetje lang.(+60 componenten)
Hier is hij als PDF te bekijken. Morgen komt er meer uitleg en de componentenlijst online.

Er is nog niet besteld bij conrad. Ik weet ook nog niet wanneer ik dat zal doen.

EDIT2: een pdf is niet echt goed bestandsindeling voor een schema...

( mooi getekend toch ? )
Het zou ook beter zijn om het overeenkomende IC-pin nummer erbij te plaatsen waarmee elk uiteinde van de bus aangesloten is.
bvb.met welke pin nummer D3 aangesloten is enz....

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

Dat was natuurlijk de bedoeling. De componentenlijst en de nummering zijn klaar. Dus straks even posten.

Ik ben ondertussen nog een beetje bezig met de afstandsbediening hopelijk is die snel klaar.

EDIT:Componenten lijst

En hier het schema maar nu genumerd.

[Bericht gewijzigd door LEDfan op maandag 16 mei 2011 17:29:22 (33%)

Update
Daarstraks naar een garageverkoop geweest, en ik heb voor 2€ een trustmaster RC kunnen kopen.
Ik heb hem al even opengegooid en gezien dat er knuppels aanzitten met elk 2 potjes. Dan zitten er ook nog eens indrukbare toetsen, die ook werken met pot's.
Dan zitten er nog een 8tal knopjes op. Daar moet ik nog even over nadenken, of ik die laat zitten en dan de signalen aftap. Dan kan ik de print die ik nu voor mijn RC heb gemaakt nog gebruiken. Mits wat aanpassingen natuurlijk.

Binnenkort zijn de examens er weer, dus dan kan ik eigenlijk niet meer verder werken.
Na de examens heb ik vakantie en kan ik veel aan de robot gaan werken. Tegen dan heb ik ook genoeg geld om de motoren en batterijen te gaan kopen.

Als iemand nog tips heeft voor de RC, hoor ik het graag.

Groetjes

Update

Ik ben momenteel bezig met de communicatie tussen de PIC's. Binnenkort heb ik de batterijen en een zelfgemaakte oplader.

Ik ben momenteel bezig met de verzend PIC. Boven aan het programma moet ik enkele dingen declareren.

  • HSERIAL_BAUD
    Dit is de snelheid van de gegevens overdracht. Er staat dat je dit moet berekenen aan de hand van het kristal. Ik kom bij 20Mhz uit op een baud van 9600. (Als dit juist is snap ik het)
  • HSERIAL_RCSTA
    Ik denk dat dit %10010000 moet zijn, dit heb gevonden op het www. Maar heb geen idee hoe je daar bij komt, en zou dit wel graag weten, in de proton manuel staat dat je in de datasheet moet kijken. Dat heb ik gedaan maar vind daar niets over UART. (misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen)
  • HSERIAL_TXSTA
    Ik heb op internet gevonden dat het %00100000 moet zijn en maar ik vind niet wat het doet of is. In de manuel staat dat je voor meer info in de datasheet moet kijken maar heb daar niets in gevonden.
  • HSERIAL_CLEAR dit snap ik.

Ik hoop dat ik duidelijk ben en dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Hserial_Baud: Ik weet niet hoe je aan 9600 komt? Dit valt niet uit te rekenen. Je bepaalt zelf een waarde aan de hand van je wensen.
Een hogere baudrate zorgt voor een snellere data-overdracht.
Een lagere baudrate zorgt voor een betrouwbaardere data-overdracht.

Hserial_rcsta:
Zoekterm: RCSTA
blz 114 in de datasheet van de 16F877A

Hserial_txsta:
zoekterm: TXSTA
blz 113 in dezelfde datasheet

Kijk of je dit begrijpt, anders wil ik het wel voor je uit proberen te leggen.

Bedankt! Daar zal ik morgen naar kijken. Ben nu met iets totaal anders bezig.

Ik heb het eens bekeken. Ik weet niet of ik 9bit reception of 8 bit reception moet hebben. En al er staat 'don't care' moet je dan een eentje of en nulletje zetten?

Ik ben juist nog even bezig geweest met visual basic, dit lijkt me wel te doen.

Nu ga ik het schema van de voeding voor een deel opbouwen.