Het gaat hier alleen nog maar over flyback's he?...:( Zo spectaculair zijn die nou ook weer niet...

Zeg Fry hoest met je grote TC? En heb je enig idee watvoor voltage van die toroid af gaat komen?
Hoe heb je die trouwens berekend? Alleen met berkeningen of ook met programma's?

Ik heb pas een spuitbus isolerende lak gekocht om een printje mee te lakken.
Zouden 10 lagen van dat spul niet voldoende zijn om mijn secundaire mee te lakken?
Of zou kunsthars toch beter voldoen?

[Bericht gewijzigd door ·°*teslaman*°· op ]

ik wil even laten weten dat ik ook enkele TC 's heb gebouwd.

gewoon, zonder ook maar wat te berekenen, het werkt gewoon altijd.

uit de grootste kwam een dikke 200 kV kheb zelfs al een piek toen gehad van 300. (grof geschat)

het vermogen van mijn trafo was 1000va , dus eigenlijk was die 200 kV toch nog te weinig..

is er hier al iemand geslaagd om met een grotere TC meer of ongeveer een halve megavolt te produceren??

uit interresse.

De mijne zou met een rendement van 100% op 0,8MV uit moeten komen.
Maja khoop rond de 0,5MV uit te komen.

Ik heb nu om te testen even een draadje ingespoten met dat spul. Straks nog 2 lagen en dan eens kijken of me NST er doorheen gaat.

ik had de mijne toen met een heleboel lagen polyurethane vernis..

heeft wel even geduurd maja ( bij iedere laag uren wachten)

zou ik de waardes eens mogen weten van je spanning, stroom,

de condensator(bank).

aan teslaman

Check de specs van mijn TC op mijn site:
http://www.about-high-voltage.tk
==> Zie: "My Tesla Coil Specs"

Het mooie van dit spul is dat het in een halfuurtje wel droog is.
Dus ik zou er in korte tijd 10 lagen op kunnen doen. Wat er precies in zit staat nergens op maar het is in iedergeval goed giftig! Ik citeer:
"Langdurige blootstelling kan lijden tot een uitgedroogte of gebarsten huid. Inademing kan duizeligheid en slaperigheid veroorzaken enz enz"
Ik weet het niet zeker maar zou het nou beter tussen alle wikkelingen komen als ik het er onder druk op spuit of zou een kwastje beter op alle plaatsen komen?

gewoon met een zacht kwastje heb ik het gedaan.

trouwens, mooie site.

ik ben wel eens curieus of je die 0.5 MV
gaat halen met een trafo van 500VA..

wanneer ging je het ook alweer testen??

ik heb toen 150 betaald voor mijn nst maar het is wel de moeite.
ik ben nu op zoek naar zo'n ding van 10 kVA, zoals die amerikanen allemaal hebben.

Nou die lak werkt dus niet. Door 4 lagen van dat spul brandde me NST meteen heen. Het vloog in de fik en bleef branden tot er alleen nog een stukje koperdraad over was.
Niet echt geschikt dus. Hoewel het wel een spectacel zou zijn als een secundaire volledig gelakt met dat spul in de fik vliegt! Allemaal blauwe en groene vlammen kwamen der vanaf! Ma t stinkt hier nu vreselijk.
Dus ik ga toch maar voor de kunsthars.

10KVA... bedoel je een Polepig? Die dingen gaan je wel geld kosten en zijn echt gevaarlijk.
Ik heb voor de mijne 25us betaald.
Btw thanks, werk nog steeds zo af en toe aan me site.
Waneer k me TC ga testen weet ik nog niet. Ik zit nog steeds in over de primaire. Khoop hem deze vakantie af te hebben.
De primaire wordt van 5mm buis en dan kom ik uit op ongeveer 9meter, ik heb eens rondgevraagt ma dat gaat me 60 euro kosten. Dat is een beetje te veel van het goeie. Dus ik zoek nog ff verder.
Ik heb net me toroid aan elkaar gewerkt en nu ga ik me secundaire maar eens lakken want die ligt er nu al heel erg lang.

even een vraagje hier dan maar, de potmetertjes zoals in dit schema http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/5322/coildrv.htm

moet dan dat ene pinnetje weer voor het potmetertje of na het potmetertje aangelsoten worden, beetje moeilijk uit te leggen

het pinnetje van de uitgang van de potmeter moet gewoon naar de middelste toe, als dat je vraag is?

ja, een polepig idd.

ik heb al een supercondensator gemaakt om met dat vermogen te werken, alleen nog een hélé grote secundaire maken dan.

als ik jou was zou ik eerst proberen met 6mm², dat heb ik ook gedaan. is veel goedkoper, maar je rendement zal er iets van gaan dalen..

en probeer ook eens een cilindrische primare uit, ik heb het hier altijd mee gedaan.

Gepost donderdag 01-07-2004 16:11:45
Lekker dan... Wil je eindelijk gaan lakken, staat je kunsthars al zo lang in de kast dat het 1 vieze grijze drab is geworden... Geweldig. Morgen weer nieuwe halen

Nee mijn primaire wordt een inverse conical. Dit schijnt de beste manier te zijn. Zo loop je minder kans dat er een vonk naar je primaire slaat dan bij de helical. En heb je een hoger rendement dan de platte primaire.

En de buis die ik wil gebruiken is auto remleiding en dit hebben ze alleen in 5mm daar. 6, 8 en 12 zijn idd wat meer standaard maten maar waar ik dat vandaan moet halen weet ik ook niet. De bouwmarkt heeft maximaal 5meter...

kweet het idd, dat was bij mij toen ook het probleem, en het is ook heel moeilijk om dat mooi in vorm te krijgen zoals jij het wil!!

ik heb eigenlijk gewoon uit lui heid geen conische primaire gemaakt..

ik vraag me af of het wel een hoger rendement heeft dan een cilindrische, het is niet omdat iedereen een conische maakt, jij het ook moet doen heeh :-) zelf ook een beetje experimenteren heeh

Teslaman, ik heb nix met Hv, maar snapte de werking van die teslacoil nooit helemaal, maar als ik het geodbegrijp werkt het ongeveer als een ouderwetse ontstking met contactpunten;

je hebt een trafo en die krijgt een blokgolf op de primaire, waardoor de secundaire overslaat. echter de primaire wordt getriggerd door een hoogspanningspuls.

de puls wordt opgewekt door dat de vonkbrug af en toe kort gaat sluiten, het is dus zaak om de kring tussen de 2 trafo's in oscillatie te brengen?

of zie ik dat nou verkeerd??

Nope klopt helemaal.
Het zijn 2 LC circuits.
De condensator met de zelfgemaakte primaire is er 1 en de secundaire met de toroid (dat is een condensator met de grond) is er ook 1. En die moeten in resonantie komen en op die manier kun je het voltage ontzettend ver opslingeren.

Ga je der nu ook 1 bouwen? Maak je je naam: "High Voltage met Henk"

eigenlijk ga je gewoon heel veel keer per sec. de condensator ontladen op de primaire spoel, idd via een vonkbrug.

vrij simpel eigenlijk.

Ik heb net deze schakeling gebouwd :
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/5322/coildrv.htm
maar hij doet t niet !!
ik hoor wel een brom

misschien dan toch ten overvloede, maaar als je dan een ECHT hoog rendement wilt halen, moet je dus de capaciteit en de inductiviteit van het hele systeem hebben!

vergeet niet dat een trafo ook een capaciteit heeft :) en de meeste kabels ook. Het is gewoon een idee hoor, maar teslaman wilde richting 100%, dus dan moet die ook 100% oscilleren

inderdaad, maar als je met echt alles rekening moet gaan houden, word het nogal een ingewikkeld boeltje..

meestal brengt het systeem zichzelf wel in resonantie, ik heb niets berekend, en het werkte ook goed

of gewoon van elk afzonderlijk deel de indcutie en capaciteit berekenen :)

en ten slotte van het hele systeem

Als ik dit wil na bouwe..

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/5322/coildrv.gif

wat moet ik bij de electro boer nou precies halen ??

2 potmeters van 10K ohm
IC 555 Timer
Transistor 2N3055
Condensator ?????

losse weerstandjes heb ik hier zo liggen.

0,1 uF condensatortje, geen elko.

@madpat:Ik zou je email adres weghalen voor de spambots.

Nee ik ga niet richting 100%. Dat is niet te doen. 100% zou bij mij ongeveer 800KV worden maar ik ga voor de 500KV. Een half miljoen Volt klinkt wel heel vet!:P

Nog wat over de werking van een tesla spoel.
Deze voltage plots van verschillende delen van de tesla heeft mij een hoop meer duidelijk gemaakt toen ik ze voor het eerst zag. Vandaar dat ik ze hier post.

Sorry voor het grote plaatje...

Dit zijn plots van een spice simulatie van de mijn tesla.
Resonantie frequentie is ongeveer 350 kHz
Cprim=13 nF
L prim = 16 uH
Csec=14,5 pF
Lsec=14,4 mH
Koppeling tussen Lprim en Lsec = 0,145
HS trafo. 17 kVpeak , 70 mA rms
Bps = 100
In de simulatie is er geen ontlading naar aarde maar er zijn wel streamers, ontladingen de lucht in en zijn vergelijkbaar met een weerstand van 1 Mohm naar aarde.
Hier nog een link naar een schema van een teslaspoel:
http://www.riebeeck.cistron.nl/tesla/tesschem.JPG
http://www.riebeeck.cistron.nl/tesla/waveforms.jpg

Op het eerste plaatsje zie het voltage over de primaire condensator gedurende precies 1 cyclus van 50 hz, 20 mS. Op het hoogste punt slaat de vonk door en vindt er resonantie plaats tussen de condensator en de primaire spoel. Je ziet het voltage van +17kV naar -15kV gaan. Het moment van resoneren is zo kort dat je er bijna niks van ziet. Op de negatieve piek van simus gebeurt hetzelfde.
Dus 100 Bps.

Het tweede plaatje zoemt in op het moment van resonantie, 80 uS. Het is gemeten over de primaire spoel. Na iets meer als drie hele cycli is alle energie overgebracht naar het secondaire circuit. In de knoop vindt een 180 graden fase verschuiving plaats.

Het derde plaatje. De rode grafiek is het primaire voltage, de groene het secondaire voltage gemeten over de secondaire spoel. Het sondaire circuit loopt 90 graden achter op het primaire circuit. Na iets meer als 3 cycli is alle energie in het secondaire circuit. De vonk brandt nog steeds. De energie gaat terug naar het primaire circuit. Het secondaire circuit loopt nu 90 graden voor op het primaire circuit !! Na weer iets meer als 3 cycli is er een knoop en er is een 180 graden fase verschuiving.

Over de fase verschuiving, Het ene circuit trekt dus steeds het andere circuit in beweging tot dat die "leeg" is en daarna omgekeerd.

Het voltage word omhoog getransformeerd volgens wortel(Lsec/Lprim), een factor 30 dus in dit geval. Dat zou 30*17 kv= 510 kV betekenen. Dit wordt nooit bereikt omdat er vooral grote verliezen zijn in de vonkbrug en verder onstaat er corona rond de toroid of vaak onstaan er al streamers voordat de piek bereikt wordt. Vandaar dat je een piek ziet van rond de 350 kv. Dit is nog vrij optimistisch, mijn simulatie circuit houdt niet rekening met alle verliezen.

Als de vonk blust (quench) kan er geen resonantie meer zijn in het primaire circuit omdat de LC kring onderbroken is.

Als de toroid ontlaadt naar aarde wordt alle energie direct uit het systeem onttrokken en stopt resonantie direct. Meestal is dat bij de eerste knoop van het primaire circuit. De vonkbrug blust dan ook direct.

Bij alleen maar streamers is het van groot belang dat de vonk zo snel mogelijk blust, omdat de vonkbrug verliezen iedere keer terugkomen als de energie weer in het primaire circuit is. Vandaar dat vonkbruggen een hele wetenschap opzich zelf zijn geworden. Bij een typische tesla vind het blussen pas plaats bij tweede of de derde knoop van het primaire circuit.

De 1kv/mm gaat niet op voor tesla's.
Deze tesla met een geaarde pen naar aarde op 50 cm van de toroid:
Bij de eerste ontlading met een piek van 340 kv groeit een streamer van 34 cm richting de geaarde pen. De volgende (slechts 10 mS later), kan het geioniseerde pad van de vorige ontlading gebruiken en laat het een paar centimeter groeien. Na 10 of 20 ontladingen is de connectie met aarde gemaakt en vinden er een of meerdere dikke ontladingen naar aarde plaats van 50 cm.

Een tesla heeft meestal een rendement van 50 % ofzo. Dus als een calculator uitrekent dat je 800kv kan halen zal dat in de praktijk 400kv zijn.
Dat neemt niet weg dat je met een grote tesla, die "maar" 500kv kan produceren toch makkelijk 2 meter lange ontladingen kan maken als het bps maar hoog genoeg is en er een grote secondaire capaciteit is.

Nu ben ik overtyped en moet eens gaan slapen :P