Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Op 30 maart 2011 21:07:33 schreef Jeroen:
1,3 GHz, met kristaloven. Hier is ie aangesloten op de 10 MHz kristaloven die ik laatst in Rosmalen gekocht heb. De vraag is nu, klopt de teller niet helemaal of de kristaloven, tijd dus voor een frequentiestandaard ;).

Met dat kristal kun je dit ding brouwen.

http://ve2zaz.net/GPS_Std/GPS_Std.htm

Dat heb ik zelf een tijdje geleden ook gedaan

http://www.gigawatts.nl/co/projects/10MHz_std/IMG_1946.JPG

Met een kristal oventje

http://www.gigawatts.nl/co/projects/10MHz_std/IMG_1896.JPG

"I have made observations over several months, and concluded that the 10-10 decade (from 10-10 to 10-9) is a reasonable expectation from this system."

Geen idee of het ding dat ook haalt, maar daar doen we het voor, ik heb hem kunnen vergelijken met een commerciële thunderbold standaard en daar mee kan ik op de scope en zo goed als stilstaand lissajous figuur tekenen.

Het printje + gebakken pic heb ik bij hem besteld, voor dat geld kun je zelf niet gaan klooien, enige modificatie die ik heb gemaakt is in de voeding. Ik heb een aparte 7805 voor de uitgangstrap.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 30 maart 2011 22:04:06 (27%)

Jeroen

Moderator

Die twee mooie projectjes van Sine en pros had ik al gezien :).

Ik zat zelf naar deze te kijken, die is wat simpeler, ik heb alleen die Jupiter GPS module nog niet op eBay kunnen vinden. Maar iets van een GPSDO gaat er nog wel komen denk ik :).

rbeckers

Overleden

Zoek op ebay naar thunderbolt gpsdo.

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=1347

[Bericht gewijzigd door rbeckers op woensdag 30 maart 2011 22:22:46 (41%)

Sine

Moderator

Ik heb alleen die Jupiter GPS module nog niet op eBay kunnen vinden.

Uhu ... dat is het tricky gedeelte, daarom heb ik ook maar besloten het iets complexere ( en stabielere ? ) exemplaar te brouwen.

Tidak Ada

Golden Member

Kijk eens op eBay naar rubudium osccilatoren. Die worden soms voor bijna geen ð®ol aangeboden in het Hemelse Rijk. Surfen op rubidium is voldoende. Er zijn er die een mooie 10 MHz blok uitspugen.
Fred101 heeft ook zo'n ding, dacht ik. Hij gebruikt het als een soort moederklok

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik zou nog ff wat meer meetapparatuur plaatsen had ik beloofd

http://www.audi-quattro.nl/fluke289.jpg

http://www.audi-quattro.nl/fluke199.jpg

rbeckers

Overleden

@Tidak Ada
Fred heeft een Thunderbolt GPSDO.

@Cobra666
Mooi!

Ja zeker dat is het ook. Ik ben er ook erg blij mee.

Tidak Ada

Golden Member

Op 31 maart 2011 00:04:08 schreef rbeckers:
@Tidak Ada
Fred heeft een Thunderbolt GPSDO.

Ah, ik meende begrepen te hebben dat hij ook zo'n rubidium ding had. Niet dus.... Zou'die toch moeten hebben >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
joopv

Golden Member

Op 30 maart 2011 22:11:26 schreef Jeroen:
Die twee mooie projectjes van Sine en pros had ik al gezien :).

Ik zat zelf naar deze te kijken, die is wat simpeler, ik heb alleen die Jupiter GPS module nog niet op eBay kunnen vinden. Maar iets van een GPSDO gaat er nog wel komen denk ik :).

Er is een chinees die massaal de Rockwell / Conexant Jupiter modules verkoopt. Paar maanden geleden nog 3 gekocht. Ik zat er aan te denken om de hele partij van 180 van hem op te kopen maar ik heb geen zin meer in dat project.

Bij het opstarten stond de oude positie er nog in - ze zijn afkomstig van een oud mobiel netwerk uit de USofA.

Zoek even op verkoper "fluke.l" bij eBay. Hij heeft nog meer interessant spul voor de time&frequency freaks.

@Tidak ada: Rubidium standaard is leuk, maar ik vind de prijs toch vaak erg hoog, de lampen zijn in het algemeen 'versleten' en draaien dan op een grotere stroom.
Heb zelf toen maar een Thunderbolt GPSDO gekocht

Pffft. Da's alleen een issue als je 'm dag-in, dag-uit aan laat staan. Als je 'm incidenteel gebruikt voldoet zo'n ding prima.

Die Jupiter GPS modules zijn ook goed verkrijgbaar in China, ik heb ze van een chinees die ook Rubidium oscillatoren verkoopt in een shipment hierheen voor totaal nog geen 100 euro. Beide waren goed. Let er wel op dat je voor dat Miller ontwerp de 10kHz uitgangen op de Rockwells hebt. Die chinees verkoopt ook Thunderbolts en displays ervoor.

Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.

Mooi cobra !!!

Heb jij dat ook dat je uren naar je fluke meters kan kijken ?:9~

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Dank je wel :D
Ja ik kan er inderdaad ook wel naar kijken, maar vind het ook erg leuk om er mee te werken.

fred101

Golden Member

Mooie stel meters, Fluke is wel enigszins qua uiterlijk veranderd in 40 jaar , het is in ieder geval lichter en compacter geworden ;-) maar nog steeds bijna onverwoestbaar. Ik zie nu pas dat die scopemeter 200MHz is. Dat is serieus speelgoed.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 31 maart 2011 21:47:52 (17%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 31 maart 2011 21:47:03 schreef fred101:
Mooie stel meters, Fluke is wel enigszins qua uiterlijk veranderd in 40 jaar , het is in ieder geval lichter en compacter geworden ;-) maar nog steeds bijna onverwoestbaar. Ik zie nu pas dat die scopemeter 200MHz is. Dat is serieus speelgoed.

Dank je wel, mijn Fluke voeding staat een pagina terug.
Het is inderdaad onverwoestbaar en zeer mooie apparatuur.

Die fluke voeding past wel heel mooi bij mijn laatste aanwinst (hoewel dat een philips is, maar what's in a name he...)

Binnenkort de foto :)

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Twee nieuwe aanwinsten:
Een Philips 30KV multimeter probe. Meer voor de verzameling dan voor gebruik. Het ding is toch ergens tussen de 50 en 60 jaar oud.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/04/gm4579b_1.jpg

Tijdens de verbouwing van mijn labje kwam Schimanski onverwacht langs met dit leuke nixie multimetertje. Hij is nog niet helemaal 100%. De schakelaars waren erg vies waardoor sommige standen het soms niet deden , dat is nu opgelosten. Hij staat nog niet helemaal goed afgesteld maar alle bereiken functioneren. Het probleem is alleen dat er helemaal niets over te vinden is, nog geen foto. Ik heb zijn grote broer gehad en daar was ook niks over te vinden. Ook die deed het toen niet helemaal goed. Hij staat nu bij Tidak Ada en daar doet hij het wel. Dat zal wel het zelfde probleem zijn geweest want die had de zelfde schakelaars.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/04/DSC4644.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Leuke meter Fred.
Misschien kun je een foto van de binnenkant posten. ;)

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bij zo apparatuur ga je je vanzelf terug jong voelen. :-D
Te gek, die Nixie-buizen.

Succes kent vele vaders, doch falen is immer een weeskind.
Tidak Ada

Golden Member

Toch lijkt me een simpele foto van de componenten in eerste instantie duidelijker ;-) Zekere gezien de grootte op het scherm.

Mods, mag fred101 een beetje smokkelen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/04/pcb2.jpg

Deze is full size (edit, eerst foute link gebruikt)

Oja, het is een foto van de onderkant transparant geplaatst over de bovenkant. Omdat er geen schema's, laat staan foto's of wat dan ook over dit ding te vinden zijn heb ik dat gemaakt voor het geval iemand anders info zoekt.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 15 april 2011 13:37:47 (51%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Fred heb even gekeken naar de IC's

Die FE1271B Kan ik traceren als MAX1271B van Maxim dat is een 12 bit ADC volgens All Datasheet

De LH0042 is een hybride Fet-OpAmp (heb er hier een paar liggen >:) )

Wat jij aanduid met 7145 zou ook een 741 kunnen zijn (onderste regel), maar ik kan het voorvoegsel op de foto niet ontcijferen.
Die 7441 is inderdaad een BCD - decimaal decoder. Ik mis alleen nog de latch, maar die kan ook in de ADC zitten

SE201A zou een µA201A kunnen zijn, maar ik denk, gezien de plaats, dat het een fabrieksspecial is

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten