Bedankt voor jullie reacties.

Toeternietoe.

Omdat ik nog niet weet welke meet methode geschikt is 0/10volt grenswaarderegeling of toch meten via de frequentie methode, heb ik verders nog niets aangeschaft.

Eerst moet duidelijk zijn hoe of wat?

1500 toeren kan hoogstens 1500 HZ zijn dus zo hoog lijkt deze frequentie mij niet.

Ik neem aan dat ik dus een digitale sensor nodig heb voor een digitaal signaal naar een digitale ingang van de PLC.

Wat voor digitale sensoren zijn er te koop voor dit doel?

Al vast bedankt voor het meedenken.

Lex

Nog een mogelijke oplossing kan zijn om een piezo-element op het motorblok te "plakken" en deze signalen na versterking door een uC te laten beoordelen em deze een servo te laten bedienen die zodoende het toerental op de gewenste frequentie brengt.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Suc6, Bitb@nger

Bitbanger bedankt voor je reactie.

Heb je hier een voorbeeld van. Piezo dat zijn toch van die vonk elementen in bijvoorbeeld een gasaansteker?

Versterking door een uC "wat is dat?" hoe kan ik dit toepassen.
werkt dit samen met de PLC of zelfstandig?

Had ook nog een vraagje over die grenswaardeschakeling 0/10 volt van de LOGO PLC module. Kan dit aangestuurd worden door simpele dc elektromotortje door deze mee te laten draaien op de poelie van de krukas?

Wat voor motortje kan ik het beste gebruiken 6volt. Zoals ik al eerder melden zat ik zelf al te denken aan een klein motortje van een cassette player/recorder. Wat gebeurt er als die 10 volt word overschreden?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]

lex,

1500 rpm = toeren per minuut
50Hz = aantal sinussen per seconden

Dus jouw 1500 rpm is dus 1500/60sec = 25Hz
Dat kan die logo priema tellen.

Neem voor het tellen een inductieve benaderingsschakelaar.
Wel op letten of deze snel genoeg kan tellen (Hz).
En laat hem een gat of nok op je uitgaande as tellen,
Desnoods maak je een schijf met gat(en) of tap je bout(en)in het vliegwiel.
Als je 2 gaten of bouten (balancering) gebruikt dan nemen je Hz'n ook met een factor 2 toe.

HD13

Dit is informatie waar ik iets mee kan.
inductieve naderingsschakelaar gevonden op Google.

Model wat ik vond is een DC uitvoering heeft vier draden en kan tot 350 HZ tellen.

Hoe telt die inductieve naderingsschakelaar eigenlijk "magneetje?"

ZIE LINK.

Neem aan dat de schakel contact naar een ingang van de LOGO module gaat. Een voeding spanning van 12 volt DC naar de inductieve naderingsschakelaar.

Nu de vraag of de LOGO module geprogrammeerd kan worden als frequentie teller om deze pulsen te meten?

HD13 hartelijk bedankt ben weer een stuk verder gekomen.

Lex2

Leuk te kunnen helpen.
Inductieve benaderingsschakelaar werkt simpel gezegd wel ijzer of geen ijzer zien.
Het type waar je naar linkt heef een schakelafstand van 10mm en een connector.
Die 10mm mag rustig naar 5mm en in jou geval gewoon met een aangegoten snoer nemen (meestal 2mtr).
En vaak kun je ook nog kiezen voor een 2 draads opnemer.
Deze heeft dan 1 maak (no) of 1 verbreekcontact (nc),dus een van de twee.
Dan zijn er ook nog 2 uitvoeringen in het detecteren.
Bondig of niet bondig wordt ook wel afgeschermd of niet afgeschermd genoemd.
Dit slaat dan op het detectie veld.
Een bondige detecteerd uit de kop recht voortuit en een niet bondige is veel difuser,detecteerd ook naast de kop.
Bij een niet bondige moet je goed op de montagevoorschriften letten.
Deze worden ook meestal met een kunststof beugel vastgezet.
Kijk eens op de site bij rs components of farnell deze hebben fijne zoekfunctie's,wel engelstalig.
Kun je in elk geval zien wat er is.
Autodemontagebedrijf kan ook nog wel wat hebben liggen,let dan wel op dat je geen VR sensor krijgt.
laatstgenoemde zit meestal boven een tandkrans en geeft afhankelijk van het toerental een wissel spannig af.

Inductieve benaderingsschakelaar werkt simpel gezegd wel ijzer of geen ijzer zien.

De as is 4cm dik. het gedeelte wat niet gezien mag worden kan dit simpel worden afgeplakt met isolatieband?

Als alles goed gaat heb ik volgende week de kabel binnen om de LOGO PLC te programmeren. Dan kan ik experimenteren. Met de software kun je helle processen emuleren testen voordat het in de LOGO module word geüpload.

Graag nog even een toelichting over de toepassing op de as, zie de foto van de generator enkele pagina's terug. Als je inzoomt kun je de as zien.

Nee dat gaat niet met plakband ...

lex2

Zie op het tekeningetje van nordrack een bout zitten op tandwiel 3.
voorzover ik dat tekeningetje snap, dan draaid tantwiel 3 met het motortoerental.
Boutkop op tanwiel 3 kunje gebruiken voor je inductieve benaderingsschakelaar.
Schakelafstand (Sn)kan dan zelfs kleiner zijn als 5mm.
ligt aan je constructieve vaardigheden.

Daar kan ik niet bijkomen dit is een mechaniek dat in de motor zelf zit en in olie draait. Ik zal het toch echt met de uitgaande as moeten doen.

Snap nog niet hoe die Inductieve benaderingsschakelaar precies werkt?

Je had het over ijzer dat de schakelaar activeert, Dus als ijzer/staal de sensor passeert dan reageert deze met een schakel contact.

Op de as zit wel een dikke spie zie foto.

Ben een stuk verder, nu alleen nog de vraag hoe ik met die inductieve benaderingsschakelaar het beste kan monteren op de motor.

Is de spie op de as van de motor voldoende voor een schakelcontact? Het verschil met de as zelf is ongeveer 5mm.

Lex2,

Spie gebruiken als detectiepunt.
Inductieve opnemer haaks op de as laten kijken en schakelafstand (Sn)op 2 of 3 mm houden zodat enkel de spie gedecteerd wordt en niet de as.
Schakelafstand (Sn)is een parameter in de datasheet.

Had nooit gedacht zo snel zo ver te komen.

Neem aan dat de Siemens LOGO PLC module overweg kan met deze pulsen? Nu de vraag kan de PLC deze pulsen tellen als frequentie?

In dit geval is het programmeren niet zo bijzonder moeilijk.

1 Als de waarde hoger is dan 1500 +/- 100 toeren dan A1
2 Als de waarde lager is dan 1500 +/- 100 toeren dan A2

Er zijn logo modules met een analoge uitgang te-koop die enkele ampères kunnen aansturen, dit heb ik nodig voor het aansturen van de actuator, het is vooral de aanloop "piek"stroom die opgebracht moet kunnen worden.

Ga hier niet de relais voor gebruiken te slijtage gevoelig.

Graag nog even uw mening.

Hoi

Ik heb deze sensor besteld.

LINK

Leuk geprijsd en 2 meter aansluitkabel.

Lex2

De logo heeft alleen de mogelijkheid middels een uitbreidingmodule 0-10V uit te sturen
Dit is een stuursignaal,hier zit geen vermogen (amperes) in.

Je kunt met de relais uitgangen ook een pulssturing maken.
En als de afwijking in het toerental te groot is laat je de uitgang constant sturen.

Je uitgangen niet direct de actor laten sturen maar middels hulprelais.
Hulprelais moet dan de stroom voor de actor schakelen terwijl je uitgang enkel de stroom voor je hulprelais schakeld.
Hulprelais vervangen kost minder moeite om te vervangen dan een printrelais in je PLC.

Hoi HD13 goeden Avond.

Kan deze stroom 0/10 volt 20mah door middel van een transistor dan niet worden versterkt tot een spanning en stroom geschikt voor de actuator?

Heb geen verstand van elektronica componenten weet wel van vroeger dat dit kan.

Tja welke transistors kan ik hiervoor gebruiken toevallig een schakeling schemaatje liggen?

Lex2

Moet je teleurstellen ben niet echt thuis in de electronica.
Weet er wel iets vanaf maar kan geen schakeling bedenken.
Wat voor een actuator gebruik je?
En waarom wil je stroom spanning sturen.
Als je de spanning stuurt dan volgt de stroom meestal vanzelf.
I=U/R

24 volt 0,8 ampère.

Hier nog even een link naar de actuator.

actuator E411

Zie ook PDF LINK

Die actuator gaat toch niet 5 cm uit als je er 5V op zet?
Daar zet je 24V op, en dan gaat hij uit, en zet je de 24V er andersom op gaat hij in. En in en uitgaand kan dan beveiligd zijn met eindschakelaars.
Dus waarom wil je analoog?

M.a.w. je laat die logo naar de sensor kijken wat het toerental is en dan laat je hem doen wat hij moet doen: B.v. Q1 en Q2 hoog voor uitgaand, dus meer toeren. En Q3 en Q4 hoog voor ingaand, dus minder toeren. En met die eind schakelaars regel je de max en min toeren stand.

Lijkt me niet zo moeilijk, of ik zie nog wat over het hoofd, maar dan horen we dat wel weer ;)

Hoi Fredjuhh.

Natuurlijk zou ik de relais kunnen gebruiken, alleen zou dit aan slijtage onderhevig zijn, mogelijk kan ik binnen een jaar de PLC uit elkaar gaan halen om de relais te vervangen.

4/6 keer schakelen per minuut zal niet overdreven zijn.

Daarom wil ik het de spanning en de stroom versterken met een transistor, ga zo wel even bladeren in de schakelingen.

Vond op deze website het volgende.

ZIE LINK

Neem aan dat dit iets aangepast moet worden bij de ingangsspanning
mocht iemand een schemaatje kunnen maken "een schakeling" dan verneem ik dit graag.

Lex

[Bericht gewijzigd door lex2 op (20%)]

Zoek dan ook even op H-BRUG dan zit je al aardig in de richting ;)

lex2

Je hebt het over spanning en stroom versterken.
Terwiijl je alleen iets nodig hebt wat de stroom van je actor kan schakelen.

De H-brug waar Fredjuh het over heeft.
Dit zul je aan moeten sturen met een aan uit signaal.
Hiervoor heb je dus geen analoge signalen (0-10V) nodig.
Maar normale uitgangen.

Jammer dat je nu een plc met relaisuitgangen hebt terwijl je eigenlijk transistoruitgangen nodig hebt.
Deze transistoruitgangen mogen maar 0.3Amp schakelen.
Dus je zult moeten stoeien met electronica.

Nu kun je een aantal dingen doen.
Uitbreiding kopen met transistoruitgangen.

PLC aanpassen door printrelais er uit te solderen en op draadjes naar buiten brengen,wel meten wat de printrelais aan spanning en stroom nodig hebben.

Of uitbreiding kopen met transistor uitgangen en er een bijpassende actor bij zoeken (0.3A)

Bij de eerste 2 mogelijkheden zul zelf moeten hobbieen met elektronica.
En bij de derde is het plug and play,pray,pay.
Je ziet het mogelijkheden genoeg.

Goeden avond HD13.

Modules zijn 2ehands redelijk goed te koop. Koop er dan wel een module bij met transistoruitgangen AM.

De relais heb ik nodig voor andere doelen Gloeien, starten, contact en om de motor te stoppen "trekmagneet".

Heb een schemaatje nodig met een schakeling die versterkt naar 24 volt +/- 1 ampère.

Heb een reactie geplaatst en antwoord gekregen, met een link naar een PDF snap hier niet veel van. Zie link eerder geplaatst.

Die H brug kun je dus wel aansturen met analoog, maar dan stel je hem gewoon in dat hij b.v. max. moet uitsturen. Het enige dat je daarna doet is een weerstand in de basis van de tor zetten. (Dan kan er niet zoveel stuk gaan ;) ) Maar i.d.d. op een 24VRC zit naar mijn idee geen analoge uitgang. dus kun je zoals je zelf al zegt, een uitbreidingsmodule kopen met transistor uitgangen.

Dan ga je kijken hoe een H-Brug werkt, en die knoop je er aan vast ;)
Maar daar zijn wel andere mensen hier op het forum die je daar beter bij kunnen helpen.

Hoi Fredjuhh.

Bedankt voor je bijdrage.

Ik weet inmiddels wat een H Brug is dit is om een elektromotor om te polen voor links en rechts. Heb een nieuwe vraag hierover gesteld op deze forum.

Nu nog een schemaatje weet nu al dat er minimaal vier of acht transistors voor nodig zijn.

Vond wat oude topics niet helemaal gerelateerd.

[Bericht gewijzigd door lex2 op (52%)]