High-Voltage

Dit jaar als mijn boot de kant op gaat komt er een koelpijp onder mijn boot en word de motor omgebouwd. De radiator word vervangen voor pijp koeling met een thermostaat "zie schema"

Link naar afbeelding.

Een DC dynamo heeft aan zoon 2000 toeren voldoende, met de kleine versnelling in de overbrenging van de motor naar de dynamo is 1500 toeren meer dan voldoende.

Om dan een motor vol gas 3000 toeren te laten brullen? Niet alleen een hoop herrie maar ook nog eens een extra brandstof verbruik.

Vandaar ik het toerental stabiel wil hebben op een aangenaam toerental.

@lex2: ik begrijp volkomen dat je je motor op een lager toerental laat draaien. Waar ik op doelde was voornamelijk: Als je van full load naar zero load gaat door alle belasting af te schakelen, dus een negatieve stap zeg maar, dan vliegt je toerental de lucht in. Die mechanische regelaar houdt dat wel een beetje onder controle, maar als je dit rechtstreeks door je homebrew PI-regelaar laat doen en je stelt hem veel te traag in dan is je motor ondertussen op hol geslagen. Vandaar lijkt het mij beter om de gashendel en niet rechtstreeks de inspuiting te regelen. Er van uitgaande dat de gashendel eigenlijk een maat is voor het toerental ongeacht de belasting hoeft je regelaar zelfs geen belastingsvariaties op te vangen.

Inderdaad als de belasting word afgekoppeld gaat het toerental flink omhoog, de motor slaat niet op hol.

Zit zelf al aan een mechanische toerenteller te denken met 2 reed contacten en een kleine magneet op de wijzer. regel gebied van 100 toeren is ongeveer 1,1/2 cm op de wijzerplaat.

De reed contacten sturen dan weer een relais aan en die een elektromotor met vertraging aanstuurt die het gas regelt.

Vond nog deze website, ga deze firma vandaag eens bellen.

Website

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (43%)]

Op 11 maart 2011 21:04:28 schreef lex2:
Inderdaad als de belasting word afgekoppeld gaat het toerental flink omhoog, de motor slaat niet op hol.

Nu niet nee, omdat die mechanische regelaar dat onder controle houdt. Maar als je die mechanische regelaar gaat bypassen én als je trial & error PI-regelaar slecht is afgeregeld gaat dat wel gebeuren.

Vond nog deze website, ga deze firma vandaag eens bellen.

Website

Rap een blik geworpen op de site, het gaat waarschijnlijk een dure besturing worden op die manier.

Even resumeren: Als de gashendel het volledige bereik bedient, waarom zet je de gashendel dan niet gewoon op 1000 à 1500 RPM? Enkele posts terug werd nog bediscussieerd of die gashendel invloed had op het toerental...
Waarschijnlijk ben ik de draad even kwijt.

Op de sloop een ouwe cruisecontrol proberen te scoren ?

Hallo allemaal.

Ben nog wat verder gegaan met mijn onderzoek en wil jullie mening over. USB-interfaceboard K8055

De teller ingang heb ik nodig voor de toeren meeting en twee analoge uitgangen voor het aansturing van de actuator. Door ompoling kan de actuator links en rechtsom draaien.

Goedkoop laptopje versieren.

Bestaan er ook van dit soort bordjes die geen actieve computer nodig hebben maar zelfstandig werken met een eigen processor?

Goedkoopste oplossing is denk ik een !LOGO van Siemens

Gaat het nu over een DC of AC? Een dynamo of een generator?
Bij DC is het toerental helemaal niet zo belangrijk. De hoogte van de toeren bepalen voornamelijk de spanning.

Bij AC is het toerental wel belangrijk en luistert het vrij nauw om dit correct te houden. Anders is je frequentie van je wisselspanning niet juist.

Hoi Appel.

Het is een Diesel motor met een zware 24volt dynamo van 75 ampère. Ook voor deze generator is het belangrijk dat het toerental op een snelheid blijft bij volle belasting en bij afnemende belasting.

Als de dynamo nu in boost, bulk mode draait word er veel kracht van de motor gevraagd, als ik hier het gas op afstel draait de motor weer veel te snel als de dynamo een stap terug gaat naar de absorptie mode.

Ga zo eens informeren naar dat logo project van Siemens.

Heb het volgende gevonden. Siemens Logo

Behoorlijk prijzig €300,- beter duur dan niet te-koop zou ik dan zeggen. Denk wel dat ik hier wat mee kan. Ga toch even kijken wat er nog meer te-koop is op dit gebied.

Mocht iemand interessante websites weten, dan hoor ik dit graag.

Bedankt voor jullie mee denken.

Lex

[Bericht gewijzigd door lex2 op (27%)]

NordRack2

Hartelijk bedankt voor de TIP.

Hij word vandaag nog verzonden.

Nu nog leren hoe ik dat ding moet programmeren het is voor mijn allemaal nieuw. kwam gisteren nog ergens tegen hoe je een communicatie kabel kunt maken voor de enorme aanbod van software dat er schijnt te zijn om dat ding te programmeren.

Ben heel nieuwsgierig of ik het kan gebruiken voor mijn doel.
Volgens mij is dit een schot in de roos, gezien de mogelijkheden.

Dacht eerst dat LOGO een leer project voor kinderen was vandaar ik er geen aandacht aan hechte maar het tegendeel is waar je kunt er een hele fabriek mee aansturen.

Nogmaals bedankt.

De ondersteuning schijnt enorm goed te zijn wat ik zo links en rechts heb gelezen, er zijn zelfs forums.

Voorlopig verveel ik mij niet.

Lex

Ik heb de software wel voor je als je die nodig hebt.
Versie 3 en daarna de updates er overheen zetten.
Met het simulatieprogramma kan je realtime je schakeling testen zonder dat je het in de !LOGO hoeft te schieten.

@-lex2

Het toerental is helemaal niet belangrijk (zoals appel ook al zij).
Wij hebben vier schepen draaien met het zelfde systeem, alleen dan met een victron installatie maar vergelijkbaar.

Je moet naar de laadcurve van je dinamo kijken, en wat rekenen aan je v_riem overbrengging dan heb je helemaal niet van die regel reut nodig, op een ander schip zat dat ook niets dan ellende.

En zoveel vermogen trekt dat ding nu ook weer niet weg, die 1.7Kw valt nog wel mee daar moet die motor weinig van merken.

Bij ons zijn het 3Kw types en dat scheelt 150 T/M of je stroom af neemt of niet.

Maar het is natuurlijk jou keuze. :)

Tja nu Nog een USB data kabel. Erg prijzig €89,- Kwam een schema tegen zonder print lay-out hoe je een kabel kunt maken RS232 variant.

Daar ik geen RS232 op mijn notebook. Een goede USB RS232 interface kost al snel €30,-

Ga uitgebreid neuzen op Google wie weet vind ik er een voor de helft van het geld.

Hoi Lambiek.

Ik vind het fijn als het dieseltje lekker rustig staat te draaien op een stabiel toerental.

Vandaar dat ik al enkele jaren naar een oplossing zoek. Voorheen had ik met een andere diesel generator hetzelfde probleem.

Een generator cruse-control box is niet te betalen.

Vandaar ik het nu via logo probeer op te lossen.

Hoop hem morgen binnen te hebben.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (38%)]

Op 14 april 2011 13:00:44 schreef lex2:
Daar ik geen RS232 op mijn notebook. Een goede USB RS232 interface kost al snel €30,-

http://www.dealextreme.com/p/usb-to-rs232-adapter-with-usb-extension-c…
http://www.dealextreme.com/p/usb-to-rs232-adapter-cable-1m-length-3049…
Niet 2x goedkoper maar 7 tot 10x goedkoper.

De allergoedkoopste exemplaren zijn niet zo ontzettend betrouwbaar.

Nee, de bedoeling was niet om een generator-cruise-control op de kop te tikken, maar een gewone voor in de auto. En dan het ding te "misbruiken" / aan te passen voor de huidige toepassing.

[Bericht gewijzigd door rew op (17%)]

Heb ook nog zoon USB/RS232 interface liggen van Sweex wou hier toen der tijd mijn satellietontvanger mee upgraden.

Het werkte gewoon niet, uiteindelijk mijn satellietontvanger op een desktop pc geüpgraded.

Die logo module is besteld en al onderweg.

voor die €50,- ga ik niet lopen solderen, bovendien heb ik van elektronica niet heel erg veel verstand de basic begrippen als ik die al niet vergeten ben in de loop der jaren.

Het is een modulair systeem je kunt er gewoon taken aan toevoegen bijvoorbeeld een alarm systeem. klimaat beheersing.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]

Heb gisteren mijn LOGO 24RC module binnen gekregen.

Heb gisteren wat PDF bestanden gedownload mij werd al snel duidelijk dat ik voor de toeren telling de teller "COUNTER" niet kan gebruiken, dat ik gebruik moet gaan maken van de Analoge drempelwaardeschakeling die werkt met een spanning van 0/10volt?

WAAROM KAN IK GEEN MEETPULSEN GEBRUIKEN DAN?

Zit mij toch af te vragen of ik met een analoge ingang geen pulsen kan tellen, elke omwenteling een puls? stel dat de gewenste rotatiesnelheid 1500 toeren is dan is dat 1500/60=25 pulsen per seconde.

Kan de teller "counter commando CNT" dan alleen maar op en af tellen?

Wat zou ik kunnen gebruiken en mee laten draaien op de krukas van de generator om een waarde op te wekken van 0/10 volt?

Een oud elektromotortje 6/9volt van een oude cassetterecorder?
Wat is hiervoor te-koop?

Als er nog andere oplossingen zijn hoor ik dit graag.

Verder had ik nog een vraag over de gas regeling van de dieselmotor.
wat voor actuator kan ik gebruiken om het gas te regelen?

Ik vond.

Actuator E411

Deze heeft ook een Feedback: Potentiometer 10 kOhm. denk niet dat ik deze hoef te gebruiken omdat de PLC het toerental al opmeet en in kleine stapjes het gas regelt?

links en rechts zal wel via polarisatie gaan van de DC spanning.

Terecht ik er op gewezen werd dat het aansturen van een actuator via de relais erg slijtage gevoelig zou zijn voor de relais.

Zou ik hiervoor een analoge uitbreiding module kunnen gebruiken en het analoge signaal versterken met een transistor zodat ik zonder relais de actuator kan aansturen.

Weer een hoop vragen.

Als het werkt plaats ik foto's van het geheel en een filmpje op youtube van de werking en de toepassing.

Al vast hartelijke dankt voor het mee denken.

Logotjes zijn niet zo gruwelijk snel, en ik weet niet of het erg verstandig is om die voor (relatief) snelle regelingen in te zetten.

25Hz lijkt me ook wat snel voor de ingang van een logo ( zonder de datasheet bekeken te hebben )

Die pulsen direct aan een analoge poort voeren gaat niet werken, dat is immers geen analoog signaal.

Wat je wel zou kunnen doen is een externe frequentie naar spanningsomzetter gebruiken, maar of die snel genoeg zijn voor jouw toepassing ?

Denk ook even na over beveiliging van het geheel, wat gebeurt er als je toeren meting verstoord wordt en je constructie onterecht vol gas gaat geven.

[Bericht gewijzigd door Sine op (14%)]

Wat wil of heb je.
Heb je een analoge opnemer op de as zitten, die een spanning afgeeft die overeenkomt met het toerental 0-10 Volt, of
Heb je een sensor op de as zitten die een puls afgeeft als de as een maal rond gedraaid heeft.
Beide signalen kun je met een LOGO verwerken.
Alhoewel..... de puls-signalen tor een max frekwentie van 5 kHz als je deze tenminste aansluit op de snelle ingang.

En je hebt ook logo!'s en uitbreidingsmodulen met transistor uitgangen.
iets logischer stap denk ik...

De motor loopt 3000 rpm = 50Hz.

Als ik in de specs kijk van !Logo zie ik staan:

8 digitale ingangen en 4 digitale uitgangen
onboard (bij de uitvoering voor 12/24 V DC en
24 V DC zijn de digitale ingangen I7 en I8 ook te
gebruiken als analoge ingangen en I5 en I6 als
snelle tellers tot 1 kHz)

Dat !Logo's niet zo snel zijn maakt voor deze applicatie niks uit, tenzij je 200x per omwenteling iest wilt meten.

Bedankt voor jullie reacties.

Toeternietoe.

Omdat ik nog niet weet welke meet methode geschikt is 0/10volt grenswaarderegeling of toch meten via de frequentie methode, heb ik verders nog niets aangeschaft.

Eerst moet duidelijk zijn hoe of wat?

1500 toeren kan hoogstens 1500 HZ zijn dus zo hoog lijkt deze frequentie mij niet.

Ik neem aan dat ik dus een digitale sensor nodig heb voor een digitaal signaal naar een digitale ingang van de PLC.

Wat voor digitale sensoren zijn er te koop voor dit doel?

Al vast bedankt voor het meedenken.

Lex

Nog een mogelijke oplossing kan zijn om een piezo-element op het motorblok te "plakken" en deze signalen na versterking door een uC te laten beoordelen em deze een servo te laten bedienen die zodoende het toerental op de gewenste frequentie brengt.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Suc6, Bitb@nger

Bitbanger bedankt voor je reactie.

Heb je hier een voorbeeld van. Piezo dat zijn toch van die vonk elementen in bijvoorbeeld een gasaansteker?

Versterking door een uC "wat is dat?" hoe kan ik dit toepassen.
werkt dit samen met de PLC of zelfstandig?

Had ook nog een vraagje over die grenswaardeschakeling 0/10 volt van de LOGO PLC module. Kan dit aangestuurd worden door simpele dc elektromotortje door deze mee te laten draaien op de poelie van de krukas?

Wat voor motortje kan ik het beste gebruiken 6volt. Zoals ik al eerder melden zat ik zelf al te denken aan een klein motortje van een cassette player/recorder. Wat gebeurt er als die 10 volt word overschreden?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]

lex,

1500 rpm = toeren per minuut
50Hz = aantal sinussen per seconden

Dus jouw 1500 rpm is dus 1500/60sec = 25Hz
Dat kan die logo priema tellen.

Neem voor het tellen een inductieve benaderingsschakelaar.
Wel op letten of deze snel genoeg kan tellen (Hz).
En laat hem een gat of nok op je uitgaande as tellen,
Desnoods maak je een schijf met gat(en) of tap je bout(en)in het vliegwiel.
Als je 2 gaten of bouten (balancering) gebruikt dan nemen je Hz'n ook met een factor 2 toe.