Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

Ga je die nog laten hercalibreren ergens?

Overigens gefeliciteerd met je tek 576 -- ik heb een paar maanden geleden er ook een zien staan op marktplaats (dezelfde?) , maar geen budget. En eigenlijk is-ie me ook een beetje te groot & zwaar. Maar misschien ooit eens...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 27 maart 2011 19:35:31 (74%)

Mooi hoor, ik ben altijd weer onder indruk hoe Fred al die dingen repareert en dan een mooi helder verhaal met prachtige foto's op zijn website weet te krijgen.

fred101

Golden Member

Alex, dat kan niet deze zijn geweest. Die heeft nooit te koop gestaan.

Over de calibrator, ik denk niet dat het nodig is hem te laten calibreren (en redelijk onbetaalbaar) Dan zou ik eerder mijn normaalcellen laten calibreren. Maar ik weet wat dat in de jaren 80 voor prijskaartje had, dat zal nu niet minder zijn.

Ik had al een DC calibrator welke ik een keer heb kunnen vergelijken met een nieuwe vers gecalibreerde veel-digit benchmeter. Die stond toen in ieder geval nog op alle digits gelijk. Er komt nog wat meer calibratie apparatuur en hulpmiddelen aan. oa een moderne versie van de normaalcel. Met al dat spul moet ik zo ver kunnen komen dat ik in ieder geval tot een cijfer of 4 a 5 achter de komma goed zit en dat lijkt me een heel bruikbare waarde.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 25 maart 2011 21:00:40 schreef fred101:

Daar is ie weer. Dit keer een Tektronix curvetracer. De 576. Weer helemaal afgeregeld en nagekeken en voor de afwisseling was er eens niets aan de hand, tenminste nagenoeg niets. Een potmeter zat los, de tienslags. Een bekend euvel en een schakelaar zat daardoor geblokkeerd.
Inclusief manual en alle component adapters die in het manual als optei stonden. De buis is nog als nieuw en de rest eigenlijk ook. Ook hiervan weet ik de hele geschiedenis.

Meer plaatjes: http://www.pa4tim.nl/?p=2175

De unit staat op een voet lijkt wel, heb jij de high current uitbreiding voor de curve tracer? Ik dacht dat dit de 176 high current test fixture was.

al in al, mooie aanwinst zeg! ziet er inderdaad spiksplinter nieuw uit.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Fred, ik zou jou nog weleens in willen schakelen om iets op 10nV nauwkeurig te voeden. Het gaat om een ADC die nauwkeurig zou moeten zijn, maar waarvan dat bijna niet te bepalen is bij gebrek aan een nauwkeurige bron. Kun jij dat?

If you want to succeed, double your failure rate.

Calibratoren zijn meestal niet zo geschikt als voeding ;)

Ja, voeden is een groot woord. Ik zou eens even na moeten rekenen op welke ingangsimpedantie die ADC incl filter uitkomt.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

nanoVolt ? Oef, dan heb je bij 1 V al een 10 digit benchmeter nodig want bij een 9 digit zit je precies in de afwijking. Bij bv 5 V ga je met wat pech al een 11 digit. Ik weet niet eens of ze bestaan, zal niet meevallen, een nV verschil krijg je volgens mij al door een vette vinger op een connector of door de warmte van je hand op de kabel. Misschien iets voor een topic, als ik het geschikte spul heb ben je welkom maar ik zou niet weten hoe je dit aan moet pakken. Ik denk dat dat als amateur net realiseerbaar is. Je moet anders een tot op 1 nV gecalibreerde spanningsbron hebben. De ijkrapporten die ik heb bij die Guildline gaan tot 8 cijfers achter de komma, dus dat was , denk ik, eind jaren 80 de grens van het ijkwezen. Ik weet niet hoever ze nu komen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik had het over 10 nV, niet 1 nV (maar 20 of 50 nV is ook al aardig). Dit op een bereik van -32mV tot +32mV.

De ingangen zijn (mede) bedoeld voor thermokoppels. De materiaalovergangen op de print moet je al compenseren door de temperatuur van de PCB/connector te meten (cold junction).

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Mooi, dan kun jij vast voor mij gelijk alternatieve thermokoppels in mijn HP powermetkop zetten ;-) daar worden ook thermokoppels in een brug gebruikt.

Ik bedoel met 1 nV dat je niet op de grens kunt meten. Maar daarna ging een cijfertje de mist in denk ik.Als je binnen 10 nV goed wil zitten en 10 nV is het laatste digit van je meter dan heb je daar niet aan, hooguit als relatief getal, dus je ziet of het stijgt dan wel daalt. De meter kan bv best 0,05% plus 3 digits zijn. Stel dat de meter dan 5 als laatste cijfer heeft, dan kan dat ook een 2 of een 8 zijn. Dan haal je dus niet je 10 nV. Als 50nV ook goed is dan zou het misshien net kunnen maar dan nog, zie zo'n meter maar te vinden. Stel de meter heeft een 50mV bereik dan wordt de uitlezing

0,03200000V dus 32,000.00 dat mag dan plus/min 5 afwijken. Dus 31,999.95 tot 32,000.05 Dan kan je uitrekenen hoe accuraat de meter moet zijn. Dat is als hij helemaal zou kloppen of de tolerantie dus onzekerheid blijft binnen die 5 dan zou een 7 digit meter moeten kunnen. Als je de foutkans wil uitsluiten wordt het een 8 digit.
Maar vaak is het eerste bereik 200 mV dus wordt d uitlezing 032,000.00 dat zijn 8 digits en ivm de fouttolerantie heb je dan een 9 digit nodig.

Als het om het vergelijken van waarden gaat. Dus dat de ene 32 mV niet meer mag afwijken dan 50 nV dan de andere dan denk ik dat het met mischien een nulvolt detector zou moeten kunnen. Ik krijg binnenkort de Fluke die gebruikt wordt om de calibrators met de guildline te vergelijken. Maar ik weet nog niet wat zijn resolutie is. Staat wel ergens in het manual. De kan je op een van de twee spanningen op nul zetten, maar dat stelt aardige eisen aan kabels en verbindingen, en dan sluit je hem op de ander aan en dan slaat de meter uit. Hij heeft een 1 uV range dus dat zou moeten kunnen als de versterkerruis en opgepikte troep onder de gestel limmit blijft. Wel een leuke uitdaging. Ik hen de calibratie set nog niet compleet maar een antal hulpmiddelen zijn bedoeld om dit soort dingen te doen. Alleen is het spul bijna 40 jaar oud dus echt nist-tracable (hoe heet dat hier ?) zal het niet meer zijn en met 50 nV ga je aardig die kant op denk ik. Maar ja, ik ben geen referentie, ik loop qua technek gemiddeld ook 40 jaar achter :-) tegenwoordig kan vast veel meer, maar zo mooi, stevig en degelijk als toen wordt het nooit meer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik zou op temperatuur kalibreren, niet op spanning.

Verklaar je nader alex, hoe haal je zo'n precieze referentie temperatuur?

Het gaat ook nog niet om kalibreren nu hoor, puur nieuwsgierigheid en hooguit indicatie van wat er nu eigenlijk haalbaar is.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Het is dus meetbaar tegenwoordig. Agilent heeft een nanoVolt meters, de 34420A. 100pV gevoeligheid, 7,5 digit.
http://www.home.agilent.com/agilent/product.jspx?nid=-536902435.536880…
De 3458A is ook een optie, 8,5 digit 100.000 count meter. Doe mij er maar een :-)

Die nano volt meter kan ook direct aan thermistors meten en heeft max 8 nVpp eigen-ruis. Ook temperatuur meting met 0.003 deg C accuracy dmv SPRT probes.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 27 maart 2011 19:44:38 schreef Jochem:
Verklaar je nader alex, hoe haal je zo'n precieze referentie temperatuur?

Het gaat ook nog niet om kalibreren nu hoor, puur nieuwsgierigheid en hooguit indicatie van wat er nu eigenlijk haalbaar is.

Ik werd getriggerd door je quote 'ingangen zijn mede geschikt voor thermokoppels'. Mocht je dat meetapparaat gebruiken om temperatuur te meten (iets meer info zou handig zijn) dan heeft 't IMO niet zoveel zin om nanovolten te gaan meten; in plaats daarvan zou ik een paar bekende ijkpunten pakken (0' ijs, 100'C kokend water, -196 met vloeibare stikstof, en in het hogere-temperatuurgebied heb je ongetwijfeld ook nog wel de nodige materialen met goed bekende smelt/kookpunten). Je moet dan evt. nog wel corrigeren voor de luchtdruk, maar soit.

De door Alex opgegeven temperaturen gelden alleen voor zuivere materialen. bv zouten in water leiden al snel tot vriespuntverlaging en kookpuntverhoging, dat is normaal gesproken niet zo spannend tenzij het echt nauwkeurig moet.....

Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.

Daarbij blijf ik met andere problemen zitten (de ruis van het thermokoppel zelf bijvoorbeeld). Maar misschien levert het inderdaad wel de meest stabiele waarden. Het punt is dat ik, buiten het bord zelf, zoveel mogelijk factoren uit wil sluiten.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Kan je de stroom niet meten, Ik heb een paar meters met een nA bereik. Dat is minder zeldzaam dan nV. Gisteren Elco's zitten formeren en een oude philips nixie meter als stroom meter gebruikt, lekker duidelijk afleesbaar op afstand. Die heeft een stand waarbij hij nA kan meten met 4 digits. Dus 1000 nA volle "schaal" de resolutie is dus 1 nA. Rekening houdend met afwijkingen ect moet hij bij 50 nA ( mits galibreerd) toch redelijk bruikbaar zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Maar ik moet niet meten he, ik moet het er juist in stoppen.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

En je kan niet meten wat je er in stopt ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ja, dat is ook een manier natuurlijk, maar dan nog wil je een stabiele bron hebben.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Dat is ook waar, de deviatie kan door de meter, de voeding, de thermistor of het board worden veroorzaakt. Kom er maar achter waar het zit. Komt nog bij dat thermische ruis al snel in die magnitude zit en thermistors mij doen vermoeden dat we hier met temperatuurverschillen te maken hebben. De boel stikstof gkoeld meten zal wel geen optie zijn dan.

Ik denk dat we hier een apart topic voor moeten maken, is best interessant, anders worden we dadelijk voor een week uit je mooiste meetspul gebanned ;-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 28 maart 2011 09:07:08 (18%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 28 maart 2011 09:04:59 schreef fred101:
anders worden we dadelijk voor een week uit je mooiste meetspul gebanned ;-)

Oeh, dat hou ik misschien nog wel vol.. maar jij? :D

If you want to succeed, double your failure rate.

Je zou een LTZ1000 kunnen gebruiken als referentie. Deze wordt ook in de HP3458A en andere 8.5dig meters gebruikt als interne referentie.

De initiële afwijking is best slecht (+/-4%) maar wel zeer stabiel. Dus 1x goed kalibreren en hij wijkt zo goed als niet meer af.
Helaas heb je wel iets van een schakeling eromheen nodig.

Heb op mijn werk zo'n LTZ1000 schakeling ontworpen. Stabiliteit, temperatuur coëfficiënt en ruis waren belangrijke punten. Ik had een typische temperatuur coëfficiënt van 0.15ppm/k gemeten over een bereik van 10-60grd. Dat is ~1nV/K op een spanning van 7.2V. Dit allemaal met relatief low-cost componenten.

Wat leesvoer over deze referentie:
http://www.ourdev.cn/bbs/bbs_content.jsp?bbs_sn=3593996&bbs_page_n…
(Hint: gebruik google translate)

Keithey heeft ook een gratis mooi boek over nauwkeurig meten. Zoek maar eens op "Low Level Measurements Handbook".

Ik heb ergens gelezen (ergens in de hoek van de time-nuts) dat ook je printontwerp mee gaat spelen. Een paar sleuven in je print om mechanische spanningen te beperken schijnt noodzakelijk te zijn om het uiterste uit de kast te halen. Overigens heb je voor dat soort dingen ook een goed thermisch ontwerp van je print nodig.

Ik heb even snel gekeken, en die LTZ1000 is een interessant ding, maar die 7V is natuurlijk niet zomaar in m'n toepassing te friemelen.

@alex: inderdaad, de meest kleine dingen hebben al effect

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten